Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Info pino kiinteiden aloittajille. Tulkaa kokoamaan neuvoja tähän

14.01.2005 |

Löysin tämän vanhan ketjun ja sain ainakin itse tästä paljon apua.

- Aivilo & Jimi -

Kommentit (127)

Vierailija
101/127 |
21.06.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla sitä äitiyspakkauksessa tullutta vihkosta " Imeväisikäisen lapsen ruoka" (Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisu, A5-kokoinen, sivuissa oranssit reunat)? Jos on, niin siitä olen ainakin minä saanut paljon vinkkejä.

Lihan tarpeesta vihkosessa todetaan:

" Lihan tarve on imeväisiässä hyvin pieni. Alkutotuttelussa sopiva annos jauhettua lihaa tai vastaavaa on noin 1tl (5g) soseateriaa kohti. Koko ensimmäisen vuoden lapselle riittää 1-1,5rkl (10-20g) lihaa ateriaa kohti."

Siinä ei tosin puhuta mitään aterioiden lukumäärästä, vain lihan määrästä ateriaa kohti, mutta jos tästä olisi jotain vinkkiä?!

Vierailija
102/127 |
21.06.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai niin ainakin meillä, ja kerralla semmoinen vajaa jääpalakuutio n. purkilliseen kasvista! Joskus meillä ihan kasvispäiviäkin...

Nyt syöty broileria pari viikkoa ja seuraavaksi alan keitellä possua ja sen seuraksi taidan koittaa riisiä ja kasviksia...kun tuota ihottumaa ollut ja perunaa pidetty koko ajan " harmittomana" ruokana, mutta kait se voisi olla siitäkin.

Onko väliä keittääkö puuroutumatonta vai puuroriisiä? Ja kannattaako sauvalla möyhentää vai voikohan tarjota sellaisenaan?

äiti ja poika6,5kk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/127 |
30.06.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon, paljon hyviä vinkkejä, minulle ainakin oli suurta hyötyä tästä pinosta!!

Vierailija
104/127 |
30.06.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilkin ois puurojen ja lihan alottelu edessä...

vinkkejä ja neuvoja kaivataan.

KUINKA NOPEESTI VOI ANTAA 2 PUUROANNOSTA PÄIVÄSSÄ?

Vierailija
105/127 |
04.07.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän neiti on nyt kuus ja puol kuukautinen, itse oon suurimmaks osasks sapuskat laitellu, joskus pidemmällä matkalla syöty pilttejä. Marjat ja hedelmät tulleet kyllä tähän asti suoraan purkista, ei oikein osaa niistä laittaa vaikka pakastimessa olis itse poimittuja marjojakin.

No siis, viime viikolla sitten tehtiin kana sosetta, keitin kanat ja soseutin sauvasekoittimella ketiveden kanssa. Perjantaina paistoin kirjolohifileen jonka myös soseutin pakastimeen.

Osaisikohan joku vastata.. Ollaan aika kovia liikkumaan ja olen laittanut aamuisin kasvissoseen evääksi jos olemme olleet johonkin lähdössä. Mitä siis teen pakastettujen lihojen yms. kanssa? Kasvikset on helppo ja nopea valmistaa ruoaksi joten sen teen mielelläni päivittäin mutta eipä innosta ruveta ruokalusikallista liha ruokaa väsätä joka päivä..

Meneeköhän pakastetut lihatuotteet siis piloille päivän aikana, jos otan esim jäisen kuution eväsrasiaan, kuinkahan nopeasti pilaantuisi, entäs jos hankkisimme jonkun termossysteemin tytsyn eväille??

Vinkkejä kaipaillen: nti_löppönen

Vierailija
106/127 |
04.07.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehtinyt lukea kaikkia vastauksia, mutta tässä meidän kokemuksia esikoisen pohjalta.

Itse en meinaa toiselle lapselle aloittaa perunalla vaan vaikka porkkanalla. perunasta meni esikoisen vatsa tosi kovalle. Eikä tytölle voinut antaa pelkkää perunaa eikä myöskään lihaa ennen kuin täytti 1v. Vatsan kovettuminen on tosin yksilöllistä, mutta meillä siis näin.

Jälkiviisaana voin sanoa, että reilu 3kk ikä on liian aikainen soseiden aloitusaika. Meillä takkusi tosi pahasti alku ja sitten neiti teki täydellisen lusikkalakon vajaa 4kk iässä, joka kesti yli kuukauden. Tytöltä pääsi hirveä itku, kun vitaminit piti antaa lusikalla ja ei avannut suutaan lainkaan lusikalle.

Aloitussoseet ostan kaupasta, ne ovat paljon sileämpiä kuin itsetehdyt. Meilllä oli kuitenkin aika pian pakko siirtyä itse tehtyihin soseisiin, syystä että perunattomia soseita oli vähän. Soseiden teko oli helppoa ja meillä tyttö kyllä söi sekä itsetehtyjä että ostettuja soseita yhtä hyvin.

Jos tein kasvissoseita itse, käytin niihin pakastettua äidinmaitoa. Sai vähän löysemmäksi ja sai maidot käytettyä (meillä ei esikoinen syönyt koskaan tuttipulloa).

Meillä on nyt toinen lapsi 3kk ja nyt yritän selvitä täysimetyksellä vielä 1-2kk. Sitä suositeltua 6kk ikää en ole edes ottanut tavoitteeksi syystä, että poika on iso (painoi 2kk iässä lähes 7kg ja oli 60 cm pitkä). Mutta toistaiseksi maito riittää hyvin ja olen siitä tyytyväinen.

Vierailija
107/127 |
04.07.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon tehnyt seuraavasti, jos on tarvinnut kuskata esim. mökkireissulle neidin sapuskat muutaman päivän ajalle eli:

Edellisenä päivänä puhtaaseen pilttipurkkiin tarvittava määrä kasviksia ja kuutio kanaa ja purkki pakkaseen. Seuraavana päivänä purkki pakkasesta kassiin (olen tosin käyttänyt sellaista pientä kylmäkassia) ja mukaan myös kylmävaraaja. Hyvin on pysynyt kylmänä. Näin tein mm. juhannuksena, kun automatka kesti kauppareissuineen 10 tuntia (silloin kassissa 4 purkkia ja 4 varaajaa + lypsettyä äidinmaitoa pullossa), ja koko systeemi pysyi matkan ajan jäässä.

Eli eiköhän kanasoseesi pysy riittävän kylmänä retken ajan, jos laitat purkin yön ajaksi pakkaseen ja vielä varmuuden vuoksi otat yhden varaajan kassiin.

Vierailija
108/127 |
15.07.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kauan soseet säilyy pakkasessa?

Vinkki: Saimme sähkökäyttösen kahvimyllyn häälahjaksi ja meillä ei oo ollu sille mitään käyttöö, kunnes nyt keksin että sillä saa puurohiutaleista hyvin hienoa ja tasasta jauhetta. Kannattaa kokeilla jos sattuu sellasen omistamaan ja jos on vaavi sihtikurkkunen puuronsyöjä.

Vierailija
109/127 |
18.07.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätäköhän joku kaipaili?

Vierailija
110/127 |
20.07.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon!!! kyllä on paljon hyviä vinkkejä! =)

Vierailija
111/127 |
21.08.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylöspäin

Vierailija
112/127 |
03.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ajankohtainen jollekin :)

Vierailija
113/127 |
07.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan kiinteitä aloittelemassa ja tosi hyviä vinkkejä olen tästä saanut!

Vierailija
114/127 |
16.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli niin pitkä ketju etten jaksanut kokonaan lukea, joten voi olla että joku on jo tästä kertonutkin. eli vauvalle saat helposti perunasoseen kun ostat pakasteperunamuusiainesta, lisäät maitoa ja käytät mikrossa.valmiste sisältää pelkkää perunaa ja pussista saa helposti pienenkin määrän otettua kerrallaan.riittää kun lusikalla vähän sekoittelee.meillä ainakin hyväksi havaittu.

Vierailija
115/127 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisille olette aloittaneet tuoreraasteet esim kurkun?

Vierailija
116/127 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

me aloitettiin bataattisoseella 6 kk iässä. seuraava maku oli muistaakseni ruusunmarja, sitten riisi (jolloin aloitimme riisipuuron iltapuurona). Sitten peruna, porkkana, maissi, pääynä ja muita hedelmiä.

Lihat 6kk 3 vko (nauta)

Kotimaiset viljat 7 kk (kaura)

Vierailija
117/127 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitettiin porkkanasoseella, aluksi meni teelusikallinen, nyt muutama ruokalusikallinen, seuraavana maissi maissinaksujen muodossa tänään kokeiltiin myös maissisosetta, yök! ei maistunut. Seuraavana ajattelin jotakin hedelmää esim. banaani. Muutaman päivän välein otetaan uusi ruoka-aine viljoja ja lihoja vasta myöhemmin ja hitaammalla tahdilla. Vielä ei mitään iho-oireita, kakka muuttunut vähän paksummaksi. Rintamaitoa saa niin paljon kuin haluaa, nyt öisin syönyt ehkä useammin kuin ennen. Toisaalta myös hampaat vaivaa, eka puhkesi viikko sitten, toinen pilkistää puhkeamaisillaan vieressä.

Kritisoin tuota jonkun kirjoittajan sanomaa, että kun on iso vauva, niin kiinteät pitäisi alkaa aiemmin. Ei pidä paikkaansa, mulla molemmat lapset isoja ja täysimetetty eka 5 kuukauden ikään ja nyt 6 kuukauden ikään. 5-kuukautisneuvolassa mitat oli 72 cm ja 8,5kg, esikoinen vähän isompi vielä. puolivuotisneuvola ensi viikolla. Vaikka esikoisen kohdalla neuvolatätikin painosti aloittamaan kiinteitä aiemmin ja ihmetteli, kuinka olen onnistunut pitämään lapsen hengissä ja kasvamaan " pelkällä" rintamaidolla noin kauan. Mutta maidon määrähän lisääntyy tarpeen myötä. Ei tietenkään aina onnistu täysimetys, en halua loukata ketään tällä kommentilla, mutta kannustaa niitä, joilla imetys sujuu.

Vierailija
118/127 |
12.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkaa olla ajankohtaista kiinteiden maistelu täälläkin

Vierailija
119/127 |
12.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

en lukenut kaikkia viestejä, mutta niissä mitä luin ei mainittu avocadoa... eli meidän tyttö (kohta5kk) on sitä mieltä että mitään parempaa ei voi olla!!! se on myös tosi ravitsevaa, ja ennen kaikkea helppoa... lusikalla vaan suoraan kaivaa jos on tarpeeksi kypsä avokado...ei tartte sen enempää muussailla! todellista pikaruokaa!

Vierailija
120/127 |
11.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylös.