Kauheimmat kampaamokokemukset tänne!
Usein kampaajalla käydessä herää kyllä kysymys, että mitä ihmettä siellä kampaajakoulussa oikein opetetaan vai opetetaanko mitään?! Eivätkö kampaajat osaa arvioida, mikä kampaus sopii asiakkaalle ja mikä ei? Ja minkä ihmeen takia kampaajat eivät sano mielipidettään, jos asiakas ehdottaa jotain ihan hölmöä?
Minun eräs kauheimmista kampaamokokemuksistani sijoittuu teinivuosiin, toivottavasti niistä ajoista on ammattitaito kampaajilla kohentunut: Siihen aikaan oli muodissa tyvikohotus, ja minä tietysti halusin tuuheutta ja ilmaa päätä myöden meneviin hiuksiini. Kampaaja ehdotti, että laitetaan tätä tyvikohotusainetta myös koko hiuksiin, ja rullasi hiukset rullille. Ei tullut teinin mieleenkään epäillä kampaajan ammattitaitoa, ja lopputulos oli luonnontaipuisissa hiuksissa kuin permanentti. Ja aivan hirveä sellainen. Eihän sille voinut mitään tehdä! Itku siitä tuli. Kiitos vaan kovasti, vieläkin ärsyttää.
Kommentit (1105)
Kampaaja vinoili koko ajan hiuksistani: jakaukseni ei ole kuulemma koskaan ollut suora, ja hiukseni ovat niin raskaat että käytän niihin "varmaan jotain aloe veraa". Kun hän oli tasoittanut latvat, hän kauppasi hiuslenkkejä, ja teki minulle pyytämättä poninhännän. Tasoitus piti olla 40€, mutta hän pyysi 47, koska hiuslenkkikin maksoi. Kyllä minä maksoin, mutta tuo käynti oli viimeinen.
Kampaaja piti vastaanottoa yksinään kerrostalon jossain liikehuoneistossa. Leikkasi lyhyemmäksi, ihan ok, mutta harvensi hiukset ihan kauttaaltaan tosi ohkasiksi. Olin kuin kynitty kana.
Vierailija kirjoitti:
Parhaimmat lopputulokset olen saanut venäläistaustaisilta kampaajilta! Nykyinen on aivan huippu!
He yleensä ymmärtävät, että nainen haluaa näyttää kauniilta.
Eräs kampaaja puhui koko ajan raha-asioistaan, jotka eivät olleet hyvällä tolalla. No, eipä kampaamo kauan ollutkaan pystyssä.
Kehuttu ja lehdissäkin palstatilaa saanut seurapiirikampaaja käsitteli hiukseni pilalle. Kun menin valittamaan, niin vastaus oli ylimielinen eikä kampaaja suostunut ottamaan virheestään vastuuta. Hänen korkeutensa ei voinut tehdä virheitä.
Tavallisella kampaajalla sitten koetettiin asiaa korjata siinä määrin kuin pystyttiin.
Kampaamoissa on hyvin epämiellyttävää. Usein on sanottu ihan tökeröitä juttuja. Kerrankin eräs moitti hiuksiani tahmaisiksi. Olenkin opetellut leikkaamaan itse hiukset. Hieman eteen pitenevä polkka ja taakse hieman ohennusta. Helppo leikata ja näin olen tehnyt vuosia. Samoin kevyt vaalennus muutenkin vaaleaan hiukseen on helppo tehdä. Olen säästänyt tuhansia euroja.
Minulla oli lapsena sellainen pottatukka-kampaus ja menin tokaluokkalaisena sitä siistimään. Eli piti lyhentää etuhiuksia ja muutenkin kauttaaltaan noin sentti. Ei muuta.
Joku kampaaja sitten silppusi hiuksiani ja silppusi ja silppusi ikuisuuden kun oli aina "vähän epätasainen". Lopputuloksena olin lähes kalju. Hiuksia päässä varmaankin alle 2 cm ja näytin kamalalta. Meinasin itkeä ja isä vain nauroi, kun sanoin, ettei tästä kyllä makseta mitään. Isä sanoi että "No maksetaan nyt kuitenkin, tuohan oli vain harjoittelija, kyllä hänelle pitää työstä maksaa". Miksi ihmeessä pitää, kun työ meni pilalle eikä sitä saa edes korjattua, kuten esim. jos maalari on maalannut väärällä sävyllä, niin hänhän voi sen korjata ihan vain maalaamalla uudella sävyllä päälle. Eihän siitä väärin tehdystä tietenkään makseta euroakaan vaan vasta oikeasta lopputuloksesta. Hiusten liika leikkuu ei korjaannu mitenkään muuten kuin kasvattamalla, ja siihen menee monta kuukautta.
Menin tuon jälkeen kerhoon ja seuraavana päivänä kouluun, ja ihmisten ilmeistä kyllä näki että nyt on mennyt perseelleen. Kaikki olivat aivan kauhuissaan kun näkivät minut. Olisi ollut parempi vetää pääni ihan kokonaan siiliksi eikä jättää tuollaista lyhyeksi nyrhittyä.
Nykyäänkin kun sanon, että "joskus lapsena kampaaja silppusi minut kaljuksi, kaverit vastaavat "Minä muistan! Se oli ihan kamala!".
Tuon jälkeen en ole KOSKAAN leikkauttanut hiuksiani kampaajalla. Moneen vuoteen hiuksiani ei lyhennetty YHTÄÄN. Tuon jälkeenkin hiuksiani ovat leikanneet vain kaverit ja tutut. Ja lopputulos ollut aina hyvä. Olen itsekin leikannut kavereiden hiuksia ja moni kaveri tullut luokseni korjauttamaan jälkeä kampaajan jälkeen.
N42
Vierailija kirjoitti:
Pidän tasapitkää suoraa tukkaa käytännön syistä. Töissä hiukset ovat koko ajan kiinni enkä kyllä muutenkaan jaksa kamalaa muotoilemisrumbaa. Vaikka kuinka olen kampaajalle mennessä aina toitottanut, että "pelkkä kuivien latvojen tasaus, ei, en tosiaankaan halua kerrostusta hiuksiin", olen aika harvoin saanut sitä mitä olen pyytänyt. Kampaaja on alkanut mitään sanomatta leikata kerroksittain, koska hänen mielestään "on kivempi niin".
Hirveän kiva joo laittaa hiuksia kiinni kun ponnarista puskee eri mittaisia hiustukkoja tyhmän näköisesti, osa lyhyytensä vuoksi kohtisuoraan sojottaen ja ihan lyhyimmät suortuvat eivät enää ponnarille yltäen. Olen jostain kumman syystä vähentänyt kampaamokäynnit parin-kolmen vuoden väleille.
Kannattaisiko kokonaan lopettaa? Ihan hulluutta että tiedostat että pieleen menee ja silti jatkat kampaamossa käyntiä! Pitkät hiukset tasoittaa itsekkin niin helposti.
Näitä kommentteja kun lukee saan olla niin tyytyväinen ja iloinen, ettei siellä Suomessa tarvitse kampaajalla pilata ja kaikista hurjinta tuossa on se, että tuosta pitää vielä maksaa?!?!😳
Terv Ulkosuomalainen
Vierailija kirjoitti:
Juu piti vähän latvoja tasata niin silppusi ympäriinsä . Ja kerran piti tasata latvat niin veti siksak tyylillä . Järkkyä. Ja kerran täitartunta . Vaikka omaa kampaa tutkitun niin ei ottanut vaan paskasen ja harjan ja täit tuli.
Herrajumala, onko toi täitartunta totta? Eikö niitä välineitä mitenkään pestä asiakkaiden välillä? Käyn kampaajalla n. kerran vuodessa latvoja tasaamassa, enkä ole ikinä kiinnittänyt tähän asiaan huomiota.
Korona-aikaan käynti maksoi yli 200€ ja en muistanut ottaa maskia mukaan ja siitä kertakäyttösestä piti sitten erikseen kunnolla maksaa. Ja sitten kampaajat ilman työskentelevät ilman maskia. 😂 Go asiakaspalvelu! Olisi nyt voinut olla yli 100€ käynteihin maski kaupan päälle!
Ensimmäisen pesun jälkeen tyvikasvu taas näkyviin, jo oli hyvät aineet.
Minulla on kokemusta vain pikkukamaluuksista kampaajalla, mutta yleisempi havainto on sellainen ettei kampaajalla käynti tunnu enää kivalta kokemukselta. Muistan vielä.ajan, jolloin kampaajat vaikuttivat jotenkin hyvin hoidetuilta, muodikkaasti pukeutuneilta ja heillä itsellään oli kivat tukat. No nykyään he ovat hyvin arkisen oloisia eivätkä tunnu mitenkään välittävän ulkonäöstään. Voihan se johtua huonosta palkkauksesta yms mutta ennen kampaaja oli oman salonkinsa käyntikortti ja herätti habituksellaan ihailua. No, ajat muuttuvat. Myös keskustelutaito ja sosiaaliset kyvyt aistia haluaako asiakas jutella vai ei ovat huonompia kuin ennen. Samoin se mistä kenenkin kanssa kannattaa jutella. Sori, tästä tuli valitus.....
Vierailija kirjoitti:
Oma traumaattinen kokemus on, että kampaaja saattaa osata leikata hyvin kerran - mutta tämän jälkeen sama ei enää onnistukaan.. ei edes kuvien kanssa..! Ihan kuin se motivaatio päättyy, kun asiakas on saatu tyytyväiseksi kertan, ja luottamus orastamaan..
Ikävä kyllä kampaajat ovat aikamoisia vallankäyttäjiä asiakkaidensa hiusten ja ulkonäön suhteen. Täälläkin moneen kertaan esitetty ajatus tahallisesta sabotoinnista ei tunnu liian kaukaa haetulta, valitettavasti niin outoja kokemuksia on ollut..
Suomessa ei kai kiinnitetä huomiota asiakkaan kokonaisvaltaiseen tyyliin ja esteettiseen puoleen. Muualla maailmassa olen saanut kauniit hiukset jopa puutteellisella kielitaidolla.. joissain kulttuureissa naiseutta osataan arvostaa ja sitä halutaan tuoda esiin, toisin kuin täällä.
Sama. Kerran leikataan hyvin, seuraavalla kerralla alkaakin jo hutilointi ja aika menee kaiken maailman läyhäämiseen, niin että keskittyminen olennaiseen kärsii. Olenkin tehnyt sen havainnon ettei kannata alkaa porisemaan kampaajalle mitään ylimääräisiä lätinöitä vaan tuoda siinä alussa omat toiveet esille ja keskittyä sen jälkeen vaan lehden lukemiseen. Joskus saa vaieta hyvinkin määrätietoisesti koska juttua aletaan vääntämään vaikka aidan seipäästä. Pitäis osata kunnioittaa myös sitä ettei kaikki asiakkaan jaksa/halua jutella ja kuunnella kampaajalla käynnin aikana.
Itselleni kauheinta on ollut se, että samassa tilassa on useita asiakkaita ja sen myötä hirveä hälinä. Hermot menevät sellaisesta. Nykyään käyn vain yksityisyrittäjien luona, jotta vältyn melusaasteelta..
oltiin sovittu tietty hinta värjäyksestä lyhyisiinhiuksiin. Hinta olikin kassalla 15€ kalliimpi, valitin että oli sovittu x-hinta, perusteli että meni kauemmin kuin piti! Ei ole asiakkaan vika! En mene enää paikkaan, olin entinen, vakioasiakas.
Kävin noin vuosi sitten. Näytin inspiraatiokuvan. Tahdoin etuhiukset. Lyhyimmillään noin puolessa välissä kulmakarvoja ja nenää, pisimmllään nenänpäätä ja poskia. Latvoja piti vain tasoittaa. Hiukset oli alaselkään asti. Lopputulos. Otsahiukset oli noin 1 1/2cm lyhyimmillään ja latvat vähän yli olkapään. Oikeasti itkin kun pääsin kotiin. Tässä nyt olen kasvattanut hiuksia ja miettinyt mistä löydän hyvän kampaajan. Edellinen kun jäi eläkkeelle ja kauhistuttaa kokeilla, koska melkein 50v. hiukset eivät kasva kuten nuorempana. Ei jaksaisi joka kerta tätä.
Vierailija kirjoitti:
Kävin noin vuosi sitten. Näytin inspiraatiokuvan. Tahdoin etuhiukset. Lyhyimmillään noin puolessa välissä kulmakarvoja ja nenää, pisimmllään nenänpäätä ja poskia. Latvoja piti vain tasoittaa. Hiukset oli alaselkään asti. Lopputulos. Otsahiukset oli noin 1 1/2cm lyhyimmillään ja latvat vähän yli olkapään. Oikeasti itkin kun pääsin kotiin. Tässä nyt olen kasvattanut hiuksia ja miettinyt mistä löydän hyvän kampaajan. Edellinen kun jäi eläkkeelle ja kauhistuttaa kokeilla, koska melkein 50v. hiukset eivät kasva kuten nuorempana. Ei jaksaisi joka kerta tätä.
Ei auta noihin pilattuihin hiuksiin, mutta kasvatusta saattaa nopeuttaa, kun alat syödä monipuolisesti ja vältät hiusten turhaa pesua ja räpläystä.
Hiukset ja kynnet on elimistön roskakori ja niille riittää ravinnoksi vain se, mitä muulta elimistöltä jää yli.
Aloin noin 1,5 v sitten syödä joka päivä kananmunia, yleensä syön 4 kpl keitettyjä munia. Lisäksi syön suht vhh:sti, eli nopeat hiilarit pois (poikkeuksena sokeroitu mehukeitto, jota syön joskus jugurtin kanssa). Makeutusaineita ja alkoholia en käytä ollenkaan. Harjaan hiukset max 2 kertaa päivässä ja pesen kerran viikossa. Aiemmin harjasin hiuksia monta kertaa päivässä ja pesin parhaimmillaan joka päivä, vähintään 2-3 kertaa viikossa.
Nyt hiukset ovat kasvaneet kohisten. Paljon paksumpina ja vahvempina ja myös nopeammin kuin aiemmin!
Sitä en ymmärrä, miksi kampaajat vihaavat pitkiä hiuksia. Mikä hemetin pakkomielle heillä on saada pitkät hiukset lyhyiksi? Kun asiakas sanoo, että lyhennä 5 cm, niin lyhennetään 35 cm. Ylensä näillä kampaajilla on itsellään lyhyt ja harva kananpersetukka, joten liekö kateutta...?
Omakin kokemus nimittäin on, kun hiukseni oli pyllyn alareunaan ja kampaajaa pyyysin lyhentämään hiukset vyötärölle. Hän touhusi selkäni takana niin en nähnyt mitä tekee, ja lopputuloksena hiukset oli vain vähän olkapäitä pidemmät. Hän hihkui, että minusta nuo näyttää hyvältä!! No ei näyttänyt, joten en myöskään maksanut. Olin tullessani näyttänyt selkäpuolelta otetusta kuvasta, johon olin piirtänyt viivan, että tuon mittaisiksi leikkaat. Kun oli näyttää todistusaineisto, että oli sovittu minkä pituisiksi leikkaa, niin ei tarvinnut maksaa mitään. Laitoin myös someen postauksen, että älkää menkö tälle kampaajalle, eli paha kello kuuluu kauas.
Vierailija kirjoitti:
Kampaaja vinoili koko ajan hiuksistani: jakaukseni ei ole kuulemma koskaan ollut suora, ja hiukseni ovat niin raskaat että käytän niihin "varmaan jotain aloe veraa". Kun hän oli tasoittanut latvat, hän kauppasi hiuslenkkejä, ja teki minulle pyytämättä poninhännän. Tasoitus piti olla 40€, mutta hän pyysi 47, koska hiuslenkkikin maksoi. Kyllä minä maksoin, mutta tuo käynti oli viimeinen.
En koskaan anna kampaajan tehdä mitään ns. kivaa ponnaria tai lettiä. Kerran vuosia sitten menin tähän lankaan. Peilistä näytettiin äkkiä leikkaus ja tehdään sulle kiva letti. Myöhemmin kotona paljastui miten huonosti oli leikattu. Itse saksin niitä tupsuja. Mulla on niin paljon huonoja kokemuksia kertyny. On ollut otsassa värit, paidassa, näkymättömät raidat, väärän väriset. Liikaa leikattu, liian vähän leikattu. Kerrostettu takaa vaikka korostin ei saa ( nousee hiukset pystyyn). Epätasaisesti tasoitettu jne. Mulla on todella paksut hiukset ja ei vaan sitten osata.
Piti maksaa etukäteen kortilla sitten pääsi .