Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perhetyöntekijä uhkasi huostaanotolla!

Vierailija
09.06.2010 |

Meillä on kuopus nyt 4,5kk ikäinen ja reilun viikon ikäisestä on itkenyt vuorokaudet läpeensä. Ensin saimme diagnoosiksi, että se on "vain" koliikkia, näin sanoi julkisen puolen lääkäri. Kuukauden päästä hakeuduimme yksityiselle ja tämä yksityinen lääkäri oli sitä mieltä, että vauvalla voi olla myös allergiaa, refluksia tmv. Näitä on nyt sitten koitettu selvittää, mutta vielä ei ole tuottanut tulosta ja itkut jatkuu.

Olen neuvolassa moneen otteeseen puhunut väsymyksestäni ja siitä, että tarvitsisin apua arkeen. Nyt sitten vihdoin neuvolassa otettiin pyyntöni todesta tai niin ainakin kuvittelin kun neuvolan th sanoi, että saamme perhetyöntekijän.

Tämä perhetyöntekijä on nyt muutaman kerran käynyt, mutta eipä hänestä mitään apua ole ollut. Luulin, että tämä perhetyöntekijä hoitaisi lapsia, mutta ei hän vaan keskustelee ja kyselee kaikenlaista ja nyt viimeisimmällä käynnillään uhkasi huostaanotolla kun sanoin, ettei hänen tarvitse enää meillä käydä, jos ei auta lastenhoidossa. Aiemmin tämä perhetyöntekijä on kysellyt monenlaista ja kerroin hälle mm. että pelkään, että saattaa tapahtua jotain ikävää tämän väsymykseni takia ja viimeisimmällä käynnillä käänsi mm. tämän sanomiseni minua vastaan ja sillä perusteli, että lapset voidaan huostaanottaa. Viimeisenä enää tämän kaiken keskellä kaipaisin tällaista stressiä.

Kommentit (286)

Vierailija
261/286 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä kävi terveydenhoitaja kotona ja kävimme läpi

- turvaverkkoja (erityisesti hätätilnteessa)

- vanhempien harrastuksia ja miten ne mahdollistuu myös lapsen syntymän jälkeen

- sitä mahdollisuutta että vauva valvottaa

- asumistamme

- mitä lapsi tarvitsee ja mitä se maksaa

Toisin minulle nämä asiat oli jo raskautta suunnitellessa mietittyinä, mutta kun tätä palstaa lukee niin tällainen palvelu olisi ihan ensisijaisen tärkeä! Pitäisi vaan olla tosiaan jo raskauden suunnitteluvaiheessa pakollinen!

Mutta ei se terveydenhoitajakaan kertonut, että saisimme lapsen, jolla todetaan ekan puolen vuoden aikana koliikki, pahat allergiat (heräili max 2 tunnin pätkiä ekan vuoden, usein vain 15minuutin - tunnin pätkissä), infektiokierre ja mies vielä sairastuu niin, että lapsi on suuren osan ajasta täysin mun hoidettavanani.

Ei meille kukaan laskenut lääkärien, testien sairaalakäyntien ja lääkkeiden hintaa etukäteen. (Allergioiden vuoksi oli aika pakko mennä yksityiselle.)

Minäkin luulin, että meillä olisi paremmat turvaverkot, mutta ei niitä hoitajia niin hyvin ollutkaan ja usein pahimmalla hetkellä sattui vielä äitini olemaan sairaana myös tms.

Kertoiko terveydenhoitaja teille kaiken tuon? Tuskin, olisi pidetty muuten hirveänä pessimistinä ja pelottelijana. Vaikka meidän tilanteemme ei vielä edes ollut mikään pahimmasta päästä.

Me onneksi pärjättiin aika lailla omillamme, mutta ymmärrän erittäin hyvin tuen tarpeen ap:lla ja muilla vastaavassa tilanteessa olevilla.

Vierailija
262/286 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saada yhteiskunnalta, miksi ihmeessä eivät palkkaa itse?

Ja onko niiltä miehen vanhemmilta edes kysytty rahaa?

En todellakaan tajua asetelmaa, jossa mies on ulkomailla kahmimassa rahaa, vaimo istuu ties monenen lapsen kanssa kotona ja hoitaja pitäisi jotenkin meidän muiden maksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/286 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan tajua asetelmaa, jossa mies on ulkomailla kahmimassa rahaa, vaimo istuu ties monenen lapsen kanssa kotona ja hoitaja pitäisi jotenkin meidän muiden maksaa.

Vierailija
264/286 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

LAPSENHOITOapua eikä keskusteluapua.

Lapsiperheiden kotipalvelu?

Minullakin on käynyt perhetyöntekijä ja neuvolan täti oli kertonut että hän hoitaa lapsia, mutta toisin kävi. Hän sitten kävi kahdesti kunnes asia selvisi ja sitten lopetin palvelun ja sain lapsiperheiden kotipalvelusta lastenHOITOapua.

Vierailija
265/286 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin kun käyttää kunnan palvelua, pitää tehdä SOPIMUS jossa molemmat osapuolet sopivat esim. tehtävistä joihin hommaan kuuluu. Näin meilläkin oli. Perhetyöntekijät sekä heidän esimies olivat meillä pohtimassa, millaista apua tarvitsen jne. Minulla kyse oli ennaltaehkäisevästä avusta - en halunnut enää toisen kohdalla masentua ja niin kävikin etten masentunut! Sain itse mahtavat ihmiset tänne, olivat lasten kanssa parisen tuntia kerran viikossa. Kyllä siitä apua oli kovasti, etenkin kun toinen lapsista alkoi sairastella ja öisin oltin hänen kans sairaaloissa. Itse olin myös väsynyt, vauva oli itkuinen ja syyksi selvisi paha maitoproteiiniallergia joka loppui siihen kun siiryyttiin Almiro Pepti-korvikkeeseen!

Heille ei kannata puhua ihan heti kaikkea. Lastenhoito on mielestäni heidän tehtävänsä koska sillä he tukevat sitä äitiä.

Ota välittämästi yhteys heidän esimieheen, kerro tilanne. Kerro, että millaista apua olisit tarvinnut.

Vierailija
266/286 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän siis kertoi lääkäri ja sanoi, että kun oireet on näin vaikeat niin se uni olisi todella tärkeää, etten joudu sairaalaan kun terveys oikeasti pettää. Teille, jotka utelette, että miksi teimme lisää lapsia. Raskauteni alussa elämäntilanteemme oli täysin erilainen, minun vanhempani olivat elossa, elimme omassa talossa jne. Vähän ennen kun raskauteni oli puolivälissä tuli samaan syssyyn usea vastoinkäyminen, mm. omat vanhempani kuolivat, talossamme todettiin homevaurio jne. Niin ja tiedän kyllä, että vauvat itkevät, mutta ei meillä aiemmat lapset ole näin itkuisia olleet ja heidän kanssaan olen jaksanut hyvin. Sanoin kyllä myös perhetyöntekijälle, että saimme hänet siksi, koska sanoin neuvolassa kaipaavani/tarvitsevani (lääkärin suosituksesta) lastenhoitoapua koska vauva itkee lähes ympäri vuorokauden enkä minä saa juuri koskaan nukkua. Tähän perhetyöntekijä sanoi, ettei kuulu hänen toimenkuvaansa lasten hoito ja että jos kiellän häntä käymästä meillä niin lapset huostaanotetaan. ap

Pieni vauva itkee yöllä ja päivällä...enpä jaksa enää kotia ja muita lapsia hoitaa, niin tilataanpa perhetyöntekijä. Voi hyvänen aika. Joutaakin lapset teiltä pois ottaa, jos ette niitä hoidettua saa. Ymmärrän täysin että kotiin tulee joku muu hoitamaan lapsia, jos äidillä (joka yleensä lapsia kotona hoitaa) on vakavakin sairaus, mutta että pelkästään väsymyksen takia...lopettakaa se maailman täyttäminen lapsilla ja tyytykää vain yhteen, ehkä sen sitten jaksaisitte hoitaa.

Suu auki luin näitä kirjoituksia kun äidit vinkuu perhetyöntekijää itkevän vauvan takia. Tuleeko se nyt oikeasti yllätyksenä (varsinkin jo useamman äidille), että vauvat itkevät ja valvottavat. TOiset tosiaan vaikka koko yön. Olen yleensä empaattinen ja ymmärtäväinen, mutta kyllä nyt tuntuu, että realiteetit on vähän päälaellaan. Jos hankitaan lapsia, ymmärretään, että niistä on myös vaivaa ja siitä on selviydyttävä. Sairaus on toki poikkeus! Meillä kolme lasta, joista vanhin 4-vuotta. Vauva huutaa aamusta aamuun suoraa kurkkua. Silti ei tulisi mieleenkään vaatia perhetyöntekijää auttamaan. Ei se liikaa ole vaadittu hoitaa lapsia ja kotia, hetken ne lapset on pieniä. Melkoista pullamössökansaa näyttää nykyään kasvavan. Enpä olisi uskonut, mutta pakko se kai on kun näitä viestejä lukee!

Voimia teille- tiedän jotain fiiliksistäsi. Meillä oli aikanaan myös rankka aika. Esikoinen oli, noh villi, ja toinen syntyi. Hoitovirheen seurauksena kärsi hapenpuutteesta, ja itki noin 20 tuntia vuorokaudesta, ensimmäisen vuoden. Mies matkatöissä, ja ei muuta ollut silloin tarjolla, kyllähän tuo olisi työpaikan vaihtanut, mutta silloin oli valtavan huono työtilanne. Ja raha tuli tarpeeseen, koska terveydenhuoltokulut olivat suuret. Tukiverkostosta tärkeimmät olivat ihanat naapurini, vanhempi lapsi pääsi heille leikkimään ja ulkoilemaan, vauvan kanssa ei voinut talosta poistua. Isovanhemmat molemmat työelämässä, ja haastavassa tilanteessa ei vauvalle hoitajia löytynyt, pelko oli ystävilläkin kova. Perhetyöntekijä kävi hetken, jotta pystyin hoitamaan vauvan sairaalareissut, ja vanhin sai elää kuitenkin arkeaan. Mutta kaikista tärkein apu oli tosiaan ihanat naapurit. Yöllä ei valitettu vauvan itkusta, vaan tultiin auttamaan! Ja varmasti vain siksi selvisimme tilanteesta. Ja tämä kaikki vain yhden typerän kätilön vuoksi! Olen vieläkin katkera hänelle.

Vierailija
267/286 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella hienoa, että saatte nyt juuri tuollaista apua, jota tarvitsette. Paljon jaksamista teille! 4kk:n päästä toivottavasti jo tilanne niin rauhoittunut, että pystytte jatkamaan omillanne. Sympatiat ovat todella teidän perheenne puolella. Kannattaa jättää tämä ketju jatkossa omaan arvoonsa...

Virkistäviä unia :)

Vierailija
268/286 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut tosiaankin tarjoavat keskusteluapua, jotkut taas lastenhoitoa.

Ihan perusasia on tietenkin selvittää asiakkaalle jo ennen ekaa käyntiä mitä ppt tekee.

Vierailija
269/286 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsilla ikäeroa 1v3kk, kuopus alkoi huutaa 1kk ikäisenä. nukkui max 1½h pätkissä, yleensä 45min unta. nukahta kolmelta, esikoinen heräsi viimeistää seitsemältä. mies reissutöissä, eikä lapset todellakaan nukkuneet samaan aikaan päiväunia, kun vauvan päiväunet olivat aina 20 min pituisia. ihminen venyy kummasti kun on pakko...

Vierailija
270/286 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis kun ap oli ymmärtääkseni sanonut tälle perhetyöntekijälle, että pelkää tapahtuvan jotain kamalaa ja jos tämä ptt ei ole tarkentanut, että mitä ap tarkoittaa, mutta silti uhannut huostaanotolla kun ap sanonut, ettei kaipaa mitään jutteluseuraa vaan apua lastenhoitoon ja kun ptt sanonut, ettei kuulu hänen toimenkuvaansa ja ap sanonut, että sitten emme sinua tarvitse niin ptt uhannut huostaanotolla. Nimenomaan ptt on toiminut VÄÄRIN eikä ap!

Ap yrittää selvittää vauvansa itkun syitä, mutta valitettava totuus on, että kun noin pieni ei osaa puhua niin se selvittely vie aikansa. Toisilla käy tuuri ja löytyy heti ne ruoka-aineet, jotka allergisoi, mutta esim. meillä käytettiin vauvaa ihan allergiatesteissäkin, mutta siellä näkyi vain 2ruoka-aineallergiaa ja todellisuudessa meidän vauvan sopiva ruokavalio oli ekan 3v sen löydyttyä sellainen, että siihen kuului 3eri ruoka-ainetta. Aikamoista salapoliisin työtä allergioiden arvuuttelu, varsinkin kun kaikille ei sovi edes erityiskorvike.

Ap:lle vielä, että minun tietääkseni refluksiin on myös joku harvinaisempi lääke, en tiedä nimeä, mutta kannattaisi varmaan kysyä lääkäriltä jos tuosta yleisemmästä ei ole apua ja refluksia kuitenkin saattais olla.

Ei täällä ainakaan ptt ole muuten ilmainen. En enää muista tarkkoja hintoja, mutta oisko ollut että esim. pari kolme tuntia maksaa 20€ tai jotain tuonne suuntaan ja ptt:n huono puoli on se, että he eivät käy joka päivä. Täällä ei myöskään saa MLL hoitajaa kun illaksi ja niitäkään ei joka ilta ja nämä taitaa olla ne halvimmat vaihtoehdot kun lastenhoitajaa tarvitsee. Normaalisti taitaa lastenhoitaja maksaa jotain 30€ tunti.

Ja tuskin kunta maksaa kokonaan tuota pph:ta, luultavasti ap saa yksityisen kotihoidon tukea tuolle hoitajalle jne. Minä ainakin tiedän useamman pph:n, jotka ovat olleet perheessä auttamassa lastenhoidossa kun vauva on valvottanut. Noista tuista en nyt niin tarkkaan tiedä, koska meillä pystyi aikoinaan mieheni ja omat vanhemmat auttamaan sen verran, ettemme tarvinneet ulkopuolista apua kun joskus ja sillon saimme hoitajan MLL:ltä.

Herätti empatiaa, mutta myös kysymyksiä.

Hienoa, että saatte apua.

Mutta...

Perhetyöntekijä on voinut olla ihan oikeassa. Ap on voinut olla yliväsynyt ja vaaraksi lapsilleen. Perhetyöntekijä on voinut yhtenä vaihtoehtona ehdottaa väliaikaista huostaanottoa, että äiti pääsee jaloilleen.

Jos lapsi huutaa 20-22 tuntia vuorokaudessa, ihmettelen, miksi se ei ole sairaalahoidossa ja tutkimuksissa. Jos äiti ei jaksa huolehtia tästä ja viedä lasta tutkimuksiin, voi perhetyöntekijä kokea, että lastensuojelun on puututtava asiaan.

Jos kaikesta huolimatta äiti on sitä mieltä, että haluaa perhetyöntekijän ulos ja tilanne kotona näyttää katastrofiselta niin en yhtään ihmettele, että on huolissaan ja miettii huostaanoton vaihtoehtoa ennen kuin äiti tappaa lapsensa.

Mutta eniten huolettaa, mikä on vauvalla, mikä huutaa 20-22 tuntia vuorokaudessa. Minulla on ollut koliikki, allergia, refluksi, astmaatikkovauva, joka myös huusi paljon. Mutta ei vauva todellakaan kahden tunnin unilla pärjännyt vaan nukkui välissä. On lapsen kehitykselle vaarallista jos sitä ei tutkita. Ei vauvakaan selviä kahden tunnin unilla.

Mutta hyvä kun saitte perhepäivähoitajan. Yllättävää vain on se, että nykyään saa perhepäivähoitajan kotiin hoitamaan lapsia kun itse on kotona vauvan kanssa. Hyvää on palvelu ja kunnalla varmaan korkea veroprosentti jos jokaiseen perheeseen palkataan perhepäivähoitaja ja vanhempien ei tarvitse maksaa siitä mitään.

Vierailija
271/286 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tainnut osata lukea, että ap on käyttänyt vauvaa yksityisellä eikä nuo yksityisellä käynnitkään varmasti mitään ilmaisia ole.

Ap ei ole tehnyt mitään. Eikä mies.

He nostavat kädet pystyyn ja odottavat yhteiskunnan hoitavan heidät kuiville ilmaiseksi.

Vierailija
272/286 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että saisi hoitoapua. Miksi se pitäisi saada ilmaiseksi yhteiskunnalta? Muutkin maksavat lastenhoitonsa itse.

Ja yksi lääkärikeikka nyt ei vielä tee vastuullista vanhempaa.

Vierailija
273/286 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän pedofiilikaan koe itseään rikolliseksi.

Joten ap.n koti ja käytös voi olla hälyttävää, mutta hän ei itse näe sitä.

Ulkopuolinen perhetyöntekijä voi sen nähdä.

Toivottavasti pph on pätevä ja ilmoittaa lastensuojeluun jos on aihetta.

Vierailija
274/286 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja moniallergisen taaperon äitinä (allergiat löytyi pitkän etsinnän jälkeen 8kk iässä) voin todeta, että kyllä siellä lääkärissä käydään useammin kun kerran ja ap sanoi, että hakeutuivat yksityiselle kuukausi sen jälkeen kun vauvan itku oli alkanut eikä siellä anneta kerralla ohjeita miten toimia vaan siellä käydään säännöllisesti, riippuu toki siitäkin, että onko ohjeista ollut apua, mutta jos ei niin esim. allergioiden etsintää jatketaan kunnes ne löytyvät.

Toisaalta ihan turha sinulle vastata kun lienet se sama jankkaaja, joka jokaiseen ketjuun, jossa jollain on vaikeaa tulet kertomaan elämänhallinnasta ja miten kaikki on estettävissä ja että kaikilla pitäisi olla kymmenien tuhansien "puskurirahasto", että pärjäävät vastoinkäymisistä ja jos näin ei ole niin leimaat huonoksi vanhemmaksi etkä edes suostu ymmärtämään, että ihmisillä on tilanteita, joissa oikeasti tarvitsee yhteiskunnan apua kun ei ole itsellä rahaa palkata sitä hoitajaa.

Lopettaisit jankkauksen ja hoitaisit lääkitysesi kuntoon, et selvästikään ole terve.

Ap ei ole tehnyt mitään sille, että saisi hoitoapua. Miksi se pitäisi saada ilmaiseksi yhteiskunnalta? Muutkin maksavat lastenhoitonsa itse.

Ja yksi lääkärikeikka nyt ei vielä tee vastuullista vanhempaa.

Vierailija
275/286 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joko voima tai keinot. Sitten etsitään yhdessä ratkaisua. Siitä ei pidä syyllistää ettei itse pärjää. Jokaisen voimat ja ongelmanratkaisukyky on rajallinen. Siksi meillä on tää kallis järjestelmä ettei kukaan putoaisi ihan totaaliseen toivottomuuteen ja kurjuuteen.

Vierailija
276/286 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa isä huitelee maailmalla jättäen perheensä ilman apua. Kyllä se on niiden vanhempien tehtävä huolehtia sinne se apu paikkaamaan puuttuva isä.

Eri asia, jos äiti esim. sairastuu, joutuu onnettomuuteen tms. Ja silloinkaan ei yleensä muuten saa yhtään mitään hoitoapua ilmaiseksi.

Vierailija
277/286 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en viitsi käyttää aikaani moiseen putkiaivoon.

Vierailija
278/286 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

omilla verorahoillaan! Joten OLE JO HILJAA!!!!!!!!!!!

Vierailija
279/286 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hylkää perheensä maksaakseen veroja maksaakseen hoitajan joka tarvitaan, koska ap:n mies asuu töissä ja hylkää perheensä.

Ja tämä on sinusta loogista ja järkevää toimintaa?

Vierailija
280/286 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hylkää perheensä maksaakseen veroja maksaakseen hoitajan joka tarvitaan, koska ap:n mies asuu töissä ja hylkää perheensä.

Ja tämä on sinusta loogista ja järkevää toimintaa?

jos jatkat provosoivasti, niin voisitko lukea ketjua? Kirjoituksiisi on jäänyt useita pahoja aukkoja, jotka todistavat ettet lue ketjua kuin sieltä täältä. Tai sitten sinulla on vaikeuksia luetun ymmärtämisessä.