luitteko iltasanomista yh:en suurista tuista?
joita tämä businessmies Wahlroos niin kovasti moittii, jopa 46,6 e enemmän lapsilisää kuin naimisissa oleville kanssasisarillimme. sillä rahalla ei paljon rällätä. terkuin työssäkäyvä kahden lapsen asuntovelkainen yh.
Kommentit (22)
Asun kaksin lapseni kanssa ja saan mm. asumistukea!
erinomainen yleisönosastokirjoitus samasta aiheesta.
Tuotiin esiin yksinhuoltajakorotus 46,60 €/kk ja rinnastettiin Nalle Wahlroosin Joensuun Kartanon 300.000 € maataloustukeen.
Asun kaksin lapseni kanssa ja saan mm. asumistukea!
erinomainen yleisönosastokirjoitus samasta aiheesta. Tuotiin esiin yksinhuoltajakorotus 46,60 €/kk ja rinnastettiin Nalle Wahlroosin Joensuun Kartanon 300.000 € maataloustukeen.
Mutta olen jo pitkään olut pöyristynyt esim. maataloustukien suhteettomasta jakamisesta Herlineille, Wahlroosille jne. Hyvätuloisten lapsilisät on ihan peanuts verrattuna näiden miljonäärien maataloustukeen.
Ja sinänsä Suomessa maatalous on hankala elinkeino ja varmasti on erittäin paljon tukensa ansanneita viljelijöitä, mutta rajansa kaikella.
Jos suunsa avaa moisesta ja pääsetelee ihan hassuja sammakoita, voisi samalla kyseenalaistaa omat etunsa, kuten em. maataloustuen ja pääomatulon kevyen verotuksen. Koko hyvinvointivaltiossa on varmasti paljon korjattavia rakenteita, mutta yh-perheiden kimppuun hyökkääminen on hassua.
Ja tosiaan, melkein kaikki ihmisryhmät: opiskelijat, työttömät, työssäkäyvät, yksineläjät, naimisissa olevat yms.käydään jossain vaiheessa läpi. Mielestäni on välillä hyvä miettiä, että tosiaan millä mentaliteetilla toisista tulee äitejä koska kyllä näitä lapsillaan rahastajiakin varmasti löytyy..
subventioita muilta veronmaksajilta. Usein maksavat mm. pienempää päivähoitomaksua jne. Musta on turhaa maksaa lisää yksinhuoltajuudesta, olipa summa pieni tai suuri.
ihan yhtä paljon kun sinäkin. oletko kateellinen 46,6 euron lapsilisän korotukseeni joka on ainut tuki/lisä jota saan???
subventioita muilta veronmaksajilta. Usein maksavat mm. pienempää päivähoitomaksua jne. Musta on turhaa maksaa lisää yksinhuoltajuudesta, olipa summa pieni tai suuri.
Moni ydinperhe maksaa alennettua päivähoitomaksua, moni yh maksaa täyttä maksua.
Itse mm. en ole koskaan saanut mitään tukia tai alennettuja maksuja, veroja maksan kyllä kiitettävästi - itseasiassa enemmän kuin moni kahden vanhemman perhe yhteensä.
ne ns. yksinhuoltajat, jotka eivät oikeasti yksinhuoltajia ole.
Näitä on paljon ja summat eivät ole ihan pieniä mitä saavat, etenkin jos suuria perheitä.
Sairas systeemi Suomessa, kun tuollaisen sallii.
Mutta mikäs tuossa ko. jutussa oli se prosentti yksinhuoltajia, jotka elävät kokonaan tukien varassa ts. ovat työttöminä. Parisuhteessa eläviin verrattuna oli melkoinen. Juu, eikä varmasti kaikki ne ole vuoro- tai sunnuntaihoidon Eiköhän suurempi syy ole tuet, joita saavat ja joita nauttimalla päsevät suhteesa helpommalla kuin töissä käymällä. Vai olenko väärässä?
Minäkään en ole ikinä saanut muuta kuin reilut neljäkymppiä enemmän lapsilisää. Toivoisin, että verotuksessa otettaisiin yksinhuoltajuus jotenkin huomioon.
Moni ydinperhe maksaa alennettua päivähoitomaksua, moni yh maksaa täyttä maksua. Itse mm. en ole koskaan saanut mitään tukia tai alennettuja maksuja, veroja maksan kyllä kiitettävästi - itseasiassa enemmän kuin moni kahden vanhemman perhe yhteensä.
Olen siis samassa tilanteessa kuin tuon edellisen kirjoittaja - ok-tuloinen yh, mutta kun tuota verostusta miettii, niin itse asiassa maksan enemmän kuin moni kahden vanhemman perhe. Jos siis perhe A, jossa vanhemmat keskituloisia saa ansiotuloa vaikka 2500e ja 3000e brutto, maksavat he siitä veroa vähemmän, kuin minä yksin 5500 e brutostani, kiitos progression. Ja nyt jos tuolla kuvitteellisella perhe A:lla on vain yksi lapsi ja minulla kaksi, niin samoilla tuloilla elää sama määrä henkilöitä, toinen perhe vain maksaa veroina enemmän. Ja selvästi enemmän kuin se yh -korotus.
kun olin itse yh, sain peräti muistaakseni 10 euroa yh-korotusta. No se ja sama, ei sillä paljon juhlita.
mistä suurperheellinen niitä suuria summia saa?
Hän on yh ja hänellä on kaksi alakoululaista lasta. Hänen miehensä on työtön ja varaton, eli häneltä ei tule elatusapua. Kaverini itse on sairaanhoitaja, ja hän tekee lyhenennettyä työpäivää. Eli tulot eivät ole kummoiset.
Kaverini lapset saavat kaikki samat edut kuin meidänkin, kahden työssäkäyvän, lapset. Nyt juuri he molemmat ovat kaksi viikkoa kesäleirillä. Molemmat kesäleirit maksavat 180 e/viikko - eli kuluja on siis 4 x 180 e. (Sen jälkeen he ovat vielä viikon kaupungin leirillä, joka on huomattavasti halvempi).
Olen ihmetellyt, miten hänellä on aina varaa. kiitos ap:n, en enää ihmettele.
mun kaveri just eilen puhelimessa meinassa ettei vielä kannata mennä kokopäivätöihin koska menettää sen ja sen tuen (lapsi on 1vuos ja 8kk ikäinen).. ja sit ei oo pitkä aika kuinka kehui miten kela maksaa sitten hänen uuden paritalonsa!! eikä meinaa ottaa henkoht. lainaa olenkaan!!
meillä ei ikänä olis kehäkolmosen sisäpuolella mahdollista asua paritalossa vaikka kummatkin on töissä..
Eli miksi ei voisi olla niin, että kahden vanhemman perheessä jossa toinen tienaisi tun reilun 5000€ käteen jäisi sama kun jos molemmat vanhemmat olisi sitä tienaamassa. Ts. tässä tapaukessa toinen vanhempivoisi hoitaa lapsia kotona hyvillä mielin ja säästyisi nekin hoitorahat.
En asu Suomessa ja täällä missä asun ei köyhyyttä tueta eikä "rikkinäisiä" perheitä. Ja musta hyvä niin (hyökätkää vaan kimppuun). Täällä myös verotus on kannustavampi kuin Suomessa. Esim. meillä vain mies töissä ja hän saa käyttää oman verokorttinsa lisäksi myös minun verokorttiani. Yksinhuoltajat taas saavat käyttää oman korttinsa lisäksi myös alaikäisten lastensa verokortteja. Ts.tuki tulee verohelpotuksina. Töitä tekemällä tienaa ihan kivasti, mutta jos et tee töitä mitään et saa mistään.
Moni ydinperhe maksaa alennettua päivähoitomaksua, moni yh maksaa täyttä maksua. Itse mm. en ole koskaan saanut mitään tukia tai alennettuja maksuja, veroja maksan kyllä kiitettävästi - itseasiassa enemmän kuin moni kahden vanhemman perhe yhteensä.
Olen siis samassa tilanteessa kuin tuon edellisen kirjoittaja - ok-tuloinen yh, mutta kun tuota verostusta miettii, niin itse asiassa maksan enemmän kuin moni kahden vanhemman perhe. Jos siis perhe A, jossa vanhemmat keskituloisia saa ansiotuloa vaikka 2500e ja 3000e brutto, maksavat he siitä veroa vähemmän, kuin minä yksin 5500 e brutostani, kiitos progression. Ja nyt jos tuolla kuvitteellisella perhe A:lla on vain yksi lapsi ja minulla kaksi, niin samoilla tuloilla elää sama määrä henkilöitä, toinen perhe vain maksaa veroina enemmän. Ja selvästi enemmän kuin se yh -korotus.
tällä palstalla aina mollataan yh:ia ja heidän suuria tukiaan. mutta todellisuudessa työssäkäyvä yh ei saa mitään. ihan itse pitää pesueensa hoitaa. ja mikäs siinä jos on töitä, kaipa useampi yh on työtön.