Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko euroaikana kaikki suhteellisuus kadonnut lahjoista?

Vierailija
05.06.2010 |

Miten joku voi ajatella että 20€ naapurin lapselle on liian vähän yo-lahjaksi?

Kommentit (154)

Vierailija
61/154 |
05.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme älläkkäpussipääprinsessoja täälläkin taas liikkeellä.

Vierailija
62/154 |
05.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä uskoisin, että nämä isojen summien ahnehtijat on suht nuoria - ja taas vähän vanhemmat on pienempien summien kannattajia.

Mä olen 45-vuotias - ja mun mielestäni 20€ on ok summa. Naapurilta jopa liikaa eli riittäisi se ruusukin - ja saa syödä ja juoda tarjoiluja yli sen ruusun hinnan ;). En sano siis näin lahjan antajana vaan saajana (tai no lapsellehan se tulee).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/154 |
05.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun elänyt yhden ihmisen palkalla, 2 aikuista + 3 lasta, tietää kuinka tiukassa se raha voi olla. Toisaalta nämä, joilla rahan taju on tyystin kadonnut tuskin hoitavat 1-3-vuotiaita lapsiaan kotona 300e/kk. Raha on niiiiin tärkeää.

murehtia sun taloudellista pärjäämistä?

ei muakaan kiinnosta. syödään koko porukka 5h hyvin 20 eurolla, on niiden oma tyhmyys kun ei erikseen hinnoittele juhlia.

Vierailija
64/154 |
05.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan vanhemmat opetti, että tärkeintä on se toisen muistaminen.

Vedän tästä nyt johtopäätöksen, että parempi olla muistamatta kokonaan, ellei ole varaa satsata se n.50egee Nico-Petterin lahjaan.

Ja nythän mä ymmärrän senkin, miksi ihmiset ei muulloin pyydä kylään. Kun vieraitten pitäis aina ymmärtää tuoda suuret lahjukset tullessaan, ettei vaan jäädä tappiolle visiitistä. Toisten luo toki mennään...

Vierailija
65/154 |
05.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen vaan huomaa, että toisille raha on tärkeämpää kuin toisille. Sullekin ilmeisesti ;D

Itse kun elänyt yhden ihmisen palkalla, 2 aikuista + 3 lasta, tietää kuinka tiukassa se raha voi olla. Toisaalta nämä, joilla rahan taju on tyystin kadonnut tuskin hoitavat 1-3-vuotiaita lapsiaan kotona 300e/kk. Raha on niiiiin tärkeää.

murehtia sun taloudellista pärjäämistä?

Vierailija
66/154 |
05.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

naapuruston ylioppilaan juhliin. Veisin ehkä 20-30e (jossain lahjakortin muodossa) ja kukkaisen. Ja ikää mulla 37v.

Vierailija
67/154 |
05.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin tänään entisten naapureiden lapsen juhlissa.. Ja vein Arabian kulhon, joka maksoi vähän reilu 20€. Halvemmman lahjan kanssa en olisi kehdannut mennä.

Vierailija
68/154 |
05.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahan arvo on todellakin muuttunut, ei ole mitään järkeä verrata enää markka-aikaan. Mutta jos nyt halutaan verrata niin itse sain vuonna -96 rahaa kummeilta ja isovanhemmilta 1000mk ja se todella tuntui isolta rahalta. Varmasti sillä rahalla sai paljon enemmän kuin mitä 170€:lla saisi nykyisin.

Itse en kehtaisi antaa 20€ seteliä edes naapurille, mutta voisin hyvin viedä sen arvoisen lahjan, vaikkapa jonkin arabian astian.

Jos menisin sukulaisen juhliin, veisin varmasti 40-50€ arvoisen lahjan, riippuen siitä kuinka läheisiä ollaan. Jos olisin kummi, veisin varmasti vieläkin isomman lahjan, ehkä 60€ arvoisen.

Vierailija
69/154 |
05.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikko sitten lehdessämme, että vieraan pitää antaa vähintään syömiensä ruoan hinta lahjaksi.

Huom. vähintään. Ja jos kerta martat virallisesti näin ilmoittavat oikean säännön niin uskon kyllä siihen.

Eli jos menee 6 henkeä niin voi laskea, että 40 euroa per nokka jos on enemmän tarjottavaa. Eli 6 henkinen perhe maksaa lahjaksi 360 euroa. Jos on vain pienempi tarjoilu niin ylioppilaalle riittää 120 euroa.

Vierailija
70/154 |
05.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kehtaisi antaa 20€ seteliä edes naapurille, mutta voisin hyvin viedä sen arvoisen lahjan, vaikkapa jonkin arabian astian.

.

Täytyy tunea nuori aika hyvn että maku on selvillä. Mitä järkeä ostaa astiaa, jolle ei ole sitten paria/ muuta astiastoa?

Vierailija
71/154 |
05.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva alkaa stressaamaan juhlista entistä enemmän että a) saako vieraat nyt lahjansa verran tarjoilua b) minkä arvoinen lahja tulisi viedä jos tarjoilusta ei tietoa?

Vierailija
72/154 |
05.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kovin läheisiä. Esim. kummipojalleni olen luvannut toteuttaa reilun parin sadan euron synttärilahjatoiveen. Hän on minulle läheinen, jolloin lahjatoiveen toteuttaminen on vain sen hetkisestä rahatilanteesta kiinni. On niin älytöntä, että kaiken maailman kummin kaimoille PITÄISI antaa merkittäviä summia lahjaksi ja kyllä 50 e on liian merkittävä summa mun mittakaavassa...

En itse aikoinaan olettanut naapureilta ruusua kummempaa ylioppilaslahjaa, vaikka meillä kävivätkin syömässä ja kahvittelemassa. Yhden kivan pienen maljakon sain ja se on säilynyt tallessa ja tykkään siitä vieläkin.

59&69&71

Vierailija
73/154 |
05.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sitten viitsinyt jäädä kahville kun en antanut rahalahjaa.

Istuin vähän aikaa olohuoneessa juttelemassa nuoren kanssa, mutta kieltäydyin tarjottavista siksi, etten tuonut lahjaa.

Köyhällä yh.lla ei ollut varaa tällä kertaa lahjaan:(

Vierailija
74/154 |
05.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen 100mk olisi ollut iso raha lahjaksi ja nykyään hintojen ja palkkojen noustua 120mk eli 20e olisi vastaava summa eli iso raha.

Ja nyt oli siis kyse naapurin lapsen lahjomisesta. Ainakin "meidän piireissä" 100mk oli jo paljon naapurin kersalle juuri ennen euroihin siirtymistä. Läheisemmille sitten toki enemmän. Ja ihan keskiluokkaisista piireistä ollaan...

Vierailija
75/154 |
05.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos menee 6 henkeä niin voi laskea, että 40 euroa per nokka jos on enemmän tarjottavaa. Eli 6 henkinen perhe maksaa lahjaksi 360 euroa. Jos on vain pienempi tarjoilu niin ylioppilaalle riittää 120 euroa.

Vierailija
76/154 |
05.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli vitsi, mutta oikeasti jos pitää alkaa tarjoiluista "maksamaan", menen mieluummin raintolaan jossa voin tilata mitä haluan. En voi sietää voileipä- ja täytekakkuja, joten mun syömiset jää usein juhlissa vähäisiksi...

Vierailija
77/154 |
05.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli vitsi, mutta oikeasti jos pitää alkaa tarjoiluista "maksamaan", menen mieluummin raintolaan jossa voin tilata mitä haluan. En voi sietää voileipä- ja täytekakkuja, joten mun syömiset jää usein juhlissa vähäisiksi...

Vierailija
78/154 |
05.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

marttojen edustaja selitti asian juuri näin, että pitää maksaa vähintään ruokailun hinta.

Luulisi nyt marttojen tietävän kun antavat valistusta muutenkin näistä juhlahommista.

Vierailija
79/154 |
05.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

marttoihin enemmän kuin av.mammoihin näissä tapa-asioissa.

Vierailija
80/154 |
05.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas luulen, että näitä pieniä summia kannattaa nuoret ja persaukiset, joka on ymmärrettävää. Ei kai kukaan neljäkymppinen enää 20 Eurosen kanssa mene koko perheellä toisen ylppäreille. Eri asia, jos niitä juhlia on monet ja seisaaltaan juodaan vaan kahvit, mutta jos on ainoa kyläpaikka, jossa nautiskellaan pitkän kaavan mukaan, niin 20 Euroa on sellainen summa, jonka vie teini kaverilleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi