Kauheimmat kampaamokokemukset tänne!
Usein kampaajalla käydessä herää kyllä kysymys, että mitä ihmettä siellä kampaajakoulussa oikein opetetaan vai opetetaanko mitään?! Eivätkö kampaajat osaa arvioida, mikä kampaus sopii asiakkaalle ja mikä ei? Ja minkä ihmeen takia kampaajat eivät sano mielipidettään, jos asiakas ehdottaa jotain ihan hölmöä?
Minun eräs kauheimmista kampaamokokemuksistani sijoittuu teinivuosiin, toivottavasti niistä ajoista on ammattitaito kampaajilla kohentunut: Siihen aikaan oli muodissa tyvikohotus, ja minä tietysti halusin tuuheutta ja ilmaa päätä myöden meneviin hiuksiini. Kampaaja ehdotti, että laitetaan tätä tyvikohotusainetta myös koko hiuksiin, ja rullasi hiukset rullille. Ei tullut teinin mieleenkään epäillä kampaajan ammattitaitoa, ja lopputulos oli luonnontaipuisissa hiuksissa kuin permanentti. Ja aivan hirveä sellainen. Eihän sille voinut mitään tehdä! Itku siitä tuli. Kiitos vaan kovasti, vieläkin ärsyttää.
Kommentit (1073)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulipa mieleen että lapsena ja nuorena kampaajat harjasivat usein aika kovakouraisesti. Vetivät kovaa jos sattui olemaan takku ja vaikka ei ollutkaan niin harja kolisi päähän. Aikuisena on ollut useimmiten hellävaraisia kampaajia ja on ollut rentouttavaa.
Eräällä savolaisella pikkupaikkakunnalla tätä kovaa kampaamista, harjaamista ja nyhtämistä harrastettiin oikein olan takaa. Kampaamossa oli useampi työntekijä ja joka ainut oli kovakourainen ja ikäänkuin reippautensa osoittaakseen kovalla vauhdilla ja ronskisti kampasivat tukkaa, leikkasivat ja välillä taas kampasivat jne.
Asiakkaan pää pyöri siinä vauhdissa milloin mihinkin suuntaan. Kampaamo oli oikein tunnettu tästä tyylistä, mutta asiakkaita siellä kävi.
Oliko se kylän ainoa kampaamopuoti?
Kerran silppusi karmeaksi. Kerran veti raitoja paksuja eikä edes tyvestä . Kerran ulkomailla poltti hiukset permantilla . Meni vuosi kasvattaa ne terveeksi .
En ole uskaltanut käydä kampaajalla vuosiin kun ei edes hiusten latvojen tasoittaminen onnistu mokaamatta. Pidän hiukset pitkänä. Opetin sitten miehen tasoittamaan pitkien hiusten latvat - hyvin oppi, tekee mielellään ja lyhentää juuri sen verran kun pyydän. Nämä hullut amisleikkurit ei ymmärrä edes mittayksiköitä. Ikinä ei enää kampaamoon - mielummin vaikka luonnontilassa.Terv. Kampaamoissa kynitty - sekä tukka että rahat - sekä hiuksistaan haukuttu entinen kampaamoasiakas 46v N
Koska mulla on vihreät silmät, mulle tuputetaan aina väriksi kuparia tai "lämmin vaalea". Harmi vaan, että mulla on vihreiden silmien lisäksi kylmä ihonsävy ja omat hiuksetkin on kylmät, eli lämmin vaalea ja kaikki punertavat sävyt saa mun kasvot näyttämään possun punaisilta ja kuumeisilta. Oon lopen kyllästynyt jankkaamiseen, ja siihen, että aina sinne väriin mystisesti eksyy jotain lämmintä, vaikka nimenomaan sanon, että kylmää kiitos. Nykyään en enää värjää hiuksiani. Sitten vasta, kun joskus tulee harmaata.
Vierailija kirjoitti:
Ajatusleikki kirjoitti:
Pieni ajatusleikki.
1. Hammaslääkäri asiakkaalle: "Siis kauheeta, ihan hirveet hampaat! Miten nää on tän näköset?! Miten sä oot voinu päästää ne tohon kuntoon? Sun on PAKKO alkaa käymään meillä vähintään joka kuudes viikko!"
2. Vaatekaupan myyjä juuri ovesta sisään astuneelle asiakkaalle: "Ai kamala miten hirveessä kunnossa sun vaatteet on! Miten ne on ton näköset? Miten sä oot voinu päästää ne tohon kuntoon? Sun on PAKKO alkaa käymään meillä vähintään joka kuudes viikko!"
3. Kampaaja juuri tuoliin istuneelle asiakkaalle: "Nää sun hiukset on kyllä tosi kamalat. Miten nää on tällasiks menny? Miten sä oot voinu päästää ne tohon kuntoon? Sun on PAKKO alkaa käymään meillä vähintään joka kuudes viikko!"
Miksi siedämme oikeassa elämässä tuollaista käytöstä yleisesti ottaen vain yhden ammattikunnan edustajilta näistä kolmesta? Miksi suomme juuri heille sellaisen erityisvapauden?
Ihan hauska, mutta valitettavasti olen useinkin törmännyt saman asenteen hammaslääkäreihin ja suuhygienisteihin. Kauhea syyllistäminen ja sättiminen hammaslangan käytöstä jos käyn vaikka hammaskiveä poistamassa.
HAMMASLANGAN KÄYTTÖ ON TERVEYDENHOITOA. Suuhygienistillä on velvollisuus hoitaa ja neuvoa terveydenhoidossa. Kampaaja on ihan eri asia.
12v tytär halusi toisen puolen päästä ja niskan siiliksi niin, että toisella puolella olisi pitkää hiusta.
Jätin tytön kauppakeskuksen parturi-kampaamoon ja menin asioille, sitten tyttö soittaa hysteerisenä itkien. Hänellä oli KOKO PÄÄN SIILI! Kyselin vihaisena, että mitä tämä nyt on ja vastaukseksi tuli "kun toi mumisi niin en mä saanut siitä selvää!". Lopulta saatiin shampoo hyvitykseksi.
Kampaus sopi itse asiassa oikein hyvin tytön siroihin kasvoihin, mutta tuon ikäiselle se oli hirveä isku ja vei itsetunnon kunnes hiukset kasvoivat.
Naurattaa ja hirvittää vieläkin tämä käynti vaikka siitä on jo yli 20 vuotta
Olin noin 8 vuotias kun isä varasi minulle ajan lähikampaamosta. Kysyi myös etukäteen hintaa, en siis muista tarkkaan paljon se oli mutta sanotaan 20 euroa. Isällä oli pitkät työpäivät joten ei kerinnyt tulla mukaan, antoi minulle 20 euroa käyntiä varten.
Isäni oli kirjoittanut lapun mukaan missä luki vähän ohjeita, ja itse leikkaus meni hyvin.
Sitten kampaaja kysyy minulta että laitetaanko tuotteita. En tiennyt yhtään mitä se tarkoittaa joten nyökkäsin vaan. Hän muotoili minulle mars hyökkää kampauksen (lapselle!!!! :D :D) ja laittoi kylläkin vähän hiuslakkaa ja muuta.
Kun tuli aika maksaa hinta oli noussut 25 euroon. Kuulemma kun tuotteet maksaa. Mulla oli ainoastaan se 20-seteli mukana. Siinä sitten sätti minua kun ei ollut rahaa maksaa ja tivasi että minun täytyy tulla takaisin rahan kanssa. Oli kuulemma ihan käsittämätöntä ja hirvittävää kun huijataan ja minunlaiset kuuluu poliisin huostaan.
Juoksin kotiin ja itkin koko iltapäivän. Isä tuli kotiin ja pesi heti sen typerän kampauksen pois. Kerroin tottakai hänelle että olemme velkaa 5 euroa ja meidän täytyy heti maksaa kun hän soittaa varmaan poliisit perään!
Voi luoja sitä seuraavaa aamua :D
Mentiin paikalle heti kun paikka aukesi ja jäin ulkopuolelle odottamaan. Muistan ne vaimeat huudot ja että isä pyysi kampaamotätiä tunkemaan sen puuttuvan 5 euroa johonkin :D ei kyllä menty samaan paikkaan uudestaan.
Olin vuosikaudet käynyt luottokampaajalla, joka tunsi tyylini ja aina käsitteli hiukseni napakasti pesusta alkaen. Luottokampaaja oli jäänyt äitiyslomalle ja minulla oli aika varattu samaan kampaamon, jossa oletin hänen olevan töissä. Eipä ollut. Tuuraaja oli hyvin nuori ja epävarma kampaaja, jolla oli lyhyt, lilanvärinen tukka. Minulle oli tarkoitus laittaa raidat, mutta täytyy sanoa, että nähdessäni tämän epävarman tuuraajan sanoin, että nyt ei valitettavasti ehdikään niitä raitoja. Pelkkä hiusten pesu oli sellaista vatkaamista, ja kampaaja kävi heti sen jälkeen tupakalla. Puhui hyvin huonosti suomea ja kertoi, että oli juuri muuttanut tänne töiden perässä. Lycka till!
Joku eläkettä lähellä oleva kampaaja huomautti moneenkin kertaan, miten korvani ovat likaiset. Taisin olla jotain 10v. Nyt 44v, mutta jostain syystä jäänyt mieleen.
Olen pistänyt merkille, että kampaajat eivät taida pestä välineitään asiakkaiden välillä. Siis kun ottavat esim. kamman laatikosta, niin siinä on jo valmiiksi hiuksia. Tämä on ällöttänyt minua pitkään (ja onhan tuossa esim. riski saada täitä), mutta onko ihan normikäytäntö vai miten?
Espoo, Soukka. Pyysin polkkaa leuan alle, alkoi ajelemalla niskan ja lopulta veti pituuden korvien alle ( siis täysin epäsopiva, jotenkin meni niin nopeasti että en ehtinyt sanomaan mitään). Samalla kun olin "palveltavana" kampaajan 2 teiniä makasi viereisellä sohvalla ja hän kiisteli koko leikkauksen ajan heidän kanssa voivatko mennä johonkin mihin halusivat. Sitten vierähti useita vuosia että menin mihinkään uudelleen, ja nykyään käyn pari vuoden välein, jos sitäkään....
Vierailija kirjoitti:
12v tytär halusi toisen puolen päästä ja niskan siiliksi niin, että toisella puolella olisi pitkää hiusta.
Jätin tytön kauppakeskuksen parturi-kampaamoon ja menin asioille, sitten tyttö soittaa hysteerisenä itkien. Hänellä oli KOKO PÄÄN SIILI! Kyselin vihaisena, että mitä tämä nyt on ja vastaukseksi tuli "kun toi mumisi niin en mä saanut siitä selvää!". Lopulta saatiin shampoo hyvitykseksi.
Kampaus sopi itse asiassa oikein hyvin tytön siroihin kasvoihin, mutta tuon ikäiselle se oli hirveä isku ja vei itsetunnon kunnes hiukset kasvoivat.
Itse asiassa: opettakaa ne pennut puhumaan niin kuin ihmiset ja mitä hittoa te lähdette luuhaamaan toiselle puolelle keskusta kun lapsi istuu tuolissa? Mä en lähtisi mihinkään ennen ku kaikki osapuolet tietää mitä tehdään.
Olin käynyt paikallisella kampaajalla melko paljon n 20 vuoden ajan. Hän tiesi tuolloin, että mieheni oli kuollut nuorena. En levitellyt hänelle asiaa sen enempää. Kun kävin taas pitkän tauon jälkeen pari vuotta sitten, ensimmäinen asia josta hän alkoi puhua, oli mieheni kuolema ja kehu siitä, kuinka hyvin olin lasteni kanssa pärjännyt. En ottanut kohteliaisuutena, vaan lopetin siellä käymisen kokonaan. Oliskohan hän halunnut vielä jotain yksityiskohtia luullakseni, en tiedä. Minusta tuo oli typerää, emme olleet mitään ystäviä.
Jos haluatte tietää parturi-kampaajaliikkeen Espoon Kivenlahdesta, joka ei halua uusia asiakkaita, niin tilatkaa Pesu ja Leikkaus -liikkeestä aika. Ohi kulkiessani kävin kysymässä paljonko maksaisi hiusten (lyhyt paashi, luonnon kihara) tasoitus. Kyllästyneen oloinen nuori mies sai ähkäistyä, että 65 euroa. Sanoin, että pitäköön kioskinsa. Liikkeen nimi antaa vinkkiä että hinnat olisivat halvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvittaisiin selvästi kaikki energialeikkaus!
"Leikkaamiseen käytetään pelkkiä saksia eikä hiusta ohenneta myös jyrkkiä kulmia vältetään leikkaamasta, malli toteutetaan kuitenkin ensisijaisesti asiakkaan toiveiden mukaisesti. Hiukset leikataan niiden kasvusuuntaa mukaillen, näin hius asettuu luonnollisesti omaan malliinsa ,jonka ansiosta hiukset toimivat arjessa paremmin. Tarkoitus on korostaa hiuksen omaa vahvuutta. Hoidon aikana ollaan hiljaa, siksi hoito on meditatiivinen kokemus."
Tuosta kuvauksesta voisi moni kampaaja ottaa vinkkejä! Itseäni viehätti erityisesti tuo hiljaisuus. Ei kiinnosta juorut eikä muut tyhjänpäiväiset jutut.
Jes, aion varata meidän lähiekokampaamosta tällaisen heti kun korona hellittää. Olen niin kyllästynyt kampaajien osaamattomuuteen luonnonkiharan leikkaamisessa ja käsittelyssä. Ei enää koskaan sitä vaurioittavaa harjalla repimistä föönin kanssa minulle. Kampaajalta kun tulee niin hiusten pitäisi olla paremmat, ei huonommat.
En ole vielä törmännyt yhteenkään kampaajaan joka osaisi käsitellä luonnonkiharaa!
Aina kuivataan föönillä, samalla pöyhitään takkuun ja sitten revitään se kuiva pehko pätkiksi. Ja sitten toitotetaan esim. just netin keskusteluissakin että KOSKAAN ei saa tukkaa harjata märkänä, se katkeilee.
Kummasti hiukset on pätkinä vain kampaamokäynnin jälkeen... Sitten omalla hoidolla kasvattelen hiukset taas hyvään kuntoon ja harjaan AINA märkänä.
Onko ihme että uskaltaudun vain useamman vuoden väleillä kampaajalle...
Viimeksi vielä se bonus, että 5cm lyhennys olikin 15cm.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä päästäisi noin nuorta lasta tuollaisen toiveen kanssa yksin kampaajalle. En minäkään ymmärrä, millaista kampausta hän olisi toivonut. Jos lapsi saa toivoa jotain outoa, voi olla varma että tulee vielä oudompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Leikkaamiseen käytetään pelkkiä saksia eikä hiusta ohenneta myös jyrkkiä kulmia vältetään leikkaamasta, malli toteutetaan kuitenkin ensisijaisesti asiakkaan toiveiden mukaisesti. Hiukset leikataan niiden kasvusuuntaa mukaillen, näin hius asettuu luonnollisesti omaan malliinsa ,jonka ansiosta hiukset toimivat arjessa paremmin. Tarkoitus on korostaa hiuksen omaa vahvuutta. Hoidon aikana ollaan hiljaa, siksi hoito on meditatiivinen kokemus."
Tuosta kuvauksesta voisi moni kampaaja ottaa vinkkejä! Itseäni viehätti erityisesti tuo hiljaisuus. Ei kiinnosta juorut eikä muut tyhjänpäiväiset jutut.
Jes, aion varata meidän lähiekokampaamosta tällaisen heti kun korona hellittää. Olen niin kyllästynyt kampaajien osaamattomuuteen luonnonkiharan leikkaamisessa ja käsittelyssä. Ei enää koskaan sitä vaurioittavaa harjalla repimistä föönin kanssa minulle. Kampaajalta kun tulee niin hiusten pitäisi olla paremmat, ei huonommat.
En ole vielä törmännyt yhteenkään kampaajaan joka osaisi käsitellä luonnonkiharaa!
Aina kuivataan föönillä, samalla pöyhitään takkuun ja sitten revitään se kuiva pehko pätkiksi. Ja sitten toitotetaan esim. just netin keskusteluissakin että KOSKAAN ei saa tukkaa harjata märkänä, se katkeilee.
Kummasti hiukset on pätkinä vain kampaamokäynnin jälkeen... Sitten omalla hoidolla kasvattelen hiukset taas hyvään kuntoon ja harjaan AINA märkänä.
Viimeksi vielä se bonus, että 5cm lyhennys olikin 15cm.
Itseasiasa luonnonkihara kammataan vain harvalla kammalla tai harvalla harjalla märkänä/kosteana, mutta ei koskaan kuivana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi vielä se bonus, että 5cm lyhennys olikin 15cm.Itseasiasa luonnonkihara kammataan vain harvalla kammalla tai harvalla harjalla märkänä/kosteana, mutta ei koskaan kuivana.
No sehän mulla tässä juuri olikin pointtina!
Kampaajat vaan ovat toista mieltä ja haluavat kyniä kuivatun pehkon pätkiksi.
Tästä on jo aikaa, oli eräs kampaaja joka nimitteli asiakkaitaan näiden tietämättä, kävin muutaman kerran, sitten lopetin käynnit kun kuvaili erästä asiakasta "syöttösika"...mitenköhän jos kampaaja heittäis tollasia juttuja näinä päivinä,kun ei enää saa sanoa oikein mitään...
Mulla ei mitään varsinaisia kampaamokatastrofeja sinänsä oo (vielä!), latteita pettymyksiä kylläkin. Viimeaikaisemmista esim. se, kun halusin pitkiin vaaleanruskeisiin hiuksiin raitoja kahdella värillä, vaaleita ja kuparinpunasia. No tekihän se kampaaja ne raidat joo, mutta niin ujosti, ettei kukaan koskaan huomannut mun kampaajalla edes käyneen. Mulla oli mukana netistä ladattuja ohjekuvia, mutta raidat näkyi silti hennosti ja vain tietyssä valossa edes vähäsen. Maksu pitkien hiuksien käsittelystä oli silti mittava. Menin jonkin ajan kuluttua samoin ohjein ja kuvin toiselle kampaajalle, ja lopulta tulos oli juuri sellainen kuin toivoin.
Toinen ihmetystä herättänyt oli sen edellisen kampajaan tapa harjaa hiuksia: se runnoi menemään niin, että oli pakko pyytää saada itse käyttää harjaa. Jotta jäis edes jotakin näistä paksuista hiuksista jäljelle.
Joo, en taida mennä sille kampaajalle enää :)
Erehdyin antamaan kampaajalle luvan leikata veitsellä — eka ja vika kerta. Koko toimenpide oli yhtä kivuliasta raastamista. Hiukseni näyttivät todella ohuilta käsittelyn jälkeen, taipuisuus sai ne sojottamaan minne sattuu. Latvat haurastuivat muutamassa viikossa, siis tuloksena epäsiisti korppu.