"No oletpas sinä lihava!" tokaisi lääkäri neuvolassa 3kk ikäiselle tytölleni
Meillä oli 3kk-neuvola ja nuo olivatki sitten päivän ensimmäiset sanat,mitä lääkäri sanoi. Tyttöni on 65cm ja 6980g. Onko siis iso?Ei minun mielestäni tyttöni mikään lihava sentään ole.Ihan täysimetyksellä menemme.Minkäkokoisia/painoisia teidän lapsenne tuon ikäisenä olivat?
Kommentit (32)
Mulla molemmat lapset olleet syntyessään kolmekiloisia, mutta olleet vauva-ajan pulleita, pelkkää äidinmaitoa syöden. Kun ovat alkaneet liikkumaan, ovat heti hoikistuneet. Nyt molemmat ihan normaalikokoisia 4- ja 8-vuotiaita! En tiedä sitten onko toisilla äidinmaito ravitsevampaa kuin toisilla, mutta miten alat rajoittamaan vauvan äidinmaidon syömistä??? Meillä ei onneks oo ollu noin törppöä lääkariä neuvolassa.
ja kyllä sitä lääkärit tms kutsuivat pulleroksi, ja sitähän se oli, järmeen lihva :)
Paino sanalla OLI, ei pitäis kaikkea jäädä vatvomaan kuitenkaan.
Tuohan saattoi olla kehukin. Ei pidä ottaa lääkärin sanaa lakina.
Täysimetetyn lapsen paino tasaantuu yleensä n. 4 kk:n kohdalla (vai oliko puolen vuoden?). Odotapa vaan, kohta mietit, onko se liian laiha. Ja kaikki voi olla ihan normaalisti ja hyvin. :)
toivottavasti ei nyt ala rintaa hylkimään.
tulee vielä anorektikko tytöstä
Mulla myös ensimmäinen lapsi oli pullea vauva, mutta minkäs teet! Rintamaitoa söi kun hevonen ja sitä olisi riittänyt vaikka kylälliselle.
Lääkäri olisi voinut käyttää kauniimpaa ilmaisua kuten "hyvässä ravitsemustilassa", noin meidän pikku pullerosta sanottiin. Eikä rintamaitovauvan syömistä tarvitse rajoittaa mitenkään, eikä ole näyttöä että pyöreät vauvat olisivat lihavia lapsia myöhemmin.
7045g ja 65,5cm! Eikä oo yhtään lihava. ;)
Meillä oli 3kk-neuvola ja nuo olivatki sitten päivän ensimmäiset sanat,mitä lääkäri sanoi. Tyttöni on 65cm ja 6980g. Onko siis iso?Ei minun mielestäni tyttöni mikään lihava sentään ole.Ihan täysimetyksellä menemme.Minkäkokoisia/painoisia teidän lapsenne tuon ikäisenä olivat?
olisi lihava isompana! Minun molemmat lapseni ovat olleet todella pyöreitä vauva iässä, mutta kun liikkuminen on alkanut, on paino tasoittunut.
Esikoinen painoi 3kk iässä 6190g ja pituutta 59,8, kun taas kuopus painoi 7125g ja 64,1cm pitkä.
Esikoinen on normaali painoinen poika nyt 3v ikäisenä. Kuopus on nyt 9kk ja painoa jo 11kg! Mutta tiedän että ei se tarkoita että on läski isompana.
Meidän syntyessään 4,6 kg painanut kuopus oli kyllä vauvana syöttöporsaan näköinen. Mutta mitä muuta hän olisi voinut ollakaan, kun söi rintaa ihan koko ajan! Tuttia hän ei huolinut.
Mutta tuossa iässä otin kaikki kommentit lapsen koosta ja pyöreydestä kohteliaisuutena, sen verran raskasta isokokoisen lapsen täysimetys oli. Olisin siis kuullut vastaavan kommentin jotensakin niin, että "kylläpäs olet hienosti jaksanut imettää ja tsempata".
Niin,ja tuo "syöttöporsas" on nyt 3-vuotiaana ikäisekseen pitkä (+2), mutta hoikka ja liikunnallinen lapsi.
Meidän neiti nyt 4kk neuvolassa 6kg ja 63cm ja 3kk neuvolassa painoa oli hiukan päälle 5kg & pituutta 60cm.
Onnea hyvin kasvavsta vauvasta!