miksi työäidit eivät ymmärrä että heil on vähemmän kotitöitä tehtävänä kuin kotiäideillä?
Tämä siis siksi että aina marmatetaan kotiäideille, että teillähän on vaikka koko päivä aikaa. Katos kun jos oot töissä niin siinä jaa aika monet ruuat, tiskit ja siivoukset väliin ku niitä ei tarvii tehä. ei aina ymmärrä. enkä siis yhtään vähättele työäitejä, rankkaa se on seki!
Kommentit (50)
Minulla on kylläkin kolme lasta: 1v, 4v ja 6v. Tiedän kovinkin hyvin, mitä on kun kolme alle kouluikäistä lasta on "iholla" 24/7...
Ja kolmenkin lapsen kanssa kotonaollessa ehdin vallan mainiosti tehdä kaikki kotityö sekä kaksi lämmintä ruokaa sillä välin kun mies oli töissä (ja nyt toisinpäin). Sai illat olla koko perheen kanssa rauhassa yhdessä.
Toista se on silloin, kun pitää työpäivän jälkeen tehdä kaikki se sama (paitsi - yksi ruoka ja yhden ruokailun tiskien laittaminen tiskikoneeseen...).
se 9 kk kuin vilkasta taaperoa tai uhmista tai vaikka useampaa kotona. Ne äidit, jotka ovat ulkoistaneet 1-3-vuotiaansa päiväkotiin, eivät tasan tarkkaan tiedä millaista on se kotiäidin rankka arki, kun tuon ikäiset ovat iholla 24/7. Se alle 9 kk vauva on leikintekoa verrattuna sekä työelämään tai isomman lapsen kotihoitoon. Minustakin esikoisen vauva-aika oli superrentoa, todellista lomaa, mutta sen jälkeen olen huomannut että kotiäitiys on rankempaa kuin työäitiys.
se joka teki listan työäidin päivästä
mää olin niin väärässä ku ihminen voi olla. myönnän sen. mulla ei oo erityisen rankkaa ku on vaan yksi lapsi ja se on 3 kk, mut noin yleisesti, mut kai mää vaan unen puutteessa sekoilin jotain. *pyytää anteeksi*
Onhan se nyt ihan eri asia tehdä ruokaa vauvalle, kuin useammalle taaperolle, tai jos se vauva neljä lelua heittää ympäri olohuoneen lattiaa kuin pari taaperoa tyhjentää koko leluvarastonsa ja äidin kattilatkin pitkin taloa.
Vauvan ulkoiluksi riittää päiväunet pihalla, minkä aikana itse saa siivota ne neljä lelua siitä olohuoneen lattialta ja ottaa sosepurkin ja lusikan pöydälle valmiiksi seuraavaa ruoka-aikaa odottamaan. Taaperoiden kanssa pitää ulkoilla itsekin.
On tässä kotiäitinäkin hommansa. Koti ja lapset + pihahommat.
Mutta niin siinä työssä käyvälläkin äidillä on!
Kotiäitinä ollessani koen elämän helpommaksi. Kaikkea ei tarvitse tehdä juuri siihen ja siihen aikaan vaan aina voi joustaa.
Olin esikoisen ja toisen lapsen välissä vuoden töissä, niin kotitöissä todellakin pääsi helpommalla!
Päivisin kun olin töissä, täällä ei ollut kukaan levittelemässä leluja tai muuten tyhjentämässä laatikoita ympäri kämppää...
Nyt ei mee kauankaan kun lapset on aamulla jo levittänyt tavarat ympäriinsä ja kuopus lisäksi myös tyhjentänyt kaikki keittiön laatikot ym... Kuopuksen päiväuniaikana saa joten kuten siivottua ja taas on alkuillasta sama sotku täällä...
Esimerkiksi tuo yhden työäidin minuuttiaikataulu. En minä vaan tiedä onko hän väsynyt vai ei. Riippuu kai aika paljon siitä mitä hän siellä töissä olessaan tekee. Minun työni on sellaista, että vaikka ei se olekaan leikintekoa, niin on se hermolepoa verrattuna siihen että olisin se saman ajan kotona ja pukisin, keräilisin leluja, ulkoiluttaisin, kuuntelisin jatkuvaa mökää. Jonkun mielestä se lasten mökä ja sotkeminen on kai sitten niin rentouttavaa. Minä tulisin hulluksi jos en pääsisi töihin "lepäämään" välillä.
on kyllä enemmän kotitöitä, mutta ei nyt sentään niin paljoa, että niihin sitä 8 tuntia kuluisi, sitä minkä työäiti on töissä. Lähes kaikki samat työt on työäidilläkin, mutta n. 8 tuntia vähemmän aikaa tehdä ne.
Kotiäidillä on myös enemmän mahdollisuuksia päättää omasta ajankäytöstään kuin työäidillä. Työäiti ei myöskään työaikana ole vain tekemättä jotain, vaan todellakin tekee työtä sen 8 tuntia. Moni hyvinkin raskasta työtä. Kyllä se vaikuttaa oleellisesti siihen, mitä _jaksaa_ töiden jälkeen tehdä.
kun teen 4pv viikossa töitä. (lapset 2 ja 3v)
Tämä ihan oman hyvinvoinnin kannalta:
Työpäivä:
aamu alkaa klo. 05.00-06.30 riippuen kuinka hyvin 2v nukkuu
Kahvi, pukemiset, hoitoon ja töihin klo. 8.00 mennessä
Töissä riippuen päivästä yleensä semi kiirettä pitää, mutta saan ainakin kahvipaussin 10min ja ruokatunnin 20 min ilman, että kukaan roikkuu lahkeessa.
Lapset hoidosta 16.15, kotiin. Ruoan laitto tai parhaimmassa tapauksessa eiliset jämät
17-19 Lasten leikittämistä, pyykkiä, siivousta, tiskit, kirjastoa, ulkoilua jne.
klo. 19.00 Rauhoittuminen, iltatoimet, muksut nukkumaan 19.30-20.00 aikaan.
Vielä vähän siivousta. Omaa aikaa!!! Jihuu ja yöllä toivottavasti ei herätyksiä, mutta useimmiten jommalla kummalla jotain on.
Kotipv:
Herätään 5.00-6.30.
Aamukahvit ja aamiaiset rauhassa
Ulkoilua 9.00, kavereilla käyntiä, kaupungille hampparille tai jonnekin uuteen puistoon.
12.00 torkut kolmestaan
14-16.00 Ulkoilua tai muuta kivaa
16.00 Mies kotiin ja yhdessä oloa ja valmistautumista viikonlopun viettoon.
Suosittelen! Silloin nauttii siitä kotiäitiydestäkin kun voi ihan rennosti keskittyä yhden päivän yhdessä oloon eikä siivoukseen ja kodin ylläpitoon!!!
tehdään päivän aikana tehokkaasti töitä pari kolme tuntia ja muu aika surffaillaan ja jutellaan työkavereitten kanssa, pidetään kahvitaukoa ja lounastaukoa. Käsi sydämelle, moni varmaan myöntää että näin on?
vähemmän töitä, kun kotona ei ole sotkijoita (mie + lapset)
tehdään päivän aikana tehokkaasti töitä pari kolme tuntia ja muu aika surffaillaan ja jutellaan työkavereitten kanssa, pidetään kahvitaukoa ja lounastaukoa. Käsi sydämelle, moni varmaan myöntää että näin on?
monissa paikoissa noin ei ole. Ja aika moni äiti ei ole konttorihommissa. Itse ainakin teen tehokkaasti töitä koko 7,5 tuntia minkä töissä olen, hyvä jos vartin ruokatauon ehdin pitää eikä aina aika edes riitä vaan pitää jäädä ylitöihin.
ettei kotona ole kukaan sotkemassa, eikä ruokaa tarvitse laittaa niin montaa kertaa. Riippuu tietysti myös sen äidin työstä ja työpäivän pituudesta mutta kyllä helpommalla pääsee kun töissä käy.
Itse olen molempia kokeillut.
Että viitsitte tapella tästä asiasta. Äideistä aika harva on joko kotiäiti tai työssäkäyvä äiti. Minäkin olin kotiäiti 7 vuotta kolmen lapsen kanssa ja nyt ollut kaksi vuotta työssäkäyvä äiti. En koskaan ole jakanut tätä vajaata kymmentä vuotta helppoon ja raskaaseen aikaan. On ollut vain raskasta ja työteliästä aikaa. Kun minulta on vuosien varrella kysytty, onko minulla omaa aikaa, olen vastannut, että on sitten kun lapset ovat isoja. Vieläkään sitä ei ole.
Naisten päälle tässä nyky-yhteiskunassa kaatuu niin paljon odotuksia ja töitä, että olipa sitä kotona tai töissä, on aina ihan poikki. Nostan hattua kaikille äideille, jotka jaksavat hoitaa kaiken riippumatta siitä, jaksavatko töissä vai kotona.
vauva herää klo 6, aamumaito klo 7 puuro (vauva+isommat lapset) klo 7.15-9 lapset leikkii, niiden ja vauvan vahtimista, aamiaisjälkien korjaminen ,pyykkikone päälle klo 9 välipala, vauva päiväunille (nukuttamista) klo 9.30-11 pyykkihuoltoa, siivousta, lasten kanssa lukemista ja/tai leikkimistä klo 11-12 lounaan laitto ja ruokailu klo 12-14 ulkoilua + kaupassakäynti klo 14.30 välipala, vauva päiväunille jos menee (tänään ei ole suostunut menemään) 14.30 palstailen ja vauva huutaa kun on liian väsynyt...kohta yritetään uudelleen nukkumista 15.00-15.30 lettujen paistoa 15.30 lähtö isoveljen uimaharjoituksiin 17.30 kotona 17.30-18.30 iltaruoan laitto ja syömistä 18.30-20.30 lasten kanssa oleilua, tiskit, pyykkejä 20.30 vauva nukkumaan 21.00 isommat lapset nukkumaan 21.30-22.30 oma aika Lisäksi tietty vaipanvaihtoa, kakkapesuja, puklujen siivousta jne. Jos toinen vaihtoehto on 7-17 töitä 17-18 kaupan kautta kotiin 18-19 ruoanlaitto + ruokailu jne niin onhan tuossa paljon vähemmän hommaa...
kyllä meillä herätään aikaisin, syödään aampupala + muut aamutoimet ennen tarhaan ja töihin lähtöä. Eikä se keittiö siistiydy itsestään päivän aikana niin sen jo siivoaa aamulla tai sitten illalla töiden jälkeen.
Työssäkäynti ei vähennä kotitöitä kuin sen lounaan tekemisen verran, ehkä siivottavaa on myös hiukan enemmän - mutta kotiäidillä on vastaavasti aikaa enemmän tehdä nuo :)
Yhtä lailla meillä tulee pyykkiä, tiskiä, siivottavaa kuin kotoma ollessakin. Kaupassa täytyy käydä, laittaa ruokaa, hoitaa koti ja kaikki tämä iltaisin töiden jälkeen. Siihen samaan vielä lasten kanssa oleminen.
Kotona oli todella paljon helpompaa kuin nyt työssä käyvänä äitinä - ja olin kotona kuopuksen kanssa yli 3 vuotta joten aikamoista kokemusta löytyy myös kotiäitinä olosta.
Mä teen 3-vuorotyötä, mies 2-vuorotyötä. Esim. tällä viikolla mulla on vapaata lauantaina. Miehellä on la+su vapaata. Mies on tehnyt tällä viikolla iltavuoroa, mä iltaa sekä yötä. Eli lauantaina tehdään sitten koko viikon kotihommat. Ihan kaikki siivoukset, pyykkäykset, leipomiset yms. Ja pitäis ehtiä levätäkin, että taas muutaman päivän jaksais tehdä töitä.
Mitä kaikkea siitä jää pois? Yksi ruoka ja hiukan siivousta? alle tunnin homma vastaan 7,30 h + 1h ja 30 minsaa matkoihin....
Taustatietoa: minulla on neljä alle eskari-ikäistä lasta. Ja nämä asiat jäävät pois jos lapset ovat tarhassa:
Aamiaisen valmistus, tarjoilu, lasten siistiminen, pöydän pyyhintä, astioiden tiskaus ja jälkien korjaaminen.
Yhden ulkoilun suorittaminen: lasten pukeminen, lattian lakaisu hiekasta, kuraisten vaatteiden harjaaminen/kuivumaan ja sen jälkeen paikalleen ripustaminen.
Päiväruoan valmistus, tarjoilu, lasten siistiminen, pöydän ja lattian pyyhintä, astioiden tiskaus, ruoanlaiton jälkien korjaaminen. Kaikki tämä samalla kun toisella silmällä vahdit lapsia.
Lasten leikittäminen, vahtiminen, erotuomarina toimiminen, vaippojen vaihto, laastaroiminen, pipien puhaltaminen, toruminen, kiitteleminen, pissavahinkojen siivoaminen, jälkien korjaaminen ja yleinen pomotus.
Lasten laitto päivälevolle, vastaanhangoittelevien lasten pakottaminen keinolla tai toisella..
Välipalan valmistaminen, tarjoilu, lasten siistiminen, jälkien korjaaminen.
Lasten pukeminen pihalle, nenien niistämiset, yleinen valvonta ja viihdytys.
Nämä ovat siis pois jäävät.
Minä en selviä tuosta kaikesta alle tunnissa... selviääkö joku muu?
kotona kun äiti töissä. Niille pitää olla välipalat varattuna yms. Ja se sotku siellä kotona, mikä odottaa kun työäiti kaikkensa työlle antaneena raahustaa kotiin (kaupan kautta).
Ootan ensi kuuta kun pääsen taas äippälomalle. Ihanaa aikaa siivota rauhassa!
jossain toisessa ketjussa äiti odotti ensimmäistään ja ei tiennyt mitä tehdä kun on jo äitiyslomalla ja vauva vain ei synny. Kirjoitin sitten siihen, että nyt lepäät ja laitat kodin valmiiksi ja nauti näistä hetkistä jolloin ei ole mitään tekemistä, koska se aika on pian unohdettu. Samaan syssyyn sitten kirjoitin, että kerrankin pääsin töistä 2h ennen kuin lapset tulee kotiin niin mitä teen. En ainakaan juo hyvällä omalla tunnolla kahvia ja surffaile vaan hiki siivous urakka tiedossa, että ei tarvitse sitten viikonloppuna. Joku jo ehti kirjoittaa vastaukseksi, että v...tu mikä marttyyri, et voi kahvikuppia juoda ilman omantunnon tuskia. No nyt varmaan samainen henkilö täällä itse marttyyrinä kirjoittaa kuinka kotiäitinä tai työssäkäyvänä on niin vaikeaa... Missäs ne äitiydestä nauttivat ihmiset ovat? Itse uskon, että kumpikin on raskasta.
rankkaa, sillä kaikki aika mitä on tarjolla menee kyllä viimeistä piirtoa myöten muiden kuin omien tarpeiden täyttämiseen ja koko ajan on puuhaa tehtävänä.
Kummallakin on omat haasteensa, vähän erilaiset, mutta helpolla ei pääse kukaan!
Kotiäidillä on kotitöitä enemmän, totta, mutta työäidillä yleensä 8 tuntia kaikenlaista muuta työtä toimitettavana sen ajan kun kotiäiti tekee kotitöitä ja lasten hoitoa.