Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

LTO:n palkka 2189e/kk! Aivan järkyttävää.

Vierailija
11.06.2010 |

Tieson toki, että lastentarhaopettajat ovat alipalkattuja, mutta en tajunnut palkan olevan todella noin pieni!

Ja tuohon ei ole edes mahdollista saada mitään lisiä, kuten hoitajilla ja kaupanmyyjillä.

Onko tiestä reilua?

Kommentit (188)

Vierailija
41/188 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun tuntemista opettajista vaan tuollaista tilannetta ole keneläkään. Mutta kylllähän DI tietää opehuoneen asiat ;) Terv. Ope (peruspalkka n. 2300e)

Siihenhän ei paljon yli 20h/vk tarvita. Suurin osa pitää lisätunteja ja saa niistä palkanlisää, jopa 1000e/kk.

Ja piää muistaa, että se opettajan palkkahan on oikeasti 10kk palkka jaettuna 12kk:lle... (koska kesäloma on "palkaton") eli 2760e/kk on oikea summa.

Lastentarhaopettajillahan on normaali 4vk loma.

Toisaalta opettajan koulutus on "saman tasoinen" kuin oma DI-koulutukseni, mutta palkkani 1500e/kk isompi... Eihän sekään reilua ole.

ei nyt varmaan ole kummoinen koulutuskaan? Lto:n palkka on todella huono. Saimoin luokanopettajan, jota itse edustan. oiskohan peruspalkka jotain 2300e? (Olen ollut jonkin aikaa hoitovapaalla.

Vierailija
42/188 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on sekä yliopisto- että AMK-tutkinto, ja omalla kokemuksellani AMK-puolella nimenomaan oli paljon enemmän sitä "järkevää". Mutta tietysti aloja on erilaisia. Palkkauksessa kuitenkaan tuo "järkevyys" ei välttämättä näy ainakaan oman kokemukseni mukaan.

No, en nyt tiedä AMK-nimikkeiden palkkauksista, tarkoitin vain sitä, että turha itkeä palkkansa pienuutta "vaikka mulla on korkeakoulututkinto" jos työtehtävät ovat vähän mitä sattuu.

Ei silti, kyllä humanistitohtoritkin aika pientä palkkaa joskus repii. Kukaan ei jostain syystä ole puolustamassa heitä.

Jos palkka ei miellytä, niin aina voi ryhtyä yrittäjäksi. Jos on koulussa ja elämässä oppinut jotain "järkevää", niin luulisi sillä rahaakin tekevän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/188 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan lähärit hoitamaan virikelapsia ja paljon halvemmalla. Satsataan mieluummin kouluikäisten ja nuorten psykiatrisiin palveluihin tai vankiloihin.

Paljonpa arvostatte lastenne varhaiskasvatusta.

Vierailija
44/188 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

etten turhaan kuluttanut koulunpenkkiä vaan menin kauppaan töihin. Sain tuota enemmän palkkaa osastonvastaavana ja myöhemmin myymäläpäällikkönä. Nyt kauppiaan vaimona tienestit turvattu kun ruokaahan aina ostetaan.

minä olen ollut 3 vuotta kaupassa osastovastaavana, eli minulla on jo yksi ikälisä. Sitten on yksi itse pyytämäni palkankorotus kun olen tehnyt ihan sikana tulosta edeltäjiini verrattuna. Ja joku pieni osastovastaavanlisäkin minulla on. Ja saan alle 1700;-

Miten hitossa olet saanut noin paljon??

Jos tuonverran saisin, alkaisi minusta palkkaus alalla olla lähellä oikeaa.

Vierailija
45/188 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka sitä pitäisi olla, joten jos haluaa suunnitella pedagogisesti laadukasta toimintaa tapahtuu se usein omalla vapaa-ajalla palkatta. Nykyään hyvin monet lastentarhanopettajat joutuvat käyttämään sen noin 2 h viikottaisen suunnitteluajan lapsiryhmässä toimien, koska muuten ryhmässä ei olisi riittävästi aikuisia tai edes sitä yhtä aikuista!

Ehkä siksi lastentarhanopettajia ei näe suunnittelutyössä, kun sitä ei enää käytännössä kovin monella ole!

Vierailija
46/188 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alempi amk ja kanditaso ja puolestaan ylempi AMK ja maisteritaso rinnastetaan koulutuspoliittisesti samanarvioisiksi, mutta jos perehdyt hieman opetussuunnitelmien sisältöön niin huomaat laatueron.

Yliopistokoulutus on tieteellisempi ja vaativampi.

Lastentarhanopettajat opiskelelevat yliopistossa, sairaanhoitajat AMK:ssa. Ja silti sairaanhoitajat saavat keskimäärin parempaa palkkaa.

Ei mene kyllä ihan koulutuksen vaativuuden mukaan tuo palkkaus. Mutta meneekö se paljon millään naisvaltaisilla aloilla?

Itsepähän tähän suostumme, niinkuin vanhempi teollisuudessa oleva mies minulle sanoi nauraen.

AMK-tutkinto vastaa hyvinkin alempaa korkakoulututkintoa.

noo...ei taida aina ihan näinkään olla- muistan kun vuosia sitten opiskelin sairaanhoitajaksi ja tieteellisen tutkimuksen tunneilla meidän piti perehtyä yliopistoissa tehtyihin graduihin. Mieleen vaan jäi se kun opettaja sanoi aika monesta gradusta, että niin, tosiaan tämäkin on niin alkeellinen ja huonosti tehty (tutkimusmetodit mm käsitetty väärin ym) että meidän koulussa on sitten turha kuvitellakaan tekevänsä näin huonoa opinnäytteenä. Eli riippunee aikalailla yliopistosta kuten ammattikorkeastakin että mikä sitten on se todellinen vaativuustaso. :D

Sen sijaan mitä palkkaukseen tulee niin sairaanhoitajat eivät saa keskimäärin isompaa palkkaa kuin lastentarhanopettajat, vaan se ero tulee siitä, että sairaanhoitajat ovat usein töissä joulut, pääsiäiset,heinäkuun ja viikonloput. Peruspalkka kuitenkin jos tekee töitä samoilla työajoilla eli vaikkapa poliklinikalla hoitajana on juurikin hieman yli 2000 euroa.

Vaikka lasten kasvatustyö on toki tärkeää ja vastuullista, niin peruskasvatustyö ei ole mitään rakettitiedettä eikä vaadi esim sellaista tarkkuutta mitä vaikkapa sairaanhoitajan työssä vaaditaan kun hoidetaan akuutteja tilanteita, titrataan lääkkeitä.

Vierailija
47/188 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja on tehnyt aina 7 tunnin päivää, mistä tunti on ollut suunnitteluaikaa kotona.

Tai nykyäänhän se aika on hiukan lyhyempi kun viikkotuntimäärä ei ole enää 40 tuntia viikko.

Mutta on ollut myös päiväkodinjohtajana ja kertoo tekevänsä osastolleen listat 7 tuntia työtä ja se on siinä. Eli lto.t ovat 35 tuntia työpaikalla. Loppu on suunnittelutyötä kotona, mitä ei oikeasti tehdä.

Lähärit ja muut tekevät kaikki työaikansa työpaikalla.

Vierailija
48/188 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä töitä te LTO:t teette, jotka kerroitte tekevänne muita töitä? Olen itse ajatellut opiskella LTO:ksi ja ajattelin sivuaineeksi musiikkia.. jolloinka voisin toimia myös musiikinopettajana peruskoulussa. 

Vierailija
49/188 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo siksi minäkin jatkoin opintojani, ensin luokanopettajaksi ja sit erityisluokanopettajaksi. Työpäivät lyheni huomattavasti ja lomat piteni ja rakastan työtäni tällähetkellä vaikka toisinaan rankkaa onkin ja bruttopalkka oli tässäkin kuussa melkein tuplat eli 4100€ (25 opetustunnilla+ yhdellä kerhotunnilla /vko)

Vierailija
50/188 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan tähän vanhaan kysymyksen:

sosiaalityöntekijöiltä vaaditaan maisterin paperit (=ylempi yliopistotutkinto), kun taas LTO on kandidaattitason tutkinto (=alempi yliopistotutkinto).

Muuten myös varhaiskasvatukseen erikoistuneet sosionomit (AMK) saavat LTO:n pätevyyden.

[quote author="Vierailija" time="25.10.2012 klo 10:16"]

sosiaalityöntekijän koulutus on korkeampi kluin LTO:n?

koulutus korkeampi.

Vierailija
51/188 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni lastentarhaopettajan koulutus voisi hyvin olla amk-tasoista työnkuva huomioiden. hoitajat tekevät vaativampaa työtä ja pärjäävät mainiosti amk-koulutuksella.

Vierailija
52/188 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiryhmän ulkopuolinen työaika kuluu mm. tiedotteiden laatimiseen, lapsilistojen päivittämiseen, vasu- ja kuntoutussuunnitelmakeskusteluihin, palavereihin, pedagogisiin tiimeihin, dokumentointiin, työvuorojen tekemiseen, toiminnan suunnitteluun, erityistarpeiden tukemisen suunnitteluun, materiaalihankintoihin, kasvunkansioiden täyttämiseen, oppimisympäristöjen suunnitteluun jne jne jne.

Ihan vaan tiedoksi :)

Vierailija
53/188 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, eipä ne julkisen sektorin palkat voi kummoisia olla tai oltaisiin entistä syvemmällä veloissa. Vai kuinka moni on vastaavasti valmis maksamaan korkeampia päivähoitomaksuja, jotta lto:t saavat enemmän rahaa?

Vierailija
54/188 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2010 klo 14:02"]

Siihenhän ei paljon yli 20h/vk tarvita. Suurin osa pitää lisätunteja ja saa niistä palkanlisää, jopa 1000e/kk.

Ja piää muistaa, että se opettajan palkkahan on oikeasti 10kk palkka jaettuna 12kk:lle... (koska kesäloma on "palkaton") eli 2760e/kk on oikea summa.

Lastentarhaopettajillahan on normaali 4vk loma.

Toisaalta opettajan koulutus on "saman tasoinen" kuin oma DI-koulutukseni, mutta palkkani 1500e/kk isompi... Eihän sekään reilua ole.

ei nyt varmaan ole kummoinen koulutuskaan? Lto:n palkka on todella huono. Saimoin luokanopettajan, jota itse edustan. oiskohan peruspalkka jotain 2300e? (Olen ollut jonkin aikaa hoitovapaalla.

Kuule dippa kyllä sun koulutus on parempi!

t. bio-dippa

Vierailija
55/188 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa monet lto:t suunnittelevat omalla ajalla palkatta lapsiryhmän toimintaa, koska 3 tunnin viikottainen suunnitteluaika on aika vähän käytännössä. Siihen kun kuuluu tiimipalaverit yms. Lto:n työtä voi tehdä joko huonosti, keskinkertaisesti ja hyvin, ja sillä miten työnsä tekee vaikuttaa suoraan lasten oppimiseen. Esim. matemaattisten taitojen kehittymisessä ennen kouluikää hankittu kokemus suhdekäsitteistä ja lukukäsitteestä vaikuttaa myöhempään osaamiseen. Se millaista varhaiskasvatusta lapsi on saanut vaikuttaa tutkimusten mukaan lapsen kognitiiviseen kyvykkyyteen eli mm. ajattelun taitoihin, ja esim. matematiikan osalta ennustaa lapsen koulumenestystä matematiikassa. Eskariopettajiksi ei onneksi AMK:t ole päteviä, sillä pedagogisilla ja ainedidaktisilla opinnoilla ja niiden laajuudella on keskeinen merkitys asiantuntijuuden kehittymisessä ja siten esiopetuksen laatuun. Viimeistään siinä vaiheessa tulisi lapsen mahdolliset oppimisvaikutukset havaita, jotta koulun aloitus sujuisi lapselta hyvin ja lapsen myönteinen minäkuva ja oppimismotivaatio säilyisi. 

Vierailija
56/188 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaanhoitajat, farmaseutit, ym ym naisvaltaiset alat niin varmasti on alhaiset palkat, kuten myös luokaoptettajan. 

Vierailija
57/188 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2010 klo 14:15"]

työtä, varmasti saa niistä lisiä.

[/quote]

Aika harva lto varmaan noita vuoroja haluaisi tehdä. Tällä palstalla on alkanut ihme mussutus noista vuorotyölisistä. Aika harva kuitenkin on halukas epämukaviin työaikoihin, etenkään kun perheen perustaa.

Vierailija
58/188 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ihme et naisten palkat on paskatasoa kun itse toivotte toisille naisille huonoja tuloja. 

t. datanomimies, it-tukihenkilö keskisuuressa yrityksessä, helppo työ & pitkät lounas- ja kahvitauot, ei vklopputyötä, palkka 2950 € / kk 

Vierailija
59/188 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 22:32"]

ei ihme et naisten palkat on paskatasoa kun itse toivotte toisille naisille huonoja tuloja. 

t. datanomimies, it-tukihenkilö keskisuuressa yrityksessä, helppo työ & pitkät lounas- ja kahvitauot, ei vklopputyötä, palkka 2950 € / kk 

[/quote]

pieni palkka sulla, mulla sama duuni ja palkka reilusti yli 3t.

t. palstamies

Vierailija
60/188 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 18:20"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 17:19"]

[quote author="Vierailija" time="27.03.2012 klo 07:03"]

ja pihalla juoruamisesta pitäisi saada suurempaa palkkaa niin...
jääkööt sanomatta.

ja saa 8 tunnin palkan. Eli heillä on muka suunnittelutunti ja en ole ikinä nähnyt kenenkään lto.n suunnittelevan.

Liian pitkä koulutus työhön nähden. Jos heillä on valittamista, käyvät lähäreiksi. Ihan samaa toisen lasten hoitamista se on.

ps. samaa työtä pystyy tekemään kouluttamaton pph.

Lastentarhanopettajien suunnitteluaika on aivan liian vähäinen. Itse suunnittelen isoja kokonaisuuksia, toimivia teemoja ja pitkäaikaisia projekteja, joissa yhden tuokionkin suunnitteluun kuluu helposti kaksi - kolme tuntia. Osaan tehdä käsitöitä, ohjata draamaa, kuvataidetta, musiikkia, liikuntaa, teknologiakasvatusta, TVT:tä, äidinkieltä, matematiikkaa, ympäristö- ja luonnontietoa ja monikulttuurisuuskasvatusta lapsille mielekkäällä ja sopivalla tavalla.  Minulla on monia taitoja, jotka haluan valjastaa työhöni lasten kanssa parhaalla mahdollisella tavalla, mikä edellyttää hyvää suunnitelmaa. Samalla otan huomioon sekä lapsien yksilölliset tarpeet, taidot ja mielenkiinnonkohteet että lasten tarpeet ryhmänä. Ei lapsia motivoivia, opettavia ja elämyksellisiä hetkiä toteuteta sormia näpäyttämällä.

Kauanko olet tehnyt lto:n työtä?

Kuulostaa erikoiselta, että yhden tuokion suunnitteluun kuluu noin paljon aikaa.

terv. kaiken tuon ja enemmänkin suunnitteleva/tekevä lto, jolla menee suunnitteluun paljon vähemmän aikaa

Uran alussa ollaan! Tuntuu, että senkin takia nuoret lto:t lopettavat ja vaihtavat alaa, kun alkuaikana suunnittelutyö vaatii niin paljon aikaa ja voimia. Vielä ei ole taskussa niin montaa toimivaa ja varmaa ideaa kuin esimerkiksi viisi - kymmenen vuotta työssä olleella. Teen suunnitelmat melko tarkasti ja toivon tulevaisuudessa voivani sitten rauhoittua tämän asian kanssa, kun nyt siihen panostan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi