Episodi aamupalapöydässä kun tuttavaperhe yökylässä..
Meillä oli taannoin tuttavaperhe yökylässä, heillä lapset 12- ja 14-vuotiaat. Olin laittanut tarjolle ruisleipää, vaaleaa leipää, karjalanpiirakoita, keittettyjä munia, leikkeileitä ja juustoja, kasviksia, hedelmiä, viiliä ja muutamaa eri sorttia jugurttia. Sanoin, että puuroa keitän jos joku haluaa. Tuttavaperheen lapset siinä nyhjäsit tyytymättömän oloisina, perheen äiti kysyi toiselta lapselta että eikös ole mieleistä jugurttia. Minä totesin, että syökäähän vaan niin jaksatte sitten pitkän kotimatkankin. Tähän perheen isä totesi, että "ei taida olla mitään mikä lapsille kelpaisi". Eivät siis koskeneet mihinkään, vanhemmat söivät.
Sitten siinä juteltiin ja he puhuivat kotiinajoreitistä, meidän mies kysyi haluatteko torille vielä katsomaan menoa, hän voi lähteä sinne mukaan. Perheen isä totesi että sehän olisi hyvä ajatus, voidaan samalla käydä ostamassa lapsille ruokakaupasta aamupalaa.
Hieman hiljaiseksi veti minut.. siis tuon ikäisille, kun mikään tarjolla oleva ei kelpaa?! Vanhemmat nielevät tuosta vaan ja heille ihan normaalia käytöstä lapsiltaan. Sen tiedän, ettei näillä lapsilla ole mitään allergioita, ja muistan kuinka he ainakin pienempinä saivat kaupan valmishampurilaisia ja pitsoja aamupalaksi kun mikään muu ei kelvannut.
Kommentit (310)
että ruokaa ei pidä ottaa, jos sitä ei aio syödä ja että ei pidä syödä vain siksi, että sillä saa muut tyytyväisiksi. Syöminen on henkilökohtainen asia, ei ole tarkoitus miellyttää muita syömällä.
Jos ei kestä sitä, että joku ei ruokiaan syö, niin kyse on ihan omasta ongelmasta. Kannattaisi miettiä, miksi lataa ruokaan niin suuria tunteita, että loukkaantuu, jos joku ei syö.
Aivan ihana vastaus! Noinhan se menee, ei ole olemassa mitään kohteliaisuussääntöä, jonka mukaan on pakko syödä, jos ei halua. Ei häissä, ei hautajaisissa, ei aamiaispöydässä.
Eikä ole pakko antaa pillua.
Olkaa syömättä juuri niin kauan kuin haluatte ja syökää aamuisin ihan mitä lystäätte, mutta kyse ei ollut siitä. ilmeisesti tämä "minä syön vain maustamatonta jogurttia vihreän teen kera klo 9.46 joka aamu" -tyypit ovat kehittäneet omalaatuisen syömiskulttuurin lisäksi itselleen pahimman luokan lukemisen ymmärtämisen vaikeuden.
Ap:n tuttavaperheen teinit kieltäytyivät syömästä mitään runsaasta valikoimasta, johon kuului niin raskaampaa kuin kevyempääkin syötävää. Teinien vanhempien mielestä tämä on hyväksyttävää käytöstä (siis se että kylässä ollessa runsaasta tarjonnasta ei tarvitse syödä mitään, ei edes maistaa) ja he olivat valmiit tukemaan teinien käytöstä menemällä ruokapöydästä seuraavaksi ruokakauppaan ostamaan teineille jotain syötäväksi kelpaavaa.
Tämä oli erittäin huonoa käytöstä. Tämä ei yllytä anoreksiaan, bulimiaan, vääristyneeseen ruokakulttuuriin tai pakkosyömiseen. Tai vääristyneeseen ruokakulttuuriin kyllä, sillöä vaikea kuvitella että kaupasta ostettaisiin mitään kovin terveellistä vaihtoehtoa aamiaiseksi ap:n tarjoamien ruokien sijaan.
Vaikea kuvitella miten jonkun aikuisen ihmisen mielestä yllämainittu teinien kauppaan vieminen normaalin aamupalan sijaan on hyväksyttävää ja suorastaan suotavaa käytöstä.
Ihan vielä mielenkiinnosta: miten te tuorepuuron syöjät olette selvinneet esim. synnärillä? Hauduttelikö kätilöt teille puuroa yön tunteina spelttileseistä vai miten hoiditte ehdottoman suhtautumisenne yhteen oikeaan aamupalaan, jota olette jo vuosia nauttineet?????
Ei ole pakko maistaa. Ihminen ei siitä täydelliseksi muutu, vaikka mitä söisi. Ruoka on vain ruokaa.
Monet tekevät niin, vaikka ovat syövinään tuttavaperheen aamiaisella. Lähin ABC on usein se paikka, mistä myös aikuiset saavat sen aamupalan, jonka haluavat.
Ja ihan järjellä: jos tuttavaperhe on ollut pari vrk lomasella niin kotona voi odottaa ihan tyhjä jääkaappi ja kaupassa pitää käydä joka tapauksessa. Harvasta kyläpaikasta annetaan matkaan mukaan seuraavan 3 vrk ruuat, että ei vaan joudu kaupassa käymään ja teinille jugurttia ostamaan.
Käsittääkseni ap tekee itse jugurtit, koska niiden takia kamalasti näki vaivaa.
hänen tarjoumuksia. Tuleehan siitä paha mieli jos mikään ei kelpaa. Alkaa suorastaan suututtamaan. Jos ei kelpaa niin sitten ei tarvi meille enää sellaisten vieraiden tulla.
Minut on opetettu siihen, että kaikkea pitää maistaa ja kun tarjotaan, se syödään. On todella loukkaavaa jättää ruokaa lautaselle ja näin loukata ruoan tekijää.
tyttäreni paras ystävä on tosi nirso. päivälliseksi hän saattaa syödä pelkkää perunaa ja tuorakurkkua, jos tarjolla on jotain jossa on sieniä, tai aamiaiseksi pelkkää tuorekurkkua, jos tarjolla on väärää leipää.
siinäpä syö. minä ostan kaappiini mitä ostan, jos en tiedä tytön olevan tulossa kylään ja tyttö syö mitä syö. hänen syömättömyytensä on ongelma vain ja ainoastaan hänelle. se ei minun vatsassani tunnu. hänen vanhempansa tietävät tyttärensä ruokarajoitukset - itseaiheutetut - ja silti uskaltavat lapsen päästää kylään ohjeistamatta siitä kuinka tyttöä tulee syöttää.
ketään ei tarvitse pakottaa syömään kohteliaisuussyistä. jos se aiheuttaa vatsavaivoja, se on ihmisen oma ongelma, ei kenenkään muun.
Aivan ihana vastaus! Noinhan se menee, ei ole olemassa mitään kohteliaisuussääntöä, jonka mukaan on pakko syödä, jos ei halua. Ei häissä, ei hautajaisissa, ei aamiaispöydässä. Eikä ole pakko antaa pillua.
ole pakko syödä jos ei halua, mutta sen jälkeen ei voi vinkua nälkäänsä ja juosta kauppaan hakemaan itselleen aamupalatarvikkeita!
Monet tekevät niin, vaikka ovat syövinään tuttavaperheen aamiaisella. Lähin ABC on usein se paikka, mistä myös aikuiset saavat sen aamupalan, jonka haluavat. Ja ihan järjellä: jos tuttavaperhe on ollut pari vrk lomasella niin kotona voi odottaa ihan tyhjä jääkaappi ja kaupassa pitää käydä joka tapauksessa. Harvasta kyläpaikasta annetaan matkaan mukaan seuraavan 3 vrk ruuat, että ei vaan joudu kaupassa käymään ja teinille jugurttia ostamaan. Käsittääkseni ap tekee itse jugurtit, koska niiden takia kamalasti näki vaivaa.
keitähän ne "monet" ovat? Sinä ilmeisesti ainakin. En ole kyllä koskaan kuullut, että väki ryntää kyläpaikan aamiaispöydästä suoraan ABC:lle. Kuulostaa kyllä naurettavalta.
tässäkin jankataan, että syödä pitäisi vain siksi, että se poistaa nälän eikä pakosta eikä tunteesta, niin miksei sitä nälkää voi poistaa sitten sillä kyläpaikan katetulla aamiaisella?
Onko tämä ketju totta? EEEIIII VOI olla!?
Te siis OIKEASTI riitelette täällä parin teinin käytöksestä , no VOI KAMALA KUN EIVÄT SYÖNEET!
Teinit vois olla tekemässä paljon pahempia juttuja.
Ei hemmetti mitä aikuisia ihmisiä tällä palstalla jauhaa tällaista sontaa. AIVAN uskomatonta!
Ja luin vain vikan sivun!
Ihan sama minne menivät aamiaiselle.
Mitä se edes teille kuuluu?
Onko tämä ketju totta? EEEIIII VOI olla!? Te siis OIKEASTI riitelette täällä parin teinin käytöksestä , no VOI KAMALA KUN EIVÄT SYÖNEET! Teinit vois olla tekemässä paljon pahempia juttuja. Ei hemmetti mitä aikuisia ihmisiä tällä palstalla jauhaa tällaista sontaa. AIVAN uskomatonta! Ja luin vain vikan sivun!
tässä keskustellaan kylläkin vanhempien käytöksestä.
Mitä hel....?
Mistä peräkylästä te ootte?
Ei tää voi olla totta!
Ja joku vielä LOUKKAANTUU??what?
Mitä hel....? Mistä peräkylästä te ootte? Ei tää voi olla totta! Ja joku vielä LOUKKAANTUU??what?
joo, en kyllä ymmärrä mihin kohteliaisuuden olisi pitänyt hävitä vaikka 2000-luvulla eletäänkin. Ai niin minä olenkin maalta. Eikö pk-seudulla tarvitse olla enää kohtelias?
Minä en ylipäätänsä tajua miten joku jaksaa vetää tuollaiset pultit toisten syömisestä tai syömättä jättämisestä? Minulle on aivan sama syökö joku tarjottaviani tai ei! Ja sitä paitsi ihmisten pitäisi ihan oikeasti tajuta sekin, että VOI olla monia syitä sille, miksi joku tekee niin tai näin - voisiko joskus jättää tuomitsematta? Ehkä saisi vähän parempaa karmaa.
Minä en ylipäätänsä tajua miten joku jaksaa vetää tuollaiset pultit toisten syömisestä tai syömättä jättämisestä? Minulle on aivan sama syökö joku tarjottaviani tai ei! Ja sitä paitsi ihmisten pitäisi ihan oikeasti tajuta sekin, että VOI olla monia syitä sille, miksi joku tekee niin tai näin - voisiko joskus jättää tuomitsematta? Ehkä saisi vähän parempaa karmaa.
no kerrohan sitten mitä monia syitä tällaiselle voi olla. Alkoi oikeasti kiinnostaa.
joku loukkaantuu siitä että teineille ei maistu ruoka.
Ja vielä kirjoittaa tänne aiheesta.
illan parhaat naurut! On teilläkin onggelmat!!
Ei edes kyläpaikan emännälle.
no kerrohan sitten mitä monia syitä tällaiselle voi olla. Alkoi oikeasti kiinnostaa.
vaan sairaalassa pitää syödä aamupalaksi sitä mitä tarjotaan ja milloin tarjotaan. Eikä häissä auta sanoa, jättäkää se kattaus vielä pöytään, ei minulla vielä ole nälkä, syön sitten vasta kahden tunnin päästä.