Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymyksiä, joita et edes kehtaisi kysyä

04.09.2005 |

Näin tällaisen ketjun joskus ja aloitan nyt samanlaisen. Eli nyt kehiin kaikki " tyhmät" kysymykset, joita ei oikein edes kehtaisi kysyä ja mikään kirjakaan ei anna vastauksia :)

Kysymys 1: Kuinka usein vaihdat vauvan vaatekerran, jos ne eivät varsinaisesti ole likaisia?

Kommentit (148)

Vierailija
21/148 |
05.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

VAATTEISTA: Muutaman päivän pidän samoja vaatteita, jos ovat puhtaita. Pienet soseroiskeet esim. kauluksessa ei haittaa kotioloissa, mutta jos jonnekin ihmisten ilmoille lähdemme, laitan kyllä aina ihan puhtaat vaatteet.

Pipoa olen pitänyt heti, kun tuulee vähänkin lujempaa, oli sitten läppn tai kylmä. Meillä ainakin vaunuihin tuulee, vaikka olisi mitkä harsot ja muut esteet edessä. Tietty valitsen pipon kelin mukaan, eli lämpimällä ohut ja viileällä paksumpi. Oikeastaan ihan lämpimillä keleillä päässä oli hellehattu, joka ei taas esim. korvia juurikaan suojaa. Meillä tyttö ei onneksi protestoi pipoa vastaan. Muutakuin päähän laitettaessa.

LIIVINSUOJAT JA MAIDONKERÄÄJÄT: Aikoinani keiton kerääjän, jos keräsin maidon talteen. Muuten vain pesin kunnolla. Suojat vaihdoin, kun alkoi tuntua epämiellyttävältä.

TUTTIPULLO: Mielestäni lasta ei tarvitse opettaa tuttipullolle, jos itseään ei haittaa se, että on sidottu lapseen 24/7. (Äh, tulipa ilmaistua rumasti) (sSiis jos on omasta mielestä ihan sujut sen kanssa, että itse on oltava paikalla ina , kun lapsella on nälkä) Sitten taas isomman lapsen (6kk) voi opettaa jo suoraan nokkamukiin ja siitä ihan mukiin. Eli välttämättä ei ei tuttopulloa ollenkaan.

Oiskohan mulla jotain kysyttävää? Varmaan paljonkin.

Saako mielestänne alle 6 kk vauvaa, joka ei vielä istu edes tuettuna, kuljettää rattaissa selkänoja hieman kohotettuna ns. puoli-istuvassa asennossa? Valjailla kiinni.

Vierailija
22/148 |
05.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten paljon 7 kk vauvalle annatte lihaa kalaa tms entä perunaa? keitättekö itse niitä ruokia? pitääkö sen ikäiselle antaa jotain juomaa maidon ja vellin lisäksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/148 |
05.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

maidon taltaan. Keitän parin päivän välein. En keitä myöskään tutteja aina, kun vauva pudottaa sen suustaan.

Vaatteet vaihdan, kun ovat likaiset, en muuten. Turhaa.

Isompi tyttö näkee hyvin, vaikka onkin katsonut telkkua silloin tällöin.

Kyssäri: Miksi niitä maidonkerääjiä pitäisi jatkuvasti keittää, kun ei pullojenkaan keitto ole enää tarpeen esim. PHKS:n vastasyntyneitten teho-osastolta saamieni ohjeiden mukaan? Suomessa on kuulemma tarpeeksi puhdas vesi.

Vierailija
24/148 |
05.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako mielestänne alle 6 kk vauvaa, joka ei vielä istu edes tuettuna, kuljettää rattaissa selkänoja hieman kohotettuna ns. puoli-istuvassa asennossa? Valjailla kiinni.

V: Kyllä saa, onhan vauva sitterissäkin ja turvakaukalossa samanlaisessa asennossa. Jos on tarpeen niin valjailla kiinni.

KYSYMYS:

Imetän 10 kk ikäistä tyttöäni 3-4 krt/ vrk, joista 1-2 krt yöllä. Pitkään imettäneet; Onko normaalia?

Vierailija
25/148 |
05.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

VASTAUKSIA:

Vaihdan bodyt joka päivä, joskus jopa pari paitaa menee päivässä. Meillä on kaulukset aina märkinä pulauksista. Samat housut menee monta päivää, koska harvemmin likastuvat. Yöpuvuissa sama homma, illalla aina kuiva puku päälle ja samaa voi käyttää sen mukaan pulautellaanko yöllä vai ei.

Liivinsuojat vaihdan kun kastuvat eli joskus samoilla mennään 3 päivää, joskus menee kolmet päivässä.

KYSYMYKSIÄ:

Pysyykö konttaavalla/itse liikkuvalla lapsella puolipotkarit päällä vai kannattaako ostaa koko potkareita?

Vierailija
26/148 |
05.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

VASTAUKSIA:

Bodyt, paidat ja sukat vaihdan päivittäin (joskus useamminkin), housut joka toinen päivä, jos eivät ole sosetahroissa. ;)

Pipoa emme pidä kahdesta syystä: se ei pysy päässä sekuntia pidempää, mikä taas johtuu siitä, että meillä on todella kuumaverinen vauva. Näilläkin ilmoilla (+15 C ja tuulista) vauva hikoilee hurjasti, jos päällä on pitkähihaisen bodyn lisäksi esim. collegetakki. Emme myöskään ole olleet päivääkään sairaita tähän mennessä pipottomuudesta huolimatta. :D

Vauvan silmät eivät mene tv:n katselusta piloille, mutta liiallinen tv:n katselu tai taustameluna käyttäminen voi aiheuttaa levottomuutta tai keskittymisvaikeuksia lapsille. Siitä, mikä on liiallista, ei kai edelleenkään olla yhtä mieltä?

Vauva ei voi syödä liikaa rintamaitoa, korvikkeesta en ole varma. ;)

Soseisiin lisään keitinvettä sopivan löysyyden saavuttamiseksi, rintalapsille vesi on korviketta parempi vaihtoehto, näin olen kuullut - syytä en tiedä. Sopiva löysyys löytyy taas vain kokeilemalla, osa vauvoista tykkää löysemmästä tavarasta kuin toiset. Liian löysää sosetta (esim. Piltin pepo) on taas tosi hankala syöttää!!! ;)

Lasta ei tarvitse opettaa pullolle, mutta en ole siitä mitään haittaakaan huomannut. Meillä täysimetettiin yli 6 kk, jonka jälkeen syötetty myös pullolla tissilakkojen yms. aikaan. Tissi maistuu edelleen parhaalta. :D Vinkki: näin juuri tänään kaupassa MAM:in " pullonokan" , joka on juuri tämmöinen tutin ja nokkamukin välimuoto, jolla mukitteluun on varmaan helpompi opetella. Meillä toimii myös tupperin pehmeä nokkamuki, mutta aventin taikamukista (kova nokka) ei vielä osata juoda.

Maidonkerääjiä, pulloja tms. ei tarvitse tosiaankaan keittää kuin käyttöönottaessa.

KYSYMYKSIÄ:

Miksi vauvalla tulisi olla eri yöpuku ja päiväasu? Meillä nukuttiin talvella potkareissa ja nyt kesällä bodyssa... *nolo*

Vierailija
27/148 |
06.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pestä muovifroteen pesukoneessa :)

Me ollaan pesty 60 asteessa muun pyykin seassa.

Vierailija
28/148 |
06.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

meillä on Eurokankaasta ostettua muovitettua froteeta ja hoito-ohjeissa luki, että saa pestä 40 asteessa. En ole kokeillut kuumemmassa, kun en halua, että menee heti pilalle.

Vierailija
29/148 |
06.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Mielestäni ei muuta tarvetta käyttää yöpukua, mutta auttaa kertomaan vauvalle, että nyt mennään nukkumaan, kun iltarutiinina yöpuku puetaan :)

-Muovitetun froteen voi pestä. Luulin itse, että 60C, hyvä tietää, että onkin 40C.

(Kysymykseeni maidonkerääjän keittämisestä tarkentaisin, että todellakin tarkoitin keittämistä silloin, kun maitoa kerää talteen vauvalle)

Vierailija
30/148 |
06.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiyspakkauksessa oli ohjeena, että muovitettu frotee pestään 40 asteessa. Olen lisäksi ostanut kaksi palaa, toisen Eurokankaasta ja toisen lastentarvikkeita myyvästä liikkeestä. Näissä ostetuissa oli kummassakin pesuohjeena 60 astetta.

Kertakäyttöiset liivinsuojat vaihdan kerran tai kaksi päivässä.

Vauvan vaatteet vaihdan tarpeen mukaan, bodyt päivittäin, housut sitten kun likaantuvat.

Vierailija
31/148 |
06.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka en oo varma miksi 10 kuukaitisen 3-4 kertaa/vrkssa imettämisessä vois olla jotain epänormaalia.

Jos tarkoitit sitä että onko outoa että 1-2 kertaa niistä on yöllä niin vastaisin että sehän on vaan hyvä maidontuotannon kannalta.

Kun lopetin itse yöimettämisen vauvan ollessa 8 kk väheni selvästi maidon tuotanto ja vauva vähensi imemistä myös päivällä. Maitoa kun herui selvästi niukemmin. Mulle se sopi koska halusinkin lopettaa koko imettämisen vuoden iässä ja se sujui näin jouhevasti.

Vierailija
32/148 |
06.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vaunussa roikkuu myös täpötäysi hoitolaukku?

Vierailija
33/148 |
06.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä ei käsittääkseni saisi keittää koska silloin tummuvat ja haurastuvat. Ainoastaan käytetään kiehuvassa vedessä. Itse havaitsin tämän ensin yhden tutin kanssa kun keitin viisi minuuttia ja sitten otin selvää.

Ei ole oikeastaan tullut enempää kysymyksiä mitä en kehtaisi kysyä, olen kysellyt ne jo täällä palstalla aiemmin.

Vierailija
34/148 |
06.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla siinä on yleensä hyttysverkko/sateensuoja, syksymmällä siihen on hyvä laittaa vaikkapa omat hanskat jos ne ottaa pois käsistä hetkeksi, siinä kulkee myös usein sateenvarjo, joitain ostoksia esim. maitopurkki jos ei kassissa ole tilaa.

Hoitolaukussa pidän vaippoja ja vaihtoalustaa, tutteja, pulloja ja maitoa, leluja, rättejä yms. mitä hoitolaukussa nyt yleensä onkaan.

Eli molemmilla on ihan omat tarkoituksensa, ainakin meillä.

Vierailija
35/148 |
06.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

SOSEET laitan joukkoon joskus maitoa jos on liian tökköstä ettei jää kurkkuun ja menee paremmin alas.

VAATTEET päiväasu ja yöasu, päivällä vaihtelen sen mukaan paljonko puklaa, sukkia ja housuja en joka päivä. Yöasu on yleensä 2-3 yötä, riippuu onko pikkuinen hikoillut.

TELKUSTA, meillä on ollut hieman vaikeeta kun on yleensä aina päällä ja oskar tykkää sitä tuijotella. Yritän kääntää huomiota muuhun tai istumaan asentoon ettei näe telkkua. Olen antanut katsoa esim muumeja ja teletappeja. Muumit ei kovin montaa sekkaa jaksa innostaa, teletapit taas kyllä ( meillä on bbc prime). Osku on ihan intona kun näkee teletappeja.. niin olen sitten antanut katsoa jos ollaan kotona ja telkku päällä etc.

KYSYMYKSIÄ

moneltako laitatte vauvanne nukkumaan? entä aamulla,nousetteko heti touhuihin kun vauva herää vai nostatteko esim viereenne sänkyyn?

Miten usein vaihdatte vaipan jos ei ole kakkaa??

kati

Vierailija
36/148 |
06.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ma luin joltain amerikkalaiselta nettisivulta tutkimuksen etta jos vauva 0-2v katsoo telkkaria paljon mahdollisuudet ADHDhin on suuremmat. Eli tuohon, onko silla suomalaista nimea...?

En tieda onko totta mutta en anna oman vauvani katsoa ihan siina pelossa...:)

Vierailija
37/148 |
07.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

VERKKOKASSISSA meillä on varapeitto, pari lelua, äidille vesipullo, sateenvarjo ja yksi varavaippa & kosteuspyykeitä. Siis ihan minimihoitotarvikkeet. En ota varsinaista hoitolaukkua mukaan esim. lenkille tai lähikauppaan, verkkokassi on aina mukana.

HOITOLAUKUSSA on sitten tuhdimmat tarvikkeet, varavaatteita, vaippoja... jne. Se otetaan mukaan kun mennään kylään tai kaupungille pidemmäksi aikaa. Jos sattuu vahinko, eikä koti ole lähellä.

MUOVIFROTEE ei ole mennyt miksikään, vaikka pesen 60 asteessa, tosin aika harvoin, kun ei sitä juuri käytetä. Jos siinä on reilusti pissaa, niin 40 astetta ei ole minusta tarpeeksi kuuma. Meillä sitä nimittäin käytetään kun nakuillaan lattialla, eli pissaa saattaa tulla kunnolla.

YÖPUKU ollut käytössä alusta asti, kuuluu iltarutiiniin.

VAIPAN VAIHDAN 3-4 tunnin välein, ellei ole kakkaa - se vaihdetaan tietty heti. Yöllä vaippa 10-12 tuntia.

Vierailija
38/148 |
07.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kannata välttämättä käyttää minkäänlaisia potkareita liikkuvalle vauvalle. Meillä ainakaan ei pysy jalat siellä missä pitää ja kompastuu sitten roikkuviin lahkeisiin.

Ja vaikka jalat pysyiskin lahkeissa, niin potkarit on tosi liukkaat, kun nousee seisomaan.

T: MrsH

Vierailija
39/148 |
07.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

raspberry:

miten paljon 7 kk vauvalle annatte lihaa kalaa tms entä perunaa? keitättekö itse niitä ruokia? pitääkö sen ikäiselle antaa jotain juomaa maidon ja vellin lisäksi?

Perunaa ei uponnut oikeastaan lainkaan, maissisose korvasi pitkään potun. Esikoinen oppi potulle vasta toisella vuodella.

Lihaa ja kalaa en tainnu tuossa vaiheessa vielä antaakaan. Täysimetyksellä 6kk. Kalan aloitin paljon myöhemmin. Lihan pikkuhiljaa tussa 7kk jälkeen. Juomaksi tässä vaiheessa oli vain äidinmaito. Vettä aloin antaan vasta n. 9½-10kk iässä.

Minun tyhmä kysymykseni: Miksi vellejä annetaan? En ole vielä sisäistänyt niiden tarkoitusta esim puuroihin verrattuna. Arvaatte varmaan, etten osannut niitä esikoisele antaa ;-)

Vierailija
40/148 |
08.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

V:Muovitetun froteen oon pessyt 60C eikä ole mennyt miksikään.

V:Jos alle vuoden ikäiselle riittää ruokalusikallinen lihaa per ateria niin se on varmaan sama onko lihaa vai kalaa. Ja n.8kk iästä kai 2 liha-ateriaa on ok.

V:Luullakseni silikoni tutti ei kestä puremistä niin kuin luonnonkumi.. Ja olisko se myös kovempaa materiaalia ja vois teoriassa muovata hammaskaaria..

V:Puhtaat vaatteet laitan joka päivä ja yöksi yöpuvun. (vauvan pukemisessa hyvä vinkki on toimia niin kuin itse pukeutuu..)

V:Pipottomuutta en ymmärrä. Mielummin muita vaatteita vähemmän-periaatteella.

V:Pissavaipan vaihdan unien jälkeen.

K:Hissutteletteko iltaisin vauvan nukahdettua? Huopatossumeininkiä siis..