Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Episodi aamupalapöydässä kun tuttavaperhe yökylässä..

Vierailija
02.06.2010 |

Meillä oli taannoin tuttavaperhe yökylässä, heillä lapset 12- ja 14-vuotiaat. Olin laittanut tarjolle ruisleipää, vaaleaa leipää, karjalanpiirakoita, keittettyjä munia, leikkeileitä ja juustoja, kasviksia, hedelmiä, viiliä ja muutamaa eri sorttia jugurttia. Sanoin, että puuroa keitän jos joku haluaa. Tuttavaperheen lapset siinä nyhjäsit tyytymättömän oloisina, perheen äiti kysyi toiselta lapselta että eikös ole mieleistä jugurttia. Minä totesin, että syökäähän vaan niin jaksatte sitten pitkän kotimatkankin. Tähän perheen isä totesi, että "ei taida olla mitään mikä lapsille kelpaisi". Eivät siis koskeneet mihinkään, vanhemmat söivät.

Sitten siinä juteltiin ja he puhuivat kotiinajoreitistä, meidän mies kysyi haluatteko torille vielä katsomaan menoa, hän voi lähteä sinne mukaan. Perheen isä totesi että sehän olisi hyvä ajatus, voidaan samalla käydä ostamassa lapsille ruokakaupasta aamupalaa.

Hieman hiljaiseksi veti minut.. siis tuon ikäisille, kun mikään tarjolla oleva ei kelpaa?! Vanhemmat nielevät tuosta vaan ja heille ihan normaalia käytöstä lapsiltaan. Sen tiedän, ettei näillä lapsilla ole mitään allergioita, ja muistan kuinka he ainakin pienempinä saivat kaupan valmishampurilaisia ja pitsoja aamupalaksi kun mikään muu ei kelvannut.

Kommentit (310)

Vierailija
81/310 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska ap oli laittanut tarjolle jos jotakin sorttia. Eri asia jos ei olisi ollut vaihtoehtoja vaan esim. pelkkä kaurapuuro.

Vierailija
82/310 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

perusaamupala. Kyllä minusta 14v saa ihan itse päättää, mitä suustaan alas laittaa, lihavat lapset tehdään kotikonstein pakottamalla.

jos vaihtoehtona olisi tuollainen aamupala tai pitsa, niin tasan laittaisin lapseni syömään terveellisesti ennen ajomatkaa. pitsa ei edes ole aamupala.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/310 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syönyt paprikaa, mitään sipuleita, lasagnea, mitään "kummallisen näköistä", mitään raakaa, voimakkaita juustoja, eri makuista maitoa, monia mausteita, fetaa, oliiveja, sieniä, herneitä jne.

Silti mä olisin syönyt sun aamupalaa silloin lapsenakin ja jos en olisi syönyt, niin vanhempani eivät kyllä olisi lähteneet ostamaan mulle aamupalaa muualtakaan.

Nykyään syön kaikkea edellä luettelemaani ja länsimaisista ruoista en taida jättää kuin raa´an paprikan syömättä ja senkin allergian vuoksi.

Vierailija
84/310 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

perusaamupala. Kyllä minusta 14v saa ihan itse päättää, mitä suustaan alas laittaa, lihavat lapset tehdään kotikonstein pakottamalla.

jos vaihtoehtona olisi tuollainen aamupala tai pitsa, niin tasan laittaisin lapseni syömään terveellisesti ennen ajomatkaa. pitsa ei edes ole aamupala.

Siis 14-vuotias saa kyllä päättää mitä EI laita suustaan alas - mutta ei tosiaankaan mitä saa. Eli jos ei ruoka kelpaa niin saa olla ihan vapaasti nälässä, mutta ei nyt teinin oikkujen takia ruveta erikseen käymään kaupassa. Varsinkin jos ovat tasoa "mansikkajugurtti ei oo hyvää haluan mustikkajugurttiii".

Vierailija
85/310 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanan kuuloinen aamiaispöytä! Teini tai ei mutta vieraskoreudesta edes voisi syödä nirsoilematta. Tuskin ne lapset olis ruokaan kuolleet.... Noloja pentuja sanon minä!

Vierailija
86/310 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulosti niin ihanalta sun laittama aamiaispöytä karjalanpiirakoineen.

Älä välitä tuttavaperheen huonostikäyttäytyvistä sekä lapsista että vanhemmista.

Vierailija
87/310 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teineistä tulee tuollaisia jos siihen antaa mahdollisuuden (koskee lapsia ja aikuisiakin). Osa vanhemmista passaa pentunsa pilalle ja sitten ihmettelee kun näille ei kelpaakaan mikään; "on siitä vaan tullut niin vaikea lapsi ton murrosiän myötä!".

Vierailija
88/310 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on nirsojen vanhempien lapsia. Ja just tuolla pelillä oikein tuetaan lasten nirsoilua. Toki tuon ikäinen itse päättää, mitä syö, mutta jos tuosta aamupalapöydästä mikään ei kelpaa, niin en kyllä lähtisi erikseen kauppaan ostamaan jotain aamupalaa.

Vierailija
89/310 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsekin tosi tarkka kaikista merkeistä. Joskus tulee aivan nolo ja huono olo, kun jos hän pyytää lainakin vaikka shampoota, hän tutkii tarkkaan kaikki pullot ja muutenkin kysyy aina joka tuotteesta että mikä merkki. Samoin vaikka matkassakin häntä kiinnostaa ensimmäisenä aina että millä lentoyhtiöllä lennätte, mikä hotelli, montako tähteä. Ruokapöydässä on aivan samanlainen, ennen päätöstä ruuan ottamisesta hän kysyy merkkiä ja valmistajaa ja makua ja onko sitä ja tätä mukana.

Vierailija
90/310 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja todella nirsokin.

Tahtoisitko, että ottaisin hänen kanssaan yhteen aamupalapöydässäsi asiasta ja tapeltaisiin siinä.

Ymmärrän isäntäperhettä hyvin. Olisiko vanhempien pitänyt alkaa huutamaan murkuille siinä ja huutaa, että musta lapsi kuolee nälkään ja te ette syö ja nyt on pakko syödä jne..

Tyttöni on todella huono syömään aamulla. En stressaa siitä. Olen ollut itse aivan samanlainen, joka ei pystynyt syömään heti herättyäni (en muuten vieläkään 45 vuotiaana) ja muutenkin olin aika ronkeli ruoan kanssa.

Juu, en nyt epäile omaa aamupalatarjontaa ja tiedän että tuon ikäiset osaavat muutenkin kiukutella. Mutta ihmettelin lasten vanhempien käytöstä a) "eikö mikään kelpaa" kuten se olisi aivan hyväksyttävää nirsoilla ja arvostella toisten ruokia ja ruoka jotenkin huonoa (olisivat ennemmin olleet vanhemmat aivan hiljaa..) b) sanoivat siinä, että lähdetään ostamaan ruokakaupasta teille aamupaloja (jos tuon ikäiset eivät syö mitä tarjotaan, olkoot syömättä!).

En tästä mitään pulttia ottanut, jokainen tekee tyylillään, mutta miettimään jäin tuota vanhempien käytöstapojen puutetta.

Vierailija
91/310 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostelevat noin kattavaa aamupala tarjoulua. Ei ole tarjoilussa vikaa jos ei curgin vanhempien kakaroille kelpaa. En todellakaan olisi lähtenyt kaupasta ostamaan aamupalaa, saati edes sanonut niin....

Vierailija
92/310 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

murkuille.

Se on nyt vain ap.n päätelmä.

Kaikesta sitä ihmiset vetää herneet nenään ja pääsee jeesustelemaan. Ok, murkut ei syöneet ja sillä selvä.

Nyt on ap.lla hyvä mieli kun saa kailottaa kaikille, kuinka huonoja vanhempia ne hänen tutut olikaan.

Oksettaa ap.n kaltaiset ihmiset, jotka juoksee heti orkkutippa housuissa hihkumaan, että "tiedättekö mitä, ystäväni teki niin ja ystäväni perhe näin"

Ei taida olla heillä kovin paljoa oikeita ystäviä.

Vierailija
93/310 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta outo kommentti isältä, että haetaan ruokakaupasta jotain aamupalaa lapsille. Sillä ikäänkuin vihjaa, ettei ap:n laittama aamupala olisi riittävän hyvä.

Tahtoisitko, että ottaisin hänen kanssaan yhteen aamupalapöydässäsi asiasta ja tapeltaisiin siinä. Ymmärrän isäntäperhettä hyvin. Olisiko vanhempien pitänyt alkaa huutamaan murkuille siinä ja huutaa, että musta lapsi kuolee nälkään ja te ette syö ja nyt on pakko syödä jne.. Tyttöni on todella huono syömään aamulla. En stressaa siitä. Olen ollut itse aivan samanlainen, joka ei pystynyt syömään heti herättyäni (en muuten vieläkään 45 vuotiaana) ja muutenkin olin aika ronkeli ruoan kanssa. .

Vierailija
94/310 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille nyt vain ei aamupala maistu. Itse en pysty heti syömään vaan vasta parin tunnin päästä.

Onneksi mieheni ei ole koskaan kylässä alkanut huutamaan, että nyt akka syöt tai saat ruokaa vasta lounaalla.

En itsekään syö mielelläni aamiaista kyläpaikoissa, kun olen juuttunut omiin rutiineihini. Syön hyvin niukan aamiaisen, vuodesta toiseen samaa ja sitten taas vaihdan. Päivä vaan alkaa paremmin, kun ei tarvitse heti aamiaista ajatella ja ruveta valitsemaan eri vaihtoehdoista että mikä nyt maistuisi.

Se, että kyläpaikan aamiainen ei kelpaa, ei mielestäni kerro vielä yhtään mitään ihmisen nirsoudesta muuten. Syön kaikkea, mutta en aamuisin.

Vierailija
95/310 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miettiä ainakaan, oliko tarjoiluissa jotain vikaa. Vieraissa sen sijaan on, jos ei tuon ikäiset ole vielä oppineet syömään kuin sitä yhtä ja samaa. Eivät varmaan voi lomailla ulkomailla tai edes hotellissa, kun ei ole lasten suosikkiruokia tarjolla.

Vierailija
96/310 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein kuola valuu ja jotain vikaa täytyy olla ettei kelpaa.

Oikun joku tekisi mulle tuollaisen aamiaisen.

Vierailija
97/310 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kelpaa, seuraava on sitten lounas. Me ei anneta edes 6- ja 4-vuotiaille tuota periksi. Jos eivät syö, mitään ylimääräistä välipalaa ei tule ja sillä siisti. Itse olisin sanonut äitinä, että menevät häpeämään käytöstä. Hyi että millaista kasvatusta!!

Panet varmaan miehesikin nurkkaan häpeämään ja pyytämään anteeksi jos hän ei syö aamulla.

Ai niin, mutta sinun perheessä kaikki varmaan toimivatkin yleisten hyväksyttyjen sääntöjen mukaan.

Onneksi omat tuttuni ovat tottuneet siihen, että en syö pariin tuntiin heräämisen jälkeen ja muutenkin todella kevyesti sitten kun ruoka alkaa maistumaan.

Ei ole kukaan pannut minua nurkkaan häpeämään.

Vierailija
98/310 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pystyvät syömään myöhemmin, pystyvät ihan hyvin matkustamaan hotelleissa yms.

miettiä ainakaan, oliko tarjoiluissa jotain vikaa. Vieraissa sen sijaan on, jos ei tuon ikäiset ole vielä oppineet syömään kuin sitä yhtä ja samaa. Eivät varmaan voi lomailla ulkomailla tai edes hotellissa, kun ei ole lasten suosikkiruokia tarjolla.

Vierailija
99/310 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuossa aamupalassa on niin monelle jotain erityisen hyvää? Monikin sanonut, että ihania herkkuja tms.

Ihan perushuttua mun mielestä.

Vierailija
100/310 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai no, usein se nirsous liittyy muihinkin elämänalueisiin. Ehkä ovat liian nirsoja ottamaan yhtään mitään työpaikkaa vastaan, jotain vikaa on aina.

ja silti en ole kohdannut ongelmia työelämässä. Hyvin olen edennyt urallani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi