Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Info pino kiinteiden aloittajille. Tulkaa kokoamaan neuvoja tähän

14.01.2005 |

Löysin tämän vanhan ketjun ja sain ainakin itse tästä paljon apua.

- Aivilo & Jimi -

Kommentit (127)

Vierailija
41/127 |
15.01.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tarkkaan en kaikkia lukenut, että voi olla jos joku tästä jo sanoikin, mutta:

Jossain on suositeltu, että alotettaisiin kiinteät kasviksillä, ei hedelmillä. Ja että totuteltaisiin usemapaan (esim. 3) kasvismakuun ennen kun hedelmiä otetaan ollenkaan mukaan koko touhuun. Tämä sikis, ettei heti totu pelkkiin makeisiin makuihin.

Mutta varmaan paljolti lapsesta kiinni. Kyllä ne kasvikset varmaan ainakin joskus alkaa maistua vaikka paljon hedelmää aluksi saisikin.

Vierailija
42/127 |
15.01.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä neiti aloitti soseet n. 5kk ja perunalla aloitettiin. Viikon maistelun jälkeen otin mukaan porkkanan ja kun vatsa meni " kovalle" pika puoliin syötin luumua hiukkasen " jälkkäriksi" Jotta toimisi vatsa paremmin. Mutta: luumusta tulikin vatsa kipeeksi, taisi olla neitille liian voimakasta joten jouduin siitä luopumaan, päärynäksi vaihdoin, sekin " löysentää" vatsaa ja nyt aika hyvä mielestäni.

Nyt neiti melkein 6kk ja liha pitäisi näiden kolmen joukkoon lisätä, että alkaisi rautaa saada. Näin meillä neuvolassa kehoitettiin. Puuroakin kuulemma voisi antaa, mutta meikä nyt aloittaa lihan annon, niin puuro saapi odottaa vielä pari viikkoa. Lihana aloitan hirvenlihan, joka on " luomua" !

Tällä hetkellä annan yhden kunnon aterian aamupäivällä ja ja n. klo 17 saa sitä päärynää, jonkin verran mitä syö maidon jälkeen.

Maito määriä en osaa sanoa, meillä imetys onnistuu yhä enkä välttämättä pulloruokintaa aloita ollenkaan jos oma maito riittää tonne 8-10kk asti, sitten juodaan vettä ja syödään " jugurtteja" pari kk ja sitten oikea maito: Näin olen tehnyt ekankin kanssa ja hyvin meni, mutta senhän sitten näkee, kuinka tämän kanssa käy.

Itse tehtyjä ruokia suosin, mutta neiti suosii kaupan ruokia, joten olen kaupan ruokiin lisännyt omaa perunaa että tulisi molempia makuja ja että myös omatekemät ruuat maistuisi, nehän eivät kuitenkaan ole niin samettisia kuin kaupasta ostetut.

Että näin meillä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/127 |
15.01.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

...että aina ruoka vaan ei maistu. Ei kertakaikkiaan, vaikka mitä tekisi ja vaikka edellisenä päivänä olisi syönyt kuinka hyvin. On ajan ja energian hukkaa alkaa joka kerta pohtia MIKSI ruoka ei maistu, jos vauva muuten vaikuttaa terveeltä ja tyytyväiseltä. Parasta lopettaa sillä kertaa suosiolla siihen, ja tarjota seuraavaan ruoka-aikaan uudestaan, ja taas uudestaan, kyllä se joskus taas maistuu. Säästyy monelta päänsäryltä ja stressiltä, tämän kun olisin itse heti tajunnut ;)

Terkuin yestas, nyt jo löysemmin rantein

Vierailija
44/127 |
15.01.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään sitten aloitettiin bataatilla, höyrytin sen ja möössäsin. Noin t-lusikallisen sekoitin maitoon ja ihan kivasti meni alas. Poika on vielä sen verran pieni ettei ihan aluksi älynnyt mitä tälle pitää tehdä suussa ja naama kyllä venähti ekan lusikallisen jälkeen " äiti, mitä tää oikein on!!" mutta maistui. Huomenna vähän enemmän. Seuraavalla viikolla ajattelin antaa joko porkkanaa tai perunaa, sitten ehkä sitä päärynää jos masu menee kovaksi.

Mitä muita yleensäkin vauvoille annatte? Ennen lihaa nimittäin. Tässä pinossa tullut peruna, porkkana, bataatti, maissi, kukkakaali, kesäkurpitsa, muita? Sipulia varmaan voi vähän myöhemmin sekoittaa jonkun muun sekaan, se kun on aika voimakasta?

Kiitos kaikille ja kaikki vinkit on tervetulleita!!!

t. Tuuliina

Vierailija
45/127 |
15.01.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö 5,5 kk ja näin meillä:

-millä soseella aloittaa?

ALoitin kaupan maissisoseella, peruna kun on aika tärkkelyspitoinen noin ekaksi, enkä halunnut sotkea makuja, ennen kuin on totuteltu yksittäisiin ensin, maistui makeutensa vuoksi hyvin vauvalle

-paljonko ja kuinka lisätä määrää

Ensin annan pari teelusikallista jos sose kelpaa, näen kyllä ottaisiko vauva lisää. Sitten annan vettä ja sen jälkeen maitoa rinnasta kun sose on ikäänkuin herättänyt nälän, mutta myöhemmin saa syödä sosetta aina pari lusikallista enemmän joka kerta, jos siis haluaa

-mitä sosetta ja missä järjestyksessä lisätään ruokavalioon?

Tämä on kai ihan sama kuinka tekee, meillä maissi, peruna, porkkana, kukka- ja parsakaali, bataatti, kesäkurpitsa

sekä hedelmistä päärynä, ruusunmarja ja mustikka näin alkuun

-montako kertaa päivässä? Neuvolan ohjeessa kaksi tai kolme soseateriaa

-milloin voi sekoittaa soseita?

Heti kun on muutamaan makuun tottunut

-kaupan sose vs. omatekemä? kumpaa käytät? Miksi? mitä merkkiä jos valmissoseita? (eritt. kiinnostaa HIPP-luomu soseet)

Itse teen kasvissoseet, ostan hedelmä- ja marjasoseet näin alkuun

-vauvalle pehmeä lusikka vai tavallinen?

SYötän muovisella lusikalla

-soseiden pakastaminen?

Juuri pakastin jääpalarasiaan ja kun jäätyy, laitan isompaan pakastusrasiaan, siitä on helppo ottaa tarvittava määrä, myöhemmin kun määrät kasvaa pakastan tyhjäksi tulleissa hedelmäsoseiden lasipurkeissa

-mikä on hyvä, mikä kovettaa/löysentää vatsaa?

Ainakin ruusunmarja ja luumu löysentää, banaani kovettaa

-paljonko maitoa lisäksi?

Sen verran kun tissistä huolii

-miten vaikuti uniin?

Meillä ei vielä ole vaikuttanut kun määrät ovat makuannoksia, mutta toivottavasti myöhemmin

-muita hyödyllisiä vinkkejä?

Kannattaa ennen soseiden maistelun aloittelua totutella vauva lusikkaan, itse annoin pari viikkoa ensin d-vitamiinit lusikalla

Vierailija
46/127 |
15.01.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

-millä soseella aloittaa? Aloitettiin bataatilla, joka on siis perunaa makeampi ja voi pakastaa yksinään.

-paljonko ja kuinka lisätä määrää? Aloitin yhdellä t-lusikalla päivässä, mut lisäsin aika vauhdikkaasti määriä, kun mitään oireita ei tullut. Nyt menee kerralla 1/3 purkki sosetta.

-mitä sosetta ja missä järjestyksessä lisätään ruokavalioon? Meillä ekaks siis bataatti sit hedelmäsoseet ja muut kasvikset. Sit puurot ja lihat.

-montako kertaa päivässä? Annan nyt kaks kertaa päivässä puuron ja kerran tai kaks sosetta.

-kaupan sose vs. omatekemä? kumpaa käytät? Miksi? Omatekemiä ja kaupan. Hedelmäsosetta ostan valmiina, suurimman osan kasvissoseista teen itse.

-vauvalle pehmeä lusikka vai tavallinen? Meillä on käytössä molemmat.

-mikä on hyvä, mikä kovettaa/löysentää vatsaa? Luumu ja mustikka ainakin löystyttää.-

-miten vaikuti uniin? pidensi unia. Etenkin iltapuuro.

Vierailija
47/127 |
15.01.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä soseita on syöty vasta viikon verran, tytöllä ikää n. 4kk. Aloitimme perunalla ja se ei meillä vaikuttanut mitenkään vatsan toimintaan eikä yöuniin. Annoin ekoina päivinä pienellä ensilusikalla yhden lusikallisen ja siitä sitten lisäsin määrää vähän sen mukaan miten tyttö halusi sosetta maistella. Nyt sitä menee kerralla 5-6 lusikallista.

Tänään tein porkkanasosetta ja annoin sitä pari lusikallista. Meinasin, että maistellaan tätä 3-4 päivää ja sekoitetaan sitä sitten perunaan. Kun nämä maut ovat tulleet tutuksi ajattelin kokeilla maissia ja sitten kukkakaalia. Sitten myöhemmin voi ottaa mukaan parsaa, purjoa ja kesäkurpitsaa. Hedelmäsoseita tyttö saa vielä jonkin aikaa odotella. Totutellaan nyt ensin tähän " oikeaan ruokaan" .

Meillä neuvolassa neuvottiin, että kasvisosetta annetaan yhdellä ruualla ja sitten lihasoseen myötä tulee toinen lämmin ateria. Olen nyt antanut sosetta lounaaksi. Maitoa menee soseen päälle vielä n. 200ml ja päivässä sitä kuluu 800-900ml.

Aion tehdä nämä perussoseet itse, mutta hedelmä-ja lihasoseet ostan sitten valmiina. Laitoin tuota porkkanasosetta pakkaseen jääpalakuutioissa. Irrottelen ne sitten huomenna sieltä isompaan astioon ja sulatan aamuisin päivän annoksen.

-Myyry

Vierailija
48/127 |
15.01.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli meillä aloitettiin perunalla, jonka laimensin melko löysäksi tuttelilla. Ei kuitenkaan maistunut. Sitten kun laimensinkin vedellä, alkoi ruoka kelvata. Ehkä vauva ihmetteli, että millä ihme mölssöllä hyvä maito on pilattu :-)l Jo viikon kokeilun jälkeen meni desin annos kerralla.

Alkuun tein soseet itse, mutta kun vauva kerran pääsi kaupan soseiden makuun, ei omat soseet enää kerta kaikkiaan kelvanneetkaan. Nyt sitten pakastimessa seisoo monta turhaa purkillista sosetta...

Vierailija
49/127 |
19.01.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tytöllä ikää kohta 4kk ja ois tarkoitus parin viikon sisällä aloittaa kiinteiden antaminen.

Eli perunalla aloitetaan ja lisätään siihen sitten muita makuja. Mutta semmonen tuli mieleen että missä vaiheessa voi alkaa antamaan 2 annosta per päivä? Eli siis esim.perunaa aamupäivästä ja hedelmäsosetta illasta?

Vierailija
50/127 |
02.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä olisi tarkoitus aloittaa kiinteät ensi sunnuntaina, kun 6 kk tulee täyteen. Pari lisäkysymystä, jos joku jaksaa vastailla.

Kuinka nopeasti 6 kk ikäisellä, joka aloittaa kiinteät, voi ottaa uusia makuja? Vai mennäänkö yhtä hitaasti kuin 4 kk aloittava? Ja miten puurot, kuinka nopeasti voi aloittaa ne? Kaikki oppaat tuntuvat olettavan, että aloitetaan 4 kk iässä ja neuvovat sen mukaan. Olen ymmärtänyt, että 6 kk iässä aloitettaessa voisi edetä hieman nopeammin.

Miten sormiruoka? Meillä yksi hampaantynkä törröttää alhaalla ja kaikki, mihin tyttö yltää, menee suuhun, eli innostusta moiseen löytyisi. Voisikohan siis aloittaa maissinaksuilla, pehmeäksi keitetyillä vihanneksenpaloilla tai muulla vastaavalla? Tai antaa soseiden lisäksi tällaisia? Onko kellään kokemusta?

Kiitoksia vastauksista etukäteen ja mukavaa kevään jatkoa!

Sirius

Vierailija
51/127 |
02.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiinteät aloitettiin kun tyttö oli 4kk. Perunalla aloitettiin, mutta se ei maistunut. Muutaman päivän päästä lisättiin porkkana, jolloin sosetta menikin alas jo vähän enemmän. Annoin tytön maistella aina sen verran kun halusi, määrä oli usein 2tl tms. Pikkuhiljaa määrä lisääntyi, ja nyt kerralla menee ½purkkia. Makuina noiden edellä mainittujen lisäksi maissi, kukkakaali ja parsakaali. Omatekemät ruuat ei kelpaa kunnolla, mutta sekoitan niitä toisinaan valmiiden joukkoon. Hedelmäsoseet aloitettiin kun tyttö oli hieman vajaa 5kk, jolloin aterioita oli päivässä siis kaksi. Sen jälkeen aloitettiin puurot (reilu 5kk iässä) ja pari vkoa siitä lisättiin liha ruokavalioon. Lihaa maisteltu nyt vko, porsaanlihaa ja kanaa.

Tyttö nyt n. 6kk ja meillä syödään kutakuinkin seuraavasti:

aamulla kaura/manna/riisipuuroa ja marjasosetta

päivällä lihasosetta

alkuillasta kasvissosetta ja hedelmää jälkkäriksi

illalla vastaavasti kuin aamulla

Maitoa menee n. 6 dl päivässä

Niin ja mun käsittääkseni jos kiinteät aloittaa 6kk iässä niin voi edetä hieman nopeammin, mut kannattaa ehkä kysyä viel neuvolasta.

Vierailija
52/127 |
02.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä tyttö juuri 6kk täyttänyt, kiinteitä syöty muutama päivä. ruokalistalla peruna ja porkkana. soseet itse tehtyjä ja äidinmaidolla löysytetty. maissinaksuja olen myös antanut. kaikki maistuu hyvin tytölle:)

me saatiin neuvolasta ohjeet että uusia makuja voi antaa muutaman päivän välein jos ei tule oireita. ruoansulatuselimistö on kuulemma jo hyvin kehittynyt tässä vaiheessa. mie meinaan loppuviikosta jo antaa kukka- tai parsakaalta ja ens viikolla omenaa, päärynää yms. ne ostan kaupasta valmiina purkkeina. liha kannattaa ottaa mukaan aika pian proteiinin lähteeksi. ite aattelin pääsiäisen tietämillä rikastuttaa ruokalistaa lihalla.

vinkki; porkkanatahrat lähtee vaatteista ainakin Fairyllä:)

Vierailija
53/127 |
02.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten allergisoitumisen huomaa? Toisella lapsellani ovat posket vähän punoittaneet kiinteiden aloittamisen jälkeen, mutta toisaalta, aloitus ajoittui samoihin aikoihin näiden kireämpien pakkasten alkamisen kanssa, joten punoitus voi johtua kylmyydestäkin (posket ovat vähän karheatkin). Yöt ovat myös rikkoontuneet ja itkuisuus lisääntynyt, mutta siihenkin saattaa olla syynä alaleukaan yhtä aikaa puhkeavat kaikki (!) neljä etuhammasta... Kakka on erilaista, välillä kiinteää, välillä löysää.

Onko muita oireita, joihin kiinnittää huomiota?

Vierailija
54/127 |
02.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kiinteitä maisteltu nyt 1,5kk, vielä ei kovin paljon mene. Poika sairasti alkuvuodesta ja silloin ei mennyt maitoakaan kunnolla joten hitaasti ollaan opeteltu. Tällä viikolla on alkanut maistumaan kiinteät niin että availee suutaan lusikalle :)

tässä kysymyksiä joihin itse kaipaisin vastauksia:

Aloitettii bataatilla, sitten porkkanaa ja päärynää. Tällä hetkellä menee porkkanaa (vellin seassa erityisesti), maissia, perunaa joskus (muttei pelkästään), päärynää.

En osaa sanoa, vähitellen olen lisännyt, mutta välillä menee enemmän välillä vähemmän

-montako kertaa päivässä? aamu

Kaksi kertaa +illalla pepovelliä johon sekoitettu porkkanasosetta, tänään maisteltiin ekan kerran iltapuuroa.

Ollaan sekoitettu, maistuvat paremmin niin

-kaupan sose vs. omatekemä? kumpaa käytät? Miksi? mitä merkkiä jos valmissoseita? (eritt. kiinnostaa HIPP-luomu soseet)

Teen itse kasvissoseet, tosin vellin sekaan laitan kaupan sosetta koska se on sileämpää eikä jää tuttiin kiinni. HIPP-soseita ei täällä saa kuin muutamaa laatua

Sekä että. Joskus tavallinen joskus muovinen. Paras on mielestäni Emman lusikka, se jota myydään 2kpl paketeissa, lusikka osa on pieni ja suippo, varsi kaareva

-soseiden pakastaminen?

Olen pakastanut jääpala rasioissa

-mikä on hyvä, mikä kovettaa/löysentää vatsaa? Allergisoivia joita välttää?

Ei vielä mikään erityisesti kovettanut tai löysentänyt, mutta porkkanan väristä on kakka kun poju sitä 2prk päivässä syö.

-paljonko maitoa lisäksi? niin paljon kuin saan menemään, yleensä 90-150ml

-miten vaikuti uniin?

Ilta sosevelli on parantanut unia

Allergioista sen verran, epäilen pojalla omena allergiaa. Annoin reilu viikko sitten päärynä-omena sosetta pari kertaa ja jalkoihin tuli silloin ihottumaa. Mitään muuta uutta ei silloin annettu. Olen nyt rasvannut aqualanilla ja ollut antamatta omppua ja kohta kun ihottumat on kokonaan parantuneet kokeilen vielä uudestaan omenaa. Tällainen oma allergiatesti siis menossa. Poskien punoituksesta en osaa sanoa, meidän pojulla ainakin punottaa koska on ulkona niin kylmä.

t. Tuuliina

Vierailija
55/127 |
03.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ummetus, ripuli,iho-oireita(punoitus erityisesti poskilla ja suun ja peräaukon ympärillä,näppylöitä, ihon kuivuutta,päänahan karstaisuus),runsasta pulauttelua, hengitystioireilua (yskä,nuha,tukkoisuus, rohina, vinkuna), silmäoireilua (punoitus,turvotus,kutina). Älä aloita kiinteitä ennenkuin oireiden syy on selvitetty (tarvittessa lääkäri määrää lapselle erikoisvastikkeen)

Jos imetät kokeile aloitusruoka rintamaitosi välityksellä syömällä sitä runsain mitoin ja seuraa sitten vauvan oireilua.Valitse aloitusruuiksi sellaisia ,joita et itse ole syönyt paljonkaan imetysaikana. Jos vauvalla on jo todettu allergioita neuvottele lääkärin kanssa ruokien aloitusjärjestyksestä.

Siitepölykausi on aluillaan ja oireita voi nyt tulla talvella oireita aiheuttamattomista kasviksista ja hedelmistä yhdessä siiitepölyn kanssa.

Vierailija
56/127 |
03.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin edellisen lapsen kanssa hyvin vinkin perunan antoon. Halusin tehdä kasvis-soseet mahd pitkälle itse, joten pakastin muut kasvikset jääpalamuoteissa ja perunan otin pakastealtaasta löytyvästä Oolannin perunasoseaines-pussista. Se on tehty pelkästä suomalaisesta perunasta, ja on helppo valmistaa mikrossa pienessä vesitilkassa. Soseen voi tehdä aika " kovaksi" ja laimentaa sitten haluamallaan maidolla. Toimii hyvin, pussista riittää pitkäksi aikaa, ei paakkuunnu pakkasessa ja saa silti " luomua" ruokaa!

Vierailija
57/127 |
03.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen kokeilemisen arvoinen vinkki on pakastaa vauvalle keitetty liha isompana palana ja raastaa siitä sitte raastimen pienimmällä osalla lihaaa kasvissoseen joukkoon. Saa kerralla sopivan määrän ja lihan saa huomattavasti pienemmäksi kuin jos keittäisi ja soseuttaisi sen sauvasekoittimella.

Vierailija
58/127 |
03.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei ole aikaa vastata muihin kysymyksiin, mutta meillä päin ainakin painotettiin neuvolassa ja erityisesti hammashoitolassa, että lasta EI saa syöttää samalla lusikalla kun itse syö. Elikkä omat välineet käyttöön!! Oman syljen mukana kun siirtää muuten lapselle bakteereita, vaikka kuinka pesis lusikan ym. Ja tämä vinkki viimeistään silloin, kun vauvalla pilkottaa hammasta...mieluummin varmaan omat välineet alusta alkaen.

Tainu ja poju 8kk

Vierailija
59/127 |
03.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

* Aloitin peruna-porkkasoseella.

* Ekana päivänä annoin 1 tl:n ja seuraavana 2 jne. Viikon päästä annoin jo niin paljon kuin poika söi. Nyt menee 5-6 jääpalaa vihanneksia, yleensä 3-4 palaa pe-po ja 2 kukka- tai parsakaalia.

* Eli siis ensin pe-po, sitten joukkoon kukka- tai parsakaalia. Bataattia en ole antanut kun emme sitä itsekään syö. Hedelmäsoseita olen antanut aluksi pari päivää yhtä ja nyt menee jo mikä tahansa sosepurkki kokonaan.

-montako kertaa päivässä?

* Aamupäivällä vihannessosetta ja iltapäivällä hedelmäsosetta. Olen nyt antanut pari päivää myös lihaa ja muutaman viikon iltaisin puuroa.

* Heti vaan.

* Teen vihannessoseet itse, hedelmäsoseet ostan, halvinta merkkiä (Piltti tai Bona). Banaania annan tietty tuoreena.

* Pehmeä.

-soseiden pakastaminen?

* Pakastan jääpala-astioissa.

-mikä on hyvä, mikä kovettaa/löysentää vatsaa? Allergisoivia joita välttää?

* Banaani kovettaa, luumu ja ruusunmarja löysentää.

-paljonko maitoa lisäksi?

* Ehkä noin 500-800 ml, sisältää 100-150 ml velliä.

-miten vaikuti uniin?

* Iltapuuro pidensi yöunet noin 7-8 tuntiin.

Lihan olen keittänyt ja " soseuttanut" . Jos siihen ei lisää nesteitä niin siitä tulee kuivaa purua ja sitten on helppo ottaa pakastimesta teelusikallinen kerrallaan. Ei siis pakastu klöntiksi. Banaania annan aina luumusoseeseen sekoitettuna niin ne kumoavat toistensa vaikutuksen. Eipä tulee juuri nyt muuta mieleen :)

Vierailija
60/127 |
04.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun teette soseita pakkaseen, laitatteko äidinmaitoa/tuttelia sekaan ennen pakastamista vai löysennättekö soseen vasta juuri ennen käyttöä? Kuinka kauan maitoa tulisi lisätä soseisiin, eli menevätkö ne jossain vaiheessa ilman löysennystä?

Kiitos vastaajille! =)

Sirius