4v ja alle 2v kahdestaan kotona, kuinka kauan?
Uskaltaisitko jättää kahdestaan esim siksi aikaa että kävisit postilaatikolla? (oletetaan että on rivari tai okt) Entä jos kävisit muutaman sadan metrin päässä kaupassa? Lapset siis olisivat hereillään.
Mikä olisi se raja että olisi heitteillejättö tms. lastesuojeluasia?
Toivon vastauksia, koska on kyse tositapauksesta ja olen hyvin huolissani.
Kommentit (35)
Minulla on suurinpiirtein tuon ikäiset likat enkä todellakaan voisi jättää heitä hetkeksikään kaksistaan. Postilaatikolla / roskiksella voisin kuvitella käyväni, mutta nekin hoidan yleensä silloin kun siirrytään kaikki ulos. Kauppaan on pari sataa metriä, mutta en voisi kuvitellakaan käyväni siellä tyttöjen ollessa kotosalla.
Joskus olen käynyt pyykkinarulta pyykit keräämässä. Naru on aivan rivitalon ulko-ovemme edustalla ja tällöinkin jätän oven auki sisälle, jotta tenavat voivat joko kurkkia tai tulla hetkeksi pihalle mukaan auttamaan.
tuon ikäisiä on jättänyt kotiin hetkeksikään (no okei postien haku tms on ok), niin jos jotain sattuu, vaikka tulipalo, niin kyllä siinä heitteillejätöstä syytteen saa.
Kauppareissun aikana ehtii jo noin käydä. Jos taas mitään ei satu, niin sit voi kehua että onpa reippaita lapsia.
samaan kategoriaan lasken esim. roskien viennin tai kauppakassien hakemisen autosta.
Missään nimessä ei yksin kotiin kauppareissun ajaksi!
Talvipakkasella unohdin kerran wc-paperipaketin autoon eikä sisällä ollut yhtään paperia. En jaksanut pukea lapsille vaatetta enää uudestaan joten he odottivat sisällä (ikää melkein 5 ja reilu 2v kun kipaisin pussin autosta parkkipaikalta.
Joskus olen myös käynyt viemässä roskapussin jos kakkavaippa on ikävästi haissut koko kämpässä.
Otin mukaan roskista viemään ja joka paikkaan. Viisivuotiaana osasi jo olla jalat maan pinnalla joten elämä on helpottunut aika paljon.
..kuin postilaatikko-/roskiskeikan ajaksi.
8-vuotias varmaan voisi lyhyen kauppareissun ajan katsoa pienempäänsä, mutta minusta se on hänelle liian suuri vastuu. Jos jotain tapahtuisi, hänelle jäisi traumat.
eli korkeintaan postilaatikolla. Maassa, jossa asun, on laitonta jattaa alle 12v. lapset yksin kotiin, vaikka ihan vaan 10 minuutiksi! En tosin tekisi sita muutenkaan, koska tuo 4v. voi tosiaan keksia ihan mita tahansa tuon vauvan kanssa ja osaa avata oven lukonkin. Niin olen joskus tehnyt, etta olen ollut vanhemman kanssa takapihalla (omakotitalo) kun vauva nukkuu sisalla, mutta olen tullut valilla kuuntelemaan jos on jo herannyt.
kun 2-vuotias on mennyt nukkumaan. Se kestää n. 5-10 minuuttia.
ja lisäksi hyvin reipas eskari-ikäinen tyttö, jonka uskallan jättää kotiin kauppareissun ajaksi, mutta pienempiä en ikinä!!!
Eli vastaus kysymykseen: en jättäisi varmaan edes minuutiksi.
Pienen lapsen nukkuessa yksin kotona.
Käyn roskiksella, postilaatikolla ja saatan vaihtaa siinä muutaman sanan naapurin kanssa. Samoin voidaan miehen kanssa olla pihatöissä vauva mukana vaunuissa ja 5-vuotias on yksin sisällä tai seilailee tuossa ovesta edes takaisin. Eihän tuon 5-vuotiaan kanssa mitään ongelmaa ole, pian pitäisi alkaa harjoittelemaan jo yksinoloakin. Menee syksyllä eskariin ja varmaan sitten talvella täytyy kokeilla pieniä hetkiä yksinkin. Vauvaa ei tietenkään voi jättää tuolloin kotiin.
Onhan siinä eroa, onko lapsi 2 vai 4. 4-vuotias voi hetken pärjätä yksinkin (just 3 minuuttia), mutta 2-vuotias on vielä niin kahjo, ettei voi todellakaan jättää 4-vuotiaan vastuulle. Me jätettiin tuo esikoinen 3-vuotiaana hetkeksi miehen pojan kanssa ja poika oli tuolloin 11-vuotias. Sanottiin, että katsoo piirrettyjä, eikä lähde pelaamaan tietsikalla vaan on kaverina sohvalla. Kännykällä kyllä osaa soittaa, jos tulee ongelmia. Mutta nuokin hetket oli tosi lyhyitä, just jotain lähikaupassa maidon hakemisia.
Kaupalle oli kotiovelta n 30 metriä korkeintaan. Asuttiin katutasossa vielä.
Ei olisi silti ikinä käynyt mielessä jättää noin pieniä yksin kotiin kauppareissun ajaksi. Pelkät matkat noinkin lyhyellä välillä tekee jo pari minuuttia, siellä kaupassa tavaroiden kokoaminen muutaman minuutin vähintään ja kassalla sitten voikin venyä. On vaikea kuvitella että joku selviäisi maidonhakureissustakaan alle 10 minuutin takaisin kotiin. Sekin on pitkä aika noin pienille.
Nelivuotias vielä menisikin jos on fiksu ja rauhallinen, mutta 2 vuotias ei missään tapauksessa.
Että huhhuh, jos tuntemasi ihminen jättää lapset yksin kauppareissun ajaksi (vaikka kauppa olisi kuinka lähellä)!! Muutamassa minuutissa ehtii tapahtua jo vaikka mitä.
Edesvastuutonta jättää noin pienet keskenään. Yrittäisin puhua äidille, että eikö häntä pelota ja vaikka mitä voi sattua. Kestäisikö hän sen että hänen poissaollessaan jotain kamalaa tapahtuisi?
2 ja 3 vuotiaat ja olen jättänyt kun käyn postilaatikolla tai roskat viemässä. Lisäksi kun olen hakenut auton talon eteen. Koskaan en kauempaa ole uskaltanut kuin 1-2min olla poissa. Lähikauppa olisi tuossa 150m päässä ja joutuu kyllä muutaman vuoden odottaa ennen kuin sinne uskaltaisin. En uskaltaisi edes silloin kun lapset nukkuu.