Kauheimmat kampaamokokemukset tänne!
Usein kampaajalla käydessä herää kyllä kysymys, että mitä ihmettä siellä kampaajakoulussa oikein opetetaan vai opetetaanko mitään?! Eivätkö kampaajat osaa arvioida, mikä kampaus sopii asiakkaalle ja mikä ei? Ja minkä ihmeen takia kampaajat eivät sano mielipidettään, jos asiakas ehdottaa jotain ihan hölmöä?
Minun eräs kauheimmista kampaamokokemuksistani sijoittuu teinivuosiin, toivottavasti niistä ajoista on ammattitaito kampaajilla kohentunut: Siihen aikaan oli muodissa tyvikohotus, ja minä tietysti halusin tuuheutta ja ilmaa päätä myöden meneviin hiuksiini. Kampaaja ehdotti, että laitetaan tätä tyvikohotusainetta myös koko hiuksiin, ja rullasi hiukset rullille. Ei tullut teinin mieleenkään epäillä kampaajan ammattitaitoa, ja lopputulos oli luonnontaipuisissa hiuksissa kuin permanentti. Ja aivan hirveä sellainen. Eihän sille voinut mitään tehdä! Itku siitä tuli. Kiitos vaan kovasti, vieläkin ärsyttää.
Kommentit (1073)
Vierailija kirjoitti:
Luottokampaaja, jolla käynyt vuosia, enkä haluaisi vaihtaa, mutta lattialuutun hajuinen pyyhe kaulan ympärillä on toistuva kauhukokemus. Miten sellaisesta kehtaa tai ylipäätään voi sanoa?
"Toin oman pyyhkeen. Sun pyyhe haisee pahalta."
Olin Tallinnan risteilyllä 18 v ja bailasin yön. Oltiin hyttijatkoilla, kun tuli kuulutus, että olis maihinnousu. Rynnättiin kaverin kanssa satamaan ja mun kaveri käveli seiniä pitkin keskustassa, kunnes yhtäkkiä mumisten tönittiin toisemme johonkin epämääräiseen kampaamoon, kun oltiin sitä ennen risteilyä mietitty, että olis kiva mennä.
Nukahdin penkkiin ja hiukset oli ihan ok siihen nähden, etten tiedä, et mitä olin pyytänyt, mutta ei ne kyllä ihan sellaiset ollut, mikä mulla oli visio ennen reissua. Vaalea kaverini oli värjäyttänyt kulmakarvansa pikimustaksi ja myös nukkunut siellä.
vanhukselle 80+ sukulais meihelle oli joku ukkomailta tullu miesparturi ja leikannu semmosen teineille tarkotetun viimesimmän muotitukan. Puoliks kalju alhaalta ja jotenkin päällä pitempää....Kyllä nauratti!
Vierailija kirjoitti:
En ota kampaamossa värikäsittelyä enää, koska tosi monta kertaa on käynyt niin, että lopputulos ei näytä sen paremmalta kuin kotona itse värjäämäni.
Jos maksan ison summan, niin sen värjäyksen on oltava hyvännäköinen ja sellainen, ettei se näytä samalta kuin itse laitettu.Olen sellaisessa kampaamossa käynytkin, missä tämä toteutui, mutta sitten tuo kampaamo-yrittäjä muutti toiselle paikkakunnalle.
Olen täsmälleen samaa mieltä. Käyn silti välillä kampaamossa toiveikkaana. Vihdoin olisi varaa käydä enemmänkin, mutta hyvää kampaajaa on todella vaikea löytää. Kerran jo löysin, mutta hänestä tuli ensin kouluttaja ja sitten lähti ulkomaille hommiin. Ihmekös, kun oli niin loistava teknisesti ja tyylillisesti.
mies kampaaja kysyi mitä haluan, näki mitä minulle oli ennen tehty..selitin että en halua lyhyttä koska minulle ei jää kuin iso pää sitten, likaisen tuolin jälkeen pesupaikalle ja pesu ja heti siitä tuoliin takaisin. permanenttti tehtiin osaan päästä siis yläosaan ja hän kehui kuinka tuli paljon kiharaa taaksekkin. Mutta sitten alkoi leikkaus ja se otti pois kaikki aikaisemmat odotukset. Takaa hiukset lyhennettiin melkein juuria myöten, en ymmärtäny miksi sitten tehtiin ne kiharat sinne...korvat kierrettiin ja tehtiin kolo kolon perään. Lopuksi föönattiin pystyyn keskeltä ja lopputulos oli aivan kauhea. 70 vuotta vanhalla akalla pystytukka. Niin kauhea että en mennyt mihinkään vaan kotona pesin kaikki pois mutta permanenttiä eikä koloja voinut paikata mitenkään.Nyt melkein kahta kuukautta myöhemmin on hiukset vähän kasvaneet ja peittäneet kolojakin, mutta ei se hääviltä näytä vieläkään. Ja kehui vielä kuin kaunis tuli, en ymmärrä ollenkaan miten semmonen ihminen voi toimia kampaajana, ei mitään käsitystä mikä sopii kenellekkin. En koskaan aukase sen kampaamon ovea, en koskaan.Enkä tiedä minne menen seuraavan kerran on sen verran karmiva kokemus
Menin Joensuussa tuoksutonta värjäystä hakemaan ja ylipuhuttiin leikkaus plus värjäys eli ihan turhaa rahanmenoa. Raidat tehtiin foliolla niin että tyveä jäi sentti (!!) näkyviin. Aivan uskomatonta. Kun valitin asiasta niin olin hankalin asiakas koskaan. Sain osan rahasta takaisin ja dissasin paikkaa kaikille. Jouduin teetättämään raidat uusiksi toisaalla.
Vierailija kirjoitti:
Halusin pitkiä hiuksiani leikattavan kerroksittain latvoista ja näytin sormella kampaajalle kuinka korkealle toivoin kerrostuksen yltävän. Se neropatti sitten leikkasi osoittamalleni korkeudelle YHDEN tasaisen kerroksen niin että ei siitä pystynyt enää parhaallakaan korjausleikkauksella tekemään siedettävän näköistä.
Tästä ja muutamasta muusta tuli mieleen mahdollinen selitys.
Ehkä ne vaan on matalasti koulutettuja ja yksinkertaisia suurin osa?
*#Kuvitteellinen#
Asiakas on siinä tuolissa vähän eksyneenä. Tuli tänne pyytämään palvelusta. Minä päätän mitä tehdään, olen hiusalan ammattilainen, ja ammattikoulun opettaja sanoi että minulla on hyvä tyylitaju.
Meille on opetettu, että polkka sopii pyöreille kasvoille, räväkkä yli 50-vuotiaille ja sellaisille, joiden kannattaisi vetää huomio pois naamastaan. Ohuita hiuksia kerrostetaan paljon, ja leikataan tukihiuksia. Luonnonkiharat asettuu hyvin tosi lyhyenä. Jos niitä on pakko ohentaa, kammataan kuivana ronskein ottein.
Kun asiakkaalla on pitkät hiukset, kannattaa ylipuhua lyhentämään reippaammin, koska tarkoitus on saada hänet käymään useammin. Jos asiakas on voimakkaasti eri mieltä, otetaan silti enemmän pois ihan uskalluksen mukaan. Yleensä 10 -20 senttiä menee läpi.
Värjäyksen kanssa ei ole niin väliä, millainen se on. Me opittiin perussäännöt värjäyksestä ja permiksestä, mutta opettaja sanoi, että vahinkoja sattuu koska eihän me olla kemistejä.
Tärkeintä on olla itsevarma, eikä ikinä saa antaa asiakkaan huomata jos meni pieleen. Sanotte vaan, että se on muotia nyt näin, Milanossa näkyy paljon ja Milano on muodin edelläkäviä. Tai sanotte että kellään ei vielä ole ja asiakkaan piirteisiin sopii täydellisesti.
Jos asiakas vaikuttaa alusta lähtien yhteistyöhaluttomalta jankaten näkemystään, voitte föönata tai letittää tai muuten piilottaa pikkuvirheet. Vältytte aiheettomalta nipotukselta.
Korvausvaatimuksiin älkää ikinä suostuko, yrittäähän ne vaikka mitä.
Small talkin tarkoituksena on profiloida asiakas (ihan samalla tavalla kuin psykiatrit tekee, sanoi opettaja). Pitää varmistaa ikä, onko sinkku vai perheellinen, viihtyykö baareissa, meikkaako jne. On hyvä kysyä, mitä asiakas toivoo, koska sillä saa luottamusta ja keskustelun aikaan.
Ajan myötä oppii näyttämään kiinnostuneelta ja myötäilemään oikeissa kohdissa. Hyvä kampaaja ottaa asiakkaan huomioon, mutta tiedostaa ettei asiakas päätä. Asiakkaalla ei ole ymmärrystä siitä, mitä kampaaja voi tehdä tai mikä hänelle sopii.
Huomaatte kyllä, kun teette oman päänne mukaan, asiakas on aina tyytyväinen kun kysytte. Jos ei ole, menee muualle ja oppii aikanaan, mikä hänelle on parasta.
Näinkö se menee?
Kävin lapsesta asti kampaajalla, joka oli vanhempieni ystävä. Sain jatkuvasti kuulla kommentteja ulkonäöstäni, kuten painonnoususta ("on tainnut keksit maistua"). Kun kerroin haluavani kasvattaa oman värini takaisin, kampaaja haukkui oman hiustenvärini hiirenharmaaksi ja ihmetteli, kuka sellaisen tukan haluaisi.
Kerran minulle piti tehdä värinpoisto, ja tukka jäi kirkkaan oranssiksi. Kampaajalla ei ollut mitään suunnitelmaa sen suhteen, miten väri saataisiin fiksattua. Aloin sitten itkeä kampaajan tuolissa, kun tukka oli niin hirveän näköinen. Tästä sain kuulla pilkkausta vuosia, ja kuulemma kampaaja oli kertonut muille asiakkailleen minusta makeasti naureskellen.
Sain myös hänen myymästään shampoosta hilsettä ensimmäistä kertaa elämässäni. Kun kerroin tästä, kampaaja väitti, etten osaa pestä hiuksiani oikein. Kumma kyllä, hilse hävisi sen sileän tien, kun vaihdoin shampoota.
Lopulta keräsin rohkeutta ja vaihdoin kampaajaa. Nykyisessä kampaamossani käyn vapaiden aikojen mukaan eri tyypeillä, mutta aina saan toivotun lopputuloksen.
Rehellisesti sanottuna olen vasta nyt herännyt siihen, ettei kyseessä ole kovin taitava kampaaja. Harmittaa katsoa äitini hiuksia, jotka voisivat osaavamman tekijän käsissä olla huomattavasti kauniimmat. Hankala vaan mennä sanomaan, kun kyseessä on hänen ystävänsä.
Vierailija kirjoitti:
Olin Tallinnan risteilyllä 18 v ja bailasin yön. Oltiin hyttijatkoilla, kun tuli kuulutus, että olis maihinnousu. Rynnättiin kaverin kanssa satamaan ja mun kaveri käveli seiniä pitkin keskustassa, kunnes yhtäkkiä mumisten tönittiin toisemme johonkin epämääräiseen kampaamoon, kun oltiin sitä ennen risteilyä mietitty, että olis kiva mennä.
Nukahdin penkkiin ja hiukset oli ihan ok siihen nähden, etten tiedä, et mitä olin pyytänyt, mutta ei ne kyllä ihan sellaiset ollut, mikä mulla oli visio ennen reissua. Vaalea kaverini oli värjäyttänyt kulmakarvansa pikimustaksi ja myös nukkunut siellä.
Tämä on jotenkin ihan paras tarina ketjussa. On siinä kampaajat ihmetelleet kun nuoret suomi-naiset koikkelehtivat aamulla kännissä tuoliin ja sammuvat kesken kaiken.
Vein kerran tätini kampaajalle ja jäin odottamaan häntä. Kampaamossa oli pari tuolia ja nähtävästi toisella kampaajalla oli tyhjä aika ja hän alkoi jutella kanssani. Juttelu oli ihan normaalia ajan tappoa, mutta sitten kampaaja alkoi vängätä että voisi tehdä minunkin hiuksilleni jotain kun odotan tätini kampauksen valmistumista. Tämä kampaaja lopulta suutahti ja haukkui hiukseni ja sanoi että kampaamo saa huonoa mainetta kun kävelen sieltä ulos hoitamattomien hiusten kanssa.
Olen jo vuosikymmeniä kulkenut kampaamosta kotiin laitakatuja, ettei vaan tutut tule vastaan. Sitten kotona kylppäriin laittamaan hiukset, siinä onkon joka kerta totuttelemista.
Jos leikkaus jotenkuten onnistuu, niin se katukuntoon laittaminen ei useinkaan kampaajilta onnistu.
No voishan tietysti huivin vetää päähän kotiin lähtiessä, mutta vieraalta tuntuu. Talvellakin varaan vain ilta- tai iltapäivä aikoja.
Ja se hiusten pesu ja kuivaaminen pyyhkeeseen ärsyttää, kun meikkivoiteet poskilta ja otsalta lähtee saman tien. Miks ihmeessä ei voi suihkuttaa sillä bidellä varovammin.
Kyllä ne on nää jotka kyselee ihmisten henkilökohtasia asioita.
Ettekö te tajua että asiakas kertoo sen mitä haluaa ja asiakas itseasiassa määrittää keskustelunaiheetkin.
Ette te voi alkaa kyselemään ihmisten työpaikkoja, koulutustaustaa, lapsista, sukulaisista, utsia kodin omistussuhteita jne.
Eiko hemmetti ole mitään käytöstapoja.
Mä en tiedä kehtaanko edes tänne kertoa.
No-okei. Kaverin mutsi oli kotikampaaja. Tämä siis vuonna-88 yläasteella. Olin vähän kasvattanut hiuksia pitkäksi ja hän sanoi, että nyt tehdään Don Johnsson -look.
Eli yli pitkät pystyhiukset, otsahiukset ja tajatukka. Tietty vähän vaaleita raitoja.
No- maailmassa on yksi ihminen , jolle tämä look sopii ja se on Don Johnsson.
En muista kauanko pidin, kunnes ajoin. koneella pois. Kaverit kettuilivat, mutta tytöt jostain syystä pitivät discossa.
Ja käsittääkseni se on ainut seksuaalinen häirintä.Olen yrittänyt meetoon jälkeen reflektoida. Pidin käsiä Leviksen takataskuissa suutelemisen jälkeen. Ilman lupaa. Sori.
Ei minulla muuta, mutta ihmetyttää se etten ole ikinä vielä törmännyt kampaajaan, jonka senttitaulukko olisi sama kuin asiakkaan. Jos sanon että 2 senttiä maksimi saa latvoista ottaa, aina lähtee vähintään viisi. Ihan sama vaikka niiden mielestä on mikä tahansa syy leikata enemmän, pitäisi maksavan asiakkaan toivetta kunnioittaa. Pitäisikö jättää maksamatta jos leikkaa enemmän kuin on pyydetty.
Olisi mukava tietää onko ap:lla ärsytys laantunut näin 18v jälkeen.
En mee enää ikinä eläissäni kampaajalle kun ne pirulaiset leikkaa aina liikaa vaikka miten vannottais että ihan vaan 2 cm pois. Tasaan latvat ite, tukka 4 osaan, sitte leikkaus ja sitte kamman kanssa tasotus. Eikä maksa mitään, jee!
Kampaajanaiset oikein haluamalla haluaa että toisella naisella on ruma pottatukkapolkka:D vieläpä pikimusta!
Minäkin kuulin vuosikymmeniä tuota samaa soopaa, että edes naisilla ei kasva sitä pidemmäksi, että kaikki kuvissa näkyvät sitä pidemmät hiukset on aina keinopidennyksiä tai peruukkeja! Nykyään lyhennän itse hiukseni, senkin takia etten istu niiden päälle, niin pitkiksi ne kasvoivat ilman näitä saksisuhmureita. Olen kuullut monilta partureilta, että he leikkelivät barbiensa hiukset melkein pakkomielteisesti pois ja samanlaisia kommentteja näkee nykyään videoissa, missä leikataan pitkät upeat hiukset lyhyiksi - oikein hurrataan mitä pidemmät hiukset pätkäistään poikki. Parturikampaajien #hiusvihanäkyväksi