Kauheimmat kampaamokokemukset tänne!
Usein kampaajalla käydessä herää kyllä kysymys, että mitä ihmettä siellä kampaajakoulussa oikein opetetaan vai opetetaanko mitään?! Eivätkö kampaajat osaa arvioida, mikä kampaus sopii asiakkaalle ja mikä ei? Ja minkä ihmeen takia kampaajat eivät sano mielipidettään, jos asiakas ehdottaa jotain ihan hölmöä?
Minun eräs kauheimmista kampaamokokemuksistani sijoittuu teinivuosiin, toivottavasti niistä ajoista on ammattitaito kampaajilla kohentunut: Siihen aikaan oli muodissa tyvikohotus, ja minä tietysti halusin tuuheutta ja ilmaa päätä myöden meneviin hiuksiini. Kampaaja ehdotti, että laitetaan tätä tyvikohotusainetta myös koko hiuksiin, ja rullasi hiukset rullille. Ei tullut teinin mieleenkään epäillä kampaajan ammattitaitoa, ja lopputulos oli luonnontaipuisissa hiuksissa kuin permanentti. Ja aivan hirveä sellainen. Eihän sille voinut mitään tehdä! Itku siitä tuli. Kiitos vaan kovasti, vieläkin ärsyttää.
Kommentit (1073)
Tämä teinejä itkettävä kampaajatyyppi kuulostaa hyvin tutulta. Kun olin 17-vuostia menin siskoni ylistämälle kampaajalle Töölööseen jota olivat kehuneet kaikki sisareni ystävättäret jne.
Paikka oli pieni ja kampaaja toimi yksin. Aistin välittömästi ettei meillä synkkaa. Pyysin vaaleaa platinaista tukkaa ehkä jopa hiukan hopeaan vivahtavaa (viime vuosien trenditukka "mummotukaksikin" kutsuttu). Kampaaja ei mitenkään voinut sanoa suoraa ettei uskalla sitä värjätä vaan kaikin tavoin halusi vakuuttaa että tämä lähes valkoinen tukka ei ole mitenkään muodikas/kaunis/mahdollinen. Ja lopulta hän värjäsi minulle väkisin tylsän hiekanvaalean tukan mikä minulla oli luonnostaankin. Koin että vähäiset rahat menivät täysin hukkaan ja olin syvästi pettynyt, enkä ikinä mennyt uudelleen. Ystäväni korjasi värin seuraavalla viikolla ja olin tyytyväinen.
Myöhemmin opiskelin itse kampaajaksi ja tiedän tasan tarkkaan mitkä riskit tuossa hiusvärissä on, siitä huolimatta olen osannut toteuttaa platinaisia värejä ilman ongelmia hyvin tuloksin. Mielestäni asiakkaan kanssa pitää kaydä selkeä keskustelu mitä tehdään. Sanoa suoraa jos työ on mahdoton, tai ei ole uskallusta siihen (esim. voimakas vaalennus monta kertaa). Olisi myös hyvä antaa asiakkaan katsoa välillä peilistä mitä tehdään ja varmistaa esim otetaanko pituudesta lisää tms.
En myöskään ymmärrä miksi toiset kampaajat föönaavat asiakkailleen lakkapalloja ym. outoja kampauksia. Itse föönaan luonnollisen tukan ellei asiakas toivo jotain tiettyä muotoilua. Tiedän itsekin miltä tuntuu kampaajalta lähtiessä heittää huppu päähän. Näistä kokemuksista oppineena koitan tehdä itse asiat paremmin/toisin.
...ja lisäys edelliseen: kokemukseni on 20v takaa. Silloinkin oli platina- ja hopeasävyt kova juttu :-)
Erään pienen paikkakunnan nuori kampaajatyttönen, joka oli NIIN itseriittoinen. Teki hiuksiini ensin metallinpoiston, koska alueen putkistosta ja vedestä johtuen vaalennettu hius meni vihertäväksi. Tästä huolimatta päätti kuitenkin vaalentaa hiukset tuon metallinpoiston jälkeen. Tuloksena pilalle palanutta hamppua ja päälaella ihan selkeää sänkeäkin. Onneksi tuosta on aikaa jo useita vuosia, ja hiukset ovat sittemmin tervehtyneet. Nykyisellä paikkakunnalla ei ole vesiongelmaa, samoin olen alkanut kasvattaa omaa väriä takaisin. Ei enää noin rajuja käsittelyä minun hiuksilleni!
Mä kasvatin väriä pois kolme vuotta hiuksistani, (edellisen kampaamokäynnin jäljiltä) tuloksena oli kauniit, omaa väriä olevat hiukset vähän yli olkapäiden.
Rohkaisin viimein mieleni ja marssin kampaajalle ottamaan vaaleita raitoja. Otin useamman kuvan mukaani joissa oli kevyttä, vaalea raidoitusta, siis sellaista jota on vaikea tajuta että on edes värjätty. Käytin sanaa "luonnollinen" ja "tyylikäs" useamman kerran.
Voitte varmaan arvata että "luonnollinen" oli kampaajan mielestä kusenkeltainen, läpeensä hamppuuntunut tukka, näytti ihan kuin olisin sukua Tuksulle! Jouduin leikkaamaan siilitukan :(
Nimim. Ei-koskaan-enää
Ihme ruikutusta turhanpäiväisillä naisilta. Tukkahan kasvaa aina uudestaan ja kampaaja tietää kyllä varmasti ja paremmin mikä asiakkaalle sopii. Ei lähiölissusta saa Jennifer Lopezin näköistä vaikka kuinka montaa kuvaa näyttäisi.
Mikähän siinä on niin vaikeaa ettei kampaaja pysty tekemään jakausta samalle puolelle päätä kuin se oli ennen kampaamon tuoliin istumista, vaan joko unohtaa asian tyystin (kampaa keskeltä jakaukselle) tai sitten yrittää vimmatusti tehdä sitä väärälle puolelle päätä, niin että asiakas joutuu sanomaan että nyt on väärä puoli!
Ei ole yksi tai kaksi kertaa kampaajan tuolissa kun näin joutuu sanomaan!
Lopetin käymästä kampaajilla. Kävin saadakseni paremman näköiset hiukset. Itku silmässä poistuin aina.
Luulisi kampaajien haluavan pitkäaikaisia maksavia asiakkaita!
Jokin missio kampaajilla on pyrkiä tuhoamaan pitkien hiusten massa ja volyymi kevennyksillä, ohennuksilla, kerroksilla...
Hurjin otti hiussuortuvia, pyöritteli napakoiksi pötkylöiksi ja tämän jälkeen vuoli ne veitsellä. Ajatelkaa miltä näyttää luonnonkiharoilla hiuksilla. Jokainen hius koko tukan pituudelta oli erimittainen ja sojotti erisuuntaan. Näytin variksenpelättimeltä.
Lähtiessäni hihkaisi hymyillen: "Ensikerralla sitten leikataan sinulle lyhyt tukka"
Kun kaupungilla katselee naisten hiuksia sitä huomaa miettivänsä ja ihmettelevänsä tosiasiaa, että niistä on oikeasti maksettu!
Vierailija kirjoitti:
Asun ulkomailla, ja luonnollisesti käyn täällä myös kampaajalla. Voin kyllä sanoa, että voi sitä tuskan päivää, jos täytyy suomalaiselle kampaajalle vielä joskus mennä! Täällä joka ikinen kerta kampaajalta lähtiessäni tunnen itseni kauniiksi, muodikkaaksi ja tyylikkääksi, sillä kampaukseni on juuri sitä. Leikkaus on teknisesti toteutettu aina niin, että se pukee minua ja tuo esiin parhaat piirteeni.
Suomessa kampaamokäynnit olivat harvassa, sillä lopputulos oli joko aina samanlainen mutta lyhyempi, tai sitten niin huono leikkaus, että se ei sopinut minulle ollenkaan. Ja miten tahansa olikaan leikattu, se oli niin huonosti viimeistelty ja laitettu, että lähimpään vessaan tai hissiin piti mennä sitä itse laittamaan.
Minulla on juuri samat kokemukset, käyn Englannissa laitattamassa tukkaani: Mikä ihme siinä on ettei sitä taiteellista silmää löydy Suomesta - tai jos löytyy (varmaan jostain Helsingin Bulevardin liikkeistä), hinta on jotain aivan tolkutonta?
Minä taas asun ulkomailla, mutta käyn kampaajalla vain Suomessa vieraillessani, sillä missään en saa niin hyvää väriä ja leikkausta kuin vakiopaikassani. Lopputulos on aina täydellinen, kun taas asuinmaassani hyvä jos hiukset ovat käsittelyn jälkeen enää edes päässä kiinni. Ja kyllä myös nämä paikalliset naiset näyttävät aika kauheilta purkkablondeilta...
2000-luvun alku, menin kampaajalle ja pyysin lyhyehköä polkkatukkaa sivujakauksella, näytin vielä kuvan lehdestä. Kampaaja kyni minulle aivan järkyttävän ruman kananpersetukan ja jouduin kulkemana pipo päässä kuukauden ajan. Kananperse oli silloin "muotia", eli noussut ohikiitäväksi trendiksi joku 3 vuotta aikaisemmin ja pikkukylän eukot pitivät sitä edelleen räväkkänä ja progressiivisena hiusmallina. Molemmilla kampaamon naisilla oli tietenkin lähes identtiset punamustaksi värjätyt kananperseet.
Selvitin kerran miten voisi tehdä valituksen. No, johonkin kähertäjäliittoon jossa toiset kampaajat suosii toisiaan. Asiakkaana ihan turhaa.
Mä muistan, kun halusin otsatukan kulmakarvoihin asti. Sanoin monta kertaa, että ei saa jäädä milläkään otsaa näkyviin. No, leikkasi sitten niin, että sitä jäi noin cm näkyviin. :/ Ei kuulosta pahalta, mutta oli oikeasti. Ei sopinut yhtään.
Ahdistaa parturiin meno. Minulla on vähän hankalat hiukset ja haluan melko yksinkertaisen kampauksen. Haluan että yleisilmeeni on nuorekas, huoleton mutta siisti ja viehättävä vrt. esim Pirjo Nuotio". Sitten kampaaja tekee minulle tätitukan. Siitä tulee samanlainen olo, kuin äiti olisi minulle leikannut liian lyhyen otsatukan Fiskarsseilla.
Menin pitkästä aikaa kampaajalle ja ajattelin, että eilisillan hiustenpesu riittää ja jos ei riitä niin kyllä kampaaja pesee sen, vaikka lisämaksusta sitten. Minulla on haastavat, pitkät ja superpaksut hiukset ja olin kotona harjannut ne auki ja laittanut ponnarille mutta tuuli oli silti pöhinyt niihin takkuja. No kampaajatäti ryhtyi tuumasta toimeen.
Koko ajan hän jaksoi vaahdota takkuisista hiuksistani ja yhdessä vaiheessa totesi: "No mutta nää sun hiuksethan on ihan likaiset!!! Eihän näitä voi leikata. Kauheeta!!! Näähän pitää nyt pestäkin!" Korvat punaisina kuuntelin tätä ripitystä. Mummot omissa tuoleissaan kääntyilivät katsomaan, että mikä paskatukkapultsari tänne on tullu.
Kampaaja pesi hiukseni huokaillen ja alkoi melkein itkemään (!!!) kun tajusi, että ne olivat taas takussa vaikka hän oli ne äsken selvittänyt. Huokaillen ja valittaen hän alkoi taas setvimään niitä. "Sun pitäis käyttää jotai hoitoainetta ja sitä ja tätä nää on ihan kamalat!" Lopulta hän leikkeli sieltä täältä ja totesi: "Noh. Näitä takkuja ei kyllä saa millään auki. Leikkasin mistä pystyin."
Kampaus oli ok ja hinta halpa mutta tuo valittaminen ja nolaaminen... Todella ala-arvoista. Kotona harjasin hiukset läpi ja selvitin takut viidessä minuutissa. Ei voinut olla niin vaikeaa....
Aikaisemmat kampaajat ovat myös sanoneet hiuksiani haastaviksi mutta aina ne on saatu selvitettyä.
Sen sentään opin, etten enää mennyt sinne kuin sekunti sitten pestyillä hiuksilla.
Jostain syystä kävin tässä lähikampaamossa sitten parikin kertaa. Välillä hiukset leikkasi toinen kampaaja. Molemmat olivat ilkeitä joka kerta ja tuhahtelivat ja loivat pitkiä katseita toisiinsa. Olin itse lyhentänyt yhdessä välissä otsahiuksiani ja he nauroivat: "koskas olet mennyt tämmösitä tekemään? Ihan itsekö olet leikannut? Sen on kyllä näköisetkin!" Eivät myöskään suostuneet leikkaamaan toivomallani tavalla koska "se näyttää rumalta " tai "liian lyhyet otsahiukset on tyhmät"
Usein niissä lehtikuvissa, mitä porukat raahaa kampaajalle, on peruukki.
Uskaltaisko tänne tulla kyselemään että mistä löytyisi Jyväskylästä tai lähiseudulta hyvä kampaaja? Oon vasta muuttanut ja pelottaa jo nyt mitähän tästäkin tulee.
Olen kasvattanut omaa väriä takaisin, latvoissa on vielä vähän jäljellä. Mulla on tasapaksut mutta luonnonkiharat hiukset ja kaveri leikkasi latvoja viimeksi, ja ne jäivät vähän epätasaisiksi. Haluaisin vain tasoittaa latvat ja ehkä tosi maltillista kerrostusta. Viimeksi kun kävin kampaajalle niin se haukkui hiukseni pystyyn, että miksi haluan omaa väriä kasvattaa ja että näähän pörröttää ym. minne sattuu. Olin pessyt hiukset aamulla mutta en minä arvannut että niitä nyt täytyy alkaa oikein laittamaan kampaajakäyntiä varten! Olen aina luullut että lakat ja vaahdot ym. tuotteet on huonoksi leikkaussaksille. Itku kurkussa lähdin pois.
Että olisko täällä ehdotuksia hyvästä kampaaajasta täälläpäin?
Kävin teininä vakiokampaamossa uudella likalla. Hiukset vaalennettiin ja hyvin meni leikkaukseen asti. Tasaotsikseni oli noin kaksi senttiä kulmakarvojen yläpuolella ja sojotti epätasaisesti jokaiseen mahdolliseen suuntaan. Todiste tästä kampaajamokastani vielä painatettiin opiskelijakorttin kuvaan. Kyllä hävetti näytellä sitä junassa! :D
Vierailija kirjoitti:
Uskaltaisko tänne tulla kyselemään että mistä löytyisi Jyväskylästä tai lähiseudulta hyvä kampaaja? Oon vasta muuttanut ja pelottaa jo nyt mitähän tästäkin tulee.
Olen kasvattanut omaa väriä takaisin, latvoissa on vielä vähän jäljellä. Mulla on tasapaksut mutta luonnonkiharat hiukset ja kaveri leikkasi latvoja viimeksi, ja ne jäivät vähän epätasaisiksi. Haluaisin vain tasoittaa latvat ja ehkä tosi maltillista kerrostusta. Viimeksi kun kävin kampaajalle niin se haukkui hiukseni pystyyn, että miksi haluan omaa väriä kasvattaa ja että näähän pörröttää ym. minne sattuu. Olin pessyt hiukset aamulla mutta en minä arvannut että niitä nyt täytyy alkaa oikein laittamaan kampaajakäyntiä varten! Olen aina luullut että lakat ja vaahdot ym. tuotteet on huonoksi leikkaussaksille. Itku kurkussa lähdin pois.
Että olisko täällä ehdotuksia hyvästä kampaaajasta täälläpäin?
Kauppakadun Studio AK.
Mieheni ystävän avovaimo perusti uuden kampaamon ja tarvitsi asiakkaita. Kyseessä yli viisi vuotta kampaajana ollut henkilö ja olin tavannutkin hänet pari kertaa. Varasin ajan hiusten leikkaukseen ja värjäykseen.
Toiveena oli sama kuin aina ennenkin kampaajalla käydessäni: Tummanruskea väri ja latvojen tasaus. Tulos oli punainen tukka, josta lähti pituutta 10 senttiä (oli ollut puhe parista sentistä) ja latvat oli leikattu järkyttävän epätasaisesti. En kuitenkaan huomannut epätasaisuutta heti, koska kampaaja kiharsi hiukseni. Leikkausjälki tuli esiin vasta kotona, kun kiharat olivat suoristuneet kosteassa kelissä. Väri ei sinänsä ollut ruma, mutta kaukana siitä, mitä olin toivonut. Ei siis mikään punaruskea tai lämmin ruskea, vaan oikeasti todella punainen. Kampaaja oli ehkä yrittänyt tehdä jotakin lämmintä ruskeaa, mutta ei kertonut siitä minulle...
En mennyt uudestaan samalle kampaajalle. Myöhemmin olen kuullut parilta muultakin tutulta hänestä huonoja kokemuksia. Yhdelle naiselle oli mm. tehty hirvittävät palkkiraidat, kun toiveena oli ollut ohuet raidat, ja nämä todella rumat raidat näin siis ihan omin silmin.