Info pino kiinteiden aloittajille. Tulkaa kokoamaan neuvoja tähän
Löysin tämän vanhan ketjun ja sain ainakin itse tästä paljon apua.
- Aivilo & Jimi -
Kommentit (127)
kiitos monista vinkeistä kaikille!
alkaa olla meilläkin ajankohtaista (neiti 5,5kk). Tämä on loistava ketju ja mikä parasta, kaikki viestit on asiallisia:) Kiitokset kirjoittajille!!!
-Aurora ja neiti 5,5kk
Molemmille lapsille annoin ensin perunaa, ekalle äidinmaidon sekaan ensin ihan lirua (1/2 tl perunaa, maitoa muutama tl), kuopukselle veteen sekotettuna. Tärkeetä on mielestäni se, että antaa tarpeeksi maitoa/vettä siirtyessään soseisiin, jottei tule kovaa mahaa, kuten meidän esikoisella.
Nyt tarttee mennä, tyttö tuolta huutelee...
Meillä ainakin neuvolan täti on hyvin neuvonut ruokamääriä, laatuja, suosituskellonaikoja (tietenkin noin-aikoja). Olen ymmärtänyt, ettei kiinteiden antaminen mitään salatiedettä ole, joten uusien ruokalajien järjestyksellä tuskin lienee suurta merkitystä.
Me ensin maisteltiin perunaa, nyt annetaan bataattia (nimensä mukaisesti sweet potato, joten kelpaa hyvin!). Tänään lisätään iltapäivään mansikkamössön testaus.
Olen bataattiin lisännyt maitoa ihan tuntumalla siten, että seos vaikuttaa riittävän löysältä ja kokkareettomalta.
Aloitusmääräksi meille neuvottiin n. teelusikallinen ja siitä sitten kohti n. 0,5-1 dl:aa/kerta-annos. Ja siis ensin viikko väliä ennen kuin aloittaa uuden lajin, myöhemmin kuulemma viitisen päivää riittää. Tämä siis mahdollisen allergian toteamisen takia.
porkkanaa, maissia, kukkakaalia, kesäkurpitsaa, parsaa ym. Nämä olivat saamamme aloitussuositukset.
pienen ikenien takia! Meillä ainakin taidetaan nimittäin lusikkaa purra ohimennen syötön aikana...
niin, kun ohje on, että pullot on kiinteiden aloitukseen asti keitettävä, ja niin minä olen kilttinä tehnyt...
(heh siitä keittelystä vaan tuli sellanen tapa).
Mutta joku neuvolantäti oli sitä mieltä että vain uudet pullot keitetään (siis oli vauva minkä ikäinen tahansa).
Kyllä mä vieläkin silloin tällöin keitän (varsinkin jos flunssaa jne) mutta tosi harvoin oisko noin kerran kuussa ja pojulla on nyt ikää 8,5 kk.
Niin että kiinteiden myötä voi siis sen keittelyn jättää : )
sm
Millä puurolla olette aloittaneet ja missä iässä? Mistä hiutaleista saisi suht sileätä puuroa?
Ketju on niin pitkä, voi olla että asiaa on käsitelty jo aiemminkin tässä mutta kiitos jos joku vastaa...
Meillä on nyt toista vkoa maisteltu perunaa ja porkkanaa ja jälkkäriks olen antanut hedelmäsosetta.Antaako kukaan hedelmää heti aterian päätteeks vai vasta välipalana." Isoillehan" sitä suositellaan syödä hedelmät heti aterian yhteydessä,jotta hampaat ja elimistökin saavat lepoa..Mitä mieltä ootte?
Meillä aloitettiin puurojen maistelu kaurasta. Suositus taitaa olla, että noita viljoja annetaan " aakkosjärjestyksessä" kaura, ohra, ruis ja vehnä, jotta ruuansulatusjärjestelmä tottuu viljojen sisältämään gluteeniin.
Olen keittänyt ihan normaalisti yhden annoksen puuroa (2 dl vettä + 1 dl hiutaleita) ja sitten " soseuttanut" puuron sauvasekoittimella sileäksi ja hyvin on maistunut. Kokeilin myös hiutaleiden jauhamista ennen keittämistä, mutta meidän sauvasekoittimella ei saa niin hienoa jauhoa, että tulisi sileä puuro.
En tiedä, kuinka nopeaan tahtiin noita uusia viljoja lisätään ruokavalioon. Meillä ollaan edetty aika hitaasit silleensä, että pari viikkoa annoin tytölle kaurapuuroa ja nyt olen viikon verran antanut ohrahiutalepuuroa.
Eli aloitin puuron antamisen kun tyttö oli vähän vajaat 6,5 kk. Aika vaihtelevasti sitä menee, ei varmaan puolta desiäkään/kerta. Puuron sekaan laitan pari teelusikallista hedelmäsosetta, kun ei se suolaton puuro itestään maistu oikein miltään. Vieläköhän miulta jotain unohtui... ;)
Annoin eilen meidän 4,5kk pojalle teelusikallisen verran raastettua kurkkua ja hyvin upposi. Porkkanaa ajattelin tarjota raasteena myöskin. Mitä muita raasteita olette vauvoille tarjoilleet?
Meillä lounaana oli bataattisosetta ja tuoretta kurkkua, ei siis ihan vaan pelkkää kurkkua :)
mua kiinnostaa myös tuoreraasteet.Missä vaiheessa olette niitä antaneet ja kuinka niistä on tykätty?
olen antanut 5-6 kk ikäiselle omenaa, päärynää ja hyvin maistuu melkein koko hedelmä menee puuronkin joukossa!
Eli minkä ikäiselle voi antaa tuoretta tomaattia? Kurkkua ollaan maisteltu jo muutamia kertoja ja hyvin maistuu. Entä mitä muita tuoreita vihanneksia voisi antaa reilu 5kk ikäiselle?
Meillä kohta puolivuotias vauva ja kaurapuuroa olen antanut iltapuuroksi nyt 4 iltana ja oikein hyvin maistuu! Pikahiutaleista teen kerta-annoksen mikrossa eli n.1dl syö kerralla (mielestäni aika paljon näin alkuun). Ajattelin ensin että sauvasurvimella pyöräyyttäisin hiutaleet, mutta päätin kuitenkin koittaa jos maistuu " sellaisenaan" ja HYVIN meni alas! Tosin kypsensin puuron puoliteholla useita minuutteja, niin tulee samettisempi. Poika ei ole muutenkaan tarkka, vaikka ruoassa olisi sattumia. Puuron sekaan laitan puoli purkkia hedelmää. Kaurapuurolla olen aatellut jatkaa vielä useita viikkoja.
Lihaa aattelin alkaa viikon päästä broilerilla.
Tuoreena olen antanut omenaa raasteena ja kurkkua olen antanut syödä käsin, eli kaluaa ikenillään pehmeän osan kurkusta ja nauttii:)
Porkkana, Persikka ja päärynä on toistaiseksi pannassa, kun epäilen allergiaa. Tosin ihottumasta vaikea sanoa, mistä johtuu.Että semmoista meillä!
Nostan, ettei hyvä pino katoa muiden alle.
monellako aterialla päivässä annatte liharuokaa? Meillä syödään nyt neljä tai viisi kiinteätä ateriaa, aamulla ja illalla puuroa ja/tai hedelmä tai marjoja ja päivällä kaksi (tai kolme) kertaa lihasosetta. Pitäisikö toisen aterian olla kasvisateria? Enpä ollut tullut tätäkään aiemmin ajatelleeksi että lihaa voi antaa liikaakin... Mistähän kirjasta tämmöinen tumpelo voisi opiskella vauvan ravitsemusasioita?
Meillä aloitettiin 3kk jälkeen suoraan perunaporkkanalla sitten maissi ei vaan tykännyt siitä pelkästään. kukkakaali ja parsakaalia sisältävä piltti oli herkkua (kukkakaalista hiukan ilmavaivoja enenpi ekalla kokeella) ruusunmarjaa ja persikkaa kokeiltu ja nyt aloitin päärynän. Meillä menee tällä hetkellä n. 1/2 purkkia sosetta kerta päivässä. Nyt suunnitteilla aloittaa toinen kerta ehkä hedelmäsoseella. No aika näyttää.
Ehkä hiukan yöuniin pidennystä tullut.
Käytän baby björnin pehmeää lusikkaa ohessa naperon(+tupperin) joka jo tuntuu lian pieneltä kun neiti avaa suunsa halukkaasti isollekkin lusikalliselle perunaa. Ehkä en ole muutenkaan lusikankärjellisiä tarjonnut vaan täyttä lusikallista:)
VINKKI!!!
PORKKANA tahrat lähtee AURINGOSSA kuivattamalla! uskomatonta mutta totta.
Itse harmittelin kun olin saanut ihanan valkokauluksellisen bodyn ja onnistui neiti pulauttamaan kaulukset oransseiksi ekassa pesussa ei lähtenyt ja ihmettelin miksei kun en ole vaihtanut edes pyykkiainetta sitten edellisten tenavien ja mitään ongelmia tahrojen kanssa ei ole ollut vaikka kaikki ovat kovasti pulautelleetkin. Mutta kun ihminen on hyvä unohtamaan. Onneksi satuin laittamaan toisessa pesussa telineelle,parvekkeelle kohti aurinkoa ja kas se tahra oli pois. (oli toisenkin pesun jälkeen harmikseni oikein lisättynä vielä luomuporkkanavärillä) Itseäni vaan harmitti kun en heti muistanut hyväksi tavattua keinoa mutta kokeilkaa kaikki miten helposti lähtee porkkanatahrat!
Ihmeellistä miten nää perusaloitukset unohtaa (+muuttuu )vuosien varrella kun eka jo 18 v