Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko ainoa, joka ymmärtää Nalle Whalroosin kommentin ja on samaa mieltä hänen kanssaan?

Vierailija
09.06.2010 |

Tällä siis tarkoitan sitä eililstä:

"- Emme voi enää verottaa ihmisiä tällä tavoin jatkaaksemme köyhyyden ja rikkinäisten perheiden tukemista, Wahlroos totesi haastattelussa.

Hän ei puhunut köyhien vaan köyhyyden tukemisesta."

Nykyinen järjestelmä kannustaa köyhyyteen. Verot on korkealla ja tukia saa paljon ja helposti joten juuri ketään (maahanmuuttajia lukuunottamatta) ei näin ollen huvita työskennellä pienpalkka-aloilla. Rikkinäisiä, yhden vanhemman perheitä on jo lähes puolet perheistä, onko mitään tolkkua automaattisesti heille korotettuja tukia suoltaa? Moni tulisi toimeen ihan hyvin ilmankin. Ja ihan aikuisen oikeasti, pitääkö kaikkien olla yhtä hyvätuloisia? Tai asua yhtä isoissa asunnoissa? Kaksilapsinen perhe mahtuu kyllä yksiöönkin asumaan, tiedän useammankin perheen, joissa näin elettin vielä 70-80-luvulla.

Kommentit (95)

Vierailija
41/95 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun sanovat, että "minäpä olenkin kouluttautunut korkealle jne", niin okei, mitä sitten kun kaikki opiskelevat lääkäreiksi, lakimiehiksi ja kauppatieteilijöiksi? Kuka siivoaa virastot, koulut, sairaalat, kuka opettaa lapsille matikkaa, biologiaa, aakkoset, kieliä? Kuka lajittelee ja vie roskanne? Kuka myy kaupassa vaatteita? Kuka hoitaa vanhukset?

Vierailija
42/95 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mun faija kuuluu tähän kastiin, että on helpompaa olla työttömänä, kun tehdä joku parin viikon raksahomma. Ja sit tulee kauhee paperisota kelan ja sossun kaa siitä ja käteen jää lopulta n. 200e enemmän ku se et ois himassa. Minä itse olen tehnyt duunia 16-vuotiaasta asti. Mitä nyt 3 lasta ja niistä äippälomat/ hoitovapaat. Kyllä tää systeemi on perseestä mut ei köyhiltä pidä viedä niitä viimeisiäkin pennejä pois. Meidän 5 henkinen ehjä perhe asuu vuokrakolmiossa vantaalla. Mies opiskelee insinööriksi ja minä äippälomalla ja rahat menee heti kun ne tilille on tullut. Leipäjonossa käydään, mutta ei sossussa sentään. t. 31

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/95 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä joku pelkällä toimeentulotuella elävä, joka asuisi kivassa asunnossa hyvällä paikalla monen lapsen kanssa, voisi aina ostaa uusia vaatteita kuin mieli tekee ja käy lomilla New Yorkissa aina kun huvittaa? Mä en tunne yhtäkään. Paljonko te oikein kuvittelette niiden tukien olevan??

Vierailija
44/95 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

täältä on mukavaa laukoa totuuksia köyhistä:

http://www.iltasanomat.fi/viihde/uutinen.asp?id=1425015

Yhtä innokkaasti otan kasvatusohjeita lapsettomilta.

Vierailija
45/95 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä joku pelkällä toimeentulotuella elävä, joka asuisi kivassa asunnossa hyvällä paikalla monen lapsen kanssa, voisi aina ostaa uusia vaatteita kuin mieli tekee ja käy lomilla New Yorkissa aina kun huvittaa? Mä en tunne yhtäkään. Paljonko te oikein kuvittelette niiden tukien olevan??

Mutta kun niitä tukia kadehtii tai kauhistelee just nää tsysset ja naltsut.

Vierailija
46/95 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa tuissa on se ongelma, että ne putoavat pois heti, kun saa työtä. Eli on se väliinputoajien luokka, jossa kaikki maksetaan itse, mutta palkka ei ole erikoinen.

Tuissa pitisi ola porrastus, joka sallisi myös osa-aikatyön ja muun kausityön. Ja huomioisi todelliset kulut. Nyt se on erittäin hankalaa.

Toisaalta silloin perustukitasoa voisi pudottaa, kun olisi realistista nostaa tulotasoa pienipalkkaisella tai osa-aikaisella työllä menettämättä kaikkia tukia.

Vierailija
47/95 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin miehestä 6v sitten. Elätän lapset yksin. Asun omistusKAKSIOSSA, käyn töissä, maksan veroni, lapset ovat tarhassa 10pv/vko, maksan siitä 240e/kk. Yhteiskunta tukee: 100e/kk yksinhuoltajalisänä, siinä ne tuet sit olikin. Jos olisin jäänyt parisuteeseen, työllistäisin kyllä poliisia, lastensuojelua jne. Mä van valitsin näin.

Suomessa erotaan liian helposti. Mikäli miehen tai naisen naama alkaa kyllästyttää niin ero otetaan kun tiedetään, että yhteiskunnalta saa asunnon ja toimeentulon. Ihmiset miettisivät tarkemmin avioitumista ja lasten hankintaa, jos tuet olisivat huonommat.

Vierailija
48/95 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun varmasti tiedätte, koska teillä on noin paljon vahvoja perusteltuja mielipiteitä, että kuinka paljon yhteensä tukia saa esim. kahden lapsen työtön yksinhuoltaja?

välttämättä ole edes siitä, että ne tukieurot olisi niin valtavia, mutta esim. itse tunnen kahden lapsen yh:n, jolla on kylloä uusi mies tasavertaisena elättäjänä, mutta asuvat eri osoitteissa, ettei ämmän tuet menisi. Ja siihen päälle ex-mies, jolta lypsetään kaikki mikä irti lähtee, niin kyllä se oiekasti pistää jo vituttamaan, että mä maksan sen ämmän ekstraeurot.

TUollaisesta tukien huijaamisesta pitäisi saada kunnon rangaistukset, tätäkin touhua on jatkunut jo vuosikaudet.

Mun mielestäni jokainen tukien varassa elävä pitäisi määrätä yleishyödyllisiin töihin vähintään 4h/pvä, kukin kykyjensä mukaan, siis myös kaikki masentuneet ja syrjäytyneet. Kukaan ei parane kotona makoilemalla paitsi oiekasti akuutista sairaudesta/ kriisistä. Yhdenkään euron ei pitäisi langeta kenellekään tuosta vaan, eikä varsinkaan maahanmuuttajille, vaan heidät jos ketkä pitäisi todellaki laittaa hommiin, samoin kuin romanit.

Ja tämän pitäisi olla itsestäänselvyys, ei mikään rangaistus.

Vierailija
49/95 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

te tavallista hyvätuloisemmat (koska heitähän nämä urputtajat ovat) sitten maksaisitte tukea ja minkä verran? Mitä jos itse sairastuisitte työtahdin vuoksi vaikka psykoosiin, ettekä enää pystyisi vaativaan ajattelutyöhön? Kadulleko meinasitte muuttaa? On olemassa tuhansia sairauksia ja onnettomuuksia, joihin te tai läheisenne voitte milloin tahansa joutua, nyt kun menette ulos niin voitte jäädä rattijuopon alle ja saada parantumattoman aivovamman, millä ajattelitte sitten elää loppuikänne?

Vierailija
50/95 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähdin ihan työkokemuksen vuoksi 300 km päähän kotoani ja käteen jäi verojen, vuokran ja kotimatkojen jälkeen 700 euroa. Koska työsopimus oli kahdessa osassa, en saanut 700 euron suuruista muuttoavustusta, joka maksetaan oman työssäkäyntialueensa ulkopuolelle lähtevälle. Koska työsuhteeni sijoittui kahdelle kalenterivuodelle, ei työmatkavähennyksestä ollut mitään apua (koska minulla ei ollut varaa matkustaa joka viikonloppua). Työpaikkakunnalta vuokratun asunnon kulut voi vähentää, aina 250 euroon saakka per kk, ja ehkä arvaatte ettei 250 eurolla saa monestakaan eteläsuomalaisesta kaupungista asuntoa.

Moniko muu olisi lähtenyt ihan työkokemuksen takia?

Vierailija
51/95 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestäni jokainen tukien varassa elävä pitäisi määrätä yleishyödyllisiin töihin vähintään 4h/pvä, kukin kykyjensä mukaan, siis myös kaikki masentuneet ja syrjäytyneet. Kukaan ei parane kotona makoilemalla paitsi oiekasti akuutista sairaudesta/ kriisistä. Yhdenkään euron ei pitäisi langeta kenellekään tuosta vaan, eikä varsinkaan maahanmuuttajille, vaan heidät jos ketkä pitäisi todellaki laittaa hommiin, samoin kuin romanit.

Ja tämän pitäisi olla itsestäänselvyys, ei mikään rangaistus.

mitä nämä yleishyödylliset työt on, ja kuka tulee hakemaan ihmiset kotoaan ja valvomaan näiden töiden suorittamista? Kuka katsoo sen, onko ihmisen reuma senlaatuinen, että neljän tunnin ojankaivuu ei haittaa, vai sellainen, ettei siitä tule mitään?

Vierailija
52/95 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotta ei kävisi niin, että työnantajat ottaisivat näitä epäpäteviä masentuneita esim. kukkaistutuksia härväämään kolmen sentin tuntipalkalla täten syrjäyttäen oikeat työntekijät, pitäisi tukien olla sen verran korkeita, että tämä neljän tunnin työpäivän tuntipalkka olisi vähintään minimipalkan verran. Lisäksi tulee olla tietysti lääkäri- ja eläkesysteemit aivan kuin "oikeissakin" töissä. Tuliskohan tää yhtään halvemmaksi?

Vierailija
53/95 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyödyllisempää kenelle tahansa kuin vaikkapa lisäkouluttautuminen/ kouluttautuminen uuteen ammattiin, joka nyt on tämän vuoden alusta ollut entistä realistisempi vaihtoehto? Nythän voi työttömyyspäivärahallakin opiskelle täysipäiväisesti, mitä mahdollisuutta moni riemumielin käyttää hyväkseen. Mm. ystäväni kouluttautuu hoitoalalle ja moni akateeminen työtön hankkii lisäpätevyyttä, esim. opettajan pedagogisten opintojen muodossa.

Vierailija
54/95 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä saisin toimeentulotukea tällä hetkellä noin 300 euroa. Tästä laskettuna neljän tunnin tuntipalkkani olisi 3,75 euroa. Mut varmaan laitettaisiin jonnekin siivoamaan, koulunkäyntiavustajaksi, puutarhuriksi jne, jolloin tod näk kaikki näitä töitä oikeasti tekevät saisivat kenkää ja minä tekisin niitä neljän euron tuntipalkalla. Sitten ne työttömiksi jäävät tekisivät taas samaa hommaa, nyt vaan puolta pienemmällä palkalla kuin aikaisemmin, mutta eihän se teitä haittaa, jos muita sorsitaan, pääasia, että teillä menee hyvin.

Vierailija
55/95 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä saisin toimeentulotukea tällä hetkellä noin 300 euroa. Tästä laskettuna neljän tunnin tuntipalkkani olisi 3,75 euroa. Mut varmaan laitettaisiin jonnekin siivoamaan, koulunkäyntiavustajaksi, puutarhuriksi jne, jolloin tod näk kaikki näitä töitä oikeasti tekevät saisivat kenkää ja minä tekisin niitä neljän euron tuntipalkalla. Sitten ne työttömiksi jäävät tekisivät taas samaa hommaa, nyt vaan puolta pienemmällä palkalla kuin aikaisemmin, mutta eihän se teitä haittaa, jos muita sorsitaan, pääasia, että teillä menee hyvin.

Vierailija
56/95 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestäni jokainen tukien varassa elävä pitäisi määrätä yleishyödyllisiin töihin vähintään 4h/pvä, kukin kykyjensä mukaan, siis myös kaikki masentuneet ja syrjäytyneet. Kukaan ei parane kotona makoilemalla paitsi oiekasti akuutista sairaudesta/ kriisistä. Yhdenkään euron ei pitäisi langeta kenellekään tuosta vaan, eikä varsinkaan maahanmuuttajille, vaan heidät jos ketkä pitäisi todellaki laittaa hommiin, samoin kuin romanit. Ja tämän pitäisi olla itsestäänselvyys, ei mikään rangaistus.

mitä nämä yleishyödylliset työt on, ja kuka tulee hakemaan ihmiset kotoaan ja valvomaan näiden töiden suorittamista? Kuka katsoo sen, onko ihmisen reuma senlaatuinen, että neljän tunnin ojankaivuu ei haittaa, vai sellainen, ettei siitä tule mitään?

Reumaatikko voi varmaan (hyvinä päivinään ainakin) vaikka lueskella mummoille vanhainkodissa? Mähän sanoin, että kukin kykyjensä mukaan. Ei yleishyödyllinen mitään ojankaivuuta tarkoita, nykyään ojat varmaan kaivetaan enimmäkseen koneilla, ei ihmisvoimin.

JA eihän siihen tarvita kuin kuittaus työnohjaajalta työpaikalta, ( tai vastaavasti kuin työpajatoiminnassa, jos ei tyyppiä näy paikalla, ilmoitus työkkäriin), niin siitähän sen näkee tarvitseeko ne eurot maksaa vai ei.

Vierailija
57/95 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reumaatikko voi varmaan (hyvinä päivinään ainakin) vaikka lueskella mummoille vanhainkodissa? Mähän sanoin, että kukin kykyjensä mukaan. Ei yleishyödyllinen mitään ojankaivuuta tarkoita, nykyään ojat varmaan kaivetaan enimmäkseen koneilla, ei ihmisvoimin.

JA eihän siihen tarvita kuin kuittaus työnohjaajalta työpaikalta, ( tai vastaavasti kuin työpajatoiminnassa, jos ei tyyppiä näy paikalla, ilmoitus työkkäriin), niin siitähän sen näkee tarvitseeko ne eurot maksaa vai ei.

sen tutkii ja todistaa ja miten, onko reumaatikko liian reumaattinen juuri tänään, tai onko masentunut aivan liian itkuinen jutellakseen kivoja mummoille? Mitä muita yleishyödyllisiä töitä on kuin mummoille lukeminen? Ja miten tuo raha- asia, millä estetään se, ettei koulutettuja ja oikeita työntekijöitä korvata näillä puoli-ilmaistyöntekijöillä?

Vierailija
58/95 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja, numero kolmen kanssa samaa mieltä!

Vierailija
59/95 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen tutkii ja todistaa ja miten, onko reumaatikko liian reumaattinen juuri tänään, tai onko masentunut aivan liian itkuinen jutellakseen kivoja mummoille? Mitä muita yleishyödyllisiä töitä on kuin mummoille lukeminen? Ja miten tuo raha- asia, tukia pitäisi nostaa niin paljon, ettei kukaan joutuisi tekemään töitä puoli- ilmaiseksi? Sillä vaikka et tajua, niin muutkin kuin sinä ovat ihmisiä, jotka eivät halua olla töissä orjapalkalla, jota myös työnantajat hyödyntäisivät. Johan nytkin menee niin, että töitä teetetään ilmaisilla työharjoittelijoilla, eikä palkata työvoimaa- > työttömyys ja tukien maksaminen lisääntyy.

Vierailija
60/95 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekee, kunhan tekee jotain oiekasti hyödyllistä, eikä vaan kittaa kaljaa lähipubissa lasten ollessa virikehoidossa.

Eli kouluttautuminen on ihan jees, kuten aina. Mun mielestä on olennaista, että ihminen tekee jotain, ja on hyödyllinen jossain. Kotona maatessa ei ole, ja sitä hyödyllisyyden tunnetta on vaikea saada, jos ei sitä oikeasti ole. Mä esim. itse olin jo kovaa vauhtia syrjäytymässä lukion jälkeen parissa kuukaudessa, kun ei ollut mitään tekemistä, eikä mitään paikkaa mihin mennä. Siinä kun oisin vielä käynyt vähän nillittämässä masennusta ja saanut saikkua, siitähän se mukava kierre olisi alkanut. ELi ihan omasta kokemuksesta sanon, että noin pitäisi tehdä. Ja itsekin olin nuorena työpajalla "töissä", just tekemässä kaikkea yleishyödyllistä, ja kas kummaa, sieltä tuli sysäys omaan ammattiinikin.

Mutta totta kai rahjusmammat mieluummin nököttää kotona suklaata syöden ja valittaa, kun kukaan ei tuo isopalkkaista töitä kotiin, mieluusti vielä vähän tavallista lyhyemmällä työajalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän