Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko euroaikana kaikki suhteellisuus kadonnut lahjoista?

Vierailija
05.06.2010 |

Miten joku voi ajatella että 20€ naapurin lapselle on liian vähän yo-lahjaksi?

Kommentit (154)

Vierailija
101/154 |
06.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis suurin osa!

20 ekee naapurille tai ihan kelle vaan on paljon rahaa. Kummipojalleni voisin antaa lakkiaispäivänä ehkä enemmänkin...jos oisin rahoissani.

Meillä on 6 henkinen perhe: 2aikuista, 2lasta (toinen sijoitus) ja 2koiraa. Meillä iso asuntonlaina, harrastus ja eläinlääkäri yms kulut. Jos me mennään samana päivänä vaikka kaksiin, kolmiin lakkiaisiin ja kesällä vielä kahdet häät, niin täytyy kyllä miettiä mitä niihin lahjoihin upottaa rahaa. Jos jokaisiin kinkereihin upottaa 50-100 euroa, niin kyllä meidän kesälomabudjetit menee siihen.

Älkää verratko lahjanarvoa mihkään tarjoiluihin yms. ei siinä ole järkeä. Ja toinen että mistä te ihmiset revitte niitä satasia vähän väliä?? Vaikka kuinka ollaan "hyvissä töissä", niin ei meillä rahassa uida. Jos te opetatte lapsistanne samanlaisia rahanahneita ja kiittämättömiä, niin hyvä teille. Mä vihaan tätä maailmaa välillä... Enkä ihmettele perheiden "konkursseja", kun rahan arvo on ihan hukassa. Jos sitä rahaa on ihan perkeleesti, niin jakoon vaan, mutta me tavalliset kuolevaiset pidämme 20 euroa isona rahana. Välillä sitä ei edes ole.

Vierailija
102/154 |
06.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskituloista kuin pienituloista. Köyhäkin tienasi kyllä 20 vuotta sitten enemmän kuin 2000 mk/kk.

Nykyajan matkapuhelimet maksavat murto-osan siitä mitä ne maksoivat 20 vuotta sitten. Ei siis mikään ihme että ovat niin yleisiä.

Tai tietokoneen saa 300 eurolla (1800 mk) kun 15 vuotta sitten tietokone maksoi yli 10 000 mk. Tekniikka halpenee aina kehittyessään.

20 vuotta sitten köyhä oli, jos kuukausi bruttotulot olivat esim 2000 mk.

Kansakunta on sen verran vaurastunut, että nykyään 2000 e kuukausitulot eivät ehkä ihan oikeuta köyhäksi, mutta pienituloiseksi kuitenkin.

Nykyään ihmisillä on kaikilla kännykkä, joka oli 20 vuotta sitten super trendikkään jupin merkki, jolla oli sekä BMW että HIV, NMT:n seurana.

Uskon että jos kahden kymmenen vuoden tgakaisen 100 mk lahjan laittaisi nykypäivään ,nin about 100 e olisi OK.

Mielestäni 20 € on ihan naurettava lahja ylioppilaalle.

Ehkä OK, jos pu9olituntematon naapuruston täti tai kaukainen sukulainen tulee visiteeraamaan, mutta mielestäni ylioppilasjuhliin tuskin tulee ihmisiä, jotka voisivat alle 50 € lahjan antaa. Vähänkin lähempää sukua ym ym niin satanenkin on ihan Jees.

Kummitädin ja sedät saat sitten varautua reippaasti suurempaan 250 € on ihan OK niille.

Lähisukulaiset (tädit, sedät) siinä 100 - 150 e ja kummitädit7sedät ja isovanhemmat 250 € +/- jotain rahavarojen mukaan.

Tämä siis minun näkökulmasta katsottuna.

Toki 20 e on ihan kiva, mutta pihistelyähän se on, jos on ylioppilaan kanssa läheisempää sukua.... tai oikeastaan mitään sukua. Naapurin tädiltä , jolla hiukataan moi pihalla, tuo 20 e on OK.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/154 |
06.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän selvitä max 5 eurolla/lapsi, usein 2 euroa riittää.

Minkä hintaisen lahjan lapsenne ostaa kaverin synttäreille? Veikkaisin, että noin kymmenen Euroa tai hiukan alle. Ja te olette sitä mieltä, että 20 Euroa on ihan sopiva perheeltä, kun mennään toisen ylioppilasjuhliin istumaan ja syömään... Niin, onhan se melkein sama kuin lasten mehukestit!

Jos mennään lastenkutsuille perheenä (sukulaislapsi), viedään siltikin noin 10 euron lahja.

Meillä kaikkia juhlia on todella paljon. Nyt kesällä 2 rippijuhlat, eilen oli 2 ylioppilasjuhlat, 1 häät, syksyllä tulossa 2 ristiäiset, sitten näitä koko perheellä käyväviä lasten synttäreitä on noin kerran kuussa, kolmen lapsen itsekseen käytäviä kerran viikossa, joskus on jopa 5 synttärit viikossa lapsilla yhteensä! Lisäksi kun joku täyttää pyöreitä, välillä tupareita ym. On kivaa kun on paljon läheisiä ihmisiä, mutta me emme ole suurituloisia, minä lasten kanssa kotona ja miehen palkka reilusti alle keskitason. Hyvä kun riittää rahat oman perheen ruokaan, halpoihin vaatteisiin jne välttämättömään. Kyllä konkurssi tulisi jos lykkäisimme 50 euroa kaikille "kesän lapsille" ja lisäksi kalliit kaverisynttärilahjat! Ylimääräistä EI ole! Onneksi kukaan meidän tutuista tai suvusta ei ole nyrpistellyt lahjoillemme! Kivaa saa edullisestikin kun näkee vaivaa.

Vierailija
104/154 |
06.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perhe menee juhliin, kyllä 50 euroa pitää tajuta laittaa.

Minä en ainakaan vie yksiinkään juhliin lahjaksi rahaa 50 euroa! :O Mielummin sitten jonkun tavaran tms. mistä ei heti ensimmäisenä voi päätellä hintaa. Jos joku suuttuu minulle ja jättää jatkossa kutsumatta, koska en vie rahaa (paljoa), jätän ilomielin semmoisten ihmisten pippalot väliin.

Vierailija
105/154 |
06.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin 3-vuotiaalle 10 euron lahja, mutta kai sitä äidille pitää laittaa tilille rahaa jos me aikuiset juomme kakkukahvit.

Vai jätättekö tippiä pöydälle?

En mielelläni osta sikaa säkissä ja maksan vasta kun olen nähnyt tuotteen. Joten annan lahjarahat vasta sitten kun olen nähnyt, mitä on tarjolla.

Mielestäni sukulaispoikani voisi maksaa osan lahjastaan takaisin. Oli niin huonot tarjoilut, että otin vain kupin kahvia ja hiivapullan. Se nyt ei kovin kalliiksi tule.

Vierailija
106/154 |
06.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo on ahneus huipussaan!

en oo ikinä ees kuullu et vieraiden pitäis maksaa tarjoiluista. ihan sairasta edes ajatella niin.

täällä päin on tapana että ylioppilaille on lista esim. kukkakapassa ja siihen ihmiset laittaa 5 euroa ja juhliin viedään kukka ja ehkä kortti. eikä kukaan taatusti ajattele että olipa vähän!

missä päin suomea nää ahneet ämmät asuu.

20 euroa lähes tuntemeattomalle on aivan liian paljon! se on paljon jo isovanhemilta!

ei voi kun ihmetellä. ei oo kyllä tosiaan ihme että nykyään osa nuorista on ihan kieroutuneita jos jo vanhemmatki ajattelee näin. siis ei hyvää päivää mikä logiikka, vieraat maksaa juhlien tarjoilut! sairasta sairasta sairasta!

Vierailija
107/154 |
06.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

josta vieraat voi sitten katsoa ja maksaa sen mitä syövät. Ja voihan sen tarjottavien hintalistan laittaa jo kutsuun liitteeksi, niin helpottaa vieraan elämää kun voi jo etukäteen miettiä mitä syö ja kuinka paljon. Ei vahingossakaan syö liikaa ja aiheuta tappiota juhlien järjestäjälle.

Ainoo ongelma on, että mitä jos ei sitten tykkääkkään siitä tarjottavasta? Jos emäntä onkin huono leipuri. Mun mielestä pitää olla myös tyytyväisyystakuu. Jos mä maksan niistä syömisistäni, niin kyllä niiden pitää sitten maistuakin! Voiko lähettää annoksensa keittiöön takaisin, sanoa, että siinä oli jotain vikaa ja ottaa jotain muuta?

Ja mun mielestäni ruokalistaa ei tartte laittaa kutsun mukana. Kaikki vaan varaa käteistä lompakkoon - ja juhlissa voi katsoa tarjoiluja. Jos näyttää joku hyvältä, niin voi sitten tarkistaa hinnan ja mahdollisesti laittaa "lahjaksi" sen kakunpalan hinnan. Jos ei ota muuta kuin kahvia, niin sujauttaa vaikkapa euron lippaaseen. Onhan se vähän reilusti, mutta jättää nyt vähän vaivanpalkkaakin. Se on kuitenkin niin kova homma järjestää juhlia.

Tai hei... Unohdetaan kaikki juhlat. Tää alkaa mennä liian vaikeeksi. Juhlikoot jokainen ihan oman perheen kesken omien tapojensa mukaisesti. Ei missään tapauksessa ulkopuolisia mukaan. Ne maksaa kuitenkin väärin :(

Vierailija
108/154 |
06.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en oo ikinä ees kuullu et vieraiden pitäis maksaa tarjoiluista. ihan sairasta edes ajatella niin.

Olen kanssasi samaa mieltä. Itse ainakin jos jonkinlaiset juhlat järjestän ja tarjottavaa sinne hommaan, teen sen ihan siksi, että on _mukavaa_ tarjota hyvää purtavaa. Tulee itselle hyvä mieli, kun toisille kelpaa, eikä tarvi pelkkää kahvia lipitellä. :) Eli siis tarjoan ihan omasta halustani.

Vierailija
109/154 |
06.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei pitänyt tulla kahdesti. :D

Vierailija
110/154 |
06.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittaa väh. 50€/lahja. Me ollaan vähintään keskituloisia, eikä tosiaankaan edes haluta laittaa tuollaisia summia lahjoihin, juhlia on kuitenkin 5-10kpl/vuosi

Vierailija
111/154 |
06.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhaa rahaa 400 mk

---------

itse sain vuonna 1981 yht. 400 mk 20:ltä vieraalta kirjekuorissa ja ostin sillä Nopsa polkupyörän...

Vierailija
112/154 |
06.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos menee sukulaisen yo-juhliin. Jos on kummi, niin sitten 50 e.

Itse ainakin tuntisin oloni erittäin vaivautuneeksi, jos joku sukulainen antaisi minulle lahjaksi 100 e.

Ihmiset ovat NIIN sokeita rahan arvolle, kiitos euron. Vaikka rahan arvo oikeastikin on jo 8 vuodessa muuttunut, liian monet alitajuisesti ajattelevat että 100 mk = 100 e. Kun ennen annettiin 100 mk lahjana, nyt pitää antaa 100 e, koska se 20 e vaikka onkin 120 mk, on liian vähän!

Ja ikää minulla on 37 v.

Vierailija
113/154 |
06.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

100 mk oli vuonna 2000 noin 0,5 % kk-palkastani. Nyt vuonna 2010 20 euroa on samoin 0,5% kk-palkastani.

Vierailija
114/154 |
06.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää sen verran viedä lahjarahaa että ruokakulut kuittaantuu, niin kannattaa varmaan etukäteen hiukan emännältä udella, että mitä tarjolla ja kuinka tehdään (tuleeko pitopalvelusta vai omin voimin halvoista aineksista) :-) Täten saa tuntuman aterian hintaan.

Vierailija
115/154 |
06.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

100 mk oli vuonna 2000 noin 0,5 % kk-palkastani. Nyt vuonna 2010 20 euroa on samoin 0,5% kk-palkastani.

minun palkastani 20 euroa on jotain 0,006 %...

Vierailija
116/154 |
06.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

333 333 euroa kuussa!

Vierailija
117/154 |
06.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa suomalaisista ei osaa prosenttilaskua. Ilmankos lainaa on niin että heikompia hirvittää. Ei tiedetä paljonko korkoa oikeasti maksetaan eikä muutenkaan ymmärretä numeroista tuon taivaallista.

333 333 euroa kuussa!

Vierailija
118/154 |
06.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivää kohden se tekee noin 16 euroa, eli 4 euroa per henkilö, kun meitä on neljä henkeä. Tällaisista rahoistako meidän pitäisi pystyä antamaan 50-100 euron lahjoja? Kai jokaisen on mietittävä ensin omaa perhettään? Jos joku naapurin yo saa meiltä edes sen 20 euroa, on se meiltä iso satsaus.

Vierailija
119/154 |
06.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syödä muualla kuin siellä juhlissa

Vierailija
120/154 |
06.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa suomalaisista ei osaa prosenttilaskua. Ilmankos lainaa on niin että heikompia hirvittää. Ei tiedetä paljonko korkoa oikeasti maksetaan eikä muutenkaan ymmärretä numeroista tuon taivaallista.

333 333 euroa kuussa!

Tiedän paljonko korkoa maksetaan ja osaan prosenttilaskuja.

Ironian laji, se on niiiiin vaikeata. Ei paljoa prosenttilaskut siinä auta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan