Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kauheimmat kampaamokokemukset tänne!

Vierailija
02.02.2005 |

Usein kampaajalla käydessä herää kyllä kysymys, että mitä ihmettä siellä kampaajakoulussa oikein opetetaan vai opetetaanko mitään?! Eivätkö kampaajat osaa arvioida, mikä kampaus sopii asiakkaalle ja mikä ei? Ja minkä ihmeen takia kampaajat eivät sano mielipidettään, jos asiakas ehdottaa jotain ihan hölmöä?

Minun eräs kauheimmista kampaamokokemuksistani sijoittuu teinivuosiin, toivottavasti niistä ajoista on ammattitaito kampaajilla kohentunut: Siihen aikaan oli muodissa tyvikohotus, ja minä tietysti halusin tuuheutta ja ilmaa päätä myöden meneviin hiuksiini. Kampaaja ehdotti, että laitetaan tätä tyvikohotusainetta myös koko hiuksiin, ja rullasi hiukset rullille. Ei tullut teinin mieleenkään epäillä kampaajan ammattitaitoa, ja lopputulos oli luonnontaipuisissa hiuksissa kuin permanentti. Ja aivan hirveä sellainen. Eihän sille voinut mitään tehdä! Itku siitä tuli. Kiitos vaan kovasti, vieläkin ärsyttää.

Kommentit (1073)

Vierailija
161/1073 |
23.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomessa on todella hyvä ammattitaito ja suomalaiset pärjäävät kilpailuissa hyvin maailmanlaajuisesti. kaikki eivät tietenkään voi olla yhtä hyviä. näemmehän sen nyt vaikka olympialaisista. jos et sano kampajalle mikä meni huonosti ei hän sitä voi tietää (me ei olla ajatusten lukijoita) ja jos antaa vapaat kädet, niin mun mielestä ei sovi valittaa. jokaisella on erillainen maku ja toinen tykkä toisnlaisesta kuin toinen.

nim. olen siis kampaaja

Vierailija
162/1073 |
23.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulutus voi kestää 3v, 2v tai vain 9-10kk! Itse olen opiskellut 3v, ystävä 10kk ja kyllä se ero meidän tiedoissa ja taidoissa on aivan tyrmistyttävä! Ystäväni tiedot esim väriopista, värjäämisestä, kiharruskäsittelyjen kemiasta, muoto-opista ym ovat aivan olemattomat verrattuna omaan koulutukseesni. Yksityiskoulussa 9 kk:ssa kampaajaksi opiskelevat käyvät asiat läpi todella nopeasti ja typistetysti, jos olet poissa tunneilta, niin se tieto on menetetty. Minua henk.koht. harmittaa todella nämä " kirjekurssi" kampaajat, jotka saattavat pilata todellisten ammattilaisten mainetta, asiakas ei nimittäin mistään voi tietää kampaaja taustaa. Toki yksityiskoulustakin voi tulla hyviä kampaajia, jos motivaatio alan opiskeluun on kova, mutta itse palkkaan ehdottomasti ennemmin kunnon koulutuksen saaneen kampaajan.

Ja vaikka kampaajalla olisi se perusteellinenkin koulutus, niin tietenkin on eroja myös kampaajissa itsessään, toisilla ei vain ole niin hyvä muototaju kuin toisilla, kokonaisuuden näkeminen on ensiarvoisen tärkeää hyvällä kampaajalla. Samoin kampaajan täytyy osata lukea asiakasta; pitäisi osata nähdä ja kuulla mitä se asiakas toivoo ja haluaa, meillä kun on helposti kommunikaatiokatkoksia sen takia että asiakas ja kampaaja saattavat puhua vähän eri kieltä. Kampaajan täytyisi muistaa, että asiakas ei puhu ammattislangia ja saattaa tarkoittaa ihan eri asiaa kuin kampaaja ymmärtää. Samoin hyvä kampaaja huomaa pian, onko asiakas puheliasta sorttia vai haluaako nautiskella käsittelystä ihan hiljakseen.

Ulkomailla toimimisesta on minullakin kokemusta ja voin sanoa samaa kuin joku aiemmin; suomessa kampaajilla on todellakin pääsääntöisesti erittäin hyvä ja laaja koulutus. Tosin elämäni parhaan hiustenleikkuksen olen itse saanut Lontoossa Toni & Guy Academyssa hiusmallina, jos joku on siihen suuntaan menossa, niin sinne pääsee ilmaiseksi hiusmalliksi koulutustilaisuuksiin, (eikä tehdä mitään mitä et halua, vaan toiveiden mukaan).

Lopuksi sanoisin, että kertokaa kampaajalle jos olette tyytymättömiä, me emme ole ajatustenlukijoita! Hyvä kampaaja ottaa palautetta vastaan ja ottaa opikseen virheistään. Jos lähdette vain tuppisuuna ja puhisette kotona kiukkuisena, ei asiat ainakaan parane.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/1073 |
23.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmetyttää loppukampaukset, on minullekin epäonnistuneita leikkauksia sattunut, mutta eniten ihmetyttää se kun kampaaja lopuksi asettelee hiukset valmiiksi. Leikkaus/värjäys tms. on saattanut mennä ihan hyvin mutta sitten jostain kumman syystä pitää lopuksi tehdä kauhea kampaus. Elikkä jos menen kampaamoon leikkauttamaan kuivat latvoista pois, ja mennessäni minulla on hiukset vaikka ponihännällä ja otsatukka eteen otsalle kammattuna, niin leikkauksen jälkeen kampaaja kysymättä mitään vääntää otsatukastani karmean jättitortun sivulle ja päälle litra lakkaa. Ulos mentyäni kiskon tortun hajalle ja tukan " silmille" . Ja näin on käynyt usealla eri kampaajalla. Luulisi kampaajan kysyvän miten haluan tukan tai edes älyävän etten pidä mitään torttuja, kai minulla sellainen olisi ollut jo kampaamoon tullessa jos niistä tykkäisin. Torttu kun ei edes sovi minun kasvomallilleni.

Tätä jos joku kampaaja voisi selittää

Vierailija
164/1073 |
23.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jolla oma yritys kivan matkan päässä. Menin tietysti permanenttiin hänelle. Varoitin etukäteen että ohuista hiuksista huolimatta permis puree tosi napaksti mun hiuksiin. Siinä sitä sitten istuin kampaamotuolissa ja naapuri rullasi mun hiuksia, rullauksen jälkeen se sanoi ohimennen laittaneensa paljon pieniä rullia, koska mun hiukset on niin hennot.

No lammaskampaushan siitä tuli ja permis kesti vielä ikuisuuden. En edes kehdannut valittaa kun olimme sopineet tosi edullisesta hinnasta.

Vierailija
165/1073 |
23.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lyhentää tukkaa siististi muutaman sentin (no, aina ei ole osannut kovin hyvin sitäkään, mutta onneksi ei ole kauhean pahoja tapahtunut).

Juhlakampausten suhteen olen sen sijaan ruvennut menettämään toivoni. Jotenkin tuntuu olevan mahdotonta saada hiuksiinsa sellainen kampaus, joka olisi:

a) kestävä - viimeksi suortuvat rupesivat irtoilemaan ylös nostetusta kampauksestani heti kun oli kampaajalta lähtenyt. Tukkani on pitkä, raskas ja liukas, ja ammattitaitoisen kampaajan pitäisi kyllä osata tehdä siitä kestävä nuttura tms.

b) yksinkertainen ja tyylikäs. Koska tukassani on " materiaalia" yllinkyllin, tuntuu välillä siltä, että kampaajien sormia syyhyttää päästä toteuttamaan itseään sen parissa, eivätkä omat toivomukseni paina missään. Kerrankin selitin mielestäni ERITTÄIN selkeästi, mitä juhlakampaukseltani haluan, ja erityisesti sen, mitä siltä EN missään nimessä halua. Yksinkertainen ja tyylikäs piti oleman kampauksen tyyli. Ja voitte varmaan arvata, että kampaamosta lähtiessäni en tiennyt itkeäkö vaiko nauraa, ihmettelin vaan ko. kampaajatytön käsitystä termistä " yksinkertainen" ... " You name it - my hairdo had it..." Kaikkea löytyi, kiehkuraa, kiharaa, pikkulettiä jne. jne. Ihan vakavissani mietin, kävisinkö ennen juhlia kotona pesemässä tukkani, mutta en sitten ehtinyt enkä raaskinutkaan, kun kampaus oli kuitenkin maksanut aika paljon. Itse juhlissa hävetti sitten aika tavalla, kun mietin että muut juhlavieraat varmaan kuvittelivat, että kampaus oli tosiaan makuni mukainen, ja toiveitteni mukaan tehty... Ja kaiken kukkuraksi hyvällä ystävälläni oli noissa juhlissa (= yhteisen ystävämme häissä) kutakuinkin juuri sellainen kampaus, jollaisen olisin itsekin halunnut. Ei voi muuta kuin sanoa, että ottipa tukka päähän! ; )

Vierailija
166/1073 |
23.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 senttiä riittää yleensä mainiosti. Yhden kampaajan kanssa tuli oikein kina, kun hän olisi halunnut välttämättä lyhentää 5 senttiä, vaikka kerroin kasvattavani. Hänen mielestään se olisi kasvanut niin nopeasti takaisin. No, minun hiukseni kuitenkin kasvavat hitaasti eivätkä olleet niin kuivalatvaiset, että noin iso lyhennys olisi ollut tarpeenö. Ei siinä mitään, saa sitä ehdottaa, mutta kun minä asiakkaana sanon, että ei niin paljon, niin voisi sitä uskoa eikä alkaa jankata! Siis varmaan viisi minuuttia kinattiin asiasta ennen kuin kampaaja antoi periksi.

Vierailija
167/1073 |
23.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on jo muutama vuosi mutta kerronpa silti..

Sanoin parturille haluavani kevyet laineet hiuksiin. Painotin nimenomaan etten halua pientä säkkärää.

No parturi ensinnäkin velotti puolet enemmän kun piti. Minulla oli muka pitkät hiukset (ikinä minulla ei ole pitkiä ollutkaan)

Pesuvaiheessa parturi kasteli selkäni kokonaan. Lattiakin lainehti vedessä.

Kun lähdin parturista minulla oli mieletön afro, pientä säkkärää ja sekin tupeerattu ja lakalla nostettu pystyyn.

Kamala kokemus todellakin!!

Vierailija
168/1073 |
26.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyysin nimenomaan ns. mammatukkaa joka on mallia " pese ja pidä" . No, eiköhän vaan lopputulos ollut lyhyt, mutta viittä eri hoitotuotetta vaativa, täysin vääränmallinen ja kasvoilleni sopimaton lyhyt POLKKATUKKA. Näytti suht hienolta kun sen laittoi, mutta " pese ja pidä" -malli se ei ollut >:(. Kampaaja nieleskeli itsekin kun kysyin että " menit sitten tekemään vähän toisenlaisen" ja nauroi hermostuneesti että onneksi hiukset kasvaa...

Vierailija
169/1073 |
25.02.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suomalaiset kampaajat ovat niin hyviä, niin kuinka sitten selität nämä kaikki tapaukset? Itse käyn kampaajalla ulkomailla, ja olen ollut ainoastaan tyytyväinen Suomen kamalien kampaamokäyntien jälkeen (oli kampaamoreissun hinta ollut mikä tahansa!). Käyttämässäni kampaamossa on kampaajilla selkeä kokemusasteikko, jossa vähemmän kokeneilla on vähemmän pisteitä ja hintaa, ja tietysti kokeneemmilla enemmän. Leikkaajat ja värjääjät ovat erikseen, ja voivat myös kouluttautua ristiin. Ja järjestäin kampaamohenkilökunnasta on henkinyt ammattiylpeys ja uuden oppimisen halu, meiniki ei ole kuin Suomessa: " mä olen vaan töissä täällä, koulutus hankittu 10 vuotta sitten ja sillä pärjää, ai nyt pitää mennä röökille" .

Vierailija
170/1073 |
25.02.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

14-vuotiaana herkkänä teininä juuri paikkakunnalle perheeni kanssa muuttaneena menin lähiökampaajalle ja pyysin permanentin. Laitettiin isot rullat ja niin päälaellani oli eläkeläismummo-kiharat. Poistuin itkien ja seur.aamuna kaikki nauroivat minulle koulussa.

Vierailija
171/1073 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kampaajalla elämäni aikana ehkä pari kertaa. Itse pyysin ensimmäisen kerran 8. luokalla (nykyään olen 18v). Olin suunnitellut mustapunaisia raitoja ja kampaaja oli äärimmäisen tuttavallinen mukava ja teki hyvää työtä mielestäni.

Myöhemmin Helsingissä menin lähikampaajalle. Toiveenani oli saada erittäin vaaleat hiukset niin, että alla olisi punaista. Kampaaja sanoi minulle ettei se tulisi onnistumaan eikä sopisi tulevan syksyn väreihin (siis mitä ihmettä..?). Joten kilttinä ihmisenä alistuin hänen tummanruskea-punaraitaiseen ehdotukseensa, maksoin itseni kipeäksi ja inhosin lopputulosta mutten halunnut mennä enää uudestaan.

Sen jälkeen värjäilin itse silloin tällöin, kunnes keksin haluavani keesin. Kävin kysymässä leikkausta HairStoresta ja varasin ajan, mutta peruin sen myöhemmin samana päivänä koska musta oli kohtuutonta pyytää 50e siitä, että sivut vedetään lyhyemmiksi.

Tästä lähtien olen sitten leikannut ja värjännyt itse. Olen kuullut kehuja ja opetellut omilla hiuksilla. Välillä on tullut mokattua mutta niistäpä aina oppii.

Vierailija
172/1073 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sen ainoan kerran kun olen ollut kampaajalla kampauksen teossa (vanhojen päivä) sain niin surkean kampauksen että hävetti. Joudin tietysti menemään kampaajalle jo aikaisin aamulla, ja tämä oli tosi väsyneen oloinen ja kiukkuinen. Repi hiuksiani (ja minulla EI ole herkkä päänahka), kampaus oli epäsiistinnäköinen ja lässähti pian. Yksi rinnakkaisluokan tyttö tuli vähän myöhemmin (kuitenkin yhtäaikaa) samalle asialle ja sai kysymättä samanlaisen kampauksen kuin minä. Eikä todellakaan ollut minullakaan sitä mitä pyysin :((

vanhinta poikaa käytin muutaman kerran kampaamossa hiusteleikkuussa, ainoa kampaaja joka osasi leikata, oli todella tyly ja epäystävällinen, joten päädyin ostamaan itse hiustenleikkukoneen ja opettelin leikkaamaan poikien hiukset. Nykyään leikkaan myös naapurin lapsen hiukset, tarpeen mukaan saksia ja leikkuria käyttäen.

Vierailija
173/1073 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi mun äidillä (joka on muuten loistava parturi-kampaaja) käy asiakkaita monen sada kilsan päästä... :D

Pikkukylässä asuu ja työskentelee, mut niinpä vaan on vääntänyt kampauksia julkkismorsiamista Linnanjuhlavieraisiin, jopa ulkomailta muutama vakkari. Ei kannata halveksia vanhempia kampaajia, koulutus ja intohimo on NE JUTUT siinäkin työssä... :)

Vierailija
174/1073 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kampaajan perässä 150km sivu. Niin ja hän työskentelee pienellä paikkakunnalla kun itse asun pääkaupunkiseudulla jossa liian usein pettynyt tulokseen...

Pitäisi aloittaa ketju missä kerrotaan ne hyvät paikat :)!

Vierailija
175/1073 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kampaaja ja mua ei edes huvita noi jutut mitä muutamia ehdin lukemaan. Tavallaan aika surullistakin mihin kampaajien taso on mennyt. Kaikkia en edes jaksa lukea. Mutta totuushan on että kampaajien koulutuksen tasohan on paikoin surkeaa. Kaikki on ihan kiinni opettajasta, ja niitä hyviähän on todella harvassa. Itse olen aika paljon yhteistyössä kehittämässä koulutuksen tasoa.

Sekin on ihan taivaan tosi että tällä alalla ei kukaan ole rahan takia, eli olisi oltava mukana sydämmellä, ja tyyliin harrastettava tätä alaa että olisit hyvä tässä. Siltikin alalla on paljon kampaajia jotka tekevät tätä vain ja ainoastaan palkan takia, ja sen kyllä huomaa. Tehdään vain ja ainoastaa se mikä on pakko, eikä yhtään enempää. Näitähän tietty löytyy joka alalta, mutta myös meidän alalta. Itse olen sitä mieltä että se myöskin vaikuttaa aika paljon kampaajan tasoon. Alalle hakeutuu paljon nuoria, joilla ei ole mitään käsitystä kampaajan työstä. Jostain ihmeen syystä kuvitellaan että tämä ei olisi oikeaa työtä, tässä vaan luodaan kaikkea hienoa, ja ennenkaikkea laitetaan omia hiuksia. Alalle hakeutuu paljon alalle sopimattomia.

Yksi syy huonoon lopputulokseen voi olla niinkin yksinkertainen syy kuin kiire. Kampaajilla kun on todella tiukka aikataulu, varsinkin palkallisilla. Jos olet palkallinen, et saa aikaa itse etukäteen päättää.

Muutama vinkki vielä:

Jos haluat mallinmuutosleikkauksen, kerro siitä jos varatessasi aikaa, mutta varaudu myöskin maksamaan siitä.

Ja aina jos on reklamoitavaa niin tee se samaan kampaamoon, vain näin voi kampaajat oppia virheistään!

Jos haluat muodikasta, älä hakeudu kotikampaajille, silloin paras paikka on mahdollisemman nuorekas paikka.

Vältä kampaamoketjuja joissa työntekijät vaihtuu yhtenään!!! Älä erehdy luulemaan ketjujen olevan tasokkaampia.

Ja sekin on ihan totta että kampaajan omista hiuksista näkee kyllä aika pitkälti kampaajan tyylin.

Vielä oma mielipide, älkää ihmeessä ottako niitä permanenttejä, harvoin ne näyttää hyvältä.. :D

Vierailija
176/1073 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

leikkuuttamaan puoleen selkään ulottuvaa tukkaani lyhyemmäksi (oli mulle ISO muutos), mulla oli KUVA mukana, josta näytin että tuon pituinen tukka. Kuvassa selkeästi naisella hiukset leikattu polkkatukaksi, mutta pituus _puoleen väliin kaulaa_.

Siinä tuolissa istuessa sitten yhtäkkiä kampaaja otti sivuhiuksistani kiinni, ja pätkäisi ne kulmakarvojen tasalta poikki :O Mä olin aivan äimänkäkenä, että ei siitä noin lyhyt pitänyt tulla. Kampaaja vaan sanoi topakasti että "joo mutta tää sopii sulle paljon paremmin"

Siinähän sitten kasvattelin tukkaa miltei 1,5 vuotta, ennenkuin olivat sellaiset kuin olin halunnut... vähän vitutti.

Vierailija
177/1073 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman parturin haku on yhä päällä.

Tällä hetkellä päässä on venäläistätitukan ja galacticakypärän risteytys. Varasin samalle parturille seuraavan ajan samantein nähtyäni lopputuloksen -v**iks se menee kuitenkin - asenteella

Jonkun kerran on ollut pakko lähteä etsimään vapaata parturia suoraan kun on paukauttanut edellisen oven perässään.

Tää nykyinen tukka on jo aika klassikko, hymyilyttää aina peiliä ohittaessa. Lopetin samalla meikkaamisen jotta olisi täysin kokonaisvaltainen lopputulos.

Vierailija
178/1073 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin n.15 v ja menin kampaajalle..rouva oli vähän kiireinen,pesi hiukset äkkiä ja leikkas luonnonkiharani latvat,laitto ponnarille ja sano-ei kai tätä tarvi enempää laittaa ku mulle tulee kohta ASIAKAS.......................ja sen kerran jälkeen vaihdoinkin tekijää.Tämän muistan AINA kun mulle tulee asiakkaaksi nuori tyttö-joka kohta onkin aikuinen hyvinkoulutettu itsestään huolehtiva nainen=)

t.kosmetologi

Vierailija
179/1073 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheinta on, jos kampaaja ei puhu mitään. Saatuaan ohjeet millainen malli leikataan, leikkaa vain tuppisuuna. Tulee vaivautunut olo. Itse en ole hyvä keksimään jutun juurta, olisi hyvä jos kampaaja keksisi. En tykkäisi tosin sellaisestakaan joka pälpättää joutavia taukoamatta. Ja hirveää on jos kampaaja puhuu toisen kampaajan kanssa, tai mikä pahinta toisen asiakkaan kanssa, leikatessaan minun hiuksia.

No mitä jos se kampaajakaan ei ole hyvä keksimään juntun juurta? :)

Jospa hän oletti, että koska olet itse hiljaa, niin et haluakaan jutella mistään. Jomman kumman olisi pitänyt selkeesti rikkoa jää ja höpistä vaikka säästä.

Vierailija
180/1073 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli tuloksena joskus 80- luvun loppupuolella, kun päätin köyhänä koti-äitinä satsata parempaan parturiin. ( muutoin äitini laittoi minulle kiharat) Huh..vieläkin karmasee se lopputulos, mun puolipitkät hiukset oli tiukalla kiharalla ja ihan pallon mallisesti, siitä oli kauneus kaukana. Siihen puljuun en enään ikinä mennyt

Ja ei tosiaan parturin kalleus vaikuta lopputulokseen, olin pari kertaa käynyt halvemmassa paikassa leikkaamassa ja en oikein ollut tyytyväinen lopputuloseen, niin päätin että nyt meen merkkiparturiin leikkaan, niin saan sen mallin kun haluan. Toisin kävi, ensiksi leikattiin tätimäinen pallopolkka, sanoin että en kyllä tälläistä halua, niin just ja just jaksoi leikata vähän lisää..aattelin että antaa olla, aloin jo syyttään itseäni että en osaa kertoa tarpeeksi hyvin mitä haluan. Kun pesin tukkani, niin huomasin että hiukset on ihan epätasaiset, otin puhelun parturiin ja selitin tilanteen eri parturille. Kun menin tasoittaa hiukset, niin parturi oli ihan mielinkielin ja tasoitti hiukset, mutta hyvät niistä ei tullut. Se merkkikampaamo ei saanut musta asiakasta.

Onneksi löysin vihdoin hyvän parturin joka ymmärsi heti mitä haluan, nyt käynyt muutamia keroja ja suht tyytyväinen ollut, tosin en ole riemusta hypellyt..mutta tukassa on nyt hyvä malli, jonka saan itse suht hyyvin laitettua..