LTO:n palkka 2189e/kk! Aivan järkyttävää.
Tieson toki, että lastentarhaopettajat ovat alipalkattuja, mutta en tajunnut palkan olevan todella noin pieni!
Ja tuohon ei ole edes mahdollista saada mitään lisiä, kuten hoitajilla ja kaupanmyyjillä.
Onko tiestä reilua?
Kommentit (188)
[quote author="Vierailija" time="14.04.2011 klo 07:45"]
[/quote]
Jaa siitä et jakaa mamuille rahaa?
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 17:21"]
"Meilläpäin saa amk-tasoinen idiootti yli 5000:n euron palkkaa..." - Tjaa. oletko kenties Monacosta? - Sielläpäin asuva moni autonkuljettajana toimiva tienaa miljoonia ja asiakkaita saati muuta kuljetettavaa ei tarvitse ottaa kyytiin...
[/quote]
En ole. Hämeestä.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 17:54"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2011 klo 23:40"]
Mitäs et oo kouluttanu itseäsi, niin joudut työskentelemää siivoojana, mutta mielestäni yliopistokoulutuksen omaava ansaitsee saada kunnon liksaa
[/quote]
Miksi? Miksi sen yliopistokoulutuksen pitäisi tuoda automaattisesti kunnon liksa? Eikö sen liksan pitäisi määräytyä sen tehtävien mukaan? Jos olet kykenevä hommaan X, niin sinulle maksetaan hommaan X kuuluva palkka.
Suurin osa akateemisista on täysin turhaa poppoota. Hirveä kuluerä kansalle kouluttaa populaa kortistoon kun mitään oikeasti tarvittavaa osaamista sillä tutkinnolla ei saada. Naistutkimusta stana.
[/quote]
No mulla on akateeminen tutkinto. Teen duunii teollisuudessa, joka myös vie ulos. Eli mun palkkaa ei makseta verottamalla sun palkkaa.
Olen lto. Saan lisineen noin 2600€/kk käteen jää alle 2000€/kk.
Työ on mitä on... Olen tehnyt myös luokanopettajan töitä epäpätevänä ja saanut huonompaa palkkaa. Tuolloin käteen jäi vaatimattomat 1550€/kk.
Teen lastentarhanopettajan työtäni rennosti, turhia paineita ottamatta. Rima on matalalla suoraansanottuna. Tästä sluibailusta huolimatta olen kuumaa valuuttaa työmarkkinoille. Koulutukseni takaa varman työpaikan. Kasvatustieteen kandin ei tarvitse työttömänä tässä maassa vasten tahtoaan olla!
En suostu syyllistymään. Tällä palkalla vaan ei saa parempaa työnjälkeä, valitan.
Luokanopettajana työ oli kyllä huomattavasti rasittavampaa mutta heillä on kyllä etunsa kesäloman pituudessa sekä lyhyissä työpäivissä. (Ala-aste)
Siinä on vähän hurjan paljon liikaa. Kun nyt olet oikein akatemisesti koulutettu niin ymmärrät etteivät tämän maan rahat riitä tähänkään tasoon. Julkisen sektorin palkoista tulee riipaista kunnon siivut pois, vientiteollisuuden kustannuksia tulee laskea kunnes kilpailukyky on kunnossa. Kohtuullinen liksa voisi olla jotain 1800/kuussa. Tähän rahat riittävät.
Ei tarvitse olla ihan välkyin neropatti että ymmärtää.
Luokanopettajan bruttopalkka on n. 2600 EUR, hieman alle. Minulla yksi lisätunti viikossa, josta maksetaan reilu 80 EUR/kk (naurettavaa). Lisäksi en saa kesäloman palkkaa, koska sijaisuus loppuu lukuvuoden päättyessä.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 18:40"]
Siinä on vähän hurjan paljon liikaa. Kun nyt olet oikein akatemisesti koulutettu niin ymmärrät etteivät tämän maan rahat riitä tähänkään tasoon. Julkisen sektorin palkoista tulee riipaista kunnon siivut pois, vientiteollisuuden kustannuksia tulee laskea kunnes kilpailukyky on kunnossa. Kohtuullinen liksa voisi olla jotain 1800/kuussa. Tähän rahat riittävät.
Ei tarvitse olla ihan välkyin neropatti että ymmärtää.
[/quote]
Kuka ne sunkin lapsesi hoitaisi ja kasvattaisi, kun ei noilla palkoilla riittäisi työvoimaa varhaiskasvatusalalle?
Ei se lto työnkuva ja koulutuskaan mitään korkeita ole. Melkein kaikki naisvaltaiset alat on Suomessa miehiin verrattuna alipalkattuja. Ei siis ihme jos lasten hoitamisesta maksetaan tuon verran. Mielummin voisivatkin lastenhoitajat valmistua ammattikorkean puolelta niin ehkä kiinnoistaisi se hoitotyö enemmän. Miksi yliopistossa edes on tuollainen alemman tason tutkinto, varsinkin kun se työ on kuitenkin suorittava eikä mikään akateeminen. Toivottavasti jossain vaiheessa siirtävät koko lastenhoitajakoulutuksen ammattikorkeaan tai opistoihin.
Ihan kohtuullinen palkka vähän pienemmälläkin panostuksella. Ei tarvitse rehkiä, senkus vetelee päikkäreitä ja lauleskelee. Kyllä mulle sopii. Vasut ja voisit voi vedellä alta riman eikä kukaan edes valita.
Minna-Maaria Sipilä tienaa lastentarhanopettajan koulutuksella yli 350 000 euroa vuodessa. Tekee kolmepäiväistä työviikkoa miehensä säätiön toimistonhoitajana :)
joten jos se vaikka vaihtais ammattia.....ja samassa paikassa ollut töissä jo 20 vuotta...huoh
ei nyt varmaan ole kummoinen koulutuskaan? Lto:n palkka on todella huono. Saimoin luokanopettajan, jota itse edustan. oiskohan peruspalkka jotain 2300e? (Olen ollut jonkin aikaa hoitovapaalla.
Minusta tuo on iso palkka. Ei minulla ole tietenkään yliopistokoulutusta, mutta samalla alalla kuitenkin kun olen pph, enkä saa bruttona edes puolta tuosta.
vaikka minulla on lto:n ja varhaiskasvatuksenmaisterin paperit. Palkka on ihan naurettava ammatin työmäärään ja vastuuseen suhteutettuna.
Enkä ole muuten ainut lajiani. Sanoisin, että melko suuri osa lastentarhanopettajiksi valmistuvista päätyy töihin aivan muualle.
tääläpäin haetaan ohjaajia (sosiaaliala, kulttuuriala), joilla vähintään amk-tasoinen koulutus ja mielellään kokemusta siitä, tästä ja tuosta, lisäkoulutustakin sopivasti ja työkokemusta ainakin 5 vuotta ja sit palkka: 1700-1800€/kk Ou jee...
Siihenhän ei paljon yli 20h/vk tarvita. Suurin osa pitää lisätunteja ja saa niistä palkanlisää, jopa 1000e/kk.
Ja piää muistaa, että se opettajan palkkahan on oikeasti 10kk palkka jaettuna 12kk:lle... (koska kesäloma on "palkaton") eli 2760e/kk on oikea summa.
Lastentarhaopettajillahan on normaali 4vk loma.
Toisaalta opettajan koulutus on "saman tasoinen" kuin oma DI-koulutukseni, mutta palkkani 1500e/kk isompi... Eihän sekään reilua ole.
ei nyt varmaan ole kummoinen koulutuskaan? Lto:n palkka on todella huono. Saimoin luokanopettajan, jota itse edustan. oiskohan peruspalkka jotain 2300e? (Olen ollut jonkin aikaa hoitovapaalla.
Luokanopettajan peruspalkan saamiseksi tarvitaan 24 opetustuntia + suunnittelut + kokoukset. Lisätunneista saa kyllä lisää, mutta +1000e:n saamiseski saa kyllä tehdä aikamoisen määrän lisätunteja (noin 10?). Ei meidän palkkaa lasketa 10kk:den mukaan. :( Aloitan työt hoitovaapaan jälkeen ja kyllä mulla menee aika paljon aikaa suunnitteluun ennen lukuvuoden alkua. Opettajilla on myös laskennallinen vuosiloma, joka on sama kuin muilla. Tykkään kuitenkin työstäni ja lomistani, joten en valita.
Ja kuten sanoin - lto:lla on liiaan pieni palkka ja liian vähän suunnitteluaikaa. Eli lisää rahaa sinne.
Ja diploomiinsinöörin palkan ottaisin mielelläni. :)
ja tienaan koulutusta vastaavassa työssä ton, ei tiedossa lisiä tms.
Kuulostaa kyllä aika pieneltä palkalta nykyiset elinkustannukset huomioon ottaen.