Onko euroaikana kaikki suhteellisuus kadonnut lahjoista?
Miten joku voi ajatella että 20€ naapurin lapselle on liian vähän yo-lahjaksi?
Kommentit (154)
viikko sitten lehdessämme, että vieraan pitää antaa vähintään syömiensä ruoan hinta lahjaksi. Huom. vähintään. Ja jos kerta martat virallisesti näin ilmoittavat oikean säännön niin uskon kyllä siihen. Eli jos menee 6 henkeä niin voi laskea, että 40 euroa per nokka jos on enemmän tarjottavaa. Eli 6 henkinen perhe maksaa lahjaksi 360 euroa. Jos on vain pienempi tarjoilu niin ylioppilaalle riittää 120 euroa.
ihan virallisesti näin! Oliko ilmoitus virallisessa lehdessä vai onko martoista tullut tätä nykyä viranomaistaho?
Ikinä en ole ollut ylppäreissä joissa olisi ollut lämpimät ruuat, vaan kakku/voileipäkakku-linjalla on menty. Siinä saa kyllä ottaa jo baakelsia dogibägiin kotiinviemisiksikin jos 40 e per persoona haluaa saada kulumaan. Enkä taatusti maksa palkkaa yhdellekään äidille oman perheenjäsenen juhlien eteen tehdystä työstä.
50 markalla, pitsakin maksoi suurinpiirtein sen verran. Nykyään on lippu humppalavalle noin 11-13 e ja pizzankin saa alle kympillä :-)
josta vieraat voi sitten katsoa ja maksaa sen mitä syövät. Ja voihan sen tarjottavien hintalistan laittaa jo kutsuun liitteeksi, niin helpottaa vieraan elämää kun voi jo etukäteen miettiä mitä syö ja kuinka paljon. Ei vahingossakaan syö liikaa ja aiheuta tappiota juhlien järjestäjälle.
Enhän minä ravintolassakaan tilaa sellaista mitä en halua enkä koskaan yli varojeni.
Minusta ihan pikkulahja pieneltä ihmiseltä toiselle pienelle olisi paljon sopivampi.
tarjoilut juhlissamme ovat taatusti laadukkaat.Tappiolle en kutsujen järjestäjänä halua jäädä, joten ongelma on ratkaistu näin:
Kutsujen mukana postitan ruokalistan hinnaston kera, ja viimeistään viikkoa ennen juhlia on ilmoitettava onko tulossa, ja mitä kukakin listalta haluaa.Järjetöntä olisi leipoa jotakin, joka ei sitten tekisi kauppaansa pöydässä.Hienotunteisena ihmisenä listalta valitut ruoat maksetaan tilillemme, minusta se on tyylikkäämpää kuin venklata juhlissa käteisen ja vaihtorahojen kanssa.Lahjapöydällä on toki "kolehti"kippo jonne vieraat voivat tiputtaa omantuntonsa mukaan.Tyttäremme säästää siis kielikurssimatkaa varten.Vieraille on luvannut lähettää kiitoskortit sitten Englannista käsin :)
Iso juttu martoista ja ohjeita ylioppilasjuhliin. Sekä emännälle leipomaohjeita ja käytösohjeita vieraille, missä mainittiin tämä, että juhliin pitää tuoda vähintään syömänsä rahan arvo lahjana. Ja tämä oli siis vähintään.
Olen yrittänyt etsiä juttuja, mutta viikko sitten sunnuntain nettiversiota ei enää löydy.
Se lapin kansan tilaaja, joka uskoo, että martoilla on käytösetiketit hallussaan, koska järjestävät monenlaisia kursseja uusavuttomille. Miksi eivät siis ohjeistaisi vieraita näin etikettiasioilla lahjoistakin.
viikko sitten lehdessämme, että vieraan pitää antaa vähintään syömiensä ruoan hinta lahjaksi. Huom. vähintään. Ja jos kerta martat virallisesti näin ilmoittavat oikean säännön niin uskon kyllä siihen. Eli jos menee 6 henkeä niin voi laskea, että 40 euroa per nokka jos on enemmän tarjottavaa. Eli 6 henkinen perhe maksaa lahjaksi 360 euroa. Jos on vain pienempi tarjoilu niin ylioppilaalle riittää 120 euroa.
ihan virallisesti näin! Oliko ilmoitus virallisessa lehdessä vai onko martoista tullut tätä nykyä viranomaistaho?
Ikinä en ole ollut ylppäreissä joissa olisi ollut lämpimät ruuat, vaan kakku/voileipäkakku-linjalla on menty. Siinä saa kyllä ottaa jo baakelsia dogibägiin kotiinviemisiksikin jos 40 e per persoona haluaa saada kulumaan. Enkä taatusti maksa palkkaa yhdellekään äidille oman perheenjäsenen juhlien eteen tehdystä työstä.
että maksoin eilen turhaan naapurin pojan keräykseen 20 euroa, vaikka en mennyt syömään juhlaan. Onko juhlaperhe nyt velkaa minulle sapuskaa 20 euron edestä?
Hesarissa oli just kuukausi sitten juttua, että ei ole mitään etikettisääntöä, jonka mukaan lahjan hinnan pitäisi korvata juhlakulut.
http://www.hs.fi/juttusarja/vihkiytymisia/artikkeli/Lahjan+hinnalle+ei+…
Siinä siteerattiin tapakouluttaja Merja Helaniemeä.
Ehkä oppi on se, että jos menee marttahenkisiin juhliin Rovaniemelle, pitää korvata aterian hinta. Muualla maailmassa sitten pärjää hyvillä tavoilla ja maalaisjärjellä.
että vien sen 50e enkä tasan tarkkaan tyydy johonkin kälyiseen lihaisaan voileipäkakkuun kasvissyöjänä. Emäntä saa latoa pöytää syömistä sen viidenkympin edestä. Olkoon sitten vaikka ko. rahan edestä säkillinen luomuporkkanoita.
Ja mukava tuntea oleensä oikeassa. Mun mielestäni tuollainen sääntö olisi kohtuuton - ja mauton. Täysin hyvien tapojen vastainen.
Mä toivon, että kukin menee juhliin sen lahjan kanssa, minkä itse haluaa (tai pystyy) antamaan. Toivon, että tää keskustelu loppuu tähän - ja voidaan kaikki juhlia hyvällä mielellä.
Eräs ex-rovaniemeläinen, jonka juhliin ei ole pääsymaksua
tarjoilut juhlissamme ovat taatusti laadukkaat.Tappiolle en kutsujen järjestäjänä halua jäädä, joten ongelma on ratkaistu näin:
Kutsujen mukana postitan ruokalistan hinnaston kera, ja viimeistään viikkoa ennen juhlia on ilmoitettava onko tulossa, ja mitä kukakin listalta haluaa.Järjetöntä olisi leipoa jotakin, joka ei sitten tekisi kauppaansa pöydässä.Hienotunteisena ihmisenä listalta valitut ruoat maksetaan tilillemme, minusta se on tyylikkäämpää kuin venklata juhlissa käteisen ja vaihtorahojen kanssa.Lahjapöydällä on toki "kolehti"kippo jonne vieraat voivat tiputtaa omantuntonsa mukaan.Tyttäremme säästää siis kielikurssimatkaa varten.Vieraille on luvannut lähettää kiitoskortit sitten Englannista käsin :)
toivon että ykskään vieras ei tuu paikalle. mä en tulis varmasti tollasiin juhliin. ei kannata sitten pettyä jos ei yhtäkään vierasta juhlissa.
että mielipiteitä on yhtä monta, kun kirjoittajaakin. Omasta mielestäni lahjan arvo, tai rahalahjan summa tietysti riippuu siitä montako nimeä kortissa lukee ja siitä kuinka läheisiä ollaan. Outoa on musta myös se, että mieheni suvussa ei ihan lähisukulaisellekaan anneta lahjaa, jos ei pääse paikalle juhlimaan, vaikka olisi kutsuttu. Omassa suvussani kaikki kutsutut antavat lahjan, mennään sitten paikalle tai ei.
olen itse syntynyt 1976 ja viettänyt kaverisynttäreitä joskus -83-88. Siihen aikaan oli tapana viedä noin parinkympin lahja. Muistaisin, että 15 markkaa oli minimi, yli 30 markan oli liian iso. Ja tuosta siis aikaa 25 vuotta!!!! Voisi siis sanoa, että sopiva taso oli tuolloin 2,5-5 Euroa. Oikeasti ei nykyään enää voisi harkita edes menevänsä noilla summilla. Esimerkiksi äitini palkka oli vuonna 1984 6500 markkaa/kk bruttona. Samasta työstä, tuon ikäiselle maksettaisiin nykyään 3500 Euroa...
olen itse syntynyt 1976 ja viettänyt kaverisynttäreitä joskus -83-88. Siihen aikaan oli tapana viedä noin parinkympin lahja. Muistaisin, että 15 markkaa oli minimi, yli 30 markan oli liian iso. Ja tuosta siis aikaa 25 vuotta!!!! Voisi siis sanoa, että sopiva taso oli tuolloin 2,5-5 Euroa. Oikeasti ei nykyään enää voisi harkita edes menevänsä noilla summilla. Esimerkiksi äitini palkka oli vuonna 1984 6500 markkaa/kk bruttona. Samasta työstä, tuon ikäiselle maksettaisiin nykyään 3500 Euroa...
Ja kyllä kaverisynttäreille vietiin lahjoja jotka maksoi 5-10mk niin ja mikähän mahtaa olla tämä ammatti jossa on noin kova palkan nousu tapahtunut?
Itse tienasin 2001 noin 13 500mk, samasta työstä varmaan saa tänä päivänäkin firmasta riippuen 2000-2500€
Palkkani on toki nyt enemmän, mutta niin on koulutusta ja työkokemustakin, eli toki tavara ja eläminen on kallistunut, mutta ei ne palkat niin huimasti ole nousseet.
Mitä joku 80-luvun palkka tähän asiaan edes kuuluu, 60-luvulla tienattiin vielä vähemmän ja 30-luvulla oli kovasti enemmän nollia perässä.
Ja tuolle yhdelle prosenttilasku nerolle, huono seivas se ironia-heitto. Jos ei osaa niin ei osaa, ei prosentteja eikä ironiaa.
Kyllä on täällä rahanahnetta porukkaa!Ei voi muutakaan sanoa,kun näitä lukee!
Mistä näitä ahneita ja itsekkäitä naisia sikiää? Ensin itketään, kun kaverit eivät osta tarpeeksi hyvä synttärilahjoja, sitten tehdään ylihinnoitellut lahjalistat häihin, sitten haukutaan sukulaisten antamia ristiäis- ja joululahjoja, nyt jo ylioppilaslahjoja. Voi hyvää päivää sentään! Te ette ansaitsisi mitään muuta kuin risua pyllylle!
Lahjoja ei toivota, ne saadaan. Lahja saa olla antajansa näköinen, eikä sitä voi tilata. Kenenkään ei ole pakko tuoda lahjaa. Onko tämä sitä vapaan kasvatuksen tulosta, ettei enää ole minkäänlaista tajua asioihin? Huh huh!!!!!
Mistä näitä ahneita ja itsekkäitä naisia sikiää? Ensin itketään, kun kaverit eivät osta tarpeeksi hyvä synttärilahjoja, sitten tehdään ylihinnoitellut lahjalistat häihin, sitten haukutaan sukulaisten antamia ristiäis- ja joululahjoja, nyt jo ylioppilaslahjoja. Voi hyvää päivää sentään! Te ette ansaitsisi mitään muuta kuin risua pyllylle! Lahjoja ei toivota, ne saadaan. Lahja saa olla antajansa näköinen, eikä sitä voi tilata. Kenenkään ei ole pakko tuoda lahjaa. Onko tämä sitä vapaan kasvatuksen tulosta, ettei enää ole minkäänlaista tajua asioihin? Huh huh!!!!!
Itsekkäitä, ahneita, rumia. Nykyisin näitä on paljon. Onneksi ei minun ikäisissäni, joten en tuollaisia olioita tunne.
Mä luulisin, että syynä on kasvatuksen puute. Huonosta perheestä taatusti tulevat. Sääliksi käy, mutta kyllä nuo aikanaan oppii.
Turhaa vauhkota rahan arvon muuttumista mutu-tiedolla, kun asian voi tarkistaa täältä.
Olen yo-96 ja sata markkaa tuntui isolta rahalta. Nykyarvoksi laskuri ilmoittaa 20,8 euroa. Eli tuo vanha satanen on nykyinen 20 € pitää tämän vuoden osalta paikkansa.
Ja taulukossa on otettu huomioon ostovoima.
http://service.nordea.com/nordea-openpages/fi/calculators/moneyValueCou…
Miten tästä kansasta on kasvanut näin kiittämätöntä...? :(
Itselleni on aina ollut päivänselvää, että jokainen lahjoittaa omantuntonsa ja rahkeittensa mukaan. Ei ole juolahtanut mieleenkään lähteä arvostelemaan sitä. Vien myös itse lahjaksi omantuntoni mukaan, en siten miten Martat ohjeistavat.
Juhlien emäntänä haluan laittaa parasta pöytään, enkä todellakaan ajattele minkä verran kukakin syö. Jos minulla ei ole varaa tarjota juhlia ystävilleni, niin sitten jätän juhlat odottamaan parempaa ajankohtaa.
Käsittämätöntä.
Rahan arvo on muuttunut.