Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko ainoa, joka ymmärtää Nalle Whalroosin kommentin ja on samaa mieltä hänen kanssaan?

Vierailija
09.06.2010 |

Tällä siis tarkoitan sitä eililstä:

"- Emme voi enää verottaa ihmisiä tällä tavoin jatkaaksemme köyhyyden ja rikkinäisten perheiden tukemista, Wahlroos totesi haastattelussa.

Hän ei puhunut köyhien vaan köyhyyden tukemisesta."

Nykyinen järjestelmä kannustaa köyhyyteen. Verot on korkealla ja tukia saa paljon ja helposti joten juuri ketään (maahanmuuttajia lukuunottamatta) ei näin ollen huvita työskennellä pienpalkka-aloilla. Rikkinäisiä, yhden vanhemman perheitä on jo lähes puolet perheistä, onko mitään tolkkua automaattisesti heille korotettuja tukia suoltaa? Moni tulisi toimeen ihan hyvin ilmankin. Ja ihan aikuisen oikeasti, pitääkö kaikkien olla yhtä hyvätuloisia? Tai asua yhtä isoissa asunnoissa? Kaksilapsinen perhe mahtuu kyllä yksiöönkin asumaan, tiedän useammankin perheen, joissa näin elettin vielä 70-80-luvulla.

Kommentit (95)

Vierailija
81/95 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakaan puolusta ihmisten kotona "makaamista" ja tukien nostamista mutta joskus ei vaan kykene töihin, vaikka olisi esim. fyysisesti terve. Vaikea tehdä töitä, jos vaikka saa itkukohtauksia kerran tunnissa. Itse olen masentuneena ollut parissa töissä, ja molemmista sain potkut. Ekassa olin liian hidas ja apaattinen, tokassa kuulemma silmistäni puuttui pilke eikä mulla ollut energiaa, vaikka yritin pinnistellä. Ja tällä hetkellä kukaan muu ei maksa elämistäni kuin vanhempani, en saa mitään tukia.

Lisäksi mielestäni kyllä kaikista niistä paskahommistakin pitäisi saada sen verran rahaa, ettei tarvitse tehdä kahta työtä yhtäaikaa (ensin 8 toisessa ja sitten 8 toisessa) ja pystyy myös kustantamaan jonkinlaisen siedettävän elintason.

Vierailija
82/95 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Siksi, että heidän elintasoonsa lisälapsi ei vaikuta yhtään mitenkään. Yhteiskunta subventoi uudesta lapsesta koituvat kulut täysimääräisenä toisin kuin töissäkäyvillä. Sama kuin jokainen työssäkäyvä saisi vaikka nettona 500 Euroa/kk lisää, kun pykää lapsen. (elatusraha ja asuntoon lisärahaa) Mutta kun siitä ei saa lisärahaa, täytyy olemassa olevia resursseja jakaa yhä isommalle porukalle.

Tämä järjestelmä ruokkii juuri sitä, että ne lisääntyy eniten, jotka eivät pysty lapsiaan itse elättämään."

Jos mietitte niitä "sossupummeja" keitä tunnette, niin ainakin minun tutuissani suurin osa on kouluttamattomia/matalasti koulutettuja. lapsia saadaa vähän kenen kanssa vaan, ja työssä eivät nämä ihmiset käy. Työ ja se että itse elättää itsensä on "vieras ajatus", sitä vastoin kaikki mahdolliset tukien saamiset osataan hyvin --> kirjat erillään että ollaan muka yksinhuoltajia, milloin diakonnissalta saa avustusrahaa, kuinka kuitteja voi poimia markettien kassoilta/värentää kirpparikuitteja ja näin saa jälkikäteen rahaa sossusta esim. lastenvaatteista joita ei oikeasti ole ostanut jne. jne.

Ja sitten jos mietitte niitä tavallisia duunareita joita tunnette: moni elää kädestä suuhun, maksaa päivähoitomaksuja, ei ole varaa olla pitkään kotona lasten kanssa jne. koska ITSE maksetaan eläminen. Mietitään moneenko lapseen on varaa, säästetään vuosi-pari töitä tehden jotta on varaa olla edes se 3 vuotta lapsen kanssa kotona jne. jne.

Ja jos mietitään tulevaisuutta, niin kumpien olisi parempi lisääntyä? Työnvieroksujien joiden lapset eivät saa muuta mallia elämään kun sen ettei töitä tarvitse tehdä, ei saa kertoa että isä asuu kotona jottei perheen tuet mene, koulussa eivät voi kertoa mikä on äidin/isän ammatti kun he eivät töissä käy.

VAI niiden jotka tottuvat siihen että äiti ja isä käyvät töissä, maksavat itse laskunsa, lapset pienestä pitäen oppivat työmoraalin, eivät "sata ja yksi tapaa huijata sossua". Miten lapsi saa työntekemisen mallin, jos ei sitä kotoa saa!?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/95 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kotitalousvähennystä suunniteltiin aikanaan kokeilukäyttöön, silloisen Paavo Lipposen (sd.) hallituksen demarisiipi vastusti sitä pelottelemalla paluusta piikayhteiskuntaan. Demarit pitävät mieluummin suuret joukot työttöminä korvauksella kuin työllistävät, koska muuten ei olisi enää työttömiä, jotka äänestäisivät demareita.

[/quote]

Kuka muka on kieltämässä piikahommat? Ei kukaan, niistä vaan maksetaan liian vähän palkkaa, että niitä välttämättä kannattaisi tehdä. Ei se ole oikeudenmukaista, että tukia lasketaan niin paljon, että on pakko mennä paskaduuniin, jolla ei edes elätä itseään.

[/quote]

Vierailija
84/95 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä mieltä Nalle olisit jos se lakkautettaisiin? Sanottais että tee kuule työtä sen rahan eteen.

Viereisellä pellolla kuitenkin kiinalainen viljelisi puolet halvemmalla ja myisi rehunsa puolet halvemmalla eteenpäin.

Yritä siinä sitten pärjätä.

Vierailija
85/95 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

te muuttaisitte systeemiä ja kelle antaisitte tukea ja miten paljon, jos voisitte päättää?

Vierailija
86/95 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja rikkautta, he eivät halunneet korottaa veroja.

Vierailija
87/95 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

suosivat yleensä semmoista yksityistä yritystoimintaa joka saa tulonsa verovaroista. Kuka ostaisi kaupasta tavaraa, ellei olisi niitä pienituloisiakin, kuluttajia hekin.

Vierailija
88/95 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lisäksi mielestäni kyllä kaikista niistä paskahommistakin pitäisi saada sen verran rahaa, ettei tarvitse tehdä kahta työtä yhtäaikaa (ensin 8 toisessa ja sitten 8 toisessa) ja pystyy myös kustantamaan jonkinlaisen siedettävän elintason."

En tiedä mikä on käsityksesi "paskahommien palkkauksesta", mutta kyllä nykyään menee niin että 10€/h alkaa olla minimibruttopalkka. Tuon verran palkkaa saa helposti esim. kaupan kassa (jos saa myös iltalisiä, +lauantai- ja sunnuntailisät) 10 X 7,5h X 5 X 4 =1500€/brutto

(Ja kyllä: moni saa varmasti pienempää palkkaa, mutta opiskelija ja osa-aikatöitä samalla tekevänä =töitä joita kuka tahansa saa olen tuon 10€ tuntipalkan (usein jopa yli tuon)saanut kaupan kassana, pikaruokalatyöntekijänä sekä blokkari/tiskaajana!)

1500€/kk ei ehkä ole paljon, mutta en sitä nyt huononakaan palkkana pidä +vuoden kun on töissä saa palkalliset lomat ym. mitä esim. opiskelijalle ei pahemmin kerry osa-aikatyöstä.

Tietenkin lasten hoitoon vieminen ym. saattaa asettaa perheelliselle ongelmia ilta-(yö-)vuorojen suhteen, mutta esim. yksi sunnuntai tuplapalkalla/kk ja 1-2 iltaa viikossa nostaa jo mukavasti kk-keskituntipalkkaa.

En tiedä missä maailmassa tuo lainauksen kirjoittaja elää, esim. 20€ tuntipalkkaa ei niin vaan kuka tahansa saa, mutta 10€ tuntipalkan saa "paskahommistakin" helposti. Mutta ainahan helppo on tekosyitä keksiä miksei töihin voi mennä...

Ja ymmärrän myös sen, että kaikkialla ei ole töitä tarjolla, vert. pieni maalaiskunta/isompi kaupunki. Ja ymmärrän myös sen että töihin meneminen maksaa (bensa-/bussi-kulut, mahdolliset vaatemenot, hoitomaksut jne.)

MUTTA ainakin minulle on tärkeää että elätän itse itseni...! Ei tarvitse tehdä tiliä asioistani Kelalle/sossulle, saan nauttia palkallisesta lomasta, tarvittaessa saan pankkilainaa kun luottotiedot kunnossa ja säännölliset tulot, ja unohtaa ei voi myöskään sosiaalista elämää mitä töiden kautta saa, monta ystävää olen löytänyt työpaikoilta! :) Niin, ja lisäksi minulle kertyy eläkettä, +oletettavaa on että jossain vaiheessa saan oman alan töitä, parempaa palkkaa, ja pystyn myös säästämään rahaa "pahan päivän varalle".

Vierailija
89/95 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla niin, että pitää nykäistä KATEUS-kortti oikeistolaisille tässä kohdassa: Oletteko KATEELLISIA ihmisille, jotka joutuvat turvautumaan toisten APUUN ja yhteiskunnan TUKEEN?

Yleensä oikeisto vetelee kateuskorttia demareille ja vasureille, kun puhutaan esim. veroprogressiosta tai muista tuloja tasaavista toimenpiteistä. Rikkaiden pitäisi rikastua vaan, jos tätä kyseenalaistaa, on KATEELLINEN.

Näitä viestejä lukiessa vakuuttuu siitä, että myös Wahlroossilainen on KATEELLINEN, kun varattoman apu on ilmiselvästi Wahlroossin pussista pois!

Niin, näin inhimillisiä me KATEELLISET ihmiset olemme - ja tunnemme niin lämpöä lähimmäistä kohtaan!

Vierailija
90/95 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On epäreilua että siivoojan tai mäkkärin työntekijän nettopalkka työmatkakuluilla vähennettynä jää helposti alle työttömän tukien.

Vierailija
91/95 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun Mäkkäriin menee töihin, ensin ollaan tietty tuntimäärä harjoittelijoita (jollei ole alan työkokemusta ennestään) jolloin palkka on pienempi. Sitten kun harjoittelujakso on ohitse (kestää ~kuukauden jos täyttä päivää tekee) palkka nousee. Lähes kaikki Mäkkärit ovat myös auki joka päivä ja melkein ympäri vuorokauden, eli lisiä saa paljon. Esimerkiksi jos on töissä yöllä pyhäpäivänä niin palkka on kolminkertainen arkipäivän päivävuoroon verrattuna. Mäkkäri mielletään usein teinien työpaikaksi, mutta siellä on ihan perheellisiä aikuisia myös jotka elättävät perhettään palkalla, joka siis on ihan hyvä!

Siivoojien palkoista en tiedä, varmasti moni saa pientä palkkaa, mutta eikö silloin kannattaisi valita jotain muuta työtä? Tai tehdä kuten tuttuni, joka perusti oman siivousyrityksen, tekee pelkkiä kotisiivouksia ja koska ammattitaitoisista siivoojista on pulaa niin saa nykyisin itse valita asiakkaansa +saa paljon parempaa palkkaa mitä aiemmin sai siivotessaan palkattuna konttoreita.

Vierailija
92/95 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se näkyy Nallessa oikein hyvin. Käsittääkseni hänellä on joskus ollut hyvin humaanejakin ajatuksia. Ne kaikki on tainnut raha viedä mennessään. Kumma että ihminen, joka sais elämässään kaiken mitä haluaa, haluaakin vaan lisätä pahoinvointia niiden kohdalla joilla muutenkin on vaikeaa. Tällaisenko ihmisen pitäis olla meidän moraalinen esikuva?

Vierailija
93/95 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja opiskelee tällä hetkellä, lapset ovat päivähoidossa ja nollamaksuluokassa siis ovat. Ystäväni onkin jo kauhistellut sitä kun hän valmistuu ja lähtee töihin, niin sitten ei saa tietenkään opintotukea, asumislisää ja lasten päivähoidostakin joutuu jotain pulittamaan. Kertoi, että hänelläkään työnteko ei valmistumisen jälkeen taloudellisesti kannattaisi, mutta aikoo silti pyrkiä työelämään vaikka tuet tippuu ja käteen jää vähemmän rahaa kuin nyt.

Vierailija
94/95 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olin työttömänä 90-luvun laman aikaan. Silloin olisin halunnut opiskella omaehtoisesti avoimessa yliopistossa. Ajattelin että siitä olisi hyötyä myöhempiin opintoihin ja se saattaisi auttaa myös opiskelupaikan löytämsessä. Sain kuitenkin kelalta (vai työkkäristäkö se oli) semmoisen päätöksen, että jos opiskelen iltaisin, en voi ottaa työpaikkaa päivällä vastaan enkä siksi saa päivärahaa.

Opintotukeen en myöskään olisi ollut oikeutettu iltaopiskelijana.

Se oli todella turhauttavaa >:( ja ennen kaikkea passivoivaa.

Minun oli pakko olla toimettomana kotona että saisin rahaa jostain (työpaikkoja kun ei silloin ilman koulutusta saanut vaikka kuinka aktiivisesti yritti hakea).

En ymmärtänyt silloin, enkä ymmärrä vieläkään, että mitä järkeä on väkipakolla passivoida koulunsa päättäneitä nuoria. Silloin moni putosi kokonaan pois työelämästä ja uskon asiaan vaikuttaneen myös tämän passivoimisen :/

Itse pääsin takaisin aktiiviseen elämään mukaan saadessani opiskelupaikan. Tunnen kuitenkin monia, joilla ei käynyt yhtä hyvä tuuri.

Vierailija
95/95 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tukia lainkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi