Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Episodi aamupalapöydässä kun tuttavaperhe yökylässä..

Vierailija
02.06.2010 |

Meillä oli taannoin tuttavaperhe yökylässä, heillä lapset 12- ja 14-vuotiaat. Olin laittanut tarjolle ruisleipää, vaaleaa leipää, karjalanpiirakoita, keittettyjä munia, leikkeileitä ja juustoja, kasviksia, hedelmiä, viiliä ja muutamaa eri sorttia jugurttia. Sanoin, että puuroa keitän jos joku haluaa. Tuttavaperheen lapset siinä nyhjäsit tyytymättömän oloisina, perheen äiti kysyi toiselta lapselta että eikös ole mieleistä jugurttia. Minä totesin, että syökäähän vaan niin jaksatte sitten pitkän kotimatkankin. Tähän perheen isä totesi, että "ei taida olla mitään mikä lapsille kelpaisi". Eivät siis koskeneet mihinkään, vanhemmat söivät.

Sitten siinä juteltiin ja he puhuivat kotiinajoreitistä, meidän mies kysyi haluatteko torille vielä katsomaan menoa, hän voi lähteä sinne mukaan. Perheen isä totesi että sehän olisi hyvä ajatus, voidaan samalla käydä ostamassa lapsille ruokakaupasta aamupalaa.

Hieman hiljaiseksi veti minut.. siis tuon ikäisille, kun mikään tarjolla oleva ei kelpaa?! Vanhemmat nielevät tuosta vaan ja heille ihan normaalia käytöstä lapsiltaan. Sen tiedän, ettei näillä lapsilla ole mitään allergioita, ja muistan kuinka he ainakin pienempinä saivat kaupan valmishampurilaisia ja pitsoja aamupalaksi kun mikään muu ei kelvannut.

Kommentit (310)

Vierailija
141/310 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hiukan ehkä väritetykin kertomus.

Minä käsitin asian niin, että ap on vetänyt herneet nenään kun on yrittänyt tuputtamalla tuputtaa ja murkut ovat olleet vaivautuneita muutenkin, eivätkä ole syöneet.

Isäntä vielä tukkinut matkaan esittelemään toria, vaikka sain sen vaikutelman, että tuttavat olivat helpottuneita kun pääsivät pois.

yllättävän moni takertu syömiseen, kysehän ei kuitenkaan ollu siitä, ettei lapset olis halunnu syödä, vaan siitä, ettei ruoka ollu sitä mihin olivat tottuneet.. Olisin kai minäkin hämmentyny, jos joku ruokapöydästä lähtis ostamaan itselleen mieleisempää syötävää...

mutta tokihan tuon saa niinkin ymmärtää, että lapsia yritettiin pakottaa syömään jotain..

Vierailija
142/310 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hiukan ehkä väritetykin kertomus. Minä käsitin asian niin, että ap on vetänyt herneet nenään kun on yrittänyt tuputtamalla tuputtaa ja murkut ovat olleet vaivautuneita muutenkin, eivätkä ole syöneet. Isäntä vielä tukkinut matkaan esittelemään toria, vaikka sain sen vaikutelman, että tuttavat olivat helpottuneita kun pääsivät pois.

yllättävän moni takertu syömiseen, kysehän ei kuitenkaan ollu siitä, ettei lapset olis halunnu syödä, vaan siitä, ettei ruoka ollu sitä mihin olivat tottuneet.. Olisin kai minäkin hämmentyny, jos joku ruokapöydästä lähtis ostamaan itselleen mieleisempää syötävää... mutta tokihan tuon saa niinkin ymmärtää, että lapsia yritettiin pakottaa syömään jotain..

miten väärin voi tulkita vanhempien sanat "käydään samalla ostamassa lapsille aamupalaa"?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/310 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syövät sitten myöhemmin, enkä minä mummona tyrkytä. minullekkaan ei heti aamulla maista ruoka, juon vain kahvit.

Vierailija
144/310 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan meidän lapselle on eskarista asti opetettu ja samaa koulussa jatkettu, että kaikkea pitää maistaa ja aina ottaa vähäsen

Vierailija
145/310 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teistä on moni aika syömisrajoitteinen. Joku mamma kirjoittaa, ettei aamulla voi syödä muuta kuin tuoretta puuroa. Teillä kaikilla kummajaisilla on jokin syömishäiriö.

Normaaleihin käytöstapoihin kuuluu syödä kylässä tarjottua ruokaa.

Vierailija
146/310 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan meidän lapselle on eskarista asti opetettu ja samaa koulussa jatkettu, että kaikkea pitää maistaa ja aina ottaa vähäsen

Sairastuin sitten bulimiaan ja anoreksiaan. Syöminen ei ollut enää nälän poistoa vaan siihen liittyi miellyttämisenhalu.

Siksi en ikinä pakota lapsia syömään mieliksi ja käytä heihin emotionaalista kiristystä, mikä liittyy ruokaan.

Miettikää tarkkaan, miksi teillä kohteliaisuussyöjillä on niin vääristynyt suhde ruokaan, että teille tulee paha mieli ja ahdistunut olo jos joku ei syö teidän ruokaanne. Mistä se kertoo?

Koetteko, ettei teitä rakasteta tms. ellei joku syö. Oletteko te juuri niitä, jotka tuputtaa laihiksella olijallekin: "ota nyt possumunkki, ei se haittaa jos yhden otat. Kun olen ihan sinun takia ostanut ja nyt ne jää minun syötäväksi ja minun on se pakko syödä"

Vierailija
147/310 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pysty syömään monipuolisesta aamupalapöydästä mitään.

Miten ihmeessä olette opettaneet itsenne noin nirsoiksi. Jos tulisi poikkeusolot, niin miten ihmeessä pärjäisitte, kun tarjonta ei olisi monipuolista ja sitä olisi vähän. Eli olisi pakko syödä sitä, mitä saa.

Miten kehtaatte, aikuiset ihmiset. (Vain osalla ihmiskuntaa on varaa olla tuollaisia vastenmielisiä nirsoja, ettei ruoka kelpaa.)

Vierailija
148/310 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kasvissyöjä ei sinun pekonipiirakkaa.

Kohteliaisuuttaan ei tarvitse syödä, antaa vanhojen setien kopeloida lapsia, antaa pillua, eikä juoda viinaa. Näin olen opettanut lapsilleni. On oikeus sanoa ei ja jos joku loukkaantuu, hän kantaa itse vastuun omasta loukkaantumisentunteesta.

Ei ihme, että suomalaiset naiset varsinkin sairastavat niin paljon kiltin tytön syndroomaa.

Teistä on moni aika syömisrajoitteinen. Joku mamma kirjoittaa, ettei aamulla voi syödä muuta kuin tuoretta puuroa. Teillä kaikilla kummajaisilla on jokin syömishäiriö.

Normaaleihin käytöstapoihin kuuluu syödä kylässä tarjottua ruokaa.

Vierailija
149/310 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille ei juuri mikään kelpaa.

Viimeksi eivät jääneet syömään, kun oli keittoa tarjolla ja sitä eivät lapset syö. Ei mitään vihanneksia tai kasviksia (Äiti toteaa, että syövät hyvin hedelmiä, joten se riittää).

Menivät mäkkärin kautta kotiin.

Vierailija
150/310 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä sitten nyyhkit loukkaantuneena jos toisella on erilainen ruokarytmi, eikä pysty syömään aamulla.

Miksi loukkaannut siitä? Miksi ahdistut jos joku ei ole nälkäinen aamulla. Miksi sinulla on vääristynyt suhde ruokaan?

pysty syömään monipuolisesta aamupalapöydästä mitään.

Miten ihmeessä olette opettaneet itsenne noin nirsoiksi. Jos tulisi poikkeusolot, niin miten ihmeessä pärjäisitte, kun tarjonta ei olisi monipuolista ja sitä olisi vähän. Eli olisi pakko syödä sitä, mitä saa.

Miten kehtaatte, aikuiset ihmiset. (Vain osalla ihmiskuntaa on varaa olla tuollaisia vastenmielisiä nirsoja, ettei ruoka kelpaa.)

Vierailija
151/310 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastuin sitten bulimiaan ja anoreksiaan. Syöminen ei ollut enää nälän poistoa vaan siihen liittyi miellyttämisenhalu. Siksi en ikinä pakota lapsia syömään mieliksi ja käytä heihin emotionaalista kiristystä, mikä liittyy ruokaan. Miettikää tarkkaan, miksi teillä kohteliaisuussyöjillä on niin vääristynyt suhde ruokaan, että teille tulee paha mieli ja ahdistunut olo jos joku ei syö teidän ruokaanne. Mistä se kertoo? Koetteko, ettei teitä rakasteta tms. ellei joku syö. Oletteko te juuri niitä, jotka tuputtaa laihiksella olijallekin: "ota nyt possumunkki, ei se haittaa jos yhden otat. Kun olen ihan sinun takia ostanut ja nyt ne jää minun syötäväksi ja minun on se pakko syödä"

pienet lapset ovat kai eri asia kuin teinit. Kyllä siihen ikään mennessä pitäisi oppia, että nirsoilu on huonoa käytöstä. Eihän tässä ole pakotettu syömään määrällisesti enempää kuin muuten söisi, vaan kyse on siitä, että pitää kelvata se mitä tarjotaan eikä heti kipitetä mäkkäriin aamiaiselle.

Vierailija
152/310 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mikään ap:n tarjoamista ei kelvannut. Kyse ei ollut pakkosyöttämisestä vaan siitä että olisi ollut vain ne yksi tai kaksi asiaa maailmassa jotka näille nirsokkeille olisivat kelvanneet, ja vanhemmathan hyppäsivät kun lapset käskivät.

Edes kyläpaikassa ei ole pakko syödä, jos ei halua Sen olen lapsille opettanut. Kaikkea ei ole pakko ottaa, kaikkea ei ole pakko tehdä, kaikkeen ei pidä suostua vain siksi, että joku toinen sen mahdollistaa. Meillä teinin ei tarvitse syödä, jos ei halua. Meidän 2v:n ei tarvitse syödä, jos ei halua. Meillä vieraan ei tarvitse syödä, jos ei halua. Se on vain ruokaa. Kyse ei ole mistään muusta kuin ravinnon saamisesta.

Vierailija
153/310 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä sitten nyyhkit loukkaantuneena jos toisella on erilainen ruokarytmi, eikä pysty syömään aamulla. Miksi loukkaannut siitä? Miksi ahdistut jos joku ei ole nälkäinen aamulla. Miksi sinulla on vääristynyt suhde ruokaan?

pysty syömään monipuolisesta aamupalapöydästä mitään. Miten ihmeessä olette opettaneet itsenne noin nirsoiksi. Jos tulisi poikkeusolot, niin miten ihmeessä pärjäisitte, kun tarjonta ei olisi monipuolista ja sitä olisi vähän. Eli olisi pakko syödä sitä, mitä saa. Miten kehtaatte, aikuiset ihmiset. (Vain osalla ihmiskuntaa on varaa olla tuollaisia vastenmielisiä nirsoja, ettei ruoka kelpaa.)

ei aamulla maistu ruoka, miksi pitää mennä kauppaan ostamaan aamiaista?

Vierailija
154/310 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotakin monipuolisesta valikoimasta hyvää suomalaista ruokaa.

Vierailija
155/310 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

[

ei aamulla maistu ruoka, miksi pitää mennä kauppaan ostamaan aamiaista?

Vierailija
156/310 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kasvissyöjä ei sinun pekonipiirakkaa. Kohteliaisuuttaan ei tarvitse syödä, antaa vanhojen setien kopeloida lapsia, antaa pillua, eikä juoda viinaa. Näin olen opettanut lapsilleni. On oikeus sanoa ei ja jos joku loukkaantuu, hän kantaa itse vastuun omasta loukkaantumisentunteesta. Ei ihme, että suomalaiset naiset varsinkin sairastavat niin paljon kiltin tytön syndroomaa.

Teistä on moni aika syömisrajoitteinen. Joku mamma kirjoittaa, ettei aamulla voi syödä muuta kuin tuoretta puuroa. Teillä kaikilla kummajaisilla on jokin syömishäiriö. Normaaleihin käytöstapoihin kuuluu syödä kylässä tarjottua ruokaa.

ap:llahan olikin vain sitä pekonipiirakkaa pöydässä, vai mitenkäs se nyt menikään? Kaksi eri asiaa tarjota yhtä sorttia, joka ei sovi vieraalle ja tarjota sataa sorttia, eikä niistäkään KELPAA mikään. Mistään uskonnoista ja allergioistahan ei ollut kyse. Tai voi kai sen Ronaldinkin sitten laskea jumalaksi..

Vierailija
157/310 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka erilainen suhde onkin ihmisillä ruokaan.

Itse en ole koskaan loukkaantunut jos joku on syönyt tosi vähän tai ei lainkaan. En edes siitä jos joku lapsi ei ole syönyt.

Pojalla on kaveri, joka on paljon meillä yökylässä. On huono syömään ja aika ronkeli ruoan kanssa. Eipä ole kyllä koskaan minulle aiheuttanut sydämentykytyksiä. On syönyt sen, mitä on halunnut ja sillä selvä. Hyvin ollaan toimeen tultu.

Samoin minä en jaksaisi kauhistella jos jollekin teinille ei maistu ruoka. Ok, se on teini ja ei ole minulta pois. Sillä on oikkunsa.

Osa porukasta näyttää suhtautuvan tosi stressaavasti ruokaan. Kovin näytte kyttäävän toisten syömisiä. Todennäköisesti ruoka merkitsee teille jotain ihan muuta kuin energiavajeen täyttämistä.

Olen kyllä huomannut, että ylipainoisilla on todella tunnepuolinen suhtautuminen ruokaan.

Vierailija
158/310 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko oikeasti jonkun mielestä tuttavaperhe toimi oikein? Näitä curlattuja lapsia totisesti näkee koulussa yllin kyllin. Ja olen sitä mieltä, että kylässä voi syödä kohteliaisuudesta (myös lapsena) ilman, että bulimia kolkuttelee ovella. Lisäksi niille, joiden mielestä aamulla ei maistu jne. miksi perhe sitten oli menossa samantien torille ostamaan safkaa?

Ap:n aamiaispöydästä olisi todellakin luullut löytyvän jotain syötävää. Enpä olisi voinut kuvitellakaan, että omista lapsista kukaan olisi kehdannut tehdä tuollaista (vaikka tarjolla olisi ollut vain muutamaa "pahaa" ruokaa). Olisivat ottaneet vähäsen ja varmasti kotimatkalla kommentoineet asiaa voimakkain sanankääntein, mutta olleet paikan päällä kohteliaita. Ja kotona kyllä kommentoivat välillä ruokia aika rankasti ja nirsoilevatkin jossain määrin. Enkä ymmärrä miksi niin ei pitäisi tehdä.

Vierailija
159/310 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olisi monipuolista ruokaa tarjolla ja myöskin erityisen hyvää. Eli harmittaa jo ihan rahallisesti ja koen myös loukkaavaksi, jos toinen ei kelpuuta hyvästä valikoimastani mitään.

Eikös joka sorttia kuulu ottaa ainakin vähän.

Vierailija
160/310 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

[ ei aamulla maistu ruoka, miksi pitää mennä kauppaan ostamaan aamiaista?

Koska se aamiainen maistuu vasta muutaman tunnin päästä

jos ei normaalistikaan syö aamupalaa, niin eikö sitten voi odottaa lounaaseen? Eihän koululaisillekaan ole mahdollista syödä aamupalaa koulussa, jos ei se kotona maistu eikä sinä lounasta tarjoilla silloin kun kenellekin sattuu tulemaan nälkä. Ja aika monessa työpaikassakin syödään silloin kun ehditään (ruokatauko) eikä silloin kun huvittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan