Lapsen opettaja
on lapseton ja nuori nainen. Ja voi jestas, että on turhantärkeä ja arvovallastaan tarkka ja kaikki käytännön asiat totaalisen hukassa.
Ei esimerkiksi suostu tiedottamaan mitään muuten kuin paperitiedotteilla. Ne pitää sitten vanhemman hakea koululta, koska opettaja ei huolehdi siitä, että jos lapsi on ollut poissa, hän saisi ne sitten tervehdyttyään. Ei myöskään voi meilata, ei postittaa, eikä käyttää nettiä.
Hieman rasittavaa, kun asumme koulusta 15 kilsan päässä ja lapsi on nyt kantanut sieltä koulusta pöpöjä kotiin. Meillä myös astmaa sairastava kuopus, joka tietty sitten myös saa kaiken... Raahaanko sitten kipeää lasta mukana, jotta saan ne tiedotteet sieltä koululta? Valitin lopulta rehtorille asiasta ja opettaja repi pelihousunsa täysin, raivosi minulle lapsen kuullen kevätjuhla-aamuna. Hänestä minä en tajua paikkaani, vaan vaadin jotenkin erikoiskohtelua... Ei meistä äideistä kukaan kauhean ilahtunut moisesta juoksuttamisesta ole - minulla vain oli rohkeutta sanoa siitä. Argh.
Kommentit (64)
Eivät vain asu täällä.
Ja sieltä saattaa tulla paperitiedote seuraavasta päivästä tyyliin, että "huomenna koulu alkaakin 8.45, eikä kello 10, kuten toissapäivänä ilmoitimme."
Meillä ei ilmoiteta poissaoloa mitenkään, vaan lapsi vie sitten mennessään sen lapun siitä poissaolosta. Yritin alussa ilmoittaa sairauspäivistä, mutta se kuulemma häiritsi.
ap
se on normaali käytäntö. Siitä lapsi huolehtii sen kotiin.
Tiedotteiden numerointi on hankalaa, itse kirjoitan niitä sekä omalla ettö koulun koneella, joskus hyvinkin extempore, joten numerointi ei onnistu. Etkä sitä voi opettajalta vaatia. Mutta voit vaatia, että poissaolijan tiedote laitetaan hänen pulpettiinsa.
Aina pitäisi kuulla myös vastapuolta, ennen kuin alkaa jeesustella täällä palstalla. ;)
samalta luokalta. Yksi lapsi asuu noin puolen tunnin kiekan päässä, mutta hän kulkee julkisilla isoveljensä kanssa, enkä ole kehdannut pyytää heitä tulemaan erikseen tänne julkisilla sen lapun kanssa.
Minusta olisi huomattavasti yksinkertaisempaa kaikille, että se opettaja myös meilaisi halukkaille sen joka tapauksessa tietokoneella tekemänsä tiedotteen. Mutta kun tämä ei käy niin se ei käy.
ap
ja yhtäkään tiedotetta ei ole lapselle annettu poissaolon jälkeen. Eli mihinkään pöydälle se opettaja ei niitä jätä poissaolleita odottamaan. Tiedotteissa ei myöskään ole nimiä, joten en usko, että hän pitää niistä mitenkään kirjaa. Jakaa kun jakaa ja siinä se.
asuuko se kaveri teilläpäin vaan sillä, onko yhteys vaikkapa puhelimitse olemassa. Eikö lapsesi kuitenkin kysy puhelimitse läksyjä kaverilta poissaollessaan? Samalla voi kysyä (tai sinä kysyt kaverin äidiltä), onko jotain tiedotteita tullut.
ap vaikuttaa varsin kärkkäältä "minun mielestäni pitäisi" ihmiseltä, joka haluaa että asiat menisivät juuri niinkuin hän ehdottaa.
Opettajan pitäisi antaa se tiedote kun oppilas palaa kouluun, siinä ole oikeassa - mutta kaikki muu on turhaa nipotusta.
tiedottamisen vaikeudesta, numeroimisesta jne. sitä enemmän alan arvostaa lapseni luokanopettajaa.
Meille tulee joka ikinen viikko kotiin paperinen tiedote, jossa on ko. viikon numero.
Siinä on lukujärjestys, ruokailun ajankohta, oppiaineittain pääkohdat mitä opiskellaan ja mitä on esim. liikunnassa ja lopussa on yleensä vielä vähän juttua kuluneesta viikosta.
Sama tiedote löytyy luokan nettisivuilta, jonne opettaja kirjaa myös jokaisen päivän läksyn.
Hän tekee tämän siis oma-aloitteisesti, kenekään pyytämättä. Lisäksi opettaja oli tehnyt luokan nettisivuille viime viikolla kyselyn vanhempien tyytyväisyydestä tiedottamiseen.
Turha varmaan sanoa, että meidän luokallamme ei ole tiedottamiseen tyytymättömiä vanhempia.
Plus että on aika mahdoton myös reagoida seuraavaksi aamuksi, jos lapsi ei ole ollut koulussa.
Viime viikolla tuli joka päivä muutoksia seuraavan päivän ohjelmaan, joten kyllä ne olisi ollut fiksuinta laittaa meilinä, eikä paperilla.
Samainen opettaja saattaa myös pysata jotain esitystä niin, että oppilas tuo joka päivä lisäohjeita vaatetuksesta tyyliin: Maanantaina tieto, että tällainenjatällainen t-paita, tiistaina että tällainenjatällainen vyö, keskiviikkona tällainenjatällainen huivi... Hieman ärsyttävää toukokuun lopussa, kun perheenäideillä on vähän muutakin tekemistä kuin päivystää yhtä esitystä jokaikinen ilta.
Mulle ainakin tulee "miksi näitä papereita koko ajan tulee" -viestejä, kun yritän tiedottaa aktiivisesti. Myöskin liian tarkat tiedotteet ovat vanhemmat teilanneet, koska toivovat lastensa oppivan omatoimisuutta jo kovasti eivätkä halua, että huoltajia tiedotteilla vastuutetaan esim. liikkavarusteista.
että ensin tulee tiedote ja sitten siihen onkin jaettu korjaava tiedote. Eli kuvittelee saaneensa sen tiedon, mutta se onkin muuttunut ja muutos on jäänyt saamatta. On aika liioiteltua odottaa, että jokaisen tiedotteen vielä erikseen tarkistaa koko ajan, että päteekö tieto vielä.
Näin meille on tiedotettu mm. jumppatunnin ohjelma ja erilaiset juhlat. Lapsi on sitten mennyt uimapuvun kanssa luistelemaan, farkuissa itsenäisyyspäivän juhlaan jne.
Eli minusta juuri tuollaiset kaikki muutokset, vaihdot, virheet ja pika-asiat nimenomaan pitäisi toimittaa aina (myös) meilinä tai sitten edes sellaisina, että ne pitää kuitata toimittamalla se kuittiosa tai muuten vahvistamalla.
ap
itsestäsi varsin jankkaavan kuvan.
Syy miksi tiedotteet useimmiten tulevat vain yhdellä tapaa:
yksi vanhempi haluaa tiedotteet vain ja ainoastaan paperiversiona, toinen sähköpostina, kolmas tekstiviestinä ja neljäs wilman kautta.
Tästä syystä jokainen opettaja yleensä tekee linjanvedon, miten hän tiedottaa. Ja useimmiten se on vain yhdellä tapaa, koska moni valittaa "miksi tämä tulee paperisena ja vielä sähköpostitse".
Sähköpostitse tiedottaminen ei onnistu sellaisissa luokissa, jossa kaikilla vanhemmilla ei ole säännöllistä pääsyä sähköpostiin (tämä on nykypäivänä varsin yleistä vielä).
Opettaja ei myöskään antaa mitään erikoispalvelua kunkin perheen halujen mukaan.
Siinä olet oikeassa, että tiedotteet pitäisi saada silloin kun lapsi tulee kouluun.
Mutta kuinka paljon se lapsi oikein on poissa koulusta jos tuosta tiedote hommasta on noin suurta haittaa?
Ja hyvänä vinkkinä: jos lapsi on poissa niin aina voi soittaa lapsen kaverin äidille ja kysyä, että oliko jotain erikoista - näin itse teen jos en saa lasteni opettajaa kiinni.
lapsi on mielestäni ollut poissa satunnaisesti. Ilmeisesti ne on sitten vain sattuneet huonoon aikaan, ne poissaolopäivät.
Viimeisin kämmi oli sellainen, että minulla oli aikaisempi tiedote, jossa oli jopa se kuittiosa. Luulin tietäväni kaiken. Sitten kävi ilmi, että opettaja olikin kahtena päivänä (jotka lapsi oli sairas) syytänyt läjän lisätiedotteita ja ne me missattiin. Ja samalla missattiin sitten esim. luokan kevätjuhla - jonka ko. ope oli unohtanut siitä aiemmin lähettämästään tiedotteesta, joka näytti hyvinkin "viralliselta".
Ja meidän luokan vanhemmilla on kaikilla sähköposti. Tiedän, koska me vanhemmat koottiin itse se sähköpostilista. Useimmilla on jopa kaksi, työ- ja kotisähköposti.
Meille ei myöskään ole kerrottu mikä on linja. Meiliosoitteet ja muut on viety, mutta kukaan ei virallisesti kerro, että niitä ei aiota käyttää. Ja esim. siitä kevätjuhlasta opettaja kyllä kiitti meilillä - kutsua sinne vaan ei voinut laittaa kuin kaksi päivää ennen juhlaa, paperilla.
Eli vaikka kuinka yrittäisin tajuta mikä järki tässä kaikessa on, en sitä hahmota.
Enkä minä ole jankannut, vaan vastannut.
Tämä nyt kuitenkin on ihan totta.
Ja lapsi ei ole mitenkään tavattoman paljon poissa. Eskarissa hänellä oli suurin läsnäoloprosentti. Tänä vuonna syksyllä oli 10 päivää sikainfluenssassa, nyt keväällä yksittäisiä päiviä ehkä kerran kuussa. Ei minusta mitenkään poikkeuksellisen paljon.
ap
joten vaikea uskoa, että siellä olisi jokin yleinen meilinkäyttöboikotti tms. kun kuitenkin ko. kerhossa on ihan samat lapset, koulun tiloissa vielä.
ap
Ainain omassa työpaikassani rehtori on koulun johtaja, joka sitten "kertoo" miten pulmatilanteissa toimitaan. Siksi hämmästelen, että rehtori ei ole saanut tilannetta ratkaistua, vaan opettaja voi edeleen käyttäytyä epäasiallisesti. Ja ekaluokkalaiset on niin pieniä, että reissuvihot, tekstiviestit ja puhelut on ihan arkipäivää. Kouluissa on tietokoneita opettajille, joita voi käyttää myös vanhempien kanssa kommunikointin. Eikö kunnassasi ole Wilmaa tai vastaavaa järjestelmää käytössä?
Ja rehtori pyysi jo kerran anteeksi, mutta sama meno vain jatkuu. En tiedä miksi. Opettaja pillastui totaalisesti, kun olin valittanut hänestä uudelleen rehtorille. Hänestä minä vaadin erityiskohtelua, vaikka en minä mielestäni vaadi, haluaisin vain jonkinlaisen selvyyden, koska ei tämä näinkään voi jatkua, että jatkuvasti saa stressata ja missata ja koko perheen elämä ja aikataulu määräytyy tämän yhden open lappusten mukaan.
kirjallisia ohjeita, että "muistakaa vaatettaa lapsi asianmukaisesti jne." ja sitten taas toisaalta ei edes saada tietää milloin on kevätjuhla.
Eli toisaalta yltiöneuvotaan, toisaalta ollaan sitä mieltä, että oppilaan pitää itse pystyä hoitamaan kaikki asiat ja sitten taas toisaalta möhlitään ihan ihmeellisissä asioissa.
Kaaos on ainoa sana, jonka tuolle tyylille keksin.
Ja omasi toki sitten tekisi vastapalveluksen tälle lapselle, kun tämä olisi poissa?