LTO:n palkka 2189e/kk! Aivan järkyttävää.
Tieson toki, että lastentarhaopettajat ovat alipalkattuja, mutta en tajunnut palkan olevan todella noin pieni!
Ja tuohon ei ole edes mahdollista saada mitään lisiä, kuten hoitajilla ja kaupanmyyjillä.
Onko tiestä reilua?
Kommentit (188)
Suomalaiset ovat palkkatoiveineen monesti tyhmiä.
Mielenkiinnosta täytyy nyt kysyä että minkälainen palkka sitten yleensä edes on hyvä palkka ihmiselle joka on ahkeroinut useita vuosia yliopistossa.
Mun yliopistoahkerointi oli löysää fiilistelyä, kahviloissa notkuntaa ja kavereiden kanssa hengailua. Okei välillä luettiin tentteihinkin. Kahden tonnin palkka on mulle ihan ok. Elämässä on muitakin tärkeitä asioita kuin raha. Mutta humanistina mä tajuan sen ehkä keskivertoa kirkkaammin.
Menin yliopistoon 7 vuotta sitten. Aikalailla sluibailessa meni, ei paljoo opinnot edityneet. Sitten hain töitä ja nyt olen työskentelen IT alalla ja palkka on sellasta 2400. Eihän se paljoo ole mutta kyllä tuolla pärjää
yliopistossa ahkeroimisen kannattavuus riippuu ihan siitä, mitä siellä on luettu. Vai mihin tarvitaan hirveät määrät neljässä vuodessa huippuarvosanoilla valmistuneita filosofeja tai kirjallisuustieteilijöitä? Jos haluaa vastinetta opiskeluilleen niin pitää lukea kaupallisempia ja vaikeampia aloja.
Mun firman siivojat saa 1700€/kk joten aika paska palkka ohjaajalla. Trukkikuskikaveri saa 1900€ joten mitä järkeä kouluttauitua lukio+korkeakoulu jos palkka pienempi kuin duunirilla. Sähkömies kaupungilla saa palkka 2500€.
Ja työtunteja tulee päivässä paljon enemmän kuin 7,5. Ilta- ja viikonloppulisiä ei tunneta.
Kauheampaa työtä ei varmasti ole kuin vahtia röykeiden vanhempien lellittyjä penikkoja. Itse hoitaisin muiden lapsia ehkä jos muuten uhkaisi nälkäkuolema.
Ja omat tulot tällä hetkellä opintoraha joten itsellä on pienet tulot mutta silti tuo on surkea palkka helvetin raskaasta työstä. mieluummin näkisin pientä nälkää kuiin alkaisin vaikka pph:ksi.
Joku kaukalovahti tai talonmies istuu päivät perseellän ja saa takuulla samaa palkkaa. jos ei enemmän.
ja joku pankinjohtaja tai muu johtaja nauttii monenkertaista palkkaa tuohon nähden ja vastuuta ei ole. Jos mokaa, hyväveliverkosto tarjoaa vain jossain muuualla jonkun hyvän duunin. Talouden kuplat maksavat köyhät, verorahoin, ei pankinjohtaja itse.
ei loppuviimeksi vaan suoranaisesti niinkuin kirjotin. Hoitajat ne pitävät potilaat hengissä toki lääkärin määräyksin! Mutta paljon paljon hoitajat joutuvat puuttumaan lääkärin määräyksiin siis pyytämään niihin korjausta, ettei potilas kuole siihen määräykseen.. ja ensihoidossa ja päivystyksessä juuri hoitajan kiireellisyysarvion jälkeen lähdetään potilasta hoitamaan. Hoitajan on tunnistettava hoidon kiireellisyyden tarve..
totuus nyt kuitenkin on se, että hoitajat tottelevat ja toteuttavat lääkärin määräyksiä.
tottelevat. Tottelematta jättäminen olisi hoitovirhe! Mutta loppujen lopuksi ne on hoitajat, jotka sen potilaan hengissä pitävät 24h/vrk:ssa. Esim.kirurgisella osastolla lääkäri käy muutaman tunnin päivässä leikkaamassa potilaita, tekee aamukierroksen (max.5min/potilas) ja ehkä iltaopäivällä piipahtaa potilaan luona. Muun ajan se on hoitaja joka sen potilaan vointia tarkkailee ja seuraa että kaikki menee niin kuin pitääkin. Mikäli potilaan voinnissa tapahtuu radikaalia muutosta, se on hoitaja joka tilanteen ensisijassa arvioi ja kutsuu tarvittaessa lääkärin paikalle ja ALOITTAA elvytyksen. Omassa työssäni lääkärit luottavat meihin hoitajiin 100% ja siksi meille on annettu valtaa antaa ja toteuttaa tiettyjä lääkemääräyksiä ilman lääkärin kehoitusta (ns.lääkityssopimus) eli jokaisen antaman lääkkeen kohdalla pohtia soveltuuko tämä lläke tälle potilaalle, vai saako hän kenties anafylaktisen reaktion, lamaako lääke hengitystä ja huonossa lykyssä kuolee.
Näitä asioita ei vain maallikko pysty käsittämään. Edelleen monen harhaluulo on että sairaanhoitaja on vain lääkärin sihteeri, ilman omia aivoja, jonka tehtävänä on vain jakaa ruokaa potilaille ja pyyhkiä pyllyjä!
ja pihalla juoruamisesta pitäisi saada suurempaa palkkaa niin...
jääkööt sanomatta.
ja saa 8 tunnin palkan. Eli heillä on muka suunnittelutunti ja en ole ikinä nähnyt kenenkään lto.n suunnittelevan.
Liian pitkä koulutus työhön nähden. Jos heillä on valittamista, käyvät lähäreiksi. Ihan samaa toisen lasten hoitamista se on.
ps. samaa työtä pystyy tekemään kouluttamaton pph.
Onko tiesta reilua?
Kirjoitusvirheitä on paljon suvi-kyllikki.
Mitäs et oo kouluttanu itseäsi, niin joudut työskentelemää siivoojana, mutta mielestäni yliopistokoulutuksen omaava ansaitsee saada kunnon liksaa
itse oon ollu siinä uskossa, että 2000 euroa on ihan keskipalkkaa, ja kaikki siitä yli menevä vaan plussaa.
Itse asiassa olen luullut, että tuo palkkasumma olisi paljon pienempi, koska heidän pienistä palkoistaan puhutaan paljon.
sairaanhoitajien ja lastentarhanopettajien, että kummalla on verraten huonompi palkka ja vaativampi koulutus sekä vastuullisempi työ....
Eikö kannattaisi ennemmin puhaltaa yhteen hiileen, kumpikin palkkakuopassa ja koulutukseen sekä vastuuseen nähden tosiaan liian vähän liksaa! Sama koskee sosionomeja ja varmaan kaikkia sosiaali- ja terveysalalla (paitsi ehkä niitä lääkäreitä). Mun mielestä jopa lähihoitajille pitäis maksaa enemmän, ottaen huomioon työn laadun nykyään. Vaikka muuten toisen asteen opiskeluilla nyt on ihan ok se palkka, mutta mun mielestä ei työtä vastaava.
Toisekseen kyllä pitäis olla enemmän palkkaeroa sitten korkeakoulutetuille kuin vain ammattikoulun käyneille. Eli pahemmassa palkkakuopassa ovat tosiaan korkeakoulututkinnon suorittaneet. Ja mä ainaskin vedän ihan samalle viivalle sekä lto:n että sairaanhoitajan että sosionomin koulutukset. Siis tasoltaan, vaikka sisällöltään ovat eroavaiset. Noi AMK-tutkinnothan kestääkin kauemmin ja siellä on kaiken sen teorian lisäksi käytännön harjoittelua, joka on mun mielestä hieno homma tuollaisilla aloilla, joissa pitää osata oikeasti soveltaa se teoria käytäntöön!
n. 3000e/kk että on 2000e/kk aika paljon pienempi!
Yli puolet suomalaisista ansaitsee alle 2300 €/kk.
n. 3000e/kk että on 2000e/kk aika paljon pienempi!
No jos samoista piirileikkien tanssittamisesta ja pihalla juoruamisesta pitäisi saada suurempaa palkkaa niin...
jääkööt sanomatta.
Jos sulla on tollanen käsitys lto:n toimenkuvasta niin... jääkööt sanomatta.
Voi kun toi riittäiskin, mutta luulen, että sulla ei oo harmainta aavistustakaan siitä, millaisten erilaisten ongelmalasten ja -perheiden kanssa työskenteleminen toimenkuvaan nykyään kuuluu!
Mutta niitä asioita, kun ei muille vanhemmille huudella.
Jatka vaan omaan napaasi tuijottelua.
terv. lastenhoitaja
ja tällä kokemuksella totean, että sh lasten teholla teki paljon vaativampaa ja tärkeämpää työtä kuin lto päiväkodissa.
Kiitos empaattisille ja ammattitaitoisille sairaanhoitajille. Sekä lisäksi niille lähihoitajille, jotka hoisivat lastani.
ylikoululutuksesta. Ensin ne oli opistossa, siirrettiin yliopistoon ja buff, työstä vaaditaan palkka yliopistokoulutuksen mukaan! Niin, voidaanhan me asettaa siivoojille tutkintovaatimukseksi vaikka amk-tutkinto, jonka jälkeen siivoojat kiljuu lisää palkkaa, koska ovat amk:ssa koulutettuja. Muuttuiko se työ siinä matkalla niin paljon? Työstä maksetaan vaativuuden, eikä koulutuksen mukaan. Jos kaupan kassalle vaadittaisiin ekonomi, niin maksettaisiinko myyjälle sitten ekonomin palkka?
Ylipäätään Suomessa on kauhea ylikoulutusbuumi ja sitten kauhea kitinä, kun palkat ei vastaa koulutusta. Miksi ihmeessä jokaisen toimistoapulaisen pitää olla tradenomi?
Sinänsä arvostan LTO:n työtä ja toki he palkkansa ansaitsevat, mutta se on paljolti linjassa sen kanssa, mitä julkinen maksaa eri töistä.
Luokanopettajatkin olivat aikanaan käyneet seminaarin vaikka keskikoulupohjalta. Oliko se opetus silloin sitten huonompaa? Ehkä joiltain teoriaosilta, mutta toisaalta lapset oppi käytöstavat ja nuo seminaariopet oli käsistään valtavan taitavia ja käytännönläheisiä.
huikeat 2500/kk. Yksi ikälisäkin jo on... Ja meidän koulussa lähes kaikilla vaan perustunnit. Hyvä kun riittää edes ne.