Episodi aamupalapöydässä kun tuttavaperhe yökylässä..
Meillä oli taannoin tuttavaperhe yökylässä, heillä lapset 12- ja 14-vuotiaat. Olin laittanut tarjolle ruisleipää, vaaleaa leipää, karjalanpiirakoita, keittettyjä munia, leikkeileitä ja juustoja, kasviksia, hedelmiä, viiliä ja muutamaa eri sorttia jugurttia. Sanoin, että puuroa keitän jos joku haluaa. Tuttavaperheen lapset siinä nyhjäsit tyytymättömän oloisina, perheen äiti kysyi toiselta lapselta että eikös ole mieleistä jugurttia. Minä totesin, että syökäähän vaan niin jaksatte sitten pitkän kotimatkankin. Tähän perheen isä totesi, että "ei taida olla mitään mikä lapsille kelpaisi". Eivät siis koskeneet mihinkään, vanhemmat söivät.
Sitten siinä juteltiin ja he puhuivat kotiinajoreitistä, meidän mies kysyi haluatteko torille vielä katsomaan menoa, hän voi lähteä sinne mukaan. Perheen isä totesi että sehän olisi hyvä ajatus, voidaan samalla käydä ostamassa lapsille ruokakaupasta aamupalaa.
Hieman hiljaiseksi veti minut.. siis tuon ikäisille, kun mikään tarjolla oleva ei kelpaa?! Vanhemmat nielevät tuosta vaan ja heille ihan normaalia käytöstä lapsiltaan. Sen tiedän, ettei näillä lapsilla ole mitään allergioita, ja muistan kuinka he ainakin pienempinä saivat kaupan valmishampurilaisia ja pitsoja aamupalaksi kun mikään muu ei kelvannut.
Kommentit (310)
kelpaa, seuraava on sitten lounas. Me ei anneta edes 6- ja 4-vuotiaille tuota periksi. Jos eivät syö, mitään ylimääräistä välipalaa ei tule ja sillä siisti. Itse olisin sanonut äitinä, että menevät häpeämään käytöstä. Hyi että millaista kasvatusta!!
Panet varmaan miehesikin nurkkaan häpeämään ja pyytämään anteeksi jos hän ei syö aamulla. Ai niin, mutta sinun perheessä kaikki varmaan toimivatkin yleisten hyväksyttyjen sääntöjen mukaan. Onneksi omat tuttuni ovat tottuneet siihen, että en syö pariin tuntiin heräämisen jälkeen ja muutenkin todella kevyesti sitten kun ruoka alkaa maistumaan. Ei ole kukaan pannut minua nurkkaan häpeämään.
Eikös aloituksessa ollut kyse siitä, että mikään ap:n monipuolisesta valikoimasta ei kelvannut eikä siitä, ettei mitään syödä aamuisin!
Mikä tuossa aamupalassa on niin monelle jotain erityisen hyvää? Monikin sanonut, että ihania herkkuja tms.
Ihan perushuttua mun mielestä.
Ihan tavallinen aamupala.
Mutta itse asiaan. Inhoan itsekin olla kylässä yötä, koska emännät ei ymmärrä sitä, että ei halua tunkea mahaansa täyteen heti aamusta. Tulee vain huono ja tönkkö olo ja koko päivän on maha kipeä.
Kohteliasuuttaan pitää tunkea sokerijugurtteja ja leipää naamaansa, että emäntä ei saa syytä laukkoa av.lle haukkumaan vieraitaan.
Enkä muutenkaan pysty syömään herättyäni, joten olisi pitänyt kieltäytyä herkuista.
En nyt tietenkään näitä lapsia tunne, joten voi arvaus mennä harakoille, mutta ehkä lapset tunsivat olonsa vaivaantuneeksi siinä vieraassa aamiaispöydässä. Ainakin minä olin nuorena sen verran varautunut, että koin kaikki kyläilysyömiset todella kiusallisiksi. Söin ja join aina mahdollisimman vähän ja mahdollisimman nopeasti. En usko, että kyseessä oli mikään sen kummempi mielenilmaus lasten puolelta. (Tämä siis olettaen, että ette ole niin läheisiä ystäviä, että yhdessä syöminen olisi "normaalia".)
Mikä tuossa aamupalassa on niin monelle jotain erityisen hyvää? Monikin sanonut, että ihania herkkuja tms.
Leipää, leikkeleitä ja jogurttia.Ihan tavallinen aamupala.
Mutta itse asiaan. Inhoan itsekin olla kylässä yötä, koska emännät ei ymmärrä sitä, että ei halua tunkea mahaansa täyteen heti aamusta. Tulee vain huono ja tönkkö olo ja koko päivän on maha kipeä.
Kohteliasuuttaan pitää tunkea sokerijugurtteja ja leipää naamaansa, että emäntä ei saa syytä laukkoa av.lle haukkumaan vieraitaan.
Oli siellä myös viiliä (-> ei sokeria), kasviksia, juustoa ja muutakin. Paljon enemmän tarjolla kuin annat ymmärtää.
Missään ei myös ole sanottu, että aamupalalle on menty suoraan sängystä, joten ne vinkujat, jotka valittaa, etteivät pysty "heti herättyään" syömään, voivat olla ihan hissukseen.
Nämä on ihan epäolennaisuuksia sen asian rinnalla, että kylässä syödään sitä, mitä on tarjoaa. KYLLÄ, vaikkei olisi nälkä tai juuri sitä oikeaa vain yhtä sallittua valmistajaversiota tarjolla. Jotain syödään mukisematta ja kiitokset päälle. Piste.
Mistä ihmeestä nää kaikki juntit ihmiset tänne sikiää? Ne, jotka syövät aamuisin vuodesta toiseen vain mustaa kahvia ja maustamatonta jogurttia, ilman mitään poikkeusta? Joiden mielestä on ok antaa jotain lisävaihtoehtoja näille teineille? Ilmeisesti vierasperheen vanhemmat EIVÄT sanoneet etteivät teinit syö aamuisin, vaan ilmaisivat ettei tarjolla olevista lukuisista vaihtoehdoista mikään kelvannut lapsille. Ei edes yksi hedelmä tai pala leipää.
tavallinen letkautus omille lapsille. Saatan itsekin nirsolle esiteinille letkauttaa, että eihän tässä taida olla mitään, mikä kelpaisi meidän xxx.lle.
Se on vähän sellainen sisäpiirijuttu, koska olen 11 vuotta katsonut lapset nirsoilua.
En todellakaan olisi alkanut likapyykkiä pesemään kylässä aamupalapöydässä ja huutamaan ja pakottamaan lasta syömään.
Teinien pitäisi jo osata syödä monenlaista ruokaa ja lisäksi vaikkapa sitten ottaa vain mehua tai kahvia/teetä, jos muu ei maistu. Jogurttimauilla nyt ei ole minkäänvaltakunnan väliä, jos allergioita ei ole. Vieraat saavat sitä, mitä talossa on. Tuohan oli jo lähes hotelliaamiainen! Ihan hyvin vierailla voisi tarjota vain leipää lisukkeineen, ja sitten vaikka hedelmiä + juomia. Oudot vanhemmat oli noilla teineillä.
Mikä tuossa aamupalassa on niin monelle jotain erityisen hyvää? Monikin sanonut, että ihania herkkuja tms. Ihan perushuttua mun mielestä.
Leipää, leikkeleitä ja jogurttia.Ihan tavallinen aamupala. Mutta itse asiaan. Inhoan itsekin olla kylässä yötä, koska emännät ei ymmärrä sitä, että ei halua tunkea mahaansa täyteen heti aamusta. Tulee vain huono ja tönkkö olo ja koko päivän on maha kipeä. Kohteliasuuttaan pitää tunkea sokerijugurtteja ja leipää naamaansa, että emäntä ei saa syytä laukkoa av.lle haukkumaan vieraitaan.
Oli siellä myös viiliä (-> ei sokeria), kasviksia, juustoa ja muutakin. Paljon enemmän tarjolla kuin annat ymmärtää. Missään ei myös ole sanottu, että aamupalalle on menty suoraan sängystä, joten ne vinkujat, jotka valittaa, etteivät pysty "heti herättyään" syömään, voivat olla ihan hissukseen. Nämä on ihan epäolennaisuuksia sen asian rinnalla, että kylässä syödään sitä, mitä on tarjoaa. KYLLÄ, vaikkei olisi nälkä tai juuri sitä oikeaa vain yhtä sallittua valmistajaversiota tarjolla. Jotain syödään mukisematta ja kiitokset päälle. Piste.
Tavallista mun mielestä vaan.
Mikään tavallinen aamupala ei kelpaa, vaan pitäisi olla kaikenmaailman hunaja/suklaa ym. muroja. Meillä nyt vaan ei aamua aloiteta makealla ja monesti lapset sitten lähtevätkin yökylästä nälkäisinä kotiin, kun ei edes hedelmät kelpaa!!!
pakkosyömisestä ja pakkosyöttämisestä.
Leipää, leikkeleitä ja jogurttia.Ihan tavallinen aamupala.
Oli siellä myös viiliä (-> ei sokeria), kasviksia, juustoa ja muutakin. Paljon enemmän tarjolla kuin annat ymmärtää.
Missään ei myös ole sanottu, että aamupalalle on menty suoraan sängystä, joten ne vinkujat, jotka valittaa, etteivät pysty "heti herättyään" syömään, voivat olla ihan hissukseen.
Nämä on ihan epäolennaisuuksia sen asian rinnalla, että kylässä syödään sitä, mitä on tarjoaa. KYLLÄ, vaikkei olisi nälkä tai juuri sitä oikeaa vain yhtä sallittua valmistajaversiota tarjolla. Jotain syödään mukisematta ja kiitokset päälle. Piste.
-- kylässä syödään sitä, mitä on tarjoaa. KYLLÄ, vaikkei olisi nälkä tai juuri sitä oikeaa vain yhtä sallittua valmistajaversiota tarjolla. Jotain syödään mukisematta ja kiitokset päälle. Piste.
ei kenenkään tarvitse syödä jos ei ole nälkä. ateriasta voi kohteliaasti kieltäytyä ja sanoa syöneensä juuri ennen vierailua.
mielestäni tässä oli suurempana ongelmana se, että lasten vanhemmat ilmoittivat erikseen ostavansa aamiaisen nuorille. tämä ei ole millään tavalla ap:n vika, joten ap. voitaisiin oikeastaan jättää jo keskustelun ulkopuolelle (ei tietenkään kommentoijana) ja keskittyä pikemminkin siihen, millaista käytöstä tämä sitten lapsilla ruokkii.
itse olisin sanonut muksuille, että jos ei kelpaa mikään, voi hyvin kiittää, nousta pöydästä ja odotella lounasta. uskon, että minuakin olisi ehkä vähän käynyt sääliksi - ostaisinhan itsekin itselleni jotain syömistä, jos minulle olisi tarjottu aamiaiseksi vaikkapa pitsaa tai hampurilaisia joita en voisi syödä - mutta siinäkin tilanteessa aikaistaisin ehkä lounasta tunnilla tai kahdella.
koota itselleen sopivan aamupalan. Ainakin keliaakikolle, kasviruokavaliota, karppausta/vähähiilihydraattista, sokeritonta ruokavaliota noudattavat näyttäisivät löytävän ruokaa.
Jotenkin en usko, että nuo teinit olisivat esim. patee- ja sillilajitelman äärellä ihastuksesta huokailleet ;-)
osaatko sinä sanoa, mikä aamupalassa oli erityisen hyvää, kuten moni kehuu?
Kaikille nyt vain ei aamupala maistu. Itse en pysty heti syömään vaan vasta parin tunnin päästä. Onneksi mieheni ei ole koskaan kylässä alkanut huutamaan, että nyt akka syöt tai saat ruokaa vasta lounaalla.
En itsekään syö mielelläni aamiaista kyläpaikoissa, kun olen juuttunut omiin rutiineihini. Syön hyvin niukan aamiaisen, vuodesta toiseen samaa ja sitten taas vaihdan. Päivä vaan alkaa paremmin, kun ei tarvitse heti aamiaista ajatella ja ruveta
valitsemaan eri vaihtoehdoista että mikä nyt maistuisi. Se, että kyläpaikan aamiainen ei kelpaa, ei mielestäni kerro vielä yhtään mitään ihmisen nirsoudesta muuten. Syön kaikkea, mutta en aamuisin.
Kyllä täällä taas ymmärretään väärin. Ap:han ei suinkaan ihmetellyt sitä, että jollekin ei aamupala ylipäänsä maistu, vaan sitä, että hänen laittamansa monipuolinen ja varmasti tavallisia makuja sisältänyt aamupala ei kelvannut murkuille vaan olisi selvästi pitänyt olla jotain muuta, ja vanhemmat hyväksyivät nirsoilun ja vieläpä tukivat sitä puhumalla kaupan aamupalan ostamisesta - mikä se oli jo melkoisen epäkohteliasta isäntäperhettä kohtaan.
Mä en anna edes meidän 2-vuotiaan nirsoilla, jos ei tarjolla oleva kelpaa niin sitten ei syödä. Noilla ap:n tuttavien teineillä on kivinen tie edessä.
Ehkä vieraina olleen perheen isä ei vaan tullut ajatelleeksi että käytöksensä oli epäkohteliasta. Muakin kiinnostaa mitä he sitten ostivat aamiaiseksi!!!
Saadaanko muuten ap tulla joku kerta teille yökylään?? :D
En tiedä teistä muista, mutta meillä ei kyllä ikinä ole noin monipuolisia aamiaisvaihtoehtoja tarjolla!
oli vain av-tyylinen tapa päästä haukkumaan selän takana kavereitaan. Ap.n kertomus voi olla yksipuolinen ja hän on jättänyt kertomatta muutamia asioita ja isän sanomisia. Näin hän saa kohotettua itseään ja haukuttua kavereitaan.
Sen olen lapsille opettanut. Kaikkea ei ole pakko ottaa, kaikkea ei ole pakko tehdä, kaikkeen ei pidä suostua vain siksi, että joku toinen sen mahdollistaa.
Meillä teinin ei tarvitse syödä, jos ei halua. Meidän 2v:n ei tarvitse syödä, jos ei halua. Meillä vieraan ei tarvitse syödä, jos ei halua.
Se on vain ruokaa. Kyse ei ole mistään muusta kuin ravinnon saamisesta.
Eli olettiko ap:n mies, että ne ei itse löydä torille vai mikä juju tässä on? Aikuiset ihmiset ja 2 teiniä tuskin jotain tavistoria kamalasti kainoaa katsella. Vai eikö siellä ole muuta nähtävää?
oli vain av-tyylinen tapa päästä haukkumaan selän takana kavereitaan. Ap.n kertomus voi olla yksipuolinen ja hän on jättänyt kertomatta muutamia asioita ja isän sanomisia. Näin hän saa kohotettua itseään ja haukuttua kavereitaan.
vaan tässä oli av-tyylinen tapa vastata asialliseen aloitukseen. Täällä av.lla kun pyörii sellaisia ihmisiä,joiden pitää joka ikinen juttu ja asia ihan vaan periaattesta haukkua ja mustamaalata. Onneksi nämä haukkujat eivät ole aina paikalla vaan välillä täällä viriää ihan hyvä keskustelu.
ja ap. aamupalasi oli oikein hyvä,
jos joillekin se ei kelpaa se on heidän häpeänsä ei sinun.
En ole ikinä ymmärtänyt sitä, että ruoka ja rakkaus/välittäminen ovat sama asia. Jos yökyläpaikassa halutaan laittaa aamulla pöytään kaikenlaista heille tavallista, ei minulla mielestäni silti ole velvollisuutta syödä siellä. Juon aamulla 2 kupillista kahvia ilman sokeria ja syön maustamatonta jugurttia. Jos niitä ei ole, en syö mitään.
Saman olen opettanut lapsilleni. Kyläpaikassa ei ole oikeutta vaatia mitään, mutta jos ei halua syödä niin ei ole pakko syödä. Kaupasta voi kotimatkalla hakea sitä, mikä maittaa.
Ei kyläily velvoita syömään, eikä toisaalta velvoita syöttämään sitä, mikä on vieraalle mieluisaa. On emännän omaa pikkusieluisuutta olettaa, että kaikki arvostavat ruokaa yli kaiken. Harva palsta mamma söisi hyvällä halulla sianpääsylttyä ja rasvaista läskipalamunakasta, joita niitäkin on joillain aamuisin tarjolla suurena herkkuna.