Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko euroaikana kaikki suhteellisuus kadonnut lahjoista?

Vierailija
05.06.2010 |

Miten joku voi ajatella että 20€ naapurin lapselle on liian vähän yo-lahjaksi?

Kommentit (154)

Vierailija
41/154 |
05.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"100 mk oli iso rahalahja". Jaa, millä vuosisadalla? Itse sain vanhemmiltani ja kummeiltani yo-lahjaksi aikoinaan 1000 mk molemmilta, yhteensä yo-juhlissa sain 6000 mk rahalahjana.

Ehkä se riippuu niin piireistä sitten...

Riippuu varmaan teidän varallisuudesta sitten.

Ja teidän piireistä.

Vierailija
42/154 |
05.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollain on ollut ihan tavallinen keskituloinen työläiskoti ja-suku ja rahalahjat sen mukaiset.

44

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/154 |
05.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jotkut ajattelevat 20€ olevan aivan liian vähän, ja kehtaavat vielä kirjoittaa että jos menijöitä on paljon, niin pitää antaa myös paljon. Haloo!! Raha menee sankarille, ja hänen ei kuulu kyllä kuluja maksaa. Itse en ainakaan joutunut maksaa vanhemmilleni senttiäkään vaikka järjestivätkin minulle hienot ylioppilasjuhlat aikoinaan! Sankarille riittää se että läheiset ja tärkeät ihmiset muistavat tulemalla paikalle. Äitini ei edes kysellyt minulta paljonko keneltäkin sain, eikä olisi koskaan edes kehdannut moittia, vaikka en olisi saanut edes ruusua. huoh..

Vierailija
44/154 |
05.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 vuotta sitten köyhä oli, jos kuukausi bruttotulot olivat esim 2000 mk. Kansakunta on sen verran vaurastunut, että nykyään 2000 e kuukausitulot eivät ehkä ihan oikeuta köyhäksi, mutta pienituloiseksi kuitenkin. Nykyään ihmisillä on kaikilla kännykkä, joka oli 20 vuotta sitten super trendikkään jupin merkki, jolla oli sekä BMW että HIV, NMT:n seurana. Uskon että jos kahden kymmenen vuoden tgakaisen 100 mk lahjan laittaisi nykypäivään ,nin about 100 e olisi OK. Mielestäni 20 € on ihan naurettava lahja ylioppilaalle. Ehkä OK, jos pu9olituntematon naapuruston täti tai kaukainen sukulainen tulee visiteeraamaan, mutta mielestäni ylioppilasjuhliin tuskin tulee ihmisiä, jotka voisivat alle 50 € lahjan antaa. Vähänkin lähempää sukua ym ym niin satanenkin on ihan Jees. Kummitädin ja sedät saat sitten varautua reippaasti suurempaan 250 € on ihan OK niille. Lähisukulaiset (tädit, sedät) siinä 100 - 150 e ja kummitädit7sedät ja isovanhemmat 250 € +/- jotain rahavarojen mukaan. Tämä siis minun näkökulmasta katsottuna. Toki 20 e on ihan kiva, mutta pihistelyähän se on, jos on ylioppilaan kanssa läheisempää sukua.... tai oikeastaan mitään sukua. Naapurin tädiltä , jolla hiukataan moi pihalla, tuo 20 e on OK.

Kenenkä isovanhemmilla olisi antaa tuollaisia summia tai sedillä/tädeillä? Herätys! Oot tainnu itse syntyä oikeaan sukuun, mutta kaikki eivät ole etuoikeutettuja.

Vierailija
45/154 |
05.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ylppärit ei ollut iso juhla (95), miksi sitä pitäisi juhlia. Lukioon menin ja lakin sain, mutta ei se mulle mikään juhlan aihe ollut (vaikka L:n paperit sainkin). Kiva oli kun koulu loppui ja pääsi vihdoinkin hakemaan yliopistoon ja enemmän opiskelemaan... Vähän oli kakkua ym siltä varalta, että joku eksyy onnittelemaan. Muutama tuttu eksyikin ja ruusuja sain. En mä muistaakseni edes vanhemmilta saanut rahalahjaa, miksi olisin saanut?

Ja vaikka meillä on rahaa, niin en näe mitään syytä miksi pitäisi tutuille viedä enempää kuin 20 €, musta se on ihan maksimi. Muistaminen siinä on se idea, ei sillä summalla kunnioiteta lakin saamista - sillähän ei nykyään edes ole mitään merkitystä sillä lakilla, ei se mikään ihmeen hieno juttu ole... Tullaan jatkossakin antamaan se max 20 €. Jos oltaisiin markoissa varmasti annettaisiin tutuille se 50 mk. Haukkokoon piheiksi, olkoon sitten toiste kutsumatta.

Eikä muuten ikinä anneta rahana, vaan se on Suomalaisen kirjakaupan lahjakortti, jossa arvoa 20 €

Vierailija
46/154 |
05.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"100 mk oli iso rahalahja". Jaa, millä vuosisadalla? Itse sain vanhemmiltani ja kummeiltani yo-lahjaksi aikoinaan 1000 mk molemmilta, yhteensä yo-juhlissa sain 6000 mk rahalahjana.

Ehkä se riippuu niin piireistä sitten...

muistelen saaneeni mummeilta 500mk ja kummeilta 200 tai 300mk ja koko yo-potti taisi olla yhteensä 2000mk joka silloin oli HURJA SUURI SUMMA. Ja keskituloinen suku myöskin.....

Muistaakseni yleisin lahjasumma oli 50mk muilta kuin lähisukulaisilta ja 100mk serkkuperheiltä.

Vierailija
47/154 |
05.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmevuotias sai juuri kympin lahjaksi ja minun mielestäni se oli aivan liikaa. Mielestäni viisi euroa voisi olla viisivuotiaalle sopiva.

Kaksikymppiä meni meiltä tänään puolitutun juhliin, koska pelkän kortin kanssa ei kehdattu mennä ja kukkien ostaminen on aikamoista tuhlausta.

Vierailija
48/154 |
05.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistelen saaneeni mummeilta 500mk ja kummeilta 200 tai 300mk ja koko yo-potti taisi olla yhteensä 2000mk joka silloin oli HURJA SUURI SUMMA. Ja keskituloinen suku myöskin.....

Muistaakseni yleisin lahjasumma oli 50mk muilta kuin lähisukulaisilta ja 100mk serkkuperheiltä.

Vierailija
49/154 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on sekä vähän kouluja käynyt, kurjassa duunissa että kädestä suuhun elävä. Huh heijaa...

siis aivan oikeastikko te ootte noin sikoja ja tyhmiä ämmiä? jo on ahneus huipussaan!

en oo ikinä ees kuullu et vieraiden pitäis maksaa tarjoiluista. ihan sairasta edes ajatella niin.

täällä päin on tapana että ylioppilaille on lista esim. kukkakapassa ja siihen ihmiset laittaa 5 euroa ja juhliin viedään kukka ja ehkä kortti. eikä kukaan taatusti ajattele että olipa vähän!

missä päin suomea nää ahneet ämmät asuu.

20 euroa lähes tuntemeattomalle on aivan liian paljon! se on paljon jo isovanhemilta!

ei voi kun ihmetellä. ei oo kyllä tosiaan ihme että nykyään osa nuorista on ihan kieroutuneita jos jo vanhemmatki ajattelee näin. siis ei hyvää päivää mikä logiikka, vieraat maksaa juhlien tarjoilut! sairasta sairasta sairasta!

siitäkö että ajattelen erilailla kuin sinä? sinä vissiin kuulut juurikin niihin ahneisiin ämmin. :)

kirjotusvirheitä jos ajattelit niin ei tää niin tasokas palsta kuitenkaan ole että viittis kovinkaan tarkkaan kirjotettua tekstiä syynätä. antaa virheiden rehottaa! :) nipo!

Vierailija
50/154 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että juhliin viedään sen arvoinen lahja että järjestäjä ei jää tappiolle. Ei se ole nykyihmisten ahneutta vaan niinkuin ilmeisesti martat opettavat suomalainen vanha tapa.

Juhlia eivät kyllä tässä tapauksessa ole pienten lasten synttärit tai aikuisten nimipäivät, vaikka kyllä niihinkin vanhemmat ihmiset tuovat kahvipaketin ja viinerit mukanaan, mieheni mummo jopa sokerin ja vessapaperin.

Juhlien järjestäjänä ei odota saavansa 50-250€ lapselleen ylioppilaslahjaksi, mutta ainoa 20€ lahjasekki tuli pojalleni kaksi vuotta sitten urheiluseuraltaan. Isovanhemmat antoivat 250€, naapurit ja tädit, sedät, kummit sitten 50-150€.

Mutta ihan yhtä tervetulleita olisivat olleet lämpimän halauksen kanssa.

Vierailija
51/154 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

enemmän kuin palkat keskimäärin. Esimerkiksi täällä on asuntojen hinnat kaksinkertaistunut viimeisen 15 vuoden aikana, palkat sen sijaan eivät ole.

Vierailija
52/154 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

enemmän kuin palkat keskimäärin. Esimerkiksi täällä on asuntojen hinnat kaksinkertaistunut viimeisen 15 vuoden aikana, palkat sen sijaan eivät ole.

Palkat ovat jääneet niin jälkeen, että eläminen on nykyisin kallista. 20 e menee kauppaan äkkiä, eikä kassissa ole vielä kun vasta maitoa ja leipää suunnilleen. Ei todella ole enää varaa kannella kalliita lahjoja kenellekään. Juhlavaatteisiinkin kun menee jo monta sataa (4 henkeä).

Vierailija
53/154 |
05.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 vuotta sitten ja sain isovanhemmiltani 500 mk ja se oli sekä valmistujais- että joululahja.

Ylioppilaslahjaksi sain 80-luvulla mm lp-levyn, kirjan, korun, Aalto-maljakon ja parilta sukulaiselta 100 mk tms.

Ei olla mistään "huonoista piireistä", noi oli mun mielestä aika tavallisia silloin.

Vierailija
54/154 |
05.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja en edes muista mitä sain vanhemmiltani, varmaan jotain 200-300markkaa. Mutta isovanhemmiltani sain ajokortin, tai siis rahat autokouluun, mikä oli jo siihen aikaan muistaakseni 6000 markkaa eli tosi iso raha.

Ihan duunariperheestä olen, mutta olin ainoa lapsenlapsi, kai siksi isovanhemmat vähän hemmottelivat. Tuosta lahjasta kyllä oli tosi paljon hyötyä, en varmaan itse olisi vuosiin pystynyt maksamaan ajokorttia itse.

Vierailija
55/154 |
05.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon, mutta myös toiseen suuntaan, palkat ovat kyllä nousseet. Olen lähihoitaja=köyhä duunari, 10 vuotta sitten palkkani oli 40mk/tunti, nyt 14€/tunti, suhteutan sitä lahjaa vähän siihenkin. Ei sillä 100mk:lla eli 17 eurolla saa todellakaan tänä päivänä samaa kuin ennen.

Vierailija
56/154 |
05.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun elänyt yhden ihmisen palkalla, 2 aikuista + 3 lasta, tietää kuinka tiukassa se raha voi olla. Toisaalta nämä, joilla rahan taju on tyystin kadonnut tuskin hoitavat 1-3-vuotiaita lapsiaan kotona 300e/kk. Raha on niiiiin tärkeää.

Vierailija
57/154 |
05.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi yli 200 vierasta, joten sain paljon rahaa :) . Kokonaissumma mitä ylioppilas saa vaihtelee varmasti paljon sen mukaan kuinka isot juhlat, kuinka laaja ystäväpiiri ja kuinka paljon sukulaisia ylioppilaalla on. Minä sain yhteensä yli kymppitonnin, osa sukulaisista antoi 500 mk.

Tänä päivänä 50 e vastaa mielestäni tuota 200 markkaa, on ihan ok antaa 50 e, jos on huono rahatilanne mutta sen vähemmän en kehtaisi antaa jos menisin koko perheen voimin juhlimaan. Me ollaan annettu rippilahjaksikin kaikille 100 e, miksi annettaisiin ylioppilaalle vähemmän?

Vierailija
58/154 |
05.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain ylioppilaslahjaksi monilta satasen ja puhutaan sentään 1990-luvun alusta... Pikkuisen on kuitenkin niistä ajoista jo aikaa.

Vierailija
59/154 |
05.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun elänyt yhden ihmisen palkalla, 2 aikuista + 3 lasta, tietää kuinka tiukassa se raha voi olla. Toisaalta nämä, joilla rahan taju on tyystin kadonnut tuskin hoitavat 1-3-vuotiaita lapsiaan kotona 300e/kk. Raha on niiiiin tärkeää.

murehtia sun taloudellista pärjäämistä?

Vierailija
60/154 |
05.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyläilemme silloin tällöin, vaikkei nyt parhaimpia kavereita ollakaan. Ja muutostakin on vain pari kuukautta aikaa.

Jaa, entisten naapureidenkin lapsille pitää kantaa lahjoja. Huhhuh.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän