Kauheimmat kampaamokokemukset tänne!
Usein kampaajalla käydessä herää kyllä kysymys, että mitä ihmettä siellä kampaajakoulussa oikein opetetaan vai opetetaanko mitään?! Eivätkö kampaajat osaa arvioida, mikä kampaus sopii asiakkaalle ja mikä ei? Ja minkä ihmeen takia kampaajat eivät sano mielipidettään, jos asiakas ehdottaa jotain ihan hölmöä?
Minun eräs kauheimmista kampaamokokemuksistani sijoittuu teinivuosiin, toivottavasti niistä ajoista on ammattitaito kampaajilla kohentunut: Siihen aikaan oli muodissa tyvikohotus, ja minä tietysti halusin tuuheutta ja ilmaa päätä myöden meneviin hiuksiini. Kampaaja ehdotti, että laitetaan tätä tyvikohotusainetta myös koko hiuksiin, ja rullasi hiukset rullille. Ei tullut teinin mieleenkään epäillä kampaajan ammattitaitoa, ja lopputulos oli luonnontaipuisissa hiuksissa kuin permanentti. Ja aivan hirveä sellainen. Eihän sille voinut mitään tehdä! Itku siitä tuli. Kiitos vaan kovasti, vieläkin ärsyttää.
Kommentit (1073)
tänään kävin töölössä kampaajalla.
nainen pesi hiukset ja hieroi päätä niin että sattui. veti käsiä märkiä hiusia pitkin. sitten istuin tuolissa hiukset litimärkänä ja tuli kylmä. pisaroita valui vaatteiden sisään.
leikkaus oli mitä oli. se otti lakkapullon ja suhkutti suoraan silmille/kasvoille suojaamatta 2 kertaa.
Pyydän leikkaamaan eteenpäin pitenevän polkan. Tukkaa on tarpeeksi jotta luulisi pyynnön onnistuvan. Eikä mitä. Jokai ainut klimpsoo ihmeellisen portaikon päähäni, joka pitenee kuin potta taaksepäin. Korvan kohdalla joku porrastus jne. Pää siis kuin kattilan mukaan leikattu. Sitten päivittelevät, että kuinka vaikea tukka leikata. On pyörrettä, ja liukkautta ja taipuisuutta ja vaikka mitä. Tekisi mieli sanoa, että vedä kuule kaljuksi. Josko se onnistuisi.
miulle vammaismallitukan. Sellainen patamalli, jota näkee ainoastaan laitoshoidossa olevilla kroonikoilla.
viestissäni kuvailla. Aina mullekin leikataan samanlainen "kampaus".
" Siis halusin tumman tukkani aika erikoisen väriseksi. Toive oli sellainen hunajan/tofeen vaalea. Kampaaja leikkaisi hiukseni tosi hyvin, oikeastaan kukaan ei ole paremmin leikannut mutta väri.... Tehtiin moni värjäys joten ala osa tukasta oli syvän suklaan ruskea ja pääliosa oli kirkkaan oranssi. Mä olen vielä aika klassinen tyyppi joka tykkään pitää tukkaa ponnarilla. Olin tosi punkkarin näköinen tolla kontrastilla."
Halusit erikoisen värisen tukan, mutta olet klassinen tyyppi. Tiesikö kampaaja klassisuudestasi, kerroitko hänelle että haluat erikoisen värisen?
Olisko käynyt niin, että oranssi väri tuli vahingossa, koska tukkasi on tumma eikä pohjaa vaalennettu tarpeeksi jotta oltaisiin päästy toivottuun hunajaan/toffeeseen?
Jos sinulla oli värjäämätön tumma, värin vaalennusteho ei ollut riittävä. Jos sinulla oli ennestään värjätyt hiukset, oliko siitä puhetta kampaajan kanssa? Silloinhan olisi pitänyt tehdä värinpoisto.Katsoitteko yhdessä värikartasta mikä on tavoite?
Kerroitko kampaajalle, ettet ole tyytyväinen?Jos kyseessä oli moka, kuuluu kampaajan tietysti se korjata. Miksi toiseen paikkaan?
tässä ilmenekin esimerkin kampaajan ammattitaidottomuus... Eli tuon kampaajan tehtävä olisi ollut näyttää asiakkaalle värikarttaa ja pyytää asiakasta valitsemaan värin.
Toisekseen jos värin vaalennusteho ei ollut riittävä, kampaaja teki kämmin. Hänenhän olisi pitänyt kysyä että onko sinulla oma väri päässä vai värjätty.
Eihän noita asioita pidä asiakkaan tietää. Sitä vartenhan sitä mennään kampaajalle että saadaan ammattitaitoista ja osaavaa palvelua.
Olen täällä aivan kahden vaiheilla, kehtaanko soittaa ja valittaa kampaamoon, jossa viime viikolla kävin Vaasassa. Pyysin samoja ihania oransseja raitoja, joilla minulla on ennenkin ollut, ja jonkun kivan, mutta räväkän leikkauksen. Sain vaalean ruskean pään, johon kampaaja laittoi värinpoiston, ja värjäsi raidat (joista tuli törkeän rusehtavat) alkamaan n. 3 sentin päästä päänahasta. Leikkaus on polkkatukka, ilman mitään kerrostusta.
Olin kampaajalla niin järkyttynyt, että en saanut sanaa suustani, ja nyt mietin voinko vaatia jotain hyvitystä? Pahinta on, että kampaaja on opettajana ammattiopistossa!
Mutta mun ihanat oranssit hiukset on pilattu, joiden eteen jouduin tekemään töitä vuoden (jotta siis entisestä mustasta saatiin oranssi) ja leikkaus näyttää viivoittimella vedetylstä polkkatukalta, jonka lapsikin osaisi leikata!
Jouduin värjäämäään colorglossin suoravärin itse heti samana iltana, mutta eihän se tarttunut samalla tavalla kuin aiemmin..
Pahinta on, että maksoin tästä "komeudesta" yli 100 euroa!
Mutta siis varasin ajan monivärjäykseen ja leikkaukseen.
Halusin ruskeat hiukset ja paria eriväristä ohutta raitaa.
No kampaaja sanoi että hänellä on kiire, hän ei ehdi laittaa useampaa väriä. Jankutti aikansa ja lopulta suostuin että värjätään vaan edestä pieni osio.
No sitten hän ei olisi halunnut laittaa väriä jonka halusin... Istuin vaalennusaine päässä ja hän tuo eteeni erilaisia värikarttoja, L´orealin punainen olisi nopea ja helppo laittaa. Sanoin että en halua sitä, olin nimenomaan pyytänyt Elumenin värejä.
Lopulta suostui pitkin hampain siihen, vaikkakin lopputulos oli melkein musta, eli pyytämäni väri näkyi vain suorassa auringonpaisteessa.
Leikkaus tarkoitti sitä että hän nyrhi vähän latvoista ja tuskaili etuhiuksien kanssa. Lopulta sanoin itse että mistä kohti ja miten leikata.
Otin erehdyksessä kulmien muotoilun ja värjäyksen samaan pakettiin...siitä ei sitten sen enempää.
Parasta oli kun kampaajan äiti ja lapsi tulivat odottamaan viereisiin tuoleihin. Siinä mm. voivoteltiin valitsemani värit yhdessä tuumin..
Vieläkin puistattaa. Tämä tapahtui itäisessä Suomessa.
sattui silmään tälläinen keskustelu kun selasin ihan muita juttaja ja olihan sitä pakko alkaa sitten lukemaan.. olen itse kampaaja ja minulla ainakin ollut todella tyytyväisiä asiakkaita (tai niin he ovat sanoneet) ja olen myös erittäin tyytyväinen siihen että jos ei ihan miellytä niin siitä sanotaan heti tai soitetaan parin päivän kuluttua ja sitten korjataan kyseinen työ asiakkaalle mieleiseksi :) ja minä ainakin keskustelen pitkään asiakkaan kanssa jotta kummatkin ymmärretään VARMASTI mitä toinen tarkoittaa. Joten suosittelen kovasti että jos ette ihan tarkkaan osaa selittää mitä haluatte niin ottakaa kuvia jotka antavat osviittaa siihen minkänäköinen lopputuloksen pitäisi olla :) on minulla muutamat asiakkaat kiven kovaa väittäneet että he haluavat tietynlaiset hiukset (yleensä siksi että jollain tutulla/julkkiksella on sellaiset) mutta jos ne eivät sovi ihonväriin/kasvojenmuotoon niin yritän löytää siitä välistä jotain mikä sitten olisi lähellä asiakkaan toivetta ja mikä hänelle sitten sopii, niin olen monen asiakkaan "pään kääntänyt" ja he ovat olleet tyytyväisiä.
mutta jotkut asiakkaat valitettavasti pitävät päänsä ja kun leikkaa/värjää/tekee permanentin hänen toiveidensa mukaan vaikka olen yrittänyt sanoa ettei se ihan sellaisenaan sovi, niin sitten kun työ on valmis ja asiakas ei ole tyytyväinen niin se on muka minun vikani, vaikka se mitä päässä sitten on olisi pilkulleen asiakkaan toiveiden mukaisia.
joten tässä voisi nyt jokainen alkaa miettimään sitä että ensi kerralla kun istuu siihen kampaajan tuoliin niin pitää selkeästi selittää mitä haluaa ja ei heti tyrmätä kampaajan ehdotuksia :) ja vielä varmistaa että kampaaja varmasti ymmärsi mitä sinä haluat jos kampaaja vaikuttaa siltä ettei oikein tiedä mitä on oikeasti tekemässä.
Teinina halusin lievaa lainetta hiuksiini. Tuttu kampaaja ehdotti laitettavaksi permanentin mutta isoilla rullilla " silloin ei tule kiharaa, mutta lainetta kyllakin" . No, jokainen voi varmaankin arvata lopputuloksen... kampaamosta lähti sellainen karitsapäinen erittäin pettynyt teini. Oli tukka sen verran kihara, että toi kartsakin tais jäädä kakkoseksi. Eipä ollut tekemisen puute seuraavina viikkoina, päivittäinen hiustenpesu ja mahdollisimman kosteuttavien hoitoaineiden kanssa läträäminen vei kyllä aikaa...
Näin kävi minulle vähän yli parikymppisenä. Mua hävetti kulkea ihmisten ilmoilla ja ajattelin jo, että miten voin olla koulusta pois puoli vuotta :)
Nykyään mulla on ihana kampaaja, joka on todellinen ammattilainen.
Mulla on yksi kaveri joka oli aiemmin kampaaja. Joutui lopettamaan työnsä ja opiskelemaan uuden ammatin koska ei ollut asiakkaita: Tämä kaverini kun on todella kova päällepäsmäri ja määräilevä luonteeltaan ei kuunnellut asiakkaan toiveita vaan leikkasi tasan just sellaisen mistä itse tykkäsi.
Mun kamalin kampaamokokemus sijoittuu 15 vuoden päähän.. Mulla oli olkapäille hiukset jotka oli vaaleanruskeat. Pyysin mahdollisimman vaaleaa hiusväriä ja leikkaamaan niin että hiukseni ulottuisivat leukalinjaan (?). Painotin, että väristä ei saa tulla kusen keltainen tai vähääkään oranssi ja kampaaja sanoi että hiuksiini saa helposti kauniin blondin värin.
Lopputulos kirkuvan keltainen lyhimmillään n. 4 cm ja pisimmillään 10 cm järkyttävä poikatukka. Se oli niin kamala että aloin itkeä. Kampaaja väitti että olin nimenomaan pyytänyt sellaista, no, onneksi toinen kampaaja tuli hätiin ja lupasi vaalentaa tukkani myöhemmin uudestaan. Tämä kampauksen tehnyt kampaaja ei suostunut korjaamaan siis lopputulosta ilmaiseksi. Kuljin pari päivää pipo päässä kusenkeltaisessa katastrofissani.
Toinen kaamea tapaus oli kun kerroin kampaajalle että haluan raitoja kolmea eri sävyä. Näytin värit hänen värikartastaan ja totesimme että sävyerot on pieniä ja soveltuvat nätisti ja huomaamattomasti yhteen niin että lopputulos olisi kuitenkin vaalea. Lopputulos valtaosin tummanruskealla raidotettu tukka, jossa ohessa oranssiin taittavaa ja sitten ihan kirkkaanvaaleaa. AIVAN kamala, näytti itsevärjätyltä.
Nykyään laitan itse vaaleatraidat. Kertaakaan ei ole mennyt pieleen. Koska tukkani on melko pitkä, tasoitan sitä myös itse.
En muista kertaakaan olleeni 100% tyytyväinen kampaamokäynnin jälkeen, päinv astoin. Siitä syystä en enää kyseistä palvelua käytä vaan teen itse ja olen tyytyväinen.
pari krt poltettu hiukset karrelle raidoitus vaalennusaineella. Ensimmäinen kerta tapahtui virossa, joten ajattelin ettei halvalla hyvää saa. Ja siitä lähtien olen käynyt kalliilla kampaajalla. Taas kävi näin. Viime kesän jälkeen tukka oli tosi huonossa kunnossa. Pyysin sykyllä kampaajalta ehdotusta, että jotain tarttis tehdä, kun on auringossa karrelle palanut. kampaaja ehdotti tyviraitoja. Vetäsi sitten kuitenkin koko pään täyteen raidoitusta, ja poltti koko pään hampuksi. Kiva homma, pitkiä hiuksia saa nyt sitten taas kasvattaa 4 vuotta, ennen kuin pääsee tästä haperosta hampusta eroon.
Levitän joka kerta pesun jälkeen silikonitippoja, jotta voin julkisilla paikoilla esiintyä.
Kampaaja ehdotti kiiltohoitokäsittelyä, jonka jouduin itse hänelle vielä maksamaan.
Olen käynyt samalla kampaajalla 5 vuotta ja enää ikinä en mene.
:(
ja tilasin ajan kaupungin trendikkäimpään paikkaan. menin sit jännittäen sinne ja kampaaja (mies) tuli kysyyn, että mitä. Mä sit et mulla on aika silloin ja silloin. Se sanoi, ettei ole ja katsoi varauksia. Mä siihen, et aijaa. Sit se tuijotti mua, mä sitä ja trendikkäät asiakkaat tuijotti mua. Lähdin sitten pois. Ei helvetti, nyt kun muistelen niin naurattaa. Ei tainnut raha kelvata tai ehkä mä en ollut tarpeeksi trendikkään näköinen sinne? Kyse oli vielä pikkukaupungista :D
Kiitti nauruista :D :D
Mulla oli mennessä keskiruskea polkkatukka johon halusin vähän syvemmän sävyn ja myös hiukset kokonaisuudessaan lyhemmäksi. Yritin koko ajan selvittää että tykkään aika sileästä ja klassisesta tukasta, ei mitään rikottua tai rajua, ja että ihan yksivärinen tukka olisi jees...
Mutta kampaaja jolla netin mukaan menestystä kilpailuistakin oli niin iso taiteilija että teki tukastani juuri sellaisen kuin itse halusi eikä kuten minä halusin. Malliksi teki erittäin rikotun korvat paljaana-lyhyen, jonka vielä lopuksi veti kuituvahalla teinimäisesti pystyyn sekaisesti (olen 40 v. virkanainen, en todella halua näyttää siltä). Ja se väri, voi taivas... Ihan nätti tummanruskea pohjalla, mutta kirkkaan hopeanvaaleita raitoja iso alue toisella puolella edessä. Oli kyllä oikea WT-tukan perikuva se. Ihan hieno varmaan 20 v rajun tyyliselle, mutta jakkupukuiselle nelikymppislle kamala.
Kampaaja sotki mun otsan ja korvat hiusvärillä, joka ei sitten niin millään meinannu lähtee pois.
Kampaaja kampasi pitkän ja paksun tukkani taakse ja veteli saksilla pari senttiä pois!? Siis eikö ne hiukset pitäisi kerroksittaa ja nostaa pään päälle, ja vähitellen vapauttaa niitä muiden sekaan? Sit kun suojakangas oli jo otettu pois, se leikkeli vielä haituvia, joita tippuili sitten vaatteille jne. Kotia tullessa huomasin, että toinen puoli oli pidempi kuin toinen, kun kampaaja ei edes jaksanut kammata hiuksia leikkelynsä jälkeen.
Siis kiitos päivän pelastuksesta! Töissä meni kaikki mehut, mutta nyt olen nauranut maha kippurassa sydämeni pohjasta tätä ketjua! Mitä verbaaliakrobatiaa ja kielikuvia. :D Ja by the way: itselläni on maailman paras, ammattitaitoisin ja ihanin kampaaja.
Ihana ketju! Löysin myös oman vastaukseni vuodelta 2005 =)
Olen jo pitkään ihmetellyt kampaajien intoa "vähän keventää". Vaikka aina sanonkin etten halua päälaelle mitään lyhyempää hiusta, niin "hän nyt kuitenkin vähäsen keventää." Ilman rillejä en näe peiliin asti, mutta monesti kauhistuttaa, kun tajuan mitä taas tapahtuu. Kampaaja ihan vähän vain keventää.
No ei siinä muuten mitään, mutta kun minulla sattuu olemaan luonnonkihara ja oikukas tukka, joka joko nousee pystyyn tai menee kiharoille ollessaan liian lyhyt. Eli nämä nätit pienet kevennykset on minun päässäni kohti taivasta sojottavia piikkejä, tai vastaavasti epämääräisiä englantilaisen tuomarin peruukin kaltaisia laineita keskellä päätä. Mainitsen kyllä kiharasta aina kampaajalle, mutta jostain ihme syystä aina pitää vähän keventää. On se kumma ettei asiakkaalla saa olla tasapitkä tukka, vaan väen vängällä on tehtävä ne kevennykset ja kerrostukset ja muut lyhyemmät pintakerrokset!
Olen ratkaissut ongelman ottamalla suoristuskäsittelyn säännöllisesti, sen jälkeen onnistuu myös kevennykset ja muut jutut.
Minä ja kaverini käytiin muutama vuosi sitten kampaajalla leikkauttamassa hiuksia. Kaverilla vaaleat, suorat pitkät hiukset, jotka piti leikata kerroksittain ylhäältä asti, lyhin kerros päällä n.10cm. Mulla tummat, paksut keskipitkät hiukset, joita piti myös leikata kerroksittain. Minun hiuksista ei kukaan (edes minä itse) huomannut, että niitä oli leikattu. Kaverin hiuksista kyllä huomasi senkin edestä... Muuhun tukkaan ei oltu koskettu, mutta takaraivon pyörteen kohdalle oli ilmestynyt harakanpesä :D n. pari senttisiä hiuksia lyhimmät, eikä kerroksista tietoakaan. Hiukset olivat muuten samanlaiset, kuin kampaamoon tullessa, mutta takaraivon hiukset oli kynitty. Nousivat oikein pystyyn :D
Menin kampaajalle, enkä oikeastaan tiennyt mitä halusin. Hän kysyi, voisiko leikata takaa lyhyemmäksi (oletin toki, että edestä jättäisi pidemmäksi, näin: http://www.fashonhair.net/wp-content/uploads/2012/05/Short-Hair-Styles-2012-002.jpg), suostuin ja vähän jo innostuin uudesta tyylistä. No, sakset käyvät yhä kiivaammin, kunnes lopputulos oli jotakuinkin tämä: http://0.tqn.com/d/beauty/1/0/F/2/1/Kimberly_Wyatt-.jpg lisänä vielä aivan järkyttävä värjäys, jossa vaaleisiin hiuksiini oli laitettu sinne tänne ruskeita "raitoja", jotka muistuttivat enemmänkin länttejä. Olin 14-vuotias silloin, enkä uskaltanut sanoa mitään kampaajalle lopputuloksen nähtyäni. Käytin tuon jälkeen puoli vuotta huivia päässäni, aivan kammottavaa.
Tuon jälkeen olen aina _erittäin_ selvästi kertonut mitä haluan, ja ihan hyvä lopputulos on tullutkin. Tosin tuolla samaisella kampaajalla en ole koskaan sen jälkeen käynyt. En kuulemma ollut ainoa, joka ei ollut tyytyväinen kuontaloonsa astuttuaan ulos siitä liikkeestä..
Tänään sattui elämäni karmein kampaamo kokemus :/ minulla on kolme pientä lasta joten odotin kampaaja aikaani kuin kuuta nousevaa. Kampaaja oli Virpi ja kampaamo oli Prismassa. Kukaan ei ole koskaan ollut yhtä kovakourainen kuin tämä nainen. Jo väriä laittaeassa irvistelin tuskasta kun repi niitä miten sattuu ja heitteli naamalleni värjättyjä hiuksia sotkien naamani.hää sotki väreillä jopa niin paljon että joutui vaihtamaan kappani kesken kaiken!hiusten pesupaikalla oli rentoutuminen kaukana kun hän ensin kymmenen minuuttia repi kammalla hiuksiani ja senjälkeen "hieroi"päänahkaa tai toisin sanoen otsan ja posket(?). Föönätessä raapi harjalla päänahkaa ja ohimoita ja repi taas hiuksia. Tässä vaiheessa olin jo niin tuskastunut että meinasin viheltää pelin poikki että anna olla lähden märällä tukalla. Siis ei hyvä kampaaja aiheuta tuollaisia tuskia vaan on helläkätinen ja osaa Föönata ja pestä ja värjätä niin että asiakas oikeasti voi rentoutua hieman! Ja värin lopputuloksesta en edes viitsi tarkemmin selittää;ei sitä mitä sovittiin :'( ja kun annoin ystävällisesti asiasta palautetta niin ei edes pahoiteltu. Seliteltiin vaan ja annettiin ymmärtää että minä en tajua hiuksista mitään! Pah! Niinkun en tietäisi miltä tuntuu kun on saanut hyvää kampaaja palvelua tai oikeasti kauniin ja mieleisen värin päähän.
Olin menossa laadukkaaseen kampaamoon hääkampauksen koesessioon. Ilmoitin asiani vastaanottoapulaiselle, siis nimi ja hääkampaus jne. Vastaanottoapulainen esitteli minut seuraavalle jehulle, jonkinlainen kampaamopäällikkö näytti olevan hän. No, esitin taas asiani hänelle ja hän tsekkasi varauskirjansa ja sitä rataa. Vihdoin pääsin paryurintuoliin odottelemaan, "Lisa" saapuisi aivan heti.
No pienen odottelun jälkeen Lisa saapuikin ja ensi töikseen kysyi, pestäänkö ja leikataanko vähän. Ajattelin että joo no miksikäs ei, sanoin että ehkä tosiaan vähän edestä että ne kuitenkin saa vielä hyvin takaa kiinni. Pestiin ja leikattiin ja kuivattiin. Sitten kampaaja otti peilin ja näytti millainen tuli. Ööh siis mitä, ajattelin, ja kysyin että ai tekeekö sen hääkampauksen sitten joku muu vai. Ai minkä hääkampauksen!?!? oli Lisan hämmästynyt vastaus... Oltiin siis koko tapahtuman ajan niin eri aaltopituuksilla, aika koomistahan se loppujen lopuksi oli. Lisa oli vähän pissed off etten muka ollut hääkampauksesta mitään maininnut, ja minä taas sen vuoksi että onhan se nyt perhana että paikka kuhisee jos jonkinlaista apuria ja kätyriä, mutta tieto ei mene eteenpäin.
Ei kumminkaan auttanut Lisan tehdä muuta kun alkaa sitä
hääkampausta väkertämään pesun jäljiltä lasimaisen sileiksi jääneisiin hiuksiini. Onneksi ei ollut hääpäivä kyseessä, ja kampaus itsessään oli tosi hieno ja juuri sellainen kuin olin halunnutkin.