Kauheimmat kampaamokokemukset tänne!
Usein kampaajalla käydessä herää kyllä kysymys, että mitä ihmettä siellä kampaajakoulussa oikein opetetaan vai opetetaanko mitään?! Eivätkö kampaajat osaa arvioida, mikä kampaus sopii asiakkaalle ja mikä ei? Ja minkä ihmeen takia kampaajat eivät sano mielipidettään, jos asiakas ehdottaa jotain ihan hölmöä?
Minun eräs kauheimmista kampaamokokemuksistani sijoittuu teinivuosiin, toivottavasti niistä ajoista on ammattitaito kampaajilla kohentunut: Siihen aikaan oli muodissa tyvikohotus, ja minä tietysti halusin tuuheutta ja ilmaa päätä myöden meneviin hiuksiini. Kampaaja ehdotti, että laitetaan tätä tyvikohotusainetta myös koko hiuksiin, ja rullasi hiukset rullille. Ei tullut teinin mieleenkään epäillä kampaajan ammattitaitoa, ja lopputulos oli luonnontaipuisissa hiuksissa kuin permanentti. Ja aivan hirveä sellainen. Eihän sille voinut mitään tehdä! Itku siitä tuli. Kiitos vaan kovasti, vieläkin ärsyttää.
Kommentit (1073)
80-luvulla pidin otsatukkaa. Halusin siihen nostetta kevyellä pehmennyksellä.
Kampaaja valitsi pienimmät permanenttirullat ja -AINEEN.
Lopputuloksena suora pitkätakatukka ja etuhiukset mallia villakoira.
Vierailija kirjoitti:
Uskaltaisko tänne tulla kyselemään että mistä löytyisi Jyväskylästä tai lähiseudulta hyvä kampaaja? Oon vasta muuttanut ja pelottaa jo nyt mitähän tästäkin tulee.
Olen kasvattanut omaa väriä takaisin, latvoissa on vielä vähän jäljellä. Mulla on tasapaksut mutta luonnonkiharat hiukset ja kaveri leikkasi latvoja viimeksi, ja ne jäivät vähän epätasaisiksi. Haluaisin vain tasoittaa latvat ja ehkä tosi maltillista kerrostusta. Viimeksi kun kävin kampaajalle niin se haukkui hiukseni pystyyn, että miksi haluan omaa väriä kasvattaa ja että näähän pörröttää ym. minne sattuu. Olin pessyt hiukset aamulla mutta en minä arvannut että niitä nyt täytyy alkaa oikein laittamaan kampaajakäyntiä varten! Olen aina luullut että lakat ja vaahdot ym. tuotteet on huonoksi leikkaussaksille. Itku kurkussa lähdin pois.
Että olisko täällä ehdotuksia hyvästä kampaaajasta täälläpäin?
Velvet on kaupungin paras kampaamo, myös UNIKissa on tosi ammattitaitoista porukkaa. :)
Halusin laineet ja se mitä sain muistutti villakoiraa!! Oli niin pienellä rullalla tehty, että sormet toimi harjana pitkään. Oli siinä ystävillä nauramista ja voi hirvitys, niitä vanhoja valokuvia!
Vierailija kirjoitti:
Usein kampaajalla käydessä herää kyllä kysymys, että mitä ihmettä siellä kampaajakoulussa oikein opetetaan vai opetetaanko mitään?! Eivätkö kampaajat osaa arvioida, mikä kampaus sopii asiakkaalle ja mikä ei? Ja minkä ihmeen takia kampaajat eivät sano mielipidettään, jos asiakas ehdottaa jotain ihan hölmöä?
Minun eräs kauheimmista kampaamokokemuksistani sijoittuu teinivuosiin, toivottavasti niistä ajoista on ammattitaito kampaajilla kohentunut: Siihen aikaan oli muodissa tyvikohotus, ja minä tietysti halusin tuuheutta ja ilmaa päätä myöden meneviin hiuksiini. Kampaaja ehdotti, että laitetaan tätä tyvikohotusainetta myös koko hiuksiin, ja rullasi hiukset rullille. Ei tullut teinin mieleenkään epäillä kampaajan ammattitaitoa, ja lopputulos oli luonnontaipuisissa hiuksissa kuin permanentti. Ja aivan hirveä sellainen. Eihän sille voinut mitään tehdä! Itku siitä tuli. Kiitos vaan kovasti, vieläkin ärsyttää.
Tyvikohotushan tehdään rullaamalla hiukset koko matkalta rullille. Käytettävä aine on vaan eri.
Olen itse kampaaja, mutta olen kokenut itsekin näitä "järkkyjä" kampaamokokemuksia. Pyysin, ettei pituutta otettaisi kuin pari senttiä, ja kerrostettaisiin päällisosasta reilummin (paksu tukka). Istuin penkissä ilman silmälaseja, jolloin olen läjes sokea. Kampaaja otti ensin 2 cm huonoja latvoja pois. Sen jälkeen rupesi kerrostamaan päällisosaa kuten oli sovittu, mutta leikkasikin kerrostustaktiikalla latvoihin asti, jolloin (hei haloo!) myös pituutta lähti reilu 15 cm vielä aiemmin leikatun lisäksi! Kampaaja ei edes pahoitellut tapahtunutta, vaikka sanoin että lähti mittaa suunniteltua enemmän ja tukkani on nyt lähemmäs puolipitkä. Kampaaja oli vielä hurjasti itseäni vanhempi, joten kokemusta perusleikkauksista pitäisi löytyä... kannattaa oikeasti etsiä se luottokampaaja, kysellä kavereilta/lukea netistä ja äänestää jaloilla paikkoja, joista ei tunnu ammattitaitoa löytyvän.
Mulla oli pitkät melkein persuuksiin asti maantien väriset hiukset ja menin värjäyttämään ne ruskeiksi. Neito ähräs sitä tovin välillä hyppi hinttikaverinsa kanssa röökillä. No väri oli huuhdeltu ja oli kuivaus menossa niin sai "makeen idean" että hän haluis letittää hiukset vielä. No annoin letittää koska en osaa itse kuin sen perusletityksen.
Letti oli kiva kuten hintakin koska ei maininnut tämän idean saadessaan että tulee kampauksen hinta päälle.
Seuraavana päivänä kun letin aukaisin niin kappas että oli halunnut letittää 😃 mulla oli paksu viiden sentin levyinen maantien väristä raitaa keskellä päätä, niskasta latvoihin asti!!! Tosi kiva 😄
Reklamaatiokin meni vähän reisille. Tuhahteli ja puhalteli ja tarjos alennusta seuraavasta kerrasta. Ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
No kampaajapa leikkasi tukan muuten ihan lyhyeksi, mutta jätti ohuen niska- ja sivutukan a' la 80-luku ja Nick Kershaw :-/
Sitten hän vielä föönäsi sen päälitukan palloksi ja käänsi ne ohuen niskahaivenet rullalla ylöspäin.
Tulos oli kuin suoraan Mars hyökkää -elokuvasta. Kun pääsin ulos kampaamosta, syöksyin ensimmäiseen pimeään nurkkaan minkä löysin ja syljellä (!) yritin oikaista tukkaani. Hävetti niin kamalasti.
Kotiin päästyäni totesin, etten kehtaa mennä ihmisten ilmoille 80-luvun niskatukkamiehenä, koska olen 2000-luvun nainen ja leikkasin niskahaituvat pois.
Näin olkapituiseksi ajatellusta kampauksesta tuli hyvin lyhyt poikatukka :-(
Ettet vaan käynyt Rantasalmella sen yhden kaulattoman hirviön kampaamossa?
Se eukko teki minulle ihan saman. Se pyöreäksi föönattu niskatukka sen patatukka päällisen kanssa oli ihan järkky. Ja n. 10cm lähti "huonoa latvaa" jota olkapäät muka kuluttaa...
Järkyttävin oli huomata, että kylän isoon S-markettiin mennessäni meitä pallopäämarssilaisia oli iso liuta!
Niin ja kampaajalla itsellään oli sama kampaus! En vieläkään tajua mikä on se idea siinä tasapitkässä patatukassa, jossa niskavillat on jätetty pitemmiksi haituviksi ja föönattu pyöreäksi ulokkeeksi???
Vierailija kirjoitti:
Ihana ketju! Löysin myös oman vastaukseni vuodelta 2005 =)
Olen jo pitkään ihmetellyt kampaajien intoa "vähän keventää". Vaikka aina sanonkin etten halua päälaelle mitään lyhyempää hiusta, niin "hän nyt kuitenkin vähäsen keventää." Ilman rillejä en näe peiliin asti, mutta monesti kauhistuttaa, kun tajuan mitä taas tapahtuu. Kampaaja ihan vähän vain keventää.
No ei siinä muuten mitään, mutta kun minulla sattuu olemaan luonnonkihara ja oikukas tukka, joka joko nousee pystyyn tai menee kiharoille ollessaan liian lyhyt. Eli nämä nätit pienet kevennykset on minun päässäni kohti taivasta sojottavia piikkejä, tai vastaavasti epämääräisiä englantilaisen tuomarin peruukin kaltaisia laineita keskellä päätä. Mainitsen kyllä kiharasta aina kampaajalle, mutta jostain ihme syystä aina pitää vähän keventää. On se kumma ettei asiakkaalla saa olla tasapitkä tukka, vaan väen vängällä on tehtävä ne kevennykset ja kerrostukset ja muut lyhyemmät pintakerrokset!
Olen ratkaissut ongelman ottamalla suoristuskäsittelyn säännöllisesti, sen jälkeen onnistuu myös kevennykset ja muut jutut.
"epämääräisiä englantilaisen tuomarin peruukin kaltaisia laineita keskellä päätä" Huutonaurua!!!! En näe kirjoittaa, kun vedet roiskuu silmistä!!! Kiitos päivän pelastuksesta!!! :-)
Vierailija kirjoitti:
Uskaltaisko tänne tulla kyselemään että mistä löytyisi Jyväskylästä tai lähiseudulta hyvä kampaaja? Oon vasta muuttanut ja pelottaa jo nyt mitähän tästäkin tulee.
Olen kasvattanut omaa väriä takaisin, latvoissa on vielä vähän jäljellä. Mulla on tasapaksut mutta luonnonkiharat hiukset ja kaveri leikkasi latvoja viimeksi, ja ne jäivät vähän epätasaisiksi. Haluaisin vain tasoittaa latvat ja ehkä tosi maltillista kerrostusta. Viimeksi kun kävin kampaajalle niin se haukkui hiukseni pystyyn, että miksi haluan omaa väriä kasvattaa ja että näähän pörröttää ym. minne sattuu. Olin pessyt hiukset aamulla mutta en minä arvannut että niitä nyt täytyy alkaa oikein laittamaan kampaajakäyntiä varten! Olen aina luullut että lakat ja vaahdot ym. tuotteet on huonoksi leikkaussaksille. Itku kurkussa lähdin pois.
Että olisko täällä ehdotuksia hyvästä kampaaajasta täälläpäin?
Marjo Beautiful Day Halssilassa. Olen ollut väriin ja leikkaukseen tyytyväinen joka kerta!
Riittää noita huonoja kokemuksia ja tuntuu, että nykyisin ne hyvät ovat todella harvassa.
Eka huono kokemus oli joskus 80-luvulla, jolloin luokkakaveri tuli kouluun lyhyeksi leikatussa tukassa ja tukka kauniilla isoilla kiharoilla (nyt ne luokkakuvassa näyttävät tosin aika mummomaisilta). Menin itse sitten kampaajalle ottamaan permanentin toiveena loivat kiharat. Lopputulos muistutti egyptin pyramidia ja loivat kiharat olivat pelkkää säkkärää. Meni aina monta tuntia hiusten pesussa ja kuivauksessa, jotta ne sai edes joten kuten suoristumaan.
Nykyisin + 40 -vuotiaaana kampaajilla on kumma taipumus nyrhiä hiukset lyhyttäkin lyhemmäksi. Ei mitään väliä mitä itse pyytää. Usein saa poistua kampaajalta tukka nyrhittynä ja se on vielä kuivattu siten, että valuu päätäpitkin. Tosi tyylikäs? Not.
Itse kävin leikkauttamassa pitkästä tukasta 15 cm pois. Juu tyytyväisenä lähdin kotiin. Kotona kun harjasin tukkaa illalla niin huomasin, että sinne oli jäänyt useita hiuksia, jotka oli siis 15 cm pidempiä kuin muut. Saksimaan sitten itse. Toista kertaa en siinä firmassa käynyt. Ei kai helpompaa hommaa kampaajalla olekaan kuin tasapitkän hiuksen lyhentäminen.
Alkutilanne oli ihan hyvä, pitkät, hieman kiharat ja paksut hiukset. Tahdoin vähän repäistä ja vaihtaa hiustyyliä kokonaan. Tavoitteenani oli saada short bob tyylinen leikkaus, mutta kampaajan näkemys aiheesta oli ilmeisesti hieman poikkeava. Selitin kyllä mielestäni ihan hyvin, millaisen haluan, mutta poistuin päätäni pudistellen kouvolatukkaa läheisesti muistuttavan viritelmän kanssa. Yhä edelleen mietin, että kuinka tuo oli edes mahdollista...
Vierailija kirjoitti:
Olen itse kampaaja ja mua ei edes huvita noi jutut mitä muutamia ehdin lukemaan. Tavallaan aika surullistakin mihin kampaajien taso on mennyt. Kaikkia en edes jaksa lukea. Mutta totuushan on että kampaajien koulutuksen tasohan on paikoin surkeaa. Kaikki on ihan kiinni opettajasta, ja niitä hyviähän on todella harvassa. Itse olen aika paljon yhteistyössä kehittämässä koulutuksen tasoa.
Sekin on ihan taivaan tosi että tällä alalla ei kukaan ole rahan takia, eli olisi oltava mukana sydämmellä, ja tyyliin harrastettava tätä alaa että olisit hyvä tässä. Siltikin alalla on paljon kampaajia jotka tekevät tätä vain ja ainoastaan palkan takia, ja sen kyllä huomaa. Tehdään vain ja ainoastaa se mikä on pakko, eikä yhtään enempää. Näitähän tietty löytyy joka alalta, mutta myös meidän alalta. Itse olen sitä mieltä että se myöskin vaikuttaa aika paljon kampaajan tasoon. Alalle hakeutuu paljon nuoria, joilla ei ole mitään käsitystä kampaajan työstä. Jostain ihmeen syystä kuvitellaan että tämä ei olisi oikeaa työtä, tässä vaan luodaan kaikkea hienoa, ja ennenkaikkea laitetaan omia hiuksia. Alalle hakeutuu paljon alalle sopimattomia.
Yksi syy huonoon lopputulokseen voi olla niinkin yksinkertainen syy kuin kiire. Kampaajilla kun on todella tiukka aikataulu, varsinkin palkallisilla. Jos olet palkallinen, et saa aikaa itse etukäteen päättää.
Muutama vinkki vielä:
Jos haluat mallinmuutosleikkauksen, kerro siitä jos varatessasi aikaa, mutta varaudu myöskin maksamaan siitä.
Ja aina jos on reklamoitavaa niin tee se samaan kampaamoon, vain näin voi kampaajat oppia virheistään!
Jos haluat muodikasta, älä hakeudu kotikampaajille, silloin paras paikka on mahdollisemman nuorekas paikka.
Vältä kampaamoketjuja joissa työntekijät vaihtuu yhtenään!!! Älä erehdy luulemaan ketjujen olevan tasokkaampia.
Ja sekin on ihan totta että kampaajan omista hiuksista näkee kyllä aika pitkälti kampaajan tyylin.
Vielä oma mielipide, älkää ihmeessä ottako niitä permanenttejä, harvoin ne näyttää hyvältä.. :D
Asiallisia vinkkejä, kiitos. Paitsi minun kohdallani tää "älkää ottako niitä permanentteja" ei pidä paikkaansa... Olen Lissu-limapää. Eli niin rasvoittuvat hiukset ja hikoileva päänahka, että kun aamulla pesen olen illalla kuin uimasta tullut. Siis ilman permanenttia.
Minulla on sikäli epätyypilliset suomalaiset hiukset, että niitä on paljon. Mutta hieno hiuslaatu. Eli oikeasti todella ohuenohut yksittäinen hius.
Ja siksikin hiukseni soveltuvat sekä värjäykseen että permanenttaukseen, kun hiustenkasvu on äärimmäisen hidasta. Muista lapsuudesta, kun meiltä kakaroilta kynittiin otsatukat alkukesästä, niin veljen silmiä ei enää koulun alkaessa letin alta näkyny. Minä killittelin samalla otsiksella vielä tyyliin joulunakin....
Mutta siis permis kolmin-nelinkertaistaa tukkani. Ja kampaajat aina ihailee sitä kimmoisaa kiharaa, joka on vielä jäljellä, kun menen uuteen permikseen n. 2 vuoden välein. Hiukset on puolipitkät, että ne saa kiinni. Juuri tänä kesänä naisten saunaillassa kehuivat "luonnonkiharaa" tukkaani, kun tulin järvestä. En sen kummemmin laita hiuksiani. Ponnari, panta, ranskalainenletti tai nuttura töissä, muuten auki.
Muutama kuukausi permiksen jälkeen hiukset menee korkkiruuvikiharoille PAITSI JOS OLEN OTTANUT PERMIKSEN OVULAATION AIKANA! Siinä muuten vinkki, että kannattaa kokeila josko muillakin permis onnistuu parhaiten, kun sen ottaa kuukautisten jälkeisellä viikolla. Minä olen itselläni tämän käytännössä huomannut.
Mutta joo, samalla kampaajalla oon käynyt yli 15 vuotta ja hänen tyttärensä jatkaa äitinsä liikkeessä, että metodit säilyy....
Vierailija kirjoitti:
- Kuin kaksi marjaa -tyyppi. Asiakas poistuu kampaamosta samanlainen kampaus päässään kuin äskeisellä asiakkaalla
Tämän olen kokenut vuonna 2001. Kotipaikkakuntani "hienona" pidetyssä kampaamossa koulutettiin henkilökunta tekemään tietty malli sekä tarjoamaan sitä asiakkaille. Siksi minullakin on ollut tuona kesänä ah niin muodikas (pöh!) lyhyt tukka värjättynä niin, että pohjalla on tumma väri ja päällä vaalea. Tajusin erheeni liian myöhään nähdessäni toiselle asiakkaalle tehtävän täsmälleen samaa lookia.
En ole eläessäni saanut hyvää palvelua kampaajalla. Minulle on myös tehty porrastettu otsatukka. Se oli lyhyimmillään vajaan sentin. Hiukseni on poltettu keltaiseksi lämpökoneella, niin että päälakeni höyrysi ja tukkaa tippui tukoittain. Pitkistä kauniista hiuksistani piti vähän ottaa latvoja ja jäljelle jäi kananpylly kampaus takana sentti pituutta. Oli kova paikka teininä. Kuin sukupuoli olisi vaihtunut. Aikuisena kum uskaltaudin näiden reissujen jälkeen perus takatukkani kanssa kampaajalle: ohjeistaen että leikkaa malli mutta ei polkkaa. Olen juuri sen saanut. Nyt edelleen kasvatan takatukkaani ja kerään rohkeutta seuraavaan nöyryytys ryöstöön.
No törkein tapahtui, kun halusin mennä ns. tuoksuttomaan kampaamoon. Niitä oli kaupungissa kaksi ja valitsin sen väärän. Olin varannut värjäysajan. Yrityksessä oli vain omistaja töissä, ei muita tuoleja. Nainen tyrkytti tyrkyttämistään myös leikkausta. Ihan ihmehommaa minulta, kun suostuin siihen. Leikkaamisen jälkeen tehtiin raidat (2 väriä). Mietin jo siellä liikkeessä, että jokin tässä ei nyt täsmää. Sanoin, että nukun yön yli tämän värin kanssa. Kotona sitten peilin ääressä hoksasin, että a) tyveä oli näkyvillä 1 cm ja b) raidat olivat sen verran leveät, että näyttivät nimenomaan raidoilta. Lopputuloksella oli merkitystä, koska olin menossa seuraavalla viikolla työhaastatteluun.
Heti aamusta soitin kampaajalle ja kerroin miksi en ole tyytyväinen. Hänen mielestään asiassa ei ollut mitään puhuttavaa. Sanoin, että minähän kerroin palaavani asiaan, jos on sanomista, ja että aion tehdä reklamaation, haluatko saada sen kirjallisena? Kampaaja ei ollut kuullutkaan mistään reklamaatiosta ja lopetti puhelun. Hankalalta tuntui asian selvittäminen, kun tilassa ei tosiaan ollut ollut muita. Vähän ajan päästä hän soitti takaisin, ja haukkui ensin minut "vaikeimmaksi asiakkaaksi, joka hänellä on ollut" sekä tarjosi hyvityksen hiustenleikkauksen hinnasta. Hinta oli nyt pienempi kuin edellisenä päivänä. Totesin mielessäni, etten todennäköisesti tulisi parempaa hyvitystä saamaan ja hyväksyin. Hiukset jouduin värjäyttämään uusiksi toisessa paikassa - jossa on tullut käytyä jo useamman kerran.
No joo, Rovaniemellä asuessa luin ilmoituksen kotikampaajasta. Ajattelin, että mielelläni tukisin yksityisyrittäjää. Kampaaja oli perheellinen nainen. Ja hiusteni leikkuu keskeytyikin vähän väliä, kun joku lapsista tuli jotain asiaa kertomaan. Eli nainen paimensi samalla näitä lapsiaan. Ihmettelin, kun hän sai työnsä kuitenkin valmiiksi nopeammin kuin kampaajat yleensä. Ja syy tähän paljastui seuraavalla kampaajakäynnillä, joka suuntautui toiseen yritykseen: minulle kerrottiin, että lyhyen mallinen tukkani oli ollut takaa toispuoleinen! Eli ihan pokkana oli kotikampaaja jättänyt työnsä kesken.
90-luvulla jostain syystä piti käydä kotiparturissa. Tai siis kampaajalla. Itsekin jonkin ihme pehmennyksen olen sellaisessa ottanut. Hiustenleikkauksista on jäänyt mieleen, että aina niitä piti äidin viimeistellä. Mistään laatupaikoista ei ollut kyse, varmaan niissä piti käydä hinnan vuoksi.
Olis pitänyt kääntyä kun vastassa oli vaaleahiuksinen kampaaja joka oli ylikäyttänyt hopeasamppoota niin että osa tulasta oli liila, osa vaalea ja keltainen. Jos ei omaa tukkaa saa nätiksi niin ei muidenkaan.
Kampaaja repi tukkaani harjalla pitkin vedoin, välillä näytti kuin olisi nojannut koko painollaan taakse viedessään harjaa läpi. "Kyllä hius vaan kestää yllättävän paljon", sanoi kun kiljaisin kivusta. Väri oli liian kauan päässä, toisella puolella toista kauemmin. Takaraivoon jäi yksi paljon paksumpi raita, kun muualla oli hentoa ohutta raitaa.
Viimeisin kampaamokäyntini oli niin "onnistunut" noin 2kk sitten että sen jälkeen päätin että mun rahantuhlaus kampaamokäynteihin loppuu juuri nyt.
En halunnut missään nimessä kusenväristä/oranssia/punaista enkä lyhyttä.
Lähdin kampaamosta 140e köyhempänä, kusenvärisellä lyhyellä tukalla. Ei kohdannut ymmärrys tai ammattitaito... ei enää koskaan tätä kallista pettymystä.
Kasvatan oman värin ja pitkät hiukset. Nyt riittää...