Kauheimmat kampaamokokemukset tänne!
Usein kampaajalla käydessä herää kyllä kysymys, että mitä ihmettä siellä kampaajakoulussa oikein opetetaan vai opetetaanko mitään?! Eivätkö kampaajat osaa arvioida, mikä kampaus sopii asiakkaalle ja mikä ei? Ja minkä ihmeen takia kampaajat eivät sano mielipidettään, jos asiakas ehdottaa jotain ihan hölmöä?
Minun eräs kauheimmista kampaamokokemuksistani sijoittuu teinivuosiin, toivottavasti niistä ajoista on ammattitaito kampaajilla kohentunut: Siihen aikaan oli muodissa tyvikohotus, ja minä tietysti halusin tuuheutta ja ilmaa päätä myöden meneviin hiuksiini. Kampaaja ehdotti, että laitetaan tätä tyvikohotusainetta myös koko hiuksiin, ja rullasi hiukset rullille. Ei tullut teinin mieleenkään epäillä kampaajan ammattitaitoa, ja lopputulos oli luonnontaipuisissa hiuksissa kuin permanentti. Ja aivan hirveä sellainen. Eihän sille voinut mitään tehdä! Itku siitä tuli. Kiitos vaan kovasti, vieläkin ärsyttää.
Kommentit (1073)
En muista kerroinko täällä mutta vihaisen oloinen nuori parturikampaaja joka ei pukahtanut 2 tuntiin mitään tosi äkäisenä laittoi raitoja yms,leikkasi hieman vinoonkin, viereisessä parturipenkissä toinen parturikampaaja iloisesti jutteli asiakkaalle ja juttua riitti,ajattelin että tuolle olisi pitänyt varata aika,oli kaikenlisäksi omistaja,luulis että omistaja olis mullekin sitten jutellut kun näki että en viihtynyt, mun parturikampaaja kaikenlisäksi sottasi otsan,ei kertonut vaihteita mitä teki ja kysyi vasta loppusuoralla että haluanko kahvia tms,olis maistunut edes se vesilasillinen mutta ei oikein uskaltanut yrmyltä kysyä...lopputulos värjäyksen suhteen oli nätti vaikka leikkaus ei suora.
Tällaisten juttujen takia lopetin kokonaan kampaajilla käymisen noin viisi vuotta sitten. Koko elämäni aikana olen yhden (!) kerran saanut sellaisen lopputuloksen kuin pyysinkin. Hiusten värjäys kotona on helppoa ja edullista, eikä mistään huomaa eroa kampaamovärjäykseen verrattuna. Myös hiusten leikkuu onnistuu ihan omin kätösin. En halua maksaa julmettuja hintoja jostain, mikä menee systemaattisesti aina pieleen.
En ota kampaamossa värikäsittelyä enää, koska tosi monta kertaa on käynyt niin, että lopputulos ei näytä sen paremmalta kuin kotona itse värjäämäni.
Jos maksan ison summan, niin sen värjäyksen on oltava hyvännäköinen ja sellainen, ettei se näytä samalta kuin itse laitettu.
Olen sellaisessa kampaamossa käynytkin, missä tämä toteutui, mutta sitten tuo kampaamo-yrittäjä muutti toiselle paikkakunnalle.
Erikoista oli, kun yritin puhua niitä näitä kampaajalle, niin hän vain oli vaivaantunut eikä puhunut mitään. Vaikutti jotenkin kireältä. Eipä sitten loppuajan puhuttu mitään. Kyllä minusta palveluammatissa voisi edes vähän puhua asiakkaalle.
Yritin lukion aikana kasvattaa hiuksiani pidemmäksi, mutta ne jäivät aina maksimissaan lapaluille ulottuviksi. Olen kotoisin pieneltä paikkakunnalta jossa oli vain yksi parturi-kampaamo. Lähdin sitten opiskelemaan kauemmaksi, satuin saamaan solukaveriksi kampaaja opiskelijan joka hän käytti minua "harjoituspäänä" ja kuinka ollakaan hiukseni kasvoivat kahdessa vuodessa huomattavasti pidemmiksi ja niiden kunto parani kaverini suosittelemien pesu- ja hoitoaineiden myötä.
Olin sitten käymässä kotona ja törmäsimme kaupassa entiseen kampaajaani ja äitini kertoi hänelle että olen viimeinkin saanut pitkään toivomani hiusten kasvatuksen onnistumaan. Tämä kampaaja katsoi hiuksiani ja sanoi että varaa minulle ajan, hiuksiani pitää lyhentää ainakin 20 cm, että ne näyttävät hyviltä. Me tajusimme siinä että tämä kampaaja oli aina lyhentänyt hiukseni oman mielensä mukaan eikä suinkaan auttanut niiden kasvatuksessa. Kieltaydyin ajan varaamisesta ja sain palkaksi huudot ja haukut, olin kuulemma kiittämätön pentu, joka ei arvosta 30 vuoden kokemusta. Osansa haukuista sai myös äitini joka ei määrännyt minua varaamaan sitä aikaa. Se kampaaja menetti sitten muutaman asiakkaan kun äitini päätti ettei ajaminen naapuri paikkakunnalle olekaan niin paha ja suositteli uutta kampaajansa kaikille tutuilleen.
Menin värjäyttämään hiukset vaalean ruskeiksi (olin blondi) ja kampaaja päivitteli sitä, että on kuulemma liian keltainen tukka, ettäkö vaaleen ruskeeks sais..
Tässä kohtaa jo hieman soi hälytyskellot päässä, koska oon itsekkin onnistunu blondista ruskeaan värjäämään helposti ja nyt kun kerrankin ajattelin hieman panostaa itseeni illalla olevia treffejä varten, niin kampaajasta tällainen värimuutos on hankala tehdä..
No istuin kuitenkin siinä penkissä samalla lukien seiniltä hänen saamiaan palkintoja ja tunnustuksia työstään ja koitin rauhoitella itseäni. Hän halusi vaalentaa mun tukkaa vielä ennen värin laittamista ja sanoin jossain vaiheessa värin polttelevan päänahkaa. Hän sanoi, että se on normaalia ja otti toisen asiakkaan siinä välissä kun väri vaikutti. No sitten hän kauhisteli vaalennusta pois pestessä, että mulla lähtee tukkaa. Onneks mulla on paksut hiukset, niin ei niin selkeesti näkyny.
Seuraavaksi väri. Katsoin kauhistuneena, kun hän rupes laittamaan violetin väristä ainetta mun tyviin, mutta ajattelin sen olevan sitä ruskeaa mistä oltiin puhuttu, koska joskushan se väri näyttää erilaiselle aineena kuin hiuksissa. Ei näyttänyt. Lopputulema oli vaalea (ei siis edes ruskea) tukka violetilla tyvellä.
Onneksi eräs puolituttu kampaaja tuli torilla vastaan ja korjasi tilanteen vielä samana päivänä.
Miksi te suostutte maksamaan tuollaisista aivan sovitun vastaisista lopputuloksista? En ymmärrä. Tottakai täytyy etukäteen tarkasti sopia mitä ollaan tekemässä ja millaiseen lopputulokseen on mahdollista päästä, hiuksissa kun tosiaan on eroja. Jos tulos on jotain aivan muuta, kieltäytykää maksamasta. Itse vaatisin korvauksia enkä lähtisi päin persettä leikatulla tukalla kotiin.
Vierailija kirjoitti:
No kampaajapa leikkasi tukan muuten ihan lyhyeksi, mutta jätti ohuen niska- ja sivutukan a' la 80-luku ja Nick Kershaw :-/
Sitten hän vielä föönäsi sen päälitukan palloksi ja käänsi ne ohuen niskahaivenet rullalla ylöspäin.
Tulos oli kuin suoraan Mars hyökkää -elokuvasta. Kun pääsin ulos kampaamosta, syöksyin ensimmäiseen pimeään nurkkaan minkä löysin ja syljellä (!) yritin oikaista tukkaani. Hävetti niin kamalasti.
Kotiin päästyäni totesin, etten kehtaa mennä ihmisten ilmoille 80-luvun niskatukkamiehenä, koska olen 2000-luvun nainen ja leikkasin niskahaituvat pois.
Näin olkapituiseksi ajatellusta kampauksesta tuli hyvin lyhyt poikatukka :-(
Naisten takatukka on kuumintä trendiä nyt 2023 et ymmärrä muodin päälle.
Perheen äitinä sain aina kanpaajilta "täti# kampauksen kun rupattelu kääntyi kysymykseen onko sinulla lapsia? Eikä perheen äiti voi olla räväkkä/seksikäs myöskään toivoamiani värejä ei käytetty kauhisteltiin ja ehdolteiin luonnolisia värejä. Nyt minulla on kultaakin kalliimpi kampaaja joka tekee niin kuin tahdon ja saan shokki värejä tai mitä vain!!
Sama! Mullakin on paljon punapigmenttia tumman ruskeissa hiuksissani.
Joskus halusin sellaiset kauniit luonnollisen väriset aurinkoraidat eli vaaleanruskeat , muutaman asteen vaaleammat kuin oma värini. Kerroin, että ei blondia ja eteenkään ei platinablondia! sillä se muuttuu keltaiseksi.
No mitä sain, tietekin platinablondiraitoja. Meni viikko ja raidat muuttuivat keltaiseksi.
En vaan ymmärrä, että jos sanotaan että "EI" ja se kuullaan juurikin päinvastaisesti.
Minulle kampaajat eivät ole koskaan suostuneet leikkaamaan lyhyttä tukkaa, koska minulla on paksu ja luonnonkihara tukka ja heidän mielestään liian upea leikattavaksi.
Kerran menin sitten lähimpään parturiliikkeeseen pätkimään vaalennetun latvahampun pois. Olisin halunnut kaikki blondaukset pois mutta ei. Puoli vuotta myöhemmin varasin samaan paikkaan mutta eri kampaajalle ja tein tiettäväksi, että nyt lähtee joka ikinen vaalea kohta, en enää katsele tätä trasselituppoa josta ei mene harjakaan läpi. Kampaaja teki työtä käskettyä ja sivummalla oli edellisen leikkauksen tehnyt toinen kampaaja näyttämässä hapanta naamaa. Nyt olen tyytyväinen tukkaani enkä välitä pätkän vertaa siitä, mitä kukakin meikän kuontalosta ajattelee.
Mä yleensä annan kampaajalla "vapaat kädet" ja olen ollut enimmäkseen tyytyväinen lopputulokseen. Mutta kerran kampaaja oli vähän liian rohkea valinnoissa. Värjäsi hiukset muuten mustiksi, mutta laittoi pään täyteen punaisia, vihreitä ja keltaisia raitoja ja hiukset olivat lyhyet. Näytin joltain friikiltä, jolla oli semmonen muovinen vappuperuukki päässä.
En lukenut koko ketjua enkä ole itse kampaaja. Onko teille muille tullut mieleen, että aika usein meidän hiustoiveemme ovat täysin ristiriidassa sen kanssa, mitä hiuksille yleensä voi tehdä? Minäkään en saa näistä pirun haituvista tuuheaa, paksua tukkapehkoa, vaikka kuinka toivoisin - harmi!
Kerran on kyllä minunkin hiukseni olleet kampaajakäynnin jälkeen sen näköiset, että kampaaja antoi mukaani tehokasta hoitoainetta ja kehotti käyttämään sitä useamman kerran viikossa, vaikka purkin kyljessä oli maininta, että sitä voi käyttää enintään kerran viikossa. Tämä sen vuoksi, että minulle piti laittaa hiuksiin vain vähän värisävyä kirkastavaa värihuuhtelua - ja lopputulos oli tumma, vahva viininpunainen, joka ei sopinut yhteen kasvojen värin kanssa ollenkaan! Tulin sairaan näköiseksi. No, se oli silloin, nyt tyydyn omiin harmaisiin.
Vierailija kirjoitti:
No kampaajapa leikkasi tukan muuten ihan lyhyeksi, mutta jätti ohuen niska- ja sivutukan a' la 80-luku ja Nick Kershaw :-/
Sitten hän vielä föönäsi sen päälitukan palloksi ja käänsi ne ohuen niskahaivenet rullalla ylöspäin.
Tulos oli kuin suoraan Mars hyökkää -elokuvasta. Kun pääsin ulos kampaamosta, syöksyin ensimmäiseen pimeään nurkkaan minkä löysin ja syljellä (!) yritin oikaista tukkaani. Hävetti niin kamalasti.
Kotiin päästyäni totesin, etten kehtaa mennä ihmisten ilmoille 80-luvun niskatukkamiehenä, koska olen 2000-luvun nainen ja leikkasin niskahaituvat pois.
Näin olkapituiseksi ajatellusta kampauksesta tuli hyvin lyhyt poikatukka :-(
Ei voi olla totta! Mulla on aivan vastaava kokemus! Ja kyllä, kotona saksilla sitten leikkelin niskaosion tasalleen muun hiuksen kanssa, eli lyhyt polkka tuli. Ja peilin edessä meni tunti, kun piti saada suht koht siistiä. Ei edes keneltäkään kaverilta tullut pyydettyä apua, kun ajattelin, että saavat vuosisadan naurut. Eipä ole tullut siinä kampaamossa enää sitten käytyä..
Ja edelliseen, että tapahtui jo vuosia sitten, kun kyseinen kampaus ei todellakaan ollut mikään muoti-ilmiö
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua enkä ole itse kampaaja. Onko teille muille tullut mieleen, että aika usein meidän hiustoiveemme ovat täysin ristiriidassa sen kanssa, mitä hiuksille yleensä voi tehdä? Minäkään en saa näistä pirun haituvista tuuheaa, paksua tukkapehkoa, vaikka kuinka toivoisin - harmi!
Kerran on kyllä minunkin hiukseni olleet kampaajakäynnin jälkeen sen näköiset, että kampaaja antoi mukaani tehokasta hoitoainetta ja kehotti käyttämään sitä useamman kerran viikossa, vaikka purkin kyljessä oli maininta, että sitä voi käyttää enintään kerran viikossa. Tämä sen vuoksi, että minulle piti laittaa hiuksiin vain vähän värisävyä kirkastavaa värihuuhtelua - ja lopputulos oli tumma, vahva viininpunainen, joka ei sopinut yhteen kasvojen värin kanssa ollenkaan! Tulin sairaan näköiseksi. No, se oli silloin, nyt tyydyn omiin harmaisiin.
Teininä pyysin, ettei leikattaisi korvien kohdalta poikki eikä pottakampausta.
- joka kerta pottakampaus, pituus ja kerrostus vaihteli eri kampaajilla
Myöhemmin pyysin tekemään permiksen vähän isommilla rullilla, ettei tule säkkärää eikä hiuksia irtoa niin paljon, halusin vain helpommin muotoiltavat.
- 2 kampaajaa uskoi, loppujen jäljiltä oli siililaikkuja käkkärässä. Mielenkiintoisen näköinen 3 kk kuluttua..
Näiden jälkeen oli kampaaja, joka teki kuten pyysin (olin tosi tyytyväinen), mutta hän muutti jonnekin pitkälle.
Tämän jälkeen lopetin värjäykset ja permikset, koska jokainen kampaaja teki täsmälleen niin kuin halusi
- "minä tiedän paremmin mikä sinulle sopii"
- vinoon leikattuja tai klommoisia otsatukkia
- pakkomielle ohentaa tai kerrostaa ohuita hiuksia, vaikka olin kieltänyt ("sopii sulle niin hyvin")
- hiuksia kasvattaessa 10 cm pois kolmen kk välein
- shokkiväri- ja kananperse-maanittelut
Viimeinen pisara oli, kun taas uusi kampaaja kuunteli herttaisesti hymyillen ja lupasi tehdä juuri niin kuin halusin.
Malli olikin tosi vaikea toteuttaa, pyysin leikkaamaan tietyn pituisen pätkän huonokuntoisia hiuksia pois, ilman kerrostuksia ja ohennuksia. Näytin että tämän verran, mitä sormien välissä on.
Kampaaja leikkasi ihan toisenlaisen, lyhyemmän, kerrostetun, muotoillun. En tajunnut leikatessa, koska eihän sitä ikinä leikata suoraan poikki, vaan ensin alaosa ja osioittain.
Tämä kampaaja myönsi suoraan, ettei ollut aikomustakaan tehdä kuten pyysin, koska hänellä oli oma visio. Se perhanan voimakkaasti kerrostettu potta. Joka lätsähtää pesun jälkeen päätä myöten ohuena ja porrastettuna. Porrastukset alkavat haaroa kuukauden kuluttua.
Lopputulos: En maksa paskasta kampauksesta ja paskasta kokemuksesta. Leikkaan itse ja pidän vaan aina kiinni. Ainoa mikä harmittaa on se, etten tajunnut paljon aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
pyramidipää kirjoitti:
Kun tätä armottomien hiuskuontaloiden vuonna 2005 aloitettua ketjua on selannut15 sivua sieltä täältä on pakko kysyä: eikö kampaajien asiakkailla ole mitään kuluttajansuojaa? Siis jos pitkä tukka on sellaista materiaalia, että sen pätkäisystä voisi saada jonkun satasen myymällä aitoa hiusta pidennyksiä varten niin eikö ole rangaistavaa naksaista asiakkaan hiuksista vuosien kasvatustulos?
Onko Suomessa kuluttajalla tosiaan niin onneton tilanne, että paikan tasosta riippumatta hiustenleikkuun, permanentin tai kampauskäsittelyn tulos voi olla mitä vain ja on kampaamosta kiinni missä määrin tehty kämmi korvataan. Eihän automekaanikkokaan saa räveltää asiakkaan autoa hajalle, elektroniikkaliikkeen myyjä pudottaa asiakkaan puhelinta lattialle, kauppa myydä mätää jauheNlihaa tai leipomo myydä vehnäsämpylää gluteenittomana.
Asiakkaan hiuksia saa sen sijaan raastaa, riipiä veitsellä, polttaa kynttilällä ja vetyperoksidilla, kähertää 1700-lukulaiseksi lampaanperuukiksi, sävyttää säväyttäväksi kikertävänkukertavaksi punakeltavihreäksi hirvitykseksi, kammata ja kähertää rumille letille ja muille kivoille kiepautuksille, jotka näyttävät edustavilta sukulaismummojen hyllyjen päälle aseteltavissa hääkuvissa ja föönata muuten vain maan painovoimaa uhmaavaksi kypäräksi.
Asiakkaan pitäisi ilmeisesti haistella ilmasta ja katsella kristallipallosta voiko jollekin hiustennyrhijälle mennä, selittää haluamansa kuin lapselle, vahtia parin peilin kanssa piilarit päässä (jos on huono näkö) kuin haukka mitä täti tekee siinä saksien kanssa, ohjaistaa ja neuvoa jos sakset menevät vähänkään väärään suuntaan, sanoa vastaan kun kampaaja sättii leikkuun menevän pilalle huonon tukan vuoksi, väitellä kampaajan kanssa hiustenhoidosta kun kampaaja ei ymmärrä ohutta tukkaa, piikkisuoraa tukkaa, luonnonkiharaa tukkaa, pitkää tukkaa, lyhyttä tukkaa ja muuten vain tukkaa kun kampaaja on too sexy for her or his job eikä hänen tarvitse selittää mitään jollekin juntille, jonka ottaa armosta kiusattavaksi tuoliinsa.
Ja kun se pää on lopulta valmis ja asiakkaalla on itku silmässä, raivari tuloillaan ja vaikeuksia pysyä rauhallisena pitäisi silloin osata reklamoida tavalla, jolla saa edes 10 prosenttia toimenpiteen hinnasta pois ja kertoa arvon kampaajalle miksi se nyt ei ole hyvä, että puoli tukkaa on lattialla kun piti lähteä sentti tai miksi ei ole mukavaa, että puoli tukkaa on lattialla kun päästä piti lähteä vain raidoitushuppu.
Sitten se asiakas menee toimenpiteen jälkeen kotiinsa saksimaan, värjäämään ja repimään hiuksia päästään kun ei tahdo toiste enää mennä, ties minkä itsesuojeluvaiston johdosta, hiustentuhoom...kampaamoon ja kirjoittaa vihaista palautetta suoraan nettiin niille, jotka kuuntelevat, eli vauvapalstan vertaistukiryhmälle. Ja siellä joku kampaaja aina väliin kirjoittaa hoonolla soomella miten niiden asiakkaiden tulisi osata vain avata suunsa, hyppiä päällään, syödä vitamiineja tai muita syitä, jotka lisäisivät kampaajien ammattitaitoa ja tekisivät hiustenhoidosta helpompaa.
Kiitos, helpotti tosi paljon.
Sille ei voi mitään että Sinulta puuttuu taito kommunikoida mitä haluat tehtävän Kampaajalle. Jonka vuoksi et sitten saa sellaista leikkausta jonka Sinä haluat. Olen ollut 20 vuotta Alalla ja kaltaisesi asiakkaat eivät ole Koskaan tyytyväisiä vaikka saan usein Hyvää palautetta.
Minä tiedän! 🙋🏼
Tiedän, mitä haluan tehtävän kampaajalle!
Ihan saman mitä se tekee asiakkaalle.
Jonka vuoksi sitten ehkä kaikki Asiakkaat saisivat edes haluamansa Värin ja Pituuden.
Minäkään en ole Koskaan tyytyväinen jos kampaaja tekee eri tavalla kuin on yhdessä sovittu, ja vaatii siitä maksua.
En ole onnistunut parissa vuodessa löytämään uudesta kotikaupungistani kampaajaa, joka saisi siistittyä ja tasattua latvani niin, että oikeasti olisi suora linja. Pesun jälkeen huomaa, että puolet ovat eri mittaiset tai pahimmillaan löytynyt kohtia, joissa hiukset muita pidempiä. Nyrhin sitten kotona tasaiseksi. Ongelma tosiaan näkyy vasta kotona tutkaillessa, kampaajat yleensä kääntävät hiuksiani eikä epätasaisuutta huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Sanoin kampaajalle, että kasvatan hiuksiani, ne olivat jo lähes hartiapituiset, joten leikataan vain kuivaa latvaa pari senttiä pois.
Lopputuloksena hiukset olivat lyhentyneet ainakin 10 cm. Kampaaja sanoi: Otin tästä nyt reilusti tätä pituutta pois.
Kiitos vaan, siinä meni kuukausien kasvatus hukkaan.
Miksi kampaajat ei ymmärrä, että sitä menetettyä kasvatusaikaa ei saa takaisin ;_; Kaikilla on tosi rajallinen aikaikkuna olla täällä maapallolla ja jos käyttää useita kuukausia jonkun asian tekemiseen, pitäisi sitä kunnioittaa enemmän parturikampaajankin osalta. En ole käynyt parturissa vuosiin, koska osaamistasossa on niin suuria eroja eikä tarpeeksi hyvää kuuntelijaa ole vielä tullut vastaan.
Silloin kun vielä kävin samalla kampaajalla, hän leikkasi aina saman mallin, mikä oli ihan ok. En kaivannut mitään uutta. Mutta hänellä kiharsi tukkani aika tosi epäimartelevasti. Siis en ymmärrä miten se oli mahdollista, koska kiharran oman tukkani kauniisti. Hän taivutti vain keskikohdasta latvoihin, mikä sai hiukseni näyttämään lättänältä päälaelta ja volyymi oli latvustossa. Siis sellainen alaspäin suureneva kolmio. Siskoni kävi samalla kampaajalla ja hänelle laitettiin täsmälleen sama tyyli. :D