Lapsen opettaja
on lapseton ja nuori nainen. Ja voi jestas, että on turhantärkeä ja arvovallastaan tarkka ja kaikki käytännön asiat totaalisen hukassa.
Ei esimerkiksi suostu tiedottamaan mitään muuten kuin paperitiedotteilla. Ne pitää sitten vanhemman hakea koululta, koska opettaja ei huolehdi siitä, että jos lapsi on ollut poissa, hän saisi ne sitten tervehdyttyään. Ei myöskään voi meilata, ei postittaa, eikä käyttää nettiä.
Hieman rasittavaa, kun asumme koulusta 15 kilsan päässä ja lapsi on nyt kantanut sieltä koulusta pöpöjä kotiin. Meillä myös astmaa sairastava kuopus, joka tietty sitten myös saa kaiken... Raahaanko sitten kipeää lasta mukana, jotta saan ne tiedotteet sieltä koululta? Valitin lopulta rehtorille asiasta ja opettaja repi pelihousunsa täysin, raivosi minulle lapsen kuullen kevätjuhla-aamuna. Hänestä minä en tajua paikkaani, vaan vaadin jotenkin erikoiskohtelua... Ei meistä äideistä kukaan kauhean ilahtunut moisesta juoksuttamisesta ole - minulla vain oli rohkeutta sanoa siitä. Argh.
Kommentit (64)
tulee koko vuoden pilaava juttu -ainakin ap:n perheessä. :) Jos ope on tuollainen, olet valittanut, mutta tilanne ei muutu, SOPEUDU. Älä jää jumittamaan tuohon ja valittamaan, vaan SOITA JOKA SAIRASLOMAPÄIVÄN JÄLKEEN LAPSEN LUOKKAKAVERIN ÄIDILLE! Miksi sinä et voi tehdä niin?
Näin jää aikaa elää omaa elämääsi takertumatta yhteen pieneen vastoinkäymiseen. Tiedän, että tuo open käytäntö voi ärsyttää, mutta täällä jankkaamalla tilanne ei muutu, kun ei näköjään rehtorikaan asialle voi mitään.
sinne lappusen ylänurkkaan se numero samalla kun muutenkin kirjoittaa sitä lappua?!?!
Mun mielestä ap:lta ihan fiksu ehdotus, mutta ilmeisesti käynyt niin opettajan ylpeyden päälle, ettei voi myöntää olevansa väärässä.
missään koulussa. Tiedote tulee, kun on jotain tiedotettavaa. En minäkään tuon ko. open toimintaa täysin ymmärrä, mutta aivan turha on vanhemman kuvitella, että tiedotteita ruvetaan erikseen numeroimaan tai ennakoimaan miten monta tiedotetta tulee milloinkin. Haloo, muutakin tekemistä koulussa on.... terv. ope
eihän sitä tarvitse tietää, kuinka monta tiedotetta vuodessa tulee. Mutta jos niissä olisi juokseva numerointi, vanhemmat näkisivät heti, onko joku lappu jäänyt välistä.
sinne lappusen ylänurkkaan se numero samalla kun muutenkin kirjoittaa sitä lappua?!?!
Mun mielestä ap:lta ihan fiksu ehdotus, mutta ilmeisesti käynyt niin opettajan ylpeyden päälle, ettei voi myöntää olevansa väärässä.
missään koulussa. Tiedote tulee, kun on jotain tiedotettavaa. En minäkään tuon ko. open toimintaa täysin ymmärrä, mutta aivan turha on vanhemman kuvitella, että tiedotteita ruvetaan erikseen numeroimaan tai ennakoimaan miten monta tiedotetta tulee milloinkin. Haloo, muutakin tekemistä koulussa on.... terv. ope
tiedotteita kotiin mukanaan? Jos on ollut poissa, kysyy kaverilta läksyt ja muut asiat ja hoitaa sitten kun menee kouluun tiedotteet itselleen. Ei kai siinä nyt äidin tarvitse asioita kouluun tulla hoitamaan, kun lapsi siellä käy.
Vaikutat ihan sekopäiseltä, anteeksi vaan...
Ja kun se ope ei ilmeisesti anna niitä tiedotteita muuta kuin sinä yhtenä päivänä. Sitten on tilaisuus missattu.
Tiedotteita ei ole mitenkään numeroitu, eikä kukaan tiedä milloin niitä jaellaan ja milloin ei, joten on vähän vaikea myös aina tarkastaa, onko juuri sinä poissaolopäivänä mahdettu jakaa jotain vai ei.
Millä lailla vaikutan sekopäiseltä?
meillä koululla on blogi jonne vanhemmat ja opettaja voivat kirjoittaa tietoja ja reissuvihon asiat löytyvät sieltä...kannattaa kokeilla jos opettaja on valmis joustamaan vaan...
Hän haluaa tiedottaa vain paperilla. Ei meilaa, ei tekstaa, ei soita, eikä kirjaa mitään reissuvihkoon. Ei myöskään nettisivulle, jonka eräs isä varta vasten tätä tiedottamista varten teki.
Ei huolehdi lapsille niitä lappusiaan vahingossakaan.
Ainoa keino saada tieto on mennä hakemaan itse se lappu sieltä koululta. Ja silloinkin siellä saa asioida vain 7.50 - 8.00.
Hän haluaa tiedottaa vain paperilla. Ei meilaa, ei tekstaa, ei soita, eikä kirjaa mitään reissuvihkoon. Ei myöskään nettisivulle, jonka eräs isä varta vasten tätä tiedottamista varten teki.
Ei huolehdi lapsille niitä lappusiaan vahingossakaan.
Ainoa keino saada tieto on mennä hakemaan itse se lappu sieltä koululta. Ja silloinkin siellä saa asioida vain 7.50 - 8.00.
Mitä rehtori sanoo tähän? Mun mielestä aika kohtuutonta meininkiä.
ihan hyvin toimii.
Itse tein ala-asteella ollessani kaverin kanssa sopimuksen, että kuskattiin poissaolojen aikana puolin ja toisin papereita toisillemme. Oma-aloitteisuutta nyt kehiin vaan!
on lapseton ja nuori nainen. Ja voi jestas, että on turhantärkeä ja arvovallastaan tarkka ja kaikki käytännön asiat totaalisen hukassa.
Ei esimerkiksi suostu tiedottamaan mitään muuten kuin paperitiedotteilla. Ne pitää sitten vanhemman hakea koululta, koska opettaja ei huolehdi siitä, että jos lapsi on ollut poissa, hän saisi ne sitten tervehdyttyään. Ei myöskään voi meilata, ei postittaa, eikä käyttää nettiä.
Hieman rasittavaa, kun asumme koulusta 15 kilsan päässä ja lapsi on nyt kantanut sieltä koulusta pöpöjä kotiin. Meillä myös astmaa sairastava kuopus, joka tietty sitten myös saa kaiken... Raahaanko sitten kipeää lasta mukana, jotta saan ne tiedotteet sieltä koululta? Valitin lopulta rehtorille asiasta ja opettaja repi pelihousunsa täysin, raivosi minulle lapsen kuullen kevätjuhla-aamuna. Hänestä minä en tajua paikkaani, vaan vaadin jotenkin erikoiskohtelua... Ei meistä äideistä kukaan kauhean ilahtunut moisesta juoksuttamisesta ole - minulla vain oli rohkeutta sanoa siitä. Argh.
Meillä toisen lapsen opettaja tekee viikkotiedotteet, jotka tulevat reissarin mukana kotiin perjantaisin, ne on numeroitu viikkojen mukaan. Sama tiedote löytyy luokan nettisivulta, samoin kuin kunkin päivän läksy.
Toinen on enemmän vanhan kansan opettaja, jolta tulee paperiset tiedotteet silloin kun tiedotettavaa on, melko harvoin. Jos lapsi on sairaana, saa tiedotteen kun tulee kouluun tai joku naapuruston lapsista tuo tiedotteen samalla kun tuo läksyt lapulla.
Aika outo käytäntö tuo, luulisi että olisi opettajallekin helpompaa laittaa sitten vaikka sähköpostijakeluna kopio tiedotteesta tms.
Onneksi varmaan tosi harvinainen tapaus! Nykyään kun on kaikki sähköisetkin reissuvihkot ym. Meidän koululla opettajat on velvoitettu käyttämään Helmi-reissuvihkoa ja hoitamaan sähköpostinsa ainakin pari kertaa viikossa. Tietenkin kaikki sähköinen viestintä lähtee myös paperisena jos joku vanhempi ei ole ilmoittanut sähköpostiaan.
Kun on oltu oma-aloitteisia. On mm. kerätty vanhempien kesken meiliosoitteet ja toimitettu hänelle, on perustettu nettisivu kommunikointia varten.
Opella on ilmeisen kova pätemisen tarve. Totta kai tiedotteet annetaan sitten mukaan kotiin vietäväksi, kun lapsi palaa sairastettuaan kouluun. Meidän lapsiemme opettajilla ei ole ollut mitään vaikeuksia soittaa meille, jos lapsen poissaollessa tulee jotain tärkeää ilmoitettavaa.
että jakaisi myös meilinä sen tiedotteensa. Ei käy.
Hän tekee sen tietokoneella, mutta tulostaa ja jakaa vain paperisena.
Meidän lähellä ei asu ketään luokkakaveria, jonka matkassa sitä voisi pyytää.
ap
sä voisit pitää lapselle kotikoulua. maailma on täynnä toinen toistaan vaarallisenpia PÖPÖJÄ, PÖÖ!
Kysy siinä samalla, tuleeko tänään jakoon tiedotetta. Jos ope sanoo joo, sano, että voisiko "Matin" tiedotteen antaa "Maijalle".
"Maijalta" paperin sitten saisi, jos ei samana päivänä niin viimeistään sitten kun tulee kouluun. Ja varmaan läksyistä "Matti" soittaa "Maijalle" jo ennen kouluun paluuta, joten siinä yhteydessä voisi sitten kysyä, onko siinä seuraavassa koulupäivässä jotain erikoista, mitä pitää muistaa. (Ja jos Matti ja Maija ei vielä hoida asioita itse, sitten Matin ja Maijan vanhemmat käyvät keskustelun.)
Eikä niitä tiedotteita nyt sentään joka päivä koulusta tule, vai mitä?
mutta opettaja sitten raivosi minulle lapsen kuullen, kuinka minä muka kiusaan häntä. Kun minusta tässä on kyllä kyse ihan päinvastaisesta. Lapseni on aika arka, joten hän on voinut myös ihan aristella kysellä niitä tiedotteita. Ja minulla on kyllä itselläni aina kädet ihan täynnä omia rästitöitä, kun olen joutunut olemaan töistä pois lasten sairastelun takia. Astmalapsi sairastaa kaiken aina rankemman kautta ja valvottaa sitten myös öisin. Kiva aina kömpiä normaalielämään, kun molemmat lapset - ja itse - saa ne pöpöt, asunto leviää sekaiseksi ja kaikki on rästissä. Ekana vaan sitten pitäisi kirmata sinne koululle hakemaan paperilappua, jonka meilaaminen olisi myös sille opettajalle helpompaa... Koululla ei ole koskaan edes parkkipaikkoja, enkä voi jättää sitä autossa notkuvaa puolikuntoista astmalastakaan kovin kauas, enkä jaksa kannella mukanakaan.
ap
Mahdoton sanoa milloin niitä jaetaan, kun niitä jaetaan ihan miten sattuu. Voi olla kahden kuukauden väli, sitten taas tulla 10 kahdessa päivässä.
Ja mitään Maijaa ei meidän lähellä asu.
Itse luulin, että koulu on niin nykyaikaista, että olen ihan hukassa esikoisen kanssa. Mistään ei tiennyt mitään ja hommat oli ihan hukassa. Lapsi istui jälkkäreissä unohdusten takia kun kotiin ei tullut lippuja ja lappuja.
Läksyistä ei tiedetty, eikä mitään tiedotetta tullut ekaluokkalaisten vanhemmille. Oli vain selittänyt siinä ekapäivänä asiat luokan edessä.
Ne, joilla oli ollut lapsia jo koulussa, tiesivät asiat jo vanhastaan. Mutta kun aloin jutella muiden esikoisten äitien kanssa, he olivat yhtä hukassa. Kun sitten ylempien luokkien äitien kanssa juteltiin, tajusimme, että koulusta on tullut yleensä tiedote vanhemmille ja selitetty asiat ja puhelinnumerot ja käytönnöt.
Ei ekaluokkalaiset ekana koulupäivänä muistaneet kaikkea, mitä opettaja oli sokeltanut siellä luokan edessä.
Tätä yhteistyötä jatkui muutaman vuoden ja yhtä hukassa oli koko tämän ajan vanhemmat ja oppilaat.
Olin suunnattoman ihmeissäni kun seuraava lähti kouluun ja oli niin ihanan jämäkkää se homma. Lapsille tarkistettiin alussa, että miten läksyt otetaan ylös ja katsottiin, että tekevät ne ja miten oppivat ja opetettiin ihan perinpohjaisesti niin kuin ekaluokalla opetettiin.