Episodi aamupalapöydässä kun tuttavaperhe yökylässä..
Meillä oli taannoin tuttavaperhe yökylässä, heillä lapset 12- ja 14-vuotiaat. Olin laittanut tarjolle ruisleipää, vaaleaa leipää, karjalanpiirakoita, keittettyjä munia, leikkeileitä ja juustoja, kasviksia, hedelmiä, viiliä ja muutamaa eri sorttia jugurttia. Sanoin, että puuroa keitän jos joku haluaa. Tuttavaperheen lapset siinä nyhjäsit tyytymättömän oloisina, perheen äiti kysyi toiselta lapselta että eikös ole mieleistä jugurttia. Minä totesin, että syökäähän vaan niin jaksatte sitten pitkän kotimatkankin. Tähän perheen isä totesi, että "ei taida olla mitään mikä lapsille kelpaisi". Eivät siis koskeneet mihinkään, vanhemmat söivät.
Sitten siinä juteltiin ja he puhuivat kotiinajoreitistä, meidän mies kysyi haluatteko torille vielä katsomaan menoa, hän voi lähteä sinne mukaan. Perheen isä totesi että sehän olisi hyvä ajatus, voidaan samalla käydä ostamassa lapsille ruokakaupasta aamupalaa.
Hieman hiljaiseksi veti minut.. siis tuon ikäisille, kun mikään tarjolla oleva ei kelpaa?! Vanhemmat nielevät tuosta vaan ja heille ihan normaalia käytöstä lapsiltaan. Sen tiedän, ettei näillä lapsilla ole mitään allergioita, ja muistan kuinka he ainakin pienempinä saivat kaupan valmishampurilaisia ja pitsoja aamupalaksi kun mikään muu ei kelvannut.
Kommentit (310)
Olkaa syömättä juuri niin kauan kuin haluatte ja syökää aamuisin ihan mitä lystäätte, mutta kyse ei ollut siitä. ilmeisesti tämä "minä syön vain maustamatonta jogurttia vihreän teen kera klo 9.46 joka aamu" -tyypit ovat kehittäneet omalaatuisen syömiskulttuurin lisäksi itselleen pahimman luokan lukemisen ymmärtämisen vaikeuden.
Ap:n tuttavaperheen teinit kieltäytyivät syömästä mitään runsaasta valikoimasta, johon kuului niin raskaampaa kuin kevyempääkin syötävää. Teinien vanhempien mielestä tämä on hyväksyttävää käytöstä (siis se että kylässä ollessa runsaasta tarjonnasta ei tarvitse syödä mitään, ei edes maistaa) ja he olivat valmiit tukemaan teinien käytöstä menemällä ruokapöydästä seuraavaksi ruokakauppaan ostamaan teineille jotain syötäväksi kelpaavaa.
Tämä oli erittäin huonoa käytöstä. Tämä ei yllytä anoreksiaan, bulimiaan, vääristyneeseen ruokakulttuuriin tai pakkosyömiseen. Tai vääristyneeseen ruokakulttuuriin kyllä, sillöä vaikea kuvitella että kaupasta ostettaisiin mitään kovin terveellistä vaihtoehtoa aamiaiseksi ap:n tarjoamien ruokien sijaan.
Vaikea kuvitella miten jonkun aikuisen ihmisen mielestä yllämainittu teinien kauppaan vieminen normaalin aamupalan sijaan on hyväksyttävää ja suorastaan suotavaa käytöstä.
Ihan vielä mielenkiinnosta: miten te tuorepuuron syöjät olette selvinneet esim. synnärillä? Hauduttelikö kätilöt teille puuroa yön tunteina spelttileseistä vai miten hoiditte ehdottoman suhtautumisenne yhteen oikeaan aamupalaan, jota olette jo vuosia nauttineet?????
Ja sen, että vanhemmat näin ajattelevat, näkee lapsista ja nuoristakin. Valitettavasti.
Mutta aika moni tässä valittaa huonosta käytöksestä ja pöytätavoista ym. vanhanaikaista p....aa!
Ja sen, että vanhemmat näin ajattelevat, näkee lapsista ja nuoristakin. Valitettavasti.
Mutta aika moni tässä valittaa huonosta käytöksestä ja pöytätavoista ym. vanhanaikaista p....aa!
Muistelisin itse että vain vanhat mummut joskus tuputtivat ruokaa, mutta ei kai sentään nykyajan vanhemmat enää?!
Ja kaksivuotiaan ja teinin välillä on tietenkin pieni ero. Mutta en minä pienellekään ruokaa PAKOTA suuhun jos ei maistu!
meillä on joskus ollut tilanne että aamulla on aamupala pitänyt ostaa kaupasta ja nimenomaa sellainen joka pitää voida syödä autossa ja onpa ollut hankalaa ostaa.
Juotava jogurtti, banaani, kolmioleipä on suurinpiirtein olleet ainoat vaihtoehdot. Minusta kyllä ap:n pöydästä olisi nirsoimmallekin löytynyt vaihtoehto että ihan vain huonoa käytöstä tuollainen.
Kun meidän perhe menee yökylään viemme aina mukanamme ruokaa (kaikkien syötäväksi) ettei isäntäperheelle tule meistä ylim. ruokakuluja niin silloin siinä on helppo ujuttaa omia suosikkejakin mukaan.
Tai jos lapset syö vain tiettyjä muroja niin helppohan niitä olisi itsellä ottaa mukaan ja sanoa emännälle että nuo lapset on hiukan nirsoja niin otettiin nämä mukaan.
Ja vaikka sieltä kaupasta aamupalaa kävisi ostamassa niin ei sitä tarvitse emännälle kertoa, vierasperheen isä olisi voinut sanoa että voimme käydä kaupasta ostamassa vähän matkaevästä tai välipalaa
Mutta ne nuorethan halusivat syödä kun niille piti lähteä hakemaan omat aamupalat. Ei tässä nyt kyse ollut siitä etteikö niillä nälkä olisi ollut tai etteikö ne olisi halunneet syödä.. Olisin emäntänä ymmärtänyt tilanteen jos lapset eivät söisi aamupalaa, mutta kun kyse oli siitä ettei niille kelvannut mikään vaan piti erikseen lähteä hakemaan se ruoka.. Ja käsittääkseni ne eivät olleet mitään kasvissyöjiä, ruoka-aine allergisia tms vaan ihan söivät kaikkea normaalia. Olivat vaan niroja ja tottuneet saamaan joka paikassa samaa ruokaa kuin kotonaa..
että automatkan aikana se nälkä kuitenkin tulee, joten kaupan kautta!
miten te nyt oikeesti JAKSATTE jauhaa että tää naurettava emäntä on nyt oikeessa, hänhän nolasi itsensä jo tänne kirjoittamalla tällaisesta jutusta.
TOSIKKOJA OLETTE KAIKKI!
Antakaa muiden elää ja syödä mitä syövät. piste ja aamen.
tuollaisessa tilanteessa. Ottavat pöydästä mitä ottavat, ap:llahan oli siinä yllin kyllin valikoimaa, josta normaali ei-allerginen nuori kyllä jotakin sopivaa löytää. Leipiäkin oli monenlaisia. Nuo teinithän olivat siis nälkäisiä, ja piti oikein varta vasten kauppaa lähteä. Kyllähän se viesti oli se, että tarjotut ruuat eivät kelpaa, vaan herrantertuille pitää olla pitsaa tms. aamupalaksi. Tuolla lailla kun on kasvatettu, niin eipä siinä sitten mitään enää voi.
EI, vaan pakkosyöminen on vanhanaikaista, ei kohteliasta!
Muistelisin itse että vain vanhat mummut joskus tuputtivat ruokaa, mutta ei kai sentään nykyajan vanhemmat enää?! Ja kaksivuotiaan ja teinin välillä on tietenkin pieni ero. Mutta en minä pienellekään ruokaa PAKOTA suuhun jos ei maistu!
1) osan mielestä aihe on "pakkosyöttö: puolesta vai vastaan?"
2) osan mielestä aihe on "oliko aamupalapöytä riittävän monipuolinen?"
3) osan mielestä aihe on "jos teinit eivät suostu syömään kyläpaikan ruokia, pitääkö heille mennä ostamaan mieleisemmät ruuat tilalle vai saavatko luvan olla ilman?"
Tässä ollaan keskusteltu siitä että onko vieraiden luona PAKKO SYÖDÄ kun EMÄNTÄ TARJOAA, ja vastaus kaikille täysjärkisille on että EI OLE PAKKO SYÖDÄ!!! Te muut voitte sitten lusikoida aamiaisen teinin kurkusta alas!
mieheni sisko on juuri sellainen.
Valittaa aina ettei 7v ja 10v poikansa syö kuin muutamaa ruokaa. Että hyvähän se minun on laitella kaikenlaisia ruokia kun lapset syövät niitä. No eipä minun perheellä ole muuta vaihtoehtoa kuin syödä tai olla syömättä. Ja kyllä se nälkä pistää ainakin maistamaan oudompia ruokiakin.
Huvitti kun tulivat lapseni synttäreille, heidän lapset nyhjötti yhdessä huoneessa ja eivät syöneet mitään. Menin kysymään että mitäs pojat haluaisi ottaa ja jo oli heidän äiti kärppänä paikalla syötävää tarjoamassa vaikkei toista tuntiin ollut elettäkään tehnyt sen eteen että pojat jotain söisivät. Äiti ei antanut poikien itse edes valita mitä söisivät vaan poimi pöydästä anopin tekemiä pikkuleipiä lautaselle.
Pöydässä oli 15 eri sorttia tarjottavaa ja ainoa mitä tarjosi lapsille oli tutut mummin leipomat pikkuleivät, itse kyllä söi hyvällä ruokahalulla kaikkea mitä pöydästä löytyi. Miehen sisko ei anna edes mahdollisuutta lapsilleen maistaa erilaisia syötäviä.
suomalaisten naisten mielestä huonoa käytöstä on.
1. kieltäytyä syömästä, vaikka ei ole nälkä tai ei maistu. Kohteliaisuuden vuoksi on syötävä, vaikka ei olisi nälkä, ettei emäntä loukkaannu.
Hyvää käytöstä on
1. vieraiden lähdettyä tulla vinkumaan ja juoruamaan selän takana nettiin vieraistaan.
Ettekö huomaa tässä mitään omituista?
Ettet ymmärrä lukemaasi. Eikö asiaa ole huomattu koulussa?
suomalaisten naisten mielestä huonoa käytöstä on. 1. kieltäytyä syömästä, vaikka ei ole nälkä tai ei maistu. Kohteliaisuuden vuoksi on syötävä, vaikka ei olisi nälkä, ettei emäntä loukkaannu. Hyvää käytöstä on 1. vieraiden lähdettyä tulla vinkumaan ja juoruamaan selän takana nettiin vieraistaan. Ettekö huomaa tässä mitään omituista?
Kyllä on hyvää käytöstä että jokainen saa valita itselleen ruoat jota syö. Huonoa käytöstä on alkaa urputtaa ja yrittä pakottaa toisia syömään samaa mitä syö itse. saunan taakse pitäisi viedä tuollaiset perkeleet. lähes kaikki sukulaisteinit ovat ollett tuossa iässä tuollaisia. ja ihan normaaleja kaikkiruokaisia ihmisiä heistä on kasvanut. Kaikki tällä noita haukkuvat kasvattavat itse kiusaajia ja toisia kyttääviä ja juoruavia pikkuperkeleitä Jokainen syö mitä haluaa ja toisilla ei mitään oikeutta alkaa siihen kommentoimaan tai vaatimaan että jonkun pitäisi syödä mitä joku erkkki tarjoaa.
Tunnustakaa nyt oikeasti, onko kyse siitä että haluatte vain provomielessä lietsoa riitaa, vai olettko ihan vakavissanne sitä mieltä että on hyvää kasvatusta sanoa varhaisteineille että jos mikään lukuisista viraisilla tarjotuista vaihtoehdoista ei heille kelpaa niin mennään heti hakemaan sitä ihan kaikkein mieluisinta vaihtoehtoa muualta? Ei mitään omituista tässä ajattelutavassa? Jos tyystin jätetään miettimättä sitä onko emännällä jotain tunteita tällaisessa tilanteessa (ainakaan itse en suuremmin loukkaannu siitä jos joku nirso lapsi ei meillä syö) niin suhtaudutteko teinien mielitekoihin näin ihan yleisestikin ottaen? Jos kaikki ei ole ihan millilleen mieleistä niin uusiksi menee? Vai onko kyse oikeasti vain siitä että haluatte haastaa riitaa av-palstalla esittämällä idiootteja?
jokainen syö kotonaan ihan mitä haluaa, mutta kylässä syödään sitä mitä emäntä tarjoaa.
Inhoan näitä kaikkia muka keliaatikkoja ja laktoosittomia, jotka nirsoilee ja vaatii muka eri ruokaa. Jos ei sapuska maistu niin minusta se on epäkohteliasta. Olen tehnyt monta päivää töitä tarjoilun eteen ja sitten tulee joku nirppanokkateini, joka sanoo, ettei voi syödä kun siinä on vehnää, että olisko jotain muuta.
Siis hei haloo, eikö nyt yhden kerran vois ottaa jotain muuta ja olla vaatimatta jotain erikoista. Mun mielestä on epäkohteliasta olla aina vaatimassa erityispalveluja kun menee kylään. Se maha ei kyllä mene rikki jos kerran syö jotain sitä, mitä muutkin.
Mun mielestä maailma on mennyt täällä länsimaissa hulluksi kun pitäisi joka vieraalle olla jotain hylaa ja maitodonta ja keliaakkiaruokaa ja lihatonta ja karppiruokaa ja jos mitä ihmeellistä.
Puoli maailma näkee nälkää ja suomalaiset on nirsoja ja nyrpistelee nokkaa vieraisilla.
Hävetkää.
eikö teidän ronkeleilla teineillä ole mitään harrastuksia, jossa käydään leireillä ja kilpailumatkoilla tai leirikoulussa mites ne aamiaiset siellä järjestyy. Juokseeko opettajat ja ohjaajat ABC-huoltsikoille hakemaan lapsillenne kelpaavaa aamiaista. Entäs jos ei heti herättyä halua syödä niin järjestetäänkö näille lapsille toinen kattaus vai miten siellä toimitaan?
Jollei nyt datausta harrastukseksi voi laskea !
meillä lapset syövät muroja aamupalaksi. anna olla. ei lapset viiliä syö, paitsi jos on niitä maustettuja viilejä. eikä ruisleipää. ja mitä ne hedelmät oli? meloni on lasten herkkua. jos siis oikeasti kkiinnostaa mistä lapset pitävät.
Lapset syö just tasan sitä mihin ovat tottuneet ja mihin "aikuiset"(vanhemmat) ovat lapsillensa tarjonneet.
Miksi lapsille pitäisi olla tarjolla jotain epäterveellistä ja ravintoarvoltaan järkyttäviä ns. lastenruokia???lapset ovat pieniä ihmisiä jotka vallan mainiosti voivat syödä "ihmisten ruokaa"...Lapset ovat kasvavassa iässä ja jo etenkin sen takia olisi äärettömän tärkeää että lapsille tarjottaisi(ja aikuisten hyvällä esimerkillä myös syötäisi) terveellistä ja ravitsevaa, puhdasta KUNNON ruokaa.Eikä missään nimessä valkoista leipää(sama asia kuin pullat..), sokerisia muroja, transrasvoja, mielin määrin maitoa(turhaa ja luonnotonta toisen lajin tuottetta...), säilöntäaineita ym ym paskaa...
Minusta on aivan järkkyä ettei vanhemmat edes häpeä sitä nykyään että lapsen terveyskin on ihan toissijainen asia kunhan lapsi vaan saa syödä "mitä haluaa"(siis herkkuja joka pvä aamusta iltaan).
Eikä ymmärretä sitä tosiseikkaa että lapsuudessa aiheutetut ravintovajeet voivat aiheuttaa sellaisia haittoja ruumiiseen/terveydentilaan jotka myöhemmällä iällä voivat olla jopa mahdottomia "korjata".Siinä sitä ollaan sitten "kivoja vanhempia"...
Nykyvanhemmat ovat niin pirun avuttomia, laiskoja ja pelkäävät aikuisen roolia ettei enää kasvateta lapsia. Tämä näkyy esim. just tällaisena oikutteluna ja HUONONA KÄYTÖKSENÄ.Vanhempien tehtäviin kuuluu opettaa lapsille hyvät käytöstavat ja miten toisia ihmisiä kunnioitetaan.
Minä häpeäisin ainakin silmät päästäni jos omat lapseni käyttäytyisivät noin huonosti ja olisivat tuollaisia kiittämättömiä kusipääkakaroita...(ja niitähän todellakin tänä päivänä riittää). Meidät lapset syövät ainakin tasan tarkkaan aina sitä mitä tarjotaan(ollaan sitä kylässä, päiväkodissa tai kotona).Eikä tarvitse olla lapsen lempiruokaa mutta syödään silti kaikkea monipuolisesti(se on ihan normaalia käytöstä) ja ruoasta kiitetään kauniisti(joku on sen aina ostanut ja vaivautunut valmistamaan!) He saattavat joskus todeta että: "tää ei äiti oo ihan mun makuun mutta syön silti.Niin totun sitten tähänkin makuun" Ihanaa minusta! Siinä saa olla äitinä lapsistaan ylpeä, ja juu, kehuja kuulee USEIN:)
Anteeksi että lähti juttu ehkä vähän lapasesta, mutta minua vaan niiiiin kyrpii nykyajan nirsoilevat kakarat ja niitten avuttomat vanhemmat.....
Toivottavasti tällaisten lasten vanhemmat edes ymmärtäisi hävetä!! "ruokakasvatus"(samaten kuin liikuntaan yllyttäminen, luonnon ja eläinten kunnioittaminen, kohteliaisuus muita kohtaan ja teoistaan vastuun kantaminen) kuuluu olennaisena osana vanhempien tehtäviin ja lastenkasvatukseen. Uskaltakaa olla aikuisia! Lapsista saa tyranneja ja narsisteja tuollaisella menolla....
Saat kaiken empatiani ap:(
Kyllä tosiasia on, että käytöstavat on hakusessa ja vanhemmat tekevät karhunpalveluksen passaamalla lapsensa pilalle. Kohtelias voi olla, joda vaikka kupin teetä ja sitten oman perheen kesken valitella. Kylässä ollaan tyytyväisiä ja kiitollisia.
ainoa huonokäytöksinen tuossa oli tuttavaperheen isä. Olisi nyt edes sanonut, että ostavat matkaevästä.
Tarjontaa oli enemmän kuin riittävästi. Jos ei siitä löytynyt syötävää, niin sitten ei voi mitään.
Ei kohteliaisuudesta ole pakko syödä. Itse pyrin kyllä maistamaan, mutta siihen riittää jo pienikin annos. Tai sitten suoraan sanon, että herkulliselta näyttää, mutta nyt ei ole nälkä.
Taustoja en tuttavaperheestä tiedä, joten heidän ruokailutottumuksiinsa on vaikea kommentoida.
juu, ja jos sanon että tuossa on vessa niin onko pakko mennä paskalle silloin kun minä sanon? Kun kerran miinun kotona ollaan. kyllä olet niin hakoteilla että-. kenenkään ei ole pakko syödä jos ei ole nälkä tai ei tykkää ruoasta ja ihmisellä on oikeus olla tykkäämättä toisten valitsemista ruoista.
eihän tässä vieläkään ole kyse samasta tilanteesta. Jos olet kyläpaikassa ja kerrot että lähdet abc:lle vessaan kun et pysty käymään kyläpaikan vessassa, silloin puhutaan vastaavasta tilanteesta. Kukaan ei ole pakottanut syömään mitään vaan nyt on ihmetelty sitä, että aamiainen pitää hakea jostain muualta.
teinit tekee mitä huvittaa, eikö ap sitä vielä elämässään ole oppinut
ei ihme, että teinit hyppivät silmille, jos aikuinen ajattelee näin. Ei, edes teinit eivät saa tehdä mitä huvittaa. YHTEISkunnassa kun pitää välillä huomioida muitakin kuin se oma napa. Ja tämä olisi hyvä vanhempien opettaa lapsilleen. Kyllä sille teinillekin voi laittaa rajat. Ei meistä kukaan elä ilman mitään rajoituksia, vaikka aikuisia jo olisimmekin. Tämäkin olisi hyvä oppia jo lapsena ettei tarvitse sitten myöhemmin hakata päätä seinään.