Info pino kiinteiden aloittajille. Tulkaa kokoamaan neuvoja tähän
Löysin tämän vanhan ketjun ja sain ainakin itse tästä paljon apua.
- Aivilo & Jimi -
Kommentit (127)
-millä soseella aloittaa?
Esikoisen kanssa perunalla, nyt viisastuneena porkkanalla.
Peruna on niin tärkkelyspitoista että käy helposti pienen vatsalle.
Lisäksi meillä esikoinen oli allerginen perunalle...
Lisäksi ensimmäisiä soseita meillä maissi, porkkana(siis), persikka.
-paljonko ja kuinka lisätä määrää
teelusikan kärjellä aloitin. Sitä kahden päivän ajan. Tokana päivänä kaksi lusikkaa, kolmantena kolme.. Nyt ollaan harjoiteltu viikkoa soseita ja esim eilen
illalla annoin n7 tl. Olen myös nyt parin päivän aikana lisännyt niin että saa ennen pidempiä päiväuni ja ennen yöunia soseita.
-mitä sosetta ja missä järjestyksessä lisätään ruokavalioon?
Mielestäni ei ole mitään ns merkitystä. Monesti voi olla helpompi aloittaa hedelmä soseilla, maistuu monille paremmin.
Mutta itse olen miettinyt seuraavaa "järjestystä" :
Porkkana
Maissi
Persikka
Ruusunmarja
Banaani
Peruna
-montako kertaa päivässä? aamu
Meillä siirrytty nyt kahden kertaan, aluksi annoin aamulla. Jos vatsa olisikin alkanut vaivata niin ei tulisi itku ehkä ihan yöllä
-milloin voi sekoittaa soseita?
Mitä tarkoitat? Itse olen lisännyt alussa soseisiin korviketta, samoin olen jäähdyttänyt sosetta jos on tullut liian lämmintä.
-kaupan sose vs. omatekemä? kumpaa käytät? Miksi? mitä merkkiä jos valmissoseita? (eritt. kiinnostaa HIPP-luomu soseet)
Esikoiselle tei KAIKEN itse.. Nyt ihan mielelläni ostan valmiina. Ainakin nämä
alun soseet. Vanhemmalle ( yli8kk) en osta valmiita vaan teen ruoan itse.
-vauvalle pehmeä lusikka vai tavallinen?
Alussa pehmeämpi.. Meillä kuitenkin menee millä lusikalla vaan :) Riippuu lapsesta myös, jotkut voivat olla tarkkoja lusikasta. ( esikoinen oli)
-soseiden pakastaminen?
Pakastimeen vaan. Perunaa olen aikoinaan myös pakastanut. Kovin pitkää aikaa ei toki säily pakastimessa..
Bataattia voi myös pakastaa ja säilyy hyvin.
-mikä on hyvä, mikä kovettaa/löysentää vatsaa? Allergisoivia joita välttää?
Päärynä ja luumu löysentävät helposti. Päärynä on niin kuitupitoinen.
Peruna kovettaa ( olen kuullut, esikoiselle veti ripulille kun oli allerginen)
Allergisoivia ei nykysuositusten mukaan tulisi välttää, koska ei ole sellaisia ns allergisoivia ykkösaineita oikein enään.
Kaikelle voi olla allerginen. ... Sen näkee vain kokeilemalla.Itse kokeilen aika pitkään yhtä ruoka-ainetta jotta voin olla varma että ei tule oireita.
-paljonko maitoa lisäksi?
En osaa sanoa, on niin lapsi kohtaista. meillä menee esim 7tl soseen lisäksi n 120-150ml maitoa.
-miten vaikuti uniin?
meillä on nukuttu alusta asti yhdellä syötöllä mutta soseiden aloituksesta lähtien 0 syöttöä.. Mutta nämäkin on NIIN yksilöllisiä!
-muita hyödyllisiä vinkkejä?
Kunnon ruokalappu :D Suosittelen sellaista ns takkimallia tai suojaa lapsi kokovartalo jätesäkillä :D :D Meillä ainakin porkkanasoseen syöminen on sellaista sotkua kun kädet viuhtoo suuhun vähän väliä. Paidat on porkkanassa.
Ja tahranpoistoainetta kotiin :D
Bataatti on hyvä aloitus sose myös. helppo tehdä. Kuori pilko, keitä, soseuta. Pakastaa voi siis myös. Bataatti on myös hyvän makuinen!
Mulla on jonkin verran bataatti reseptejä, se kun oli meillä pojalla tosi pitkään perunan korvike. Näin luovuimme koko perhe perunasta ja käytettiin bataattia :)
Hei!
Meillä aloiteltiin reilun viiden kuukauden iässä soseiden maistelua aluksi pari teelusikallista kaksi kertaa päivässä ja pikku hiljaa lisättiin vaihtoehtoja ja määriä. Aloitussoseena meillä oli maissi (kaupan valmistuote), jonka jälkeen annettiin riisipuuroa (valmis jauhe) ja siihen lisättiin sitten mangoa, seuraavaksi annettiin porkkanaa, päärynää, kaurapuuroa, mustikkaa, porkkanan joukkoon perunaa ja sitten taas perunan joukkoon muita vihanneksia (kesäkurpitsa, parsakaali ym) ja vähitellen maisteltiin lisää hedelmiä kuten omenaa, banaania ja persikkaa ja marjoja kuten vadelmaa. Meille on annettu neuvolasta ohje antaa lihaa, kalaa ja kananmunaa puolivuotiaasta alkaen.
Yhtä laatua on annettu keskimäärin 3-4 päivää ennen kuin on vaihdettu laatua tai annettu muuta lisäksi. Näin huomaa, jos tulee jotain oireita. Onneksi mitään allergioita ei meillä ole ilmennyt.
Vähitellen siirryttiin antamaan kasvissosetta lounasaikaan, iltapäivällä hedelmää tai marjaa ja illalla puuroa. Kasvissoseet ja omenasoseen olen tehnyt itse + banaanin , muut on kaupan tuotteita. Joka ruokailun päälle on annettu maitoa, meillä tyttö syö vielä maidot rinnasta, joten maidon määrästä ei oikein ole tietoa.
Määrät oli aluksi pieniä, vähitellen lisättiin määrää noin puoleen desilitraan kerralla.
Lusikkana on meillä ollut silikoninen pehmeä ensilusikka, joka on toiminut hyvin, mutta syö kyllä muustakin muovilusikasta.
Olen pakastanut kasvissoseita, hyvin toimii, mutta saattaa muuttua vähän rakeiseksi ja perunan maku ei ole paras mahdollinen lämmitettynä.
Masua löysyttää luumu, päärynä ja ruusunmarja.
Tämän hetken ohjeiden mukaan mitään ei pitäisi välttää "varmuuden vuoksi", joten meillä on annettu mansikkaakin...
Kun siirryttiin iltapuuroon pitenivät yöunet ja välillä nukutaan jopa koko yö klo 21-07.
Hyviä ohjeita ja vinkkejä on sosevalmistajien sivuilla ja olen saanut vinkkejä myös kavereilta. Noi kaupan puurojauheet toimii kuin unelma, kun niissä ei ole kökköjä ja möykkyjä kuten tavallisista hiutaleista tehdyissä puuroissa. Niillä on siis hyvä aloittaa ja vähitellen siirtyä karkeampaan laatuun. Jos tulee jotain oireita, masuvaivoja tms niin kannattaa pitää pari kolme viikkoa taukoa ja sitten kokeilla uudestaan. Mustikka muuten värjää kakan ihan hirveän väriseksi, joten ei kannata säikähtää!
Onnea soseiden maisteluun!
terv. Crispiina
Meillä alkaa vähitellen olemaan ajankohtainen asia, joten nostelen vähän ylemmäksi ...
Meillä aloitettiin eilen 5 kk:n ja 1 viikon iässä bataatilla, jonka olin soseuttanut maidon kanssa ihan hienoksi. Seuraavaksi lisään varmaan makuihin porkkanan tai perunan. Kovin paljoa ei tuota sosetta tunnu kyllä masuun menevän - vaatteisiin, pöytäliinalle ja lattialle kylläkin :-)
...