miksi työäidit eivät ymmärrä että heil on vähemmän kotitöitä tehtävänä kuin kotiäideillä?
Tämä siis siksi että aina marmatetaan kotiäideille, että teillähän on vaikka koko päivä aikaa. Katos kun jos oot töissä niin siinä jaa aika monet ruuat, tiskit ja siivoukset väliin ku niitä ei tarvii tehä. ei aina ymmärrä. enkä siis yhtään vähättele työäitejä, rankkaa se on seki!
Kommentit (50)
klo 6.30 heratys, vauvan imetys+vaipanvaihto
klo 6.45 koululaisten herätys, aamupalat, lounaslaukkujen valmistus, valipalat reppuihin yms
klo 8.25 vien lapset kouluun
klo 9.10-15 kotona vauvan kanssa "laiskotellen" (sisaltaa ruokien valmistelua illallisille, varusteiden valmiiksi laittamista harrastuksia varten, pari aiti-vauvakerhossa kaymista, ostoksilla kayntia, siivoamista, lemmikeista huolehtimista, ja IMETYSTA, IMETYSTA JA IMETYSTA!)
klo 15.15 Lapsien haku koulusta
klo 15.30-16 valipala
(klo 16-19 vaihtelevasti harrastuksia tuolla aikavalilla ti, to, ja pe.)
klo 17-18 ruoka, tiskit, lounaslaukkujen pesut ym.
klo 18-19 aikoihin laksyjen valvomista, koulupukujen tarkistus (mita pitaa pesta seuraavalle paivalle jne)
kl0 19.30 iltapala++pesut+iltasadut
klo 20.00 koululaiset nukkumaan
klo 20.30 pyykkihommia ja illallisen valmiiksi laittaminen aikuisille
klo 21 syomme illallisen miehen kanssa ja vauva roikkuu rinnalla
klo 22.15 vauva nukahtaa... jos oikein onnistaa
klo 23.30 mina nukkumaan
klo 02.00 vauva heraa imemaan
klo 3.30 vauva heraa imemaan
klo 5.00 vauva heraa imemaan ja haluaa seurustella...
klo 6.00 vauva nukahtaa hetkeksi tai sitten ei...
Mies on kotona aikaisintaan klo 19 ja joskus vasta klo 21.
Elämän rankkuus riippuu lasten määrästä ja iästä, rahatilanteesta, siitä millainen mies on, miten paljon stressiä sietää itse, miten organisoitunut on, minkälainen työ ja työajat on jne. jne.
Joillain on helpompaa kotona, toisilla töissä. Hommaa on varmasti kaikilla.
minusta imetys ei ole mikään työ, se on se rentoutushetki, jolloin vauva ja äiti ovat tyytyväisiä ja äiti voi vaikka lukea samalla jotain ihanaa. Toiselle se on taas sitä päivän uurastusta. Eri asiat ovat eri ihmisille rankkoja, uskokaa jo!
Työäidiltä jää väliin lounaan värkkääminen. Muuten on ihan samat kuviot siivouksineen, järjestelemisineen, pyykkeineen, tiskauksineen. Plus lisäksi se "oikea" leipätyö.
Onko kaikilla joku laiska pikkupoika miehenään, vai miten?
Voi jeesus, että meillä oli siistiä:)
Nyt työäitinä ummistan silmäni pahimmilta.
Minulla on kylläkin kolme lasta: 1v, 4v ja 6v. Tiedän kovinkin hyvin, mitä on kun kolme alle kouluikäistä lasta on "iholla" 24/7...
Ja kolmenkin lapsen kanssa kotonaollessa ehdin vallan mainiosti tehdä kaikki kotityö sekä kaksi lämmintä ruokaa sillä välin kun mies oli töissä (ja nyt toisinpäin). Sai illat olla koko perheen kanssa rauhassa yhdessä.
Toista se on silloin, kun pitää työpäivän jälkeen tehdä kaikki se sama (paitsi - yksi ruoka ja yhden ruokailun tiskien laittaminen tiskikoneeseen...).
se 9 kk kuin vilkasta taaperoa tai uhmista tai vaikka useampaa kotona. Ne äidit, jotka ovat ulkoistaneet 1-3-vuotiaansa päiväkotiin, eivät tasan tarkkaan tiedä millaista on se kotiäidin rankka arki, kun tuon ikäiset ovat iholla 24/7. Se alle 9 kk vauva on leikintekoa verrattuna sekä työelämään tai isomman lapsen kotihoitoon. Minustakin esikoisen vauva-aika oli superrentoa, todellista lomaa, mutta sen jälkeen olen huomannut että kotiäitiys on rankempaa kuin työäitiys.
meillä 3 kouluikäistä ja olin työssäkäyvä äiti, nyt vauva lisäksi ja olen siis kotona.
Kyllä minulla kotitöihin meni suhteessa enemmän vapaa-aikaa kun olin työssäkäyvä äiti.
Eli vaikka ei tarvinnut sitä lounasta laittaa niin kyllä niille koululaisille piti aamupala vääntää ja illallinen, lisäksi sotkivat kotia ihan samaan tahtiin kuin nyt kotona ollessanikin.
En siis tämän yhden vauvan takia joudu imuroimaan tai pesemään lattioita yhtään sen enempää kuin töissä ollessani.
Pyykkiä meillä on joutunut pesemään päivittäin jo vuosia, vauvan pyykit menee siinä samassa.
ELi tällaisella kokoonpanolla sanoisin kyllä, että oma jaksamiseni/ajankäyttö on nyt kotiäitinä huomattavasti helpompaa vaikka onkin se vauva vielä lisäksi hoidettavana. Nyt koko päivä aikaa pikkuhiljaa laitella pyykkejä, tehdä ruokaa, imuroida jne.
Meillä vauva vielä sattuu olemaan sellainen "helppo" tapaus joka nukkuu yli 3h päiväunet ja vielä toiset lyhyemmät, joten koen että minula on ruhtinaalisesti omaa aikaa päivällä. Voin käydä rauhassa suihkussa ja syödä, surfata netissä ym.
Töissä käydessä kaikki siivoamiset ja kaupassa käynnit ym oli hoidettava niiden iltapäivän/illan muutamien tuntien aikana.
Eli eiköhän tämä riipu aika paljon perheen koosta, lapsien ikähaitarista ym.
Kun sitten kohdallani työhön meno on taas ajankohtainen, olemme jo sopineet miehen kanssa, että sitten palkkaamme siivoojan. Ei sitten tarvitse kummankaan meistä kuluttaa töiltä jääviä tunteja siivoamiseen. Mielummin vietämme sen työajan ulkopuolisen ajan jotenkin muuten kuin siivoten.
meillä 3 kouluikäistä ja olin työssäkäyvä äiti, nyt vauva lisäksi ja olen siis kotona.
Kyllä minulla kotitöihin meni suhteessa enemmän vapaa-aikaa kun olin työssäkäyvä äiti.
Eli vaikka ei tarvinnut sitä lounasta laittaa niin kyllä niille koululaisille piti aamupala vääntää ja illallinen, lisäksi sotkivat kotia ihan samaan tahtiin kuin nyt kotona ollessanikin.
En siis tämän yhden vauvan takia joudu imuroimaan tai pesemään lattioita yhtään sen enempää kuin töissä ollessani.
Pyykkiä meillä on joutunut pesemään päivittäin jo vuosia, vauvan pyykit menee siinä samassa.
ELi tällaisella kokoonpanolla sanoisin kyllä, että oma jaksamiseni/ajankäyttö on nyt kotiäitinä huomattavasti helpompaa vaikka onkin se vauva vielä lisäksi hoidettavana. Nyt koko päivä aikaa pikkuhiljaa laitella pyykkejä, tehdä ruokaa, imuroida jne.
Meillä vauva vielä sattuu olemaan sellainen "helppo" tapaus joka nukkuu yli 3h päiväunet ja vielä toiset lyhyemmät, joten koen että minula on ruhtinaalisesti omaa aikaa päivällä. Voin käydä rauhassa suihkussa ja syödä, surfata netissä ym.
Töissä käydessä kaikki siivoamiset ja kaupassa käynnit ym oli hoidettava niiden iltapäivän/illan muutamien tuntien aikana.
Eli eiköhän tämä riipu aika paljon perheen koosta, lapsien ikähaitarista ym.
Kun sitten kohdallani työhön meno on taas ajankohtainen, olemme jo sopineet miehen kanssa, että sitten palkkaamme siivoojan. Ei sitten tarvitse kummankaan meistä kuluttaa töiltä jääviä tunteja siivoamiseen. Mielummin vietämme sen työajan ulkopuolisen ajan jotenkin muuten kuin siivoten.
tosin vain yksi vauva 4kk, ja ikinä ei oo ollu näin helppoo!! todellista lomaa! on aikaa harrastella kaikennäköistä ja pitää itsestä huolta! koulunkäyntikin oli paljon paljon rankempaa!!