LTO:n palkka 2189e/kk! Aivan järkyttävää.
Tieson toki, että lastentarhaopettajat ovat alipalkattuja, mutta en tajunnut palkan olevan todella noin pieni!
Ja tuohon ei ole edes mahdollista saada mitään lisiä, kuten hoitajilla ja kaupanmyyjillä.
Onko tiestä reilua?
Kommentit (188)
Ja kiljuisin ilosta tuollaisesta palkasta. Ja tuo vieläpä alemmalla kk-tutkinnolla, jolla muilla aloilla ei ole käytännössä mitään arvoa!
Ehkäpä mun olis sitten pitänyt valita ne "kaupalliset, vaikeammat" alat. Voi jeesus, mitä sontaa.
Tuntemani DI:t muuten tienaa 3-4 kertaa enemmän ja työn määrä ei juurikaan eroa.
Mielenkiintoista miten tuo palkkataso määräytyy. Alunperinhan sosiaalityö kehittyi ammattityöksi naisten harjoittaman hyväntekeväisyystyön voimin. Palkkaa työstä ei maksettu, vaan vedottiin naisten luonnolliseen hoivaamistarpeeseen.
Mielestäni lastani hoitava sosionomi tai Lastentarhanopettaja ansaitsisi saada parempaa palkkaa!
Mua kiinnostaa tietää et te joilla on lto-koulutus (tai KK) ja olette muissa töissä, missä olette töissä?
Itse olen tällä hetkellä kotona hoitovapaan jälkeen, etsin kovasti töitä. Olen valmistunut KK:si ja myöhemmin KM (hallinnon puolelta) ja etsiskelen nyt kovasti töitä. Täällä pk-seudulla näyttäs olevan pula lastentarhanopettajista, mutta ei kyllä motivoi huono palkka ja raskas työ.Ryhmäkoot on suuria ja työ haasteellista. Toisaalta työ on antoisaakin.
Mä olen käsittänyt et aika monet yliopistosta valmistuvat KK ovat nykyään KM. Siis et koko KK tutkintoa ei ole. Kyllä lastentarhanopettajien palkka on surkea koulutukseen ja työn vastuullisuuteen nähden. (Tai ainaki Oulussa me oltiin vimeiset KK ku valmistuin v.2002)
palkka ei ole kuin 2200, olen kuullut.
kun normaaliväki ei. Niitä ei kannata ottaa palkkavertailuihin mukaan.
minulla sh:na erikoissaiaanhoidossa pkl:lla (ei mitään lisiä).
olin Educa-messuilla saliemäntänä hommissa ainejärjestöni puolesta. Siellä oli joku Topi Tärkeä puhumassa jostain koulutusasiasta (en muista enää mistä). Koitin hänelle siinä kohteliaasti rupatella jotain ennen seminaarinsa alkua. Topi kysyi opiskelenko luokanopeksi. Vastasin opiskelevani lastentarhanopeksi. Topi tuhahti: vaihda nyt äkkiä alaa, voi kuulostaa ihan kivalta olla tarhatäti kun ei vielä ole omia lapsia ja asuntolainaa, mutta ihan oikeesti sillä palkalla on tosi perseestä maksella menoja sitten aikuisena.
Meni ihan jauhot kurkkuun, olin niin hämmästynyt. Pidin (ja pidän yhä) ammattiani tosi tärkeänä ja en ollut ajatellut tuollaista saavani koulutusmessuilla kuulla. Jäin miettimään kukahan tämänkin Hra Tärkeän lapsia hoitaa sitten..
Kivaa työtä, vaikkakin vaatii tiettyä luonnetta ja ennen kaikkea luovuutta ja kaikenlaisten ihmisten kanssa toimeen tulemista.
Pari vuotta sitten kyllästyin ammatin alasajoon ja jatkoin opiskelemalla luokanopeksi. Muutaman lisätunnin ja kokemuslisän jälkeen palkkani on nyt hilattu bruttona yli 3000 euroon. Olen iloinen ja tyytyväinen ammatinvaihtooni, vaikkakin ainakin minä jouludn tekeen työajan jälkeen paljon suunnittelutyötä, kun on paljon opetettavia aineitakin. Mut muutoin työajat, lomat ym. tasaa. Eihän tää työ mitään ruusuilla tanssimista oo, saa luovia käytöshäiriöisten lasten ja vaikeiden vanhempien kanssa päivästä toiseen, mutta silti viihdyn!
vastaavat suoranaisesti ihmishengistä, niinkuin joku ylläoleva kirjoitti! Tämä pitäisi näkyä palkassa, mutta eihän päättäjiä kiinnosta, ehkä vasta sitten kun itse sairastuvat ja tajuavat hoitajien arvon!
se kuitenkaan sairaanhoitaja ole, joka loppuviimeksi vastaa ihmishengistä, vaan lääkäri? Ei kai sh:t tee diagnoosia ja päätä hoitoa ja sen tehoa?
Luuletko sinä, että LÄÄKÄRI istuu potilaan vieressä 24/h osastolla? Kenen luulet ALOITTAVAN elvytyksen, jos sellainen tilanne sattuu? Jo terveydenhoitajien pitää osata hoita esim. anafylaktinen shokki. Kylläpä olette taas niin yksinkertaisia, että sääliksi käy. Ottakaa hyvät ihmiset joskus edes kerran elämässänne vaikkapa huvin vuoksi selvää, millaisia toimenpiteitä nykyisin hoitajat tekevät, kyllä jo niiden suunnittelussa ihmishengistä on kysymys. Eikä lääkäri koskaan henkiä yksin pelasta, aina siinä hoitajia tarvitaan.
Suomen hoitajien amk koulutus on hyvä, EU direktiivit säätelevät sisällön ja muualla Euroopassa sairaanhoitajien koulutus on alempi yliopistotutkinto, koska järjestelmä ei tunne amk:ta, esim. Kreikka, Hollanti jne.
Valtion virastoissa palkat on tota luokaa kokeineilla korkeakoulutetuilla ihmisillä. Alkupalkat reilusti vähemmänkin. Viranhaltija myös tekee ylitöitä tarvittaessa ilmaiseksi. Ammatinvalintakysymys. On toki hommia, mistä saa tuplasti tuon ja enemmänkin, mutta suhteessa paljon vähemmän kuitenkin. Luulitko opiskelleesi korkeapalkkaiseen ammatiin?
mun vanhemmilla ovat kumpikin valtioleivissä mutsi on ollut n.30-vuotta ja isä 37-vuotta ollut ja palkat lähemmäs 3000 ei äidillä ei ole edes lukio pohjaa meni johonkin osoitekortistoo ja sille tieleen jäi joo työn ohessa sitten kouluttautui mutta kuiteskin...
itse olen lastenhoitaja ja palkka n.1950 eli en kouluttautuisi lto:ksi just ton palkan takii..
Ei ole kyse ahneudesta, vaan oikeudenmukaisuudesta. Jos opiskelee itselleen korkeakkoulututkinnon, olisi oikeutettua saada myös asianmukaista palkkaa. Suomessa tosin jokapuolella on liian pienet palkat suhteessa työmäärään....kansanedustajien palkankorotusta en ymmärrä!
Ei ole kyse ahneudesta, vaan oikeudenmukaisuudesta. Jos opiskelee itselleen korkeakkoulututkinnon, olisi oikeutettua saada myös asianmukaista palkkaa. Suomessa tosin jokapuolella on liian pienet palkat suhteessa työmäärään....kansanedustajien palkankorotusta en ymmärrä!
Ai kansanedustajillakin on liian pienet palkat... no leikki leikkinä...
Mihin perustuu se, että korkeakoulututkinnon jälkeen pitäisi saada korkeata palkkaa? Korkeata palkkaa tulee saada vain siinä tapauksessa, että korkeakoulututkinto valmistaa sellaisiin tehtäviin, että se palkka on oikeutettu (siis, joku on valmis siitä riittävästi maksamaan)
AMK:uissa on varmasti paljon tutkintoja, joiden jälkeen ei vedellä kummoista palkkaa ja varmasti ihan oikein niin. Ei ole järkeä opiskella jotain nimikkeen vuoksi, vaan jotain järkevää siinä tulisi oppiakin.
etten turhaan kuluttanut koulunpenkkiä vaan menin kauppaan töihin. Sain tuota enemmän palkkaa osastonvastaavana ja myöhemmin myymäläpäällikkönä. Nyt kauppiaan vaimona tienestit turvattu kun ruokaahan aina ostetaan.
Itselläni on sekä yliopisto- että AMK-tutkinto, ja omalla kokemuksellani AMK-puolella nimenomaan oli paljon enemmän sitä "järkevää". Mutta tietysti aloja on erilaisia. Palkkauksessa kuitenkaan tuo "järkevyys" ei välttämättä näy ainakaan oman kokemukseni mukaan.
Mihin perustuu se, että korkeakoulututkinnon jälkeen pitäisi saada korkeata palkkaa? Korkeata palkkaa tulee saada vain siinä tapauksessa, että korkeakoulututkinto valmistaa sellaisiin tehtäviin, että se palkka on oikeutettu (siis, joku on valmis siitä riittävästi maksamaan)
AMK:uissa on varmasti paljon tutkintoja, joiden jälkeen ei vedellä kummoista palkkaa ja varmasti ihan oikein niin. Ei ole järkeä opiskella jotain nimikkeen vuoksi, vaan jotain järkevää siinä tulisi oppiakin.
AMK-insinöörit kyllä saavat ihan kohtuullista palkkaa, keskipalkka on 3400 (yhden lähteen mukaan 2008, tuota suurusluokkaa kuitenkin). Koulutus on alempaan kk-tutkintoon verrattavissa. Kyllä nuo naisvaltaiset alat vaan on palkkakuopassa!
palkkoja useilla aloilla. Eivät riitä elämiseen (asunto + lapset).
Isä on eläkkeellä. Saa eläkettä 1800 euroa/kk, vaikka jäi eläkkeelle alle 60 vuotiaana. Ei käynyt mitään kouluja, työpaikka koulutti (lyhyt kurssi) kansakoulun käyneen miehen tehtävään. Oli metallialalla, teki koneellisesti jotain hammasrattaita teollisuudessa.
Musta on järkyttävää, että moni työssäkäyvä saa vähemmän palkkaa kuin työpaikan kurssittama duunari eläkettä.
Sen sijaan, että pienipalkkaiset kiistelisivät siitä, kuka on oikeutettu pieneen palkkaansa ja kenen pitäisi saada vielä vähemmän, heidän pitäisi yhdessä vaatia kohtuullisen elintason turvaavia palkkoja kaikille. Kaikki työ on niin arvokasta, että siitä pitäisi maksaa sen verran, ettei työssäkäyvän tarvitse sosiaalitukiin turvautua.
Täällä yks alunperin LTO, joka kyllästyi paskaan palkkaansa ja siitä valittamiseen. Opiskelin iltaopiskeluna (ja juu, lapsia on 2) tradenomiksi. Nyt oon ollut pankissa 2,5 vuotta töissä, työaika n 9-17 (pystyn itse vaikuttamaan siihen) ja palkka bruttona 4533e/kk.
Että kuulkaas naiset, lopettakaa se ruikuttamine ja ottakaa elämänne omiin käsiinne. Se on tahdosta ja motivaatiosta kiinni eikä mistään muusta!
Mua kiinnostaa tietää et te joilla on lto-koulutus (tai KK) ja olette muissa töissä, missä olette töissä?
Itse olen tällä hetkellä kotona hoitovapaan jälkeen, etsin kovasti töitä. Olen valmistunut KK:si ja myöhemmin KM (hallinnon puolelta) ja etsiskelen nyt kovasti töitä. Täällä pk-seudulla näyttäs olevan pula lastentarhanopettajista, mutta ei kyllä motivoi huono palkka ja raskas työ.Ryhmäkoot on suuria ja työ haasteellista. Toisaalta työ on antoisaakin.
Mä olen käsittänyt et aika monet yliopistosta valmistuvat KK ovat nykyään KM. Siis et koko KK tutkintoa ei ole. Kyllä lastentarhanopettajien palkka on surkea koulutukseen ja työn vastuullisuuteen nähden. (Tai ainaki Oulussa me oltiin vimeiset KK ku valmistuin v.2002)
on 2104 egee.
Todellakin vastaan ihmishengestä.
Ihan itse ja raastuvassa, ei se lääkäri ole ainoa.