LTO:n palkka 2189e/kk! Aivan järkyttävää.
Tieson toki, että lastentarhaopettajat ovat alipalkattuja, mutta en tajunnut palkan olevan todella noin pieni!
Ja tuohon ei ole edes mahdollista saada mitään lisiä, kuten hoitajilla ja kaupanmyyjillä.
Onko tiestä reilua?
Kommentit (188)
No, minä olen seppä ja saan kuukaudessa 1100 €, ja siitä 22 % verot. Eli tuo lastentarhan opettajan palkka kuulostaa älyttömän suurelta.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2011 klo 07:38"]
ja tällä kokemuksella totean, että sh lasten teholla teki paljon vaativampaa ja tärkeämpää työtä kuin lto päiväkodissa.
Kiitos empaattisille ja ammattitaitoisille sairaanhoitajille. Sekä lisäksi niille lähihoitajille, jotka hoisivat lastani.
[/quote]aivan varmasti teho-osastolla lasten parissa ja yleensä ihmisten parissa Sairaanhoitajan työ on vaativampaa kuin monen muun ammatin.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 17:19"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2012 klo 07:03"]
ja pihalla juoruamisesta pitäisi saada suurempaa palkkaa niin...
jääkööt sanomatta.
ja saa 8 tunnin palkan. Eli heillä on muka suunnittelutunti ja en ole ikinä nähnyt kenenkään lto.n suunnittelevan.
Liian pitkä koulutus työhön nähden. Jos heillä on valittamista, käyvät lähäreiksi. Ihan samaa toisen lasten hoitamista se on.
ps. samaa työtä pystyy tekemään kouluttamaton pph.
Lastentarhanopettajien suunnitteluaika on aivan liian vähäinen. Itse suunnittelen isoja kokonaisuuksia, toimivia teemoja ja pitkäaikaisia projekteja, joissa yhden tuokionkin suunnitteluun kuluu helposti kaksi - kolme tuntia. Osaan tehdä käsitöitä, ohjata draamaa, kuvataidetta, musiikkia, liikuntaa, teknologiakasvatusta, TVT:tä, äidinkieltä, matematiikkaa, ympäristö- ja luonnontietoa ja monikulttuurisuuskasvatusta lapsille mielekkäällä ja sopivalla tavalla. Minulla on monia taitoja, jotka haluan valjastaa työhöni lasten kanssa parhaalla mahdollisella tavalla, mikä edellyttää hyvää suunnitelmaa. Samalla otan huomioon sekä lapsien yksilölliset tarpeet, taidot ja mielenkiinnonkohteet että lasten tarpeet ryhmänä. Ei lapsia motivoivia, opettavia ja elämyksellisiä hetkiä toteuteta sormia näpäyttämällä.
Lapseni päiväkodissa ei nyt ollut niin kummoista toimintaa aikanaan. Pidin paljon vapaapäiviä koska olin työtön. Ne ei menneet todellakaan videoita katsellessa.
Yliopisto-LTO vs sosionomi-lto palkat ovat mielestäni huikean pienet, kun pohditaan sitä, miten suurimerkityksekästä työtä kyseiset ihmiset tekevät tulevaisuuden eteen! Lastenhoidolla ja opetuksella päiväkodeissa on suuri merkitys siinä, miten lapsi kehittää itsetuntoaan ryhmässä (vanhemmat toki kasvatuksen pääosassa!!), ja vain koulutettu (vaativa koulutus, vaativa työ uskokaa tai älkää :) ) lto voi kyetä hoitamaan työtään laadukkaasti. Tutkimusten mukaan (mm. Kalliala) amk-yo-tutkintojen on eroa se, että yliopistossa LTO-tutkinnon suorittaneet ovat keskimääräisesti laadukkaampia hoitamaan lasta. Mittareina käytetty sensitiivisyys-, autonomia- ja aktivointitasoja.. Tutustukaa aiheeseen!
Eikö LTO:n palkka ole jotain 2400 euron paikkeilla ainakin pääkaupunkiseudulla? LH:n palkka on 2043 euroa.
Työtä on paljon ja taukoja ei juuri lainkaan.
sanoo nimim.
ei enää ikinä päiväkotiin
Tuo on ihan liikaa siitä ihalla seisoskelusta ja kurahousujen pukemisesta + vanhempien haukkumisesta
Olen sosiaalityöntekijä ja tienaan 3289,-/kk bruttona.
Lapset ovat kalleinta mitä minulla on, mittaamattoman arvokkaita. En kestä ajatellakaan, että heille sattuisi jotain. Haluan, että heitä hoitaa koulutettu, vastuullinen ja osaava ihminen. Päiväkotityö on äärimmäisen vastuullista ja vaativaa. Ilman muuta siitä pitäisi maksaa kunnon palkka.
Onneksi tein aikoinani oikean päätöksen ja lto:n sijaan opiskelin sairaanhoitajaksi ja siitä vielä ensihoitajaksi. Vuorotyö tosin, mutta työrupeaman jälkeen kivat vapaat. Nettopalkka keskimäärin 2700€ - 3200€ kk:ssa
Samanpituinen koulutus kuin hoitajillakin 3vuotta !!!!
[quote author="Vierailija" time="11.06.2010 klo 14:30"]siis sinä joka kituutat pienellä siivoojan palkalla, niin oletko kenties yhtä korkeasti koulutettu kuin lto?
[/quote]
Niin ja oliko pakko ryhtyä siivoojaksi? Miksi et kouluttautunut esim. juristiksi?
Ei vain kouluissa istumisesta mitään ekstraliksaa pidä tulla. Ei taiteilijakaan odota 3 tonnin palkkaa koulutuksensa takia, työ sen määrittää. Julkisella ei ole varaa maksaa superpalkkoja.
kotisuunnittelusta saa 5 ylimääräistä palkallista vapaata , sen 7 tunnin päivän lisäksi.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 17:02"]Nyt ymmärrän miksi meitä amiksia dissataan niin paljon tällä palstalla :-) . Kateushan sen aiheuttaa :-) . T: laborantti, palkka 2360 e
[/quote]
Niinpä.
T:myös laborantti, palkka 2600€ alalla alle 2 vuotta
Minusta aivan liikaa pyllynpyyhkijälle...
[quote author="Vierailija" time="11.06.2010 klo 14:02"]
Siihenhän ei paljon yli 20h/vk tarvita. Suurin osa pitää lisätunteja ja saa niistä palkanlisää, jopa 1000e/kk.
Ja piää muistaa, että se opettajan palkkahan on oikeasti 10kk palkka jaettuna 12kk:lle... (koska kesäloma on "palkaton") eli 2760e/kk on oikea summa.
Lastentarhaopettajillahan on normaali 4vk loma.
Toisaalta opettajan koulutus on "saman tasoinen" kuin oma DI-koulutukseni, mutta palkkani 1500e/kk isompi... Eihän sekään reilua ole.
ei nyt varmaan ole kummoinen koulutuskaan? Lto:n palkka on todella huono. Saimoin luokanopettajan, jota itse edustan. oiskohan peruspalkka jotain 2300e? (Olen ollut jonkin aikaa hoitovapaalla.
Siis mitä, eikö luokanopettajat saa kesäkuukausilta palkkaa??! Eihän se voi olla mahdollista, mitä ihmettä??
En olekaan enää niin palkkakateellinen.
T.
rh
Palkassa on yksi syy miksi jatkoin heti lto:ksi valmistuttuani luokanopeksi. Ja sitten päättäjät ihmettelee ja voivottelee lto-pulaa.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 17:07"]
Palkassa on yksi syy miksi jatkoin heti lto:ksi valmistuttuani luokanopeksi. Ja sitten päättäjät ihmettelee ja voivottelee lto-pulaa.
[/quote]
Miksi kolmevuotisen alemman korkeakoulututkinnon suorittaneen pitäisi saada maisterin palkkaa?
[quote author="Vierailija" time="11.06.2010 klo 14:02"]
tääläpäin haetaan ohjaajia (sosiaaliala, kulttuuriala), joilla vähintään amk-tasoinen koulutus ja mielellään kokemusta siitä, tästä ja tuosta, lisäkoulutustakin sopivasti ja työkokemusta ainakin 5 vuotta ja sit palkka: 1700-1800€/kk Ou jee...
[/quote]
Meilläpäin saa amk-tasoinen idiootti yli 5000:n euron palkkaa...
"Meilläpäin saa amk-tasoinen idiootti yli 5000:n euron palkkaa..." - Tjaa. oletko kenties Monacosta? - Sielläpäin asuva moni autonkuljettajana toimiva tienaa miljoonia ja asiakkaita saati muuta kuljetettavaa ei tarvitse ottaa kyytiin...
Tämän takia minä ja usea opiskelukaverini päätti jatkaa opintoja kahdella vuodella LTO:n jälkeen ja valmistua luokanopettajaksi. Palkka ja loma paremmat. Tätä menoa tulevaisuudessa meillä on päiväkodit täynnä epäpätevää porukkaa.