Episodi aamupalapöydässä kun tuttavaperhe yökylässä..
Meillä oli taannoin tuttavaperhe yökylässä, heillä lapset 12- ja 14-vuotiaat. Olin laittanut tarjolle ruisleipää, vaaleaa leipää, karjalanpiirakoita, keittettyjä munia, leikkeileitä ja juustoja, kasviksia, hedelmiä, viiliä ja muutamaa eri sorttia jugurttia. Sanoin, että puuroa keitän jos joku haluaa. Tuttavaperheen lapset siinä nyhjäsit tyytymättömän oloisina, perheen äiti kysyi toiselta lapselta että eikös ole mieleistä jugurttia. Minä totesin, että syökäähän vaan niin jaksatte sitten pitkän kotimatkankin. Tähän perheen isä totesi, että "ei taida olla mitään mikä lapsille kelpaisi". Eivät siis koskeneet mihinkään, vanhemmat söivät.
Sitten siinä juteltiin ja he puhuivat kotiinajoreitistä, meidän mies kysyi haluatteko torille vielä katsomaan menoa, hän voi lähteä sinne mukaan. Perheen isä totesi että sehän olisi hyvä ajatus, voidaan samalla käydä ostamassa lapsille ruokakaupasta aamupalaa.
Hieman hiljaiseksi veti minut.. siis tuon ikäisille, kun mikään tarjolla oleva ei kelpaa?! Vanhemmat nielevät tuosta vaan ja heille ihan normaalia käytöstä lapsiltaan. Sen tiedän, ettei näillä lapsilla ole mitään allergioita, ja muistan kuinka he ainakin pienempinä saivat kaupan valmishampurilaisia ja pitsoja aamupalaksi kun mikään muu ei kelvannut.
Kommentit (310)
suomalaisten naisten mielestä huonoa käytöstä on.
1. kieltäytyä syömästä, vaikka ei ole nälkä tai ei maistu. Kohteliaisuuden vuoksi on syötävä, vaikka ei olisi nälkä, ettei emäntä loukkaannu.
Hyvää käytöstä on
1. vieraiden lähdettyä tulla vinkumaan ja juoruamaan selän takana nettiin vieraistaan.
Ettekö huomaa tässä mitään omituista?
Jos minä tulen teille vierailulle, jätän tarjoilunne syömättä ja muistan lähtiessäni mainita, että pitää koukata Mäkkärin kautta, kun on niin nälkä [kun täällä ei saanut sitä mitä normaalisti syön], niin te ette sitten loukkaannu yhtään vaan nyökyttelette hyväksyvästi, että jokainen syö sitä mitä haluaa eikä ketään voi toki pakottaa syömään. Ette inise kenellekään huonoista käytöstavoistani, koska kyllä jokaisella on oikeus päättää, mitä haluaa syödä. Ja seuraavalla kerralla sitten muistatte kysyä minulta etukäteen, mitä haluan vierailuni aikana syödä. Sovitaanko näin?
vaan tässä keskustelussa yleisesti esillä ollutta mielipidettä, joka kiteytyy tuossa lainauksessa.
Musta ap ei ole pakottanut ketään mihinkään, tarjonnut vaan aamupalaa. Mutta sellaiset vanhemmat voisivat vähän miettiä, jotka tottelevat jokaista teininsä oikkua ja miettiä, mitä tällä oikein lopulta lapsilleen opettavat.
emäntähän tässä oli tekemässä mitä huvittaa. ilkeää juoruilla vieraistaan.
jos teinit tekisivät mitä huvittaa, he yrittäisivät pakottaa toiset syömään samaa ruokaa samaa aikaa kuin he itse syövät. tai lukemaan raamattua kun ites lukevat. tai käymään paskalla kun itse käyvät.
teinit tekee mitä huvittaa, eikö ap sitä vielä elämässään ole oppinut
ei ihme, että teinit hyppivät silmille, jos aikuinen ajattelee näin. Ei, edes teinit eivät saa tehdä mitä huvittaa. YHTEISkunnassa kun pitää välillä huomioida muitakin kuin se oma napa. Ja tämä olisi hyvä vanhempien opettaa lapsilleen. Kyllä sille teinillekin voi laittaa rajat. Ei meistä kukaan elä ilman mitään rajoituksia, vaikka aikuisia jo olisimmekin. Tämäkin olisi hyvä oppia jo lapsena ettei tarvitse sitten myöhemmin hakata päätä seinään.
"Juu ei tämä vessa varmaan kyllä kelpaa meidän lapsille. Älkää lapset huolestuko, minä vien teidät kotimatkalla abc:lle."
Edelleenkö olette sitä mieltä ettei tässä vieraan käytöksessä ole mitään epäkohteliasta?
Jos olet kyläpaikassa ja kerrot että lähdet abc:lle vessaan kun et pysty käymään kyläpaikan vessassa, silloin puhutaan vastaavasta tilanteesta. Kukaan ei ole pakottanut syömään mitään vaan nyt on ihmetelty sitä, että aamiainen pitää hakea jostain muualta.
Kukaan ei ole pakottanut syömään mitään vaan nyt on ihmetelty sitä, että aamiainen pitää hakea jostain muualta.
Ei siinäkään vielä mitään pahaa ole, mutta jos on alkeellisimpiakaan käytöstapoja, siitä pidetään suu kiinni.
Taisi se kyläilijäperheen joku jäsen lukea ap:n avauksen, tunnistaa itsensä ja vetää kybällä herneen nenään. Muuten osa näistä kommenteista ei ole mitenkään järjellä selitettävissä. Kukaan ei voi olla niin täysin tietämätön siitä, mitä sopii tehdä ja mitä ei.
jos ei mikään tarjolla olevista useista vaihtoehdoista pikku pirpanoille aamiaseksi kelpaa niin ei kun kauppaan ostamaan sitä mitä varmasti syövät, palvelu pelaa. Pakkosyöttöä ei näissä kommenteissa tainnut kyllä kovinkaan moni onneksi kannattaa, mutta moni oli sitä mieltä kuten minäkin, että jos et löydä tuosta valikoimasta mitään syötävää itsellesi niin ole ihmeessä ilman ja kasvattele ruokahalua sitten seuraavaa ruokailua varten.
Mikä tässä nyt sitten on joidenkin mielestä niin hirveää, ettei lapsille lähdetäkään sitten heti hakemaan kaupasta sitä kolmioleipää ja limua ja vanukasta ym? Tuttavani on vielä aikuisiälläkin pahimman luokan nirsoilija, hänellä ei ole mitään allergioita, mutta on ongelmallinen vieras vaatimuksineen ruuan suhteen. Hänen äitinsä teki lapsena hänelle aina oman ruuan kun ei kuulemma syönyt lapsena kuin muutamaa eri lämmintä ruokaa. Ja tuloksen tuosta näkee vielä tänäkin päivänä.
eikö teidän ronkeleilla teineillä ole mitään harrastuksia, jossa käydään leireillä ja kilpailumatkoilla tai leirikoulussa mites ne aamiaiset siellä järjestyy. Juokseeko opettajat ja ohjaajat ABC-huoltsikoille hakemaan lapsillenne kelpaavaa aamiaista. Entäs jos ei heti herättyä halua syödä niin järjestetäänkö näille lapsille toinen kattaus vai miten siellä toimitaan?
Jostain syystä ruoka ja rakkaus yhdistetäämn toisiinsa. Jos et syö, olet hankala ja vaativa.
Ei se nirsoilu ole keneltäkään pois, vaikka miten aikuinenkin sanoisi aamupalapöydässä, että ei syö sieltä mitään.
Inhoan näitä kaikkia muka keliaatikkoja ja laktoosittomia, jotka nirsoilee ja vaatii muka eri ruokaa. Jos ei sapuska maistu niin minusta se on epäkohteliasta. Olen tehnyt monta päivää töitä tarjoilun eteen ja sitten tulee joku nirppanokkateini, joka sanoo, ettei voi syödä kun siinä on vehnää, että olisko jotain muuta.
Siis hei haloo, eikö nyt yhden kerran vois ottaa jotain muuta ja olla vaatimatta jotain erikoista. Mun mielestä on epäkohteliasta olla aina vaatimassa erityispalveluja kun menee kylään. Se maha ei kyllä mene rikki jos kerran syö jotain sitä, mitä muutkin.
Mun mielestä maailma on mennyt täällä länsimaissa hulluksi kun pitäisi joka vieraalle olla jotain hylaa ja maitodonta ja keliaakkiaruokaa ja lihatonta ja karppiruokaa ja jos mitä ihmeellistä.
Puoli maailma näkee nälkää ja suomalaiset on nirsoja ja nyrpistelee nokkaa vieraisilla.
Hävetkää.
Jostain syystä ruoka ja rakkaus yhdistetäämn toisiinsa. Jos et syö, olet hankala ja vaativa. Ei se nirsoilu ole keneltäkään pois, vaikka miten aikuinenkin sanoisi aamupalapöydässä, että ei syö sieltä mitään.
ja se sitten taas on pois toisilta, jos erikseen pitää lähteä kauppaan hakemaan ruokaa!!
emäntähän tässä oli tekemässä mitä huvittaa. ilkeää juoruilla vieraistaan.
jos teinit tekisivät mitä huvittaa, he yrittäisivät pakottaa toiset syömään samaa ruokaa samaa aikaa kuin he itse syövät. tai lukemaan raamattua kun ites lukevat. tai käymään paskalla kun itse käyvät.