Tekeekö joku kotiäiti etätyötä kotona? Millaista työtä?
Haaveissa olisi itsellänikin... VAan aika harvassa on sellaset paikat. Puhelinmyyntihommin en ala, enkä mihinkään verkostomarkkinointiin. Ideoita...
Kommentit (93)
sai töitä tutun kautta. Onhan se melko vaikea saada jalkaa oven väliin suuriin lehtiin, mutta yrittänyttä ei laiteta. Helpompaa siis saada töitä tutun kautta.
Käännöstöistä kysyisin. Miten käännöksiä voi valita mitä ja milloin - kai niilläkin deadlinet on eikä asiakkaalle liene kovin mieluisaa kun joskus saa käännöksen ja joskus ei. Vai mikä on homman nimi?
Vierailija:
Käännöstöistä kysyisin. Miten käännöksiä voi valita mitä ja milloin - kai niilläkin deadlinet on eikä asiakkaalle liene kovin mieluisaa kun joskus saa käännöksen ja joskus ei. Vai mikä on homman nimi?
Olin aika monta vuotta freelancerina käännösfirman listoilla. Ei niitä töitä aina suorastaan valita saanut, ja deadlinet todellakin oli - välillä todella tiukkojakin. Hyvä puoli oli tosiaan se, että ei tarvinnut painaa 9-17 vaan sai nukkua vaikka puoliin päiviin ja kääntää sitten yöllä, jos se tuntui luovimmalta ajalta. Olihan se joskus ;-)
Huonoa oli se, että jos töitä ei ollut, ei tullut lanttiakaan rahaa. Se stressasi hiljaisempina aikoina pahastikin. Niinpä vaihdoin valtiolle kuukausipalkoille.
Vinkki: jos freelance-kääntäjäksi alat, niin hankkiudu useamman firman listoille. Freelancerin verokortilla saa tehdä töitä samalla prosentilla vaikka kuinka monelle taholle, ja silloin kuivia kausia tulee vähemmän. Vain päätoimeksiantajan on pakko maksaa sotumaksut. Muutkin saa tietty maksaa, jos heitä huvittaa.
Sen verran vielä, että jotkut firmat pakottaa hankkimaan tuhottoman kalliita ohjelmistoja omalla kustannuksella ennen kuin listoille edes pääsee. Vanha punikki sanoo, että älkää ruvetko! Ellei pdf-tiedostot kelpaa niin olkoot ilman.
Minkälaisia tuotteita arvostelet?Onko ne jotain uutuustuotteita?Mistä tiedät jokaisen tuotteen,minkälainen se on vai jätätkö ne sitten vastaamatta?
Nostan. Kiinnostais tietää lisää. Tuntuu vain arveluttavalta maksaa rahaa jonnekin tilille, ilman että voi olla varma ettei ole mitään huijausta. Kerro lisää, haluu tietää.
Kuinka vaikeaa on päästä toimistojen hommiin? Kielitaitoa on, mutta virallinen kääntäjän " tutkinto" puuttuu. Entä onko mahdollista suuntautua esim. tekniselle/kaupalliselle puolelle. Saatteko em erikoistekstin kääntämisestä ylim. korvauksen?
Vierailija:
Vierailija:
Käännöstöistä kysyisin. Miten käännöksiä voi valita mitä ja milloin - kai niilläkin deadlinet on eikä asiakkaalle liene kovin mieluisaa kun joskus saa käännöksen ja joskus ei. Vai mikä on homman nimi?-- no minäkin olen useamman käännösfirman listalla ja kyllä aina valitsen minkä työn otan vastaan ja minkä en. Eli jos ei deadline mulle sovi niin sitten en tee työtä! Hyvähän puoli tuossa tosiaan on se, että päättää itse kokonaan mitä ja koska tekee.
tuo on totta, että jos ei tee töitä niin sitten ei tuu rahaakaan, mutta mun mielestä niin pitäisi olla kaikissa töissä!
Itselläni on kyllä firma, ei freelancer-verokorttia. Mielestäni firman perustamisessa oli paremmat edut. Olen myös alv-velvollinen.
YHDEN ohjelman olen joutunut hankkimaan, mutta en näe sitä mitenkään tuhottoman kalliina investointina. Voinhan käyttää sitä samaa ohjelmaa vuosikausia ja on se verotuksessa vähennyskelpoinenkin. Saan tästä nyt tosi hyvää työharjoitusta ja lisää kokemusta. En sitten tiedä jatkanko näin loppuiän vai houkutteleeko vakityö vielä. Toisaalta siinä vakihommassakin on monta huonoa puolta (mm. aina pitää olla aamuisin paikalla, vähemmän joustoa kuin tässä omassa firmassa).
Vierailija:
Kuinka vaikeaa on päästä toimistojen hommiin? Kielitaitoa on, mutta virallinen kääntäjän " tutkinto" puuttuu. Entä onko mahdollista suuntautua esim. tekniselle/kaupalliselle puolelle. Saatteko em erikoistekstin kääntämisestä ylim. korvauksen?
-- on aika vaikea päästä listoille kyllä. En sitten tiedä miten suhtautuvat kun sulla ei ole kääntäjän koulutusta. Voipi olla, että silti antavat mahdollisuuden! Yleensä joudut tekemään käännöskokeen ja sen perusteella pääset sitten listoille. Siis jos koe hyväksytään. Kokeet ovat yleensä aika vaikeita, enkä minäkään ole kaikkien firmojen kokeista edes selviytynyt. Esim. juuri tekniset tekstit aika vaikeita. Hinnoissa varmasti eroja. Ei kannata tehdä liiankaan halvalla, mutta toisaalta kunhan pääset yhden listoille -> saat kokemusta niin voit sillä tavoin saada työtä toisaaltakin -> taas paremmat liksat kun olet parempi kääntäjäkin:). Itse en firmoiltani saa kuin " yhden" ja saman maksun oli teksti sitten tosi helppo tai tosi vaikea. Joskus siis tuntuu että rahaa saa helpolla ja joskus taas kestää tuhottoman kauan saada edes vähän rahaa...
Mutta tää vapaus on ihanaa tässä hommassa, eli suosittelen kyllä! MUTTA pitää varautua siihen, että eka vuosi on vaikea taloudellisesti koska rahaa voi tulla tosi epätasaiseen tahtiin. Siksi on hyvä, jos on rahaa säästettynä tai jos mies suostuu " elättämään" sen ajan kunnes saat toiminnan pyörimään.
Vierailija:
Elikkä ne ovat pääasiassa rastitustehtäviä (esim. valitse sinua kuvaava vaihtoehto 6:sta vaihtoehdosta). Lisäksi kyselyissä on usein 2-3 avointa kysymystä, jonne vastaat sitten itse vapaamuotoisesti. Niin ja englanniksi tietty kaikki, joten kielitaitoa kyllä tarvii.Kyselylomakkeet tulevat sähköpostilla ja voit vastata niihin itse haluamanasi ajankohtana, mutta tietty takaraja annetaan esim. vastausta pyydetään 2 viikon sisällä. Kaikkiin saamiisi kyselyihin ei ole pakko vastata, vaan valitset sinulle sopivimmat ja kiinnostavimmat.
Maksuina tuli ainoastaan liittymismaksu (olikohan jotain 30 dollaria??). Palkka maksetaan tilille. Minulla on pankkitili Citybankissa Amerikassa (Nordean yhteistyökumppani) ihan tätä työtä varten, mutta käsittääkseni palkan saa pyydettyä myös suomalaiselle pankkitilille. Kaikki gallupin pyytäjät eivät maksa palkkaa käteisenä, vaan osa mm. lahjakorttina Amazon.comiin tai jonnekin jenkkimarkettiin. Kannattaa kysellä, mitkä firmat maksavat rahana ja keskittää vastaaminen niihin mikäli mahdollista. Että sellaista...
En asu Yhdysvalloissa. Koettaa laitta zipnumeroksi vaikkapa 20025 tai joku vastaava numerosarja.
Täytyy tunnustaa, että en maksa ko. työstä veroja Suomeen. Minulla on siis ulkolainen pankkitili Citibankissa. Tulot eivät tule millään lailla esille Suomen verottajalle.
Vastaan siis ainoastaan sellaisiin kyselyihin, jotka ovat minulle ajankohtaisia ja kiinnostavia. En toki ala vastaamaan kyselyihin, jossa kysytään millä perusteilla ostan partakoneen:) Otsikosta päätellen sitten itse valitset ne kyselyt joihin haluat/kykenet vastaamaan.
Miten saat nuo rahat itsellesi sitten jos verottaja ei niistä tiedä? Teet tilisiirtoja omalle Suomen tilillesi vai miten? ja miten pystyt seuraamaan tilisi saldoa täältä käsin?
Miten avasit kyseisen tilin?
Kiinnostaisi hirveästi saada lisätuloja, vaikka tällä hetkellä työssä vielä/taas olenkin, mutta toivon mukaan en enää ensi vuonna....
Vierailija:
En asu Yhdysvalloissa. Koettaa laitta zipnumeroksi vaikkapa 20025 tai joku vastaava numerosarja.Täytyy tunnustaa, että en maksa ko. työstä veroja Suomeen. Minulla on siis ulkolainen pankkitili Citibankissa. Tulot eivät tule millään lailla esille Suomen verottajalle.
Vastaan siis ainoastaan sellaisiin kyselyihin, jotka ovat minulle ajankohtaisia ja kiinnostavia. En toki ala vastaamaan kyselyihin, jossa kysytään millä perusteilla ostan partakoneen:) Otsikosta päätellen sitten itse valitset ne kyselyt joihin haluat/kykenet vastaamaan.
Eli minulla on pankkitili Yhdysvaltalaisessa pankissa nimeltä Citibank. Olen avannut tilin ihan netissä www.citibank.com (linkistä apply for a new account) ja palkkani maksetaan sinne. En tiedä onnistuuko tilin avaus samalla tavalla enää nykyään, kun ovat tilmeisesti tiukentaneet säännöksiä New Yorkin terrori-iskun jälkeen. Oma tilini on avattu n. 4 vuotta sitten. Eli ei Suomen verottajalla ole mitään asiaa ulkolaisille pankkitileille. Onhan ihmisillä pankkitilejä ympäri maailmaa.
Hoidan kaikki pankkiasiani internetin välityksellä (ihan samanlainen kuin Nordean verkkopankki) ja siirrän rahaa aina välillä amerikkalaiselta tililtäni suomalaiselle. Olen myös asioinut Citibankin konttorissa pari kertaa ihan fyysisesti kun olen ollut lomailemassa Yhdysvalloissa.
Muita kymysyksiä? Ja nyt hyvää yötä!!
Yritin mennä avaamaan ja siinä luki että pitää olla osoite usassa. Onkohan kukaan käyttänyt suomalaista pankkitiliä.
Vierailija:
Eli minulla on pankkitili Yhdysvaltalaisessa pankissa nimeltä Citibank. Olen avannut tilin ihan netissä www.citibank.com (linkistä apply for a new account) ja palkkani maksetaan sinne. En tiedä onnistuuko tilin avaus samalla tavalla enää nykyään, kun ovat tilmeisesti tiukentaneet säännöksiä New Yorkin terrori-iskun jälkeen. Oma tilini on avattu n. 4 vuotta sitten. Eli ei Suomen verottajalla ole mitään asiaa ulkolaisille pankkitileille. Onhan ihmisillä pankkitilejä ympäri maailmaa.Hoidan kaikki pankkiasiani internetin välityksellä (ihan samanlainen kuin Nordean verkkopankki) ja siirrän rahaa aina välillä amerikkalaiselta tililtäni suomalaiselle. Olen myös asioinut Citibankin konttorissa pari kertaa ihan fyysisesti kun olen ollut lomailemassa Yhdysvalloissa.
Muita kymysyksiä? Ja nyt hyvää yötä!!
Minulla ei kyllä ole osoitetta Usassa ja silti minulla on tili Citibankissa. Laittakaa meiliä pankkiin ja kysykää miten nykyään onnistuu. Ai niin, kyllä siinä Survey Locatorissa luki, että palkan voi maksaa myös ulkolaiselle pankkitilille.
Olen linjoilla vielä hetken, jos joku haluaa kysyä vielä jotain.
t. se joka työskentelee survey locatorille
oisko mitään vastaavaa, jossa pärjäis suomen kielellä?
Kaunko olet vastaillut noihin kyselyihin? Minkä tyyppisiä sulle on yleensä tullut? Mites sitten verotus Suomessa noihin tuloihin suhtautuu? Kerro vielä enemmän, koska minua kiinnostaa tuo.