Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko euroaikana kaikki suhteellisuus kadonnut lahjoista?

Vierailija
05.06.2010 |

Miten joku voi ajatella että 20€ naapurin lapselle on liian vähän yo-lahjaksi?

Kommentit (154)

Vierailija
141/154 |
06.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lahjan kanssa ei ole näyttäytymistä edes naapurin yo-juhlissa niin mun haluni käydä muissa kuin ihan lähipiirin juhlissa pienenee entisestään. Yo-juhlat harvemmin ovat erityisen hauskoja tilaisuuksia (paitsi jos tosiaan kyse on omista perheenjäsenistä - jos silloinkaan), ja käyn niissä lähinnä kohteliaisuudesta. Ajatus siitä että tuollaisten kohteliaisuuskäyntien lahjoille on asetettu suorastaan marttojen toimesta hintavaatimukset on niin vastenmielinen että paremmalta ajatukselta tuntuu sanoa ettei ajankohta sovi ja lähettää vain kortti.

Sitten kun koittaa aika mun lasteni yo-juhlille, mun vieraitteni ei tarvitse maksaa siitä mitä heille tarjoan. Kuten ei missään muissakaan tilanteissa kun itse omasta tahdostani kutsun ihmisiä kotiini ja tarjoan heille ruokaa.

Vierailija
142/154 |
06.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin eilen kummitytön lakkiaisissa ja hän sai monesta kuoresta sekä 20€:n että 50€:n seteleitä, isompia ei ollut. Vanhemmiltaan sai Chippendale kakkulapion (en ilennyt kysyä, oliko lisänä jotain muuta), isovanhemmiltaan Chippendale kakkuottimet siis veitsi ja atrain, muilta eri kokoisia settejä keräämäänsä Teema-sarjaa.. Hyvin onnellinen oli kaikista, jopa liikuttunut, etten sanoisi..

Kummeina vietiin 75 euron kaulakoru, kuohuviiniä, ruusu sekä 2 kpl sacher-kakkuja tarjoilupöytään.

Voin kertoa, että vaikka santsattiin voileipäkakkuja ja muita ihanuuksia, en voi varmasti sanoa saaneemme lahjan hinnalla syötävää. Mutta EI SE OLE tarkoituskaan!!!!

Mä en tajua tätä ajattelua. Ylioppilaan vanhemmat haluavat tarjota juhlan läheisille. Läheiset haluavat muistaa omalla tavallaan päivän juhlijaa. Ei niitä kannata alkaa punomaan yhteen..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/154 |
06.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aineenopettajan, työkokemusta 8 vuotta, palkka ylitunneilla 6500 markkaa/kk. Nyt vastaavalla tuntimäärällä ja kahdeksalla vuodella saisi noin 3500 Euroa. Ja miksi mainitsen 80-luvun palkan? Siksi, että haluan suhteuttaa hiukan sitä, että jo siihen aikaan liikuttiin synttärilahjojen kanssa tuossa hintatasossa! Ja sitten joku vetoaa, että nykypäivänä sama riittäisi! Minusta se kuulostaa hyvin loogiselta. Siihen aikaan minimi oli 2,5 Euroa ja nykypäivänä se olisi sitten 10-12 Euroa. Tuota tasoa ne kai pääsääntöisesti onkin vähintään. Ainakin meidän synttärikekkereillä tuntuisi tuo olevan se hintataso. Mulle on aivan sama, vaikka toisi tarran, mutta haluan seurata hintatasoa, koska mut on opetettu niin, että lahjan pitää itse viedessä olla sopiva/tyylikäs ja on noloa viedä liian vähän tai liian paljon.

Ja kyllä, me olimme tavallisia maalaisia, vanhemmat siivoojia, tehdastyöläisiä, maanviljeliöitä jne. Opettaja taisi edustaa tulohuippua. Lahjat maksoi todellakin sen 15-30 markkaa. Oli aivan normaali taso synttärikesteille silloin.

olen itse syntynyt 1976 ja viettänyt kaverisynttäreitä joskus -83-88. Siihen aikaan oli tapana viedä noin parinkympin lahja. Muistaisin, että 15 markkaa oli minimi, yli 30 markan oli liian iso. Ja tuosta siis aikaa 25 vuotta!!!! Voisi siis sanoa, että sopiva taso oli tuolloin 2,5-5 Euroa. Oikeasti ei nykyään enää voisi harkita edes menevänsä noilla summilla. Esimerkiksi äitini palkka oli vuonna 1984 6500 markkaa/kk bruttona. Samasta työstä, tuon ikäiselle maksettaisiin nykyään 3500 Euroa...

Ja kyllä kaverisynttäreille vietiin lahjoja jotka maksoi 5-10mk niin ja mikähän mahtaa olla tämä ammatti jossa on noin kova palkan nousu tapahtunut? Itse tienasin 2001 noin 13 500mk, samasta työstä varmaan saa tänä päivänäkin firmasta riippuen 2000-2500€ Palkkani on toki nyt enemmän, mutta niin on koulutusta ja työkokemustakin, eli toki tavara ja eläminen on kallistunut, mutta ei ne palkat niin huimasti ole nousseet. Mitä joku 80-luvun palkka tähän asiaan edes kuuluu, 60-luvulla tienattiin vielä vähemmän ja 30-luvulla oli kovasti enemmän nollia perässä. Ja tuolle yhdelle prosenttilasku nerolle, huono seivas se ironia-heitto. Jos ei osaa niin ei osaa, ei prosentteja eikä ironiaa.

Vierailija
144/154 |
06.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aineenopettajan, työkokemusta 8 vuotta, palkka ylitunneilla 6500 markkaa/kk. Nyt vastaavalla tuntimäärällä ja kahdeksalla vuodella saisi noin 3500 Euroa. Ja miksi mainitsen 80-luvun palkan? Siksi, että haluan suhteuttaa hiukan sitä, että jo siihen aikaan liikuttiin synttärilahjojen kanssa tuossa hintatasossa!

ei kukaan ole puhunut 1980-luvusta mitään.

Vierailija
145/154 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meidän suvussa joku vaatisi tommosia summia, niin se sais naurut päälleen! Ja ihan syystä! Toisen ihmisen merkkipäiviä juhlitaan tottakai yhdessä ja iloitaan aidosti, mutta kyllä meillä osataan se ilo toisen ihmisen puolesta näyttää muutenkin kuin setelinippua vilauttamalla!

Kuitenkin meidän sukujuhlissa opiskelijat ja eläkeläiset tuo kukkia, konvehtirasian tms. Maximissaan juurikin tuon 20e. Häissä saatiin monilta "köyhiltä" sukulaisiltamme tulppaanikimpun. Ja ihanaa oli se, että nuoriso oli itse käyny sen kimpun ostamassa meitä varten.

Harvoin kyllä kukaan vähänkään kaukaisempaa sukua tuo mitään yli 50e lahjaa minnekään. Mummi on antanu aina 50e lapsen lapsilleen merkkipäivinä, nuorimmille tosin 20e (alle 10vee).

Vanhemmiltamme ollaan saatu lastemme kastejuhlissa useita satoja euroja lahjaksi.

Mutta siis 20e on ihan ok. Tuota summaa käyttäisin sekä valmistujaisiin, että 5-vuotiaalle synttärisankarille. Häihin sitten kalliimpia lahjoja.

Tarjoilu huomioidaan tietenkin siten, että kolmen aterian hääpäivällinen kalliine juhlapaikkoineen on ihan eri tason juhla kuin pahvimukista juodut kakkukahvit naapurin pihalla seisten. Ja jos paikalle tulee nelihenkinen perhe, niin lahjalle tulee automaattisesti "alaraja". Mutta jos kyse on kummipojasta, veljestä, äidistä, niin lahja on aina arvokas, vaikka ei edes juhlia vietettäisi. Se ei ole tarjoilusta kiinni. Näin siis itse arvioin tuomani lahjan arvon. Mutta vaikka ei olisi varaa yli 20e lahjaan, niin tultaisiin silti koko perhe ja tiedän, että kukaan ei meitä sen takia katsoisi kieroon: tärkeintä, että juhlijoita riittää ja ilon voi jakaa. Itseäni ainakin harmittaisi, jos pitkään suunniteltuihin ja huolella valmisteltuihin juhliini jätettäisiin saapumatta sen takia, kun ei ole varaa lahjaan. Eräs ystäväni teki näin, kun kutsuimme hänet lapsemme kastejuhliin. Vaikka sanoin, että ei se lahja oo tärkeä eikä juhlavaatteet, tule vaan katsomaan vauvaa!

Tämän takia meidän juhlissa on aina juhlapöytä mihin lahjan voi jättää ja lahjat avataan aina perheen kanssa iltasella, kun vieraat on lähteny (lapset tosin vielä pieniä). Joskus joku on erityisesti toivonu, että joku lahja avataan jo juhlissa.

Vierailija
146/154 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tietää mistä ostaa ;) Enkä nyt tarkoita mitään krääsää, mutta ei se 20 nyt mikään "tyhjä" raha ole. Se on sitten oma vika jos on niin tyhmä ettei keksi mitään järkevää käyttöä tuolle summalle tai on niin snobi että kaiken pitää olla kalleinta.

mitä 20 eurolla saa, kuinka pieni raha se oikeesti tänä päivänä on.

Meidän lapset kun lähtevät kaverisynttäreille, heillä on katto 10 euroa. Jos 2 h kaverisynttäreille viedään 10 euron lahja per lapsi, mikä on todellakin ihan normaali, kenties keskimääräistä vähempi, miten sitten yo-juhliin voisi 20 euroa olla riittävä ? No ehkä sitten jos menet yksin, mutta 20 euroa on hyvä summa per vieras, ei per perhe.

Vierailija
147/154 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

600 e/kk. Siitä pitää vielä maksaa ruoka, vaatteet, liikkuminen yms. joten minulle se 50 e on ISO raha, kolmannes viikkobudjetista. Ja monilla on vielä vähemmän rahaa käytettävissä, joten otapa laput pois silmiltä ja käytä järkeäsi.

terv. akateeminen pätkätyöläinen

On se nyt aika mitätön lahja. Minusta sopiva jos juhlakalu täyttää 5v mutta tosi onneton ylioppilaalle. Kai nyt jokaiselta iiikenee joko 50e tai sitten kunnon lahja?

Vierailija
148/154 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain vuonna 1997 lakkiaisistani lahjaksi yhteensä n 1200 mk ja se oli minusta paljon, vieraat akateemisia pk-seudulta.

"100 mk oli iso rahalahja". Jaa, millä vuosisadalla? Itse sain vanhemmiltani ja kummeiltani yo-lahjaksi aikoinaan 1000 mk molemmilta, yhteensä yo-juhlissa sain 6000 mk rahalahjana.

Ehkä se riippuu niin piireistä sitten...

Vierailija
149/154 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupan myyjäkin tienasi 4000-5000 mk/kk.

aineenopettajan, työkokemusta 8 vuotta, palkka ylitunneilla 6500 markkaa/kk. Nyt vastaavalla tuntimäärällä ja kahdeksalla vuodella saisi noin 3500 Euroa. Ja miksi mainitsen 80-luvun palkan? Siksi, että haluan suhteuttaa hiukan sitä, että jo siihen aikaan liikuttiin synttärilahjojen kanssa tuossa hintatasossa! Ja sitten joku vetoaa, että nykypäivänä sama riittäisi! Minusta se kuulostaa hyvin loogiselta. Siihen aikaan minimi oli 2,5 Euroa ja nykypäivänä se olisi sitten 10-12 Euroa. Tuota tasoa ne kai pääsääntöisesti onkin vähintään. Ainakin meidän synttärikekkereillä tuntuisi tuo olevan se hintataso. Mulle on aivan sama, vaikka toisi tarran, mutta haluan seurata hintatasoa, koska mut on opetettu niin, että lahjan pitää itse viedessä olla sopiva/tyylikäs ja on noloa viedä liian vähän tai liian paljon.

Ja kyllä, me olimme tavallisia maalaisia, vanhemmat siivoojia, tehdastyöläisiä, maanviljeliöitä jne. Opettaja taisi edustaa tulohuippua. Lahjat maksoi todellakin sen 15-30 markkaa. Oli aivan normaali taso synttärikesteille silloin.

olen itse syntynyt 1976 ja viettänyt kaverisynttäreitä joskus -83-88. Siihen aikaan oli tapana viedä noin parinkympin lahja. Muistaisin, että 15 markkaa oli minimi, yli 30 markan oli liian iso. Ja tuosta siis aikaa 25 vuotta!!!! Voisi siis sanoa, että sopiva taso oli tuolloin 2,5-5 Euroa. Oikeasti ei nykyään enää voisi harkita edes menevänsä noilla summilla. Esimerkiksi äitini palkka oli vuonna 1984 6500 markkaa/kk bruttona. Samasta työstä, tuon ikäiselle maksettaisiin nykyään 3500 Euroa...

Ja kyllä kaverisynttäreille vietiin lahjoja jotka maksoi 5-10mk niin ja mikähän mahtaa olla tämä ammatti jossa on noin kova palkan nousu tapahtunut? Itse tienasin 2001 noin 13 500mk, samasta työstä varmaan saa tänä päivänäkin firmasta riippuen 2000-2500€ Palkkani on toki nyt enemmän, mutta niin on koulutusta ja työkokemustakin, eli toki tavara ja eläminen on kallistunut, mutta ei ne palkat niin huimasti ole nousseet. Mitä joku 80-luvun palkka tähän asiaan edes kuuluu, 60-luvulla tienattiin vielä vähemmän ja 30-luvulla oli kovasti enemmän nollia perässä. Ja tuolle yhdelle prosenttilasku nerolle, huono seivas se ironia-heitto. Jos ei osaa niin ei osaa, ei prosentteja eikä ironiaa.

Vierailija
150/154 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaikki asumis- yms kulut sen sijaan tuplaantuneet. Joten olen ihan yhtä köyhä kuin ennenkin, eikä tulisi mieleenkään viedä kellekään liian kalliita lahjoja.

Yksiin sukuhäihin lähetin vain miehen edustamaan meitä kun ei ollut varaa kustantaa koko perhettä monen sadan kilometrin päähän. Eikä lahjan arvo ollut silloinkaan päätä huimaava mutta jälkeen päin kuulin kyllä pahoja puheita kun ei oltu kaikki paikalla. :-/

Huomaa, että osalla naisista on suhteellisuudentaju ja järki ihan kadonnut. Älkää tarjotko niin kalliita ruokia ollenkaan, jos pelkäätte ettei vieraat ymmärrä maksaa tarpeeksi lahjan muodossa.

Vierailija
151/154 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein läheisimmiltä sukulaisilta tuli sitten vähän suurempia lahjoja. Enoni perhe antoi jopa 500 mk, mutta se olikin aivan eri suuruusluokkaa kuin kaikkien muiden antamat lahjat. Olisikohan kysymys ollut siitä, että enoni asui ihan toisella puolella Suomea ja siellä oli erilaiset käytännöt.

Minä asuin pienellä paikkakunnalla, jossa kaikki tutuntututkin antoivat lahjan ja tulivat juhliin. Vaikka yksittäiset lahjat olivat pieniä, kertyi niistä sen vuoksi yhdessä merkittävä summa, minullekin 5000 mk, joka oli hyvä apu aloittaessani opiskelun vieraalla paikkakunnalla.

Vierailija
152/154 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kumpi sen lahjan valitsee vieras vai lahjan saaja?

ja se et miten aikuinen ylioppilas kehtaa näyttää hapanta naamaa jos ei saa mitä haluaa...

paitsi niin, kummasti näyttää hiljenneen nuo ahneet :)

Vierailija
153/154 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on sekä vähän kouluja käynyt, kurjassa duunissa että kädestä suuhun elävä. Huh heijaa...

siis aivan oikeastikko te ootte noin sikoja ja tyhmiä ämmiä? jo on ahneus huipussaan!

en oo ikinä ees kuullu et vieraiden pitäis maksaa tarjoiluista. ihan sairasta edes ajatella niin.

täällä päin on tapana että ylioppilaille on lista esim. kukkakapassa ja siihen ihmiset laittaa 5 euroa ja juhliin viedään kukka ja ehkä kortti. eikä kukaan taatusti ajattele että olipa vähän!

missä päin suomea nää ahneet ämmät asuu.

20 euroa lähes tuntemeattomalle on aivan liian paljon! se on paljon jo isovanhemilta!

ei voi kun ihmetellä. ei oo kyllä tosiaan ihme että nykyään osa nuorista on ihan kieroutuneita jos jo vanhemmatki ajattelee näin. siis ei hyvää päivää mikä logiikka, vieraat maksaa juhlien tarjoilut! sairasta sairasta sairasta!

Vierailija
154/154 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on sekä vähän kouluja käynyt, kurjassa duunissa että kädestä suuhun elävä. Huh heijaa...

siis aivan oikeastikko te ootte noin sikoja ja tyhmiä ämmiä? jo on ahneus huipussaan!

en oo ikinä ees kuullu et vieraiden pitäis maksaa tarjoiluista. ihan sairasta edes ajatella niin.

täällä päin on tapana että ylioppilaille on lista esim. kukkakapassa ja siihen ihmiset laittaa 5 euroa ja juhliin viedään kukka ja ehkä kortti. eikä kukaan taatusti ajattele että olipa vähän!

missä päin suomea nää ahneet ämmät asuu.

20 euroa lähes tuntemeattomalle on aivan liian paljon! se on paljon jo isovanhemilta!

ei voi kun ihmetellä. ei oo kyllä tosiaan ihme että nykyään osa nuorista on ihan kieroutuneita jos jo vanhemmatki ajattelee näin. siis ei hyvää päivää mikä logiikka, vieraat maksaa juhlien tarjoilut! sairasta sairasta sairasta!

Oletko sitä mieltä, ettei mitään pippaloita saisi vähemmän koulutetut edes järjestää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi