Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokralla asumisessa ei ole sitten mitään järkeä

Vierailija
01.06.2010 |

Vuokralla asumisessa vuositolkulla ei ole mitään järkeä. Samalla rahalla kun maksaa vuokraa, maksaisi lainanlyhennystäkin. Lainaa lyhentäessäsi korkojen kanssakin maksat aina osan itsellesi -> "pakkosäästät".

Vuokraa joudut maksamaan lopun elämääsi eikä siitä jää itsellesi mitään käteen.

Lainan maksu loppuu aikanaan ja asunto on sen jälkeen sinun omaisuutta.

Vaikkei omistaminen sinänsä ole tärkeää, niin jossain on kuitenkin asuttava ja siitä maksettava. Omistusasunnon on pitkällä aikavälillä laskettu olevan edullisin asumismuoto.

Aso-kämpätkin ovat Suomessa suurta huijausta. Asuntojen hallintaoikeus pysyy rakennuttajalla ja heidän intresseissään ei ole maksaa lainaa pois, vaan nyhtää (jatkuvasti nousevaa) vuokraa kämpistä hamaan tappiin asti.

Vuokralla asuminen taas on ihan sulaa hulluutta jos asunnon tarve ei ole todellakin vain väliaikainen. Heität rahaa pois omistajan taskuun joka kuukausi. Sen tietävät myös monet yksityiset vuokranantajat: ostetaan sijoitusasunto, laitetaan se vuokralle ja vuokralaisten maksamilla vuokratuloilla omistaja lyhentää lainaa.Vuokralaiset maksavat siis käytännössä asunnon omistajalleen. Vuokralaiselle ei jää mitään käteen, asunnon omistaja myy asunnon (jonka arvo on todennäköisesti vielä noussut vuokraausaikana) ja käärii rahat.

Miksi siis asua vuokralla?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitä se puolen miljoonan talo hyödyttää jos rahat ovat kiinni siinä; saat "omasi takaisin" vain jos muutat tosi halpaan asuntoon eli myyt nykyisen talosi! Sitä taloa ei kuitenkaan voi syödä nälkäänsä eikä sillä makseta laskuja- jossain on silti asuttava.

Jos tulee eläkkeellä nälkä, sinulla on aina mahdollisuus myydä 0,5 miljoonan asuntosi pois. Ostat Espanjasta tai Thaimaasta asunnon 100 000e ja rahaa ruokaan jää 400 000e. Sillä ostaa näkkärin jos toisenkin.

Vuokralla asujalla tätä vaihtoehtoa ei ole.

Laske huviksesi kuinka paljon riihikuivaa rahaa ehdit antaa pois jos asut 40 - 60 vuotta vuokralla á 1000e/kk. Ja mitä sulle siitä jää.

Vierailija
42/58 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rivitalossa vuokralla. 4h+k+s. Iso etu ja takapiha. Sijainti on aivan loistava. Aivan metsän reunalla ja pururataa/metsää on kilometritolkulla. Rauhallista aluetta, bussi menee vierestä ja kaupat ovat kuitenkin lähellä.

Jos jotain hajoaa ei tarvitse itse maksaa vaan vuokranantaja hoitaa kaiken.

Maksan asunnosta 300 euroa kuussa.

Minusta ei ollenkaan hassumpaa. Mistä saan ostettua rivitaloasunnon tai omakotitalon, jota lyhennän 300 euroa kuussa ja joku muu maksaa kaikki korjaukset? En mistään!

Joten asumme tässä oikein mielellämme vaikka sinne hautaana asti :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

arvokkaalla alueella. Kaikki on lähellä (kaikenlaiset kaupat, yliopisto, duunipaikka) ja julkiset menee alaoven edestä. Muualle en muuttaisi. Helsinki on mun juttu.

Autoton ja melko pienituloinen yh ei saa sellaista lainaa mitä tämänkin asunnon ostamiseen tarvittaisi, eli n. 300 000 euroa. Vuokra on kohtuullinen kuitenkin, ja saan asumistukea hieman. Mun asuntoni on upea, ja rahaa jää pienen säästämisen jälkeen matkusteluun ja muuhun kivaan.

Vierailija
44/58 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienituloisena en saa isoa lainaa mistään

[/quote]

Vierailija
45/58 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole työmarkkinoilla notkea liikkuja, jos työt loppuvat.

Vierailija
46/58 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskelijana ja työttömänä.

Vierailija
47/58 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päälle tulee yhtiövastikkeet ja mahdolliset remonttikulut. Hgissä menee äkkiä yli 1000€/kk. Nettotulot on 1600 ja elätettävänä kaksi teiniä joista toisesta ei saa edes lapsilisää tai elatustukea,niin mieluummin maksan 600€/kk vuokraa kuin kituutan vuodesta toisee sen takia, että on oma kämppä. Eikä jää jälkeläisille isoa perintöä tapeltavaksi!

Vierailija
48/58 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

a)minulla ei ole työpaikkaa

b)jos olisi työpaikka, se olisi 100%varmasti pätkätyö

c)minulla on 3 elätettävää

d)ei säästöjä: koko ajan eletään lasten kanssa kädestä suuhun

e)ei perintöjä tulossa (ikinä)

f)ei takaajia

joten miten ehdottaisit minun ostavan OMISTUSASUNNON?

ps.vaikka omistusasuntoon saisi asumistukea, niin esim. yhtiölainaa ei oteta lukuun asumistuessa...

Vierailija
49/58 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

omistusasuntoon Helsingissä. Meillä on 5 lasta joten pitäisi olla melkoiset tulot jotta edes saataisiin asuntolainaa.

Meillä tulot on paitsi pienet, myös epäsäännölliset, ei saataisi lainaa mistään. Vakituista työpaikkaa ei kummankaan alalla tule olemaan. Vuokrasta maksetaan tällä hetkellä 250e/kk itse, loput tulee asumistukena.

Vierailija
50/58 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rivitalossa vuokralla. 4h+k+s. Iso etu ja takapiha. Sijainti on aivan loistava. Aivan metsän reunalla ja pururataa/metsää on kilometritolkulla. Rauhallista aluetta, bussi menee vierestä ja kaupat ovat kuitenkin lähellä. Jos jotain hajoaa ei tarvitse itse maksaa vaan vuokranantaja hoitaa kaiken. Maksan asunnosta 300 euroa kuussa. Minusta ei ollenkaan hassumpaa. Mistä saan ostettua rivitaloasunnon tai omakotitalon, jota lyhennän 300 euroa kuussa ja joku muu maksaa kaikki korjaukset? En mistään! Joten asumme tässä oikein mielellämme vaikka sinne hautaana asti :)

kyllä siinä jotain vikaa täytyy olla. Hometta yms?

Vierailija
51/58 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan asumistukea 600 euroa. Siksi niin halpaa asuminen.

Vierailija
52/58 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja voi muuttaa kun haluaa eikä tarvitse murehtia lainoista eikä koroista.

Jos olisin löytänyt hyvän vuokra-asunnon, asuisin siinä omistusasuntoa mieluummin.

Vierailija
53/58 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-ukon kanssa asuttiin tilapäisesti vuokralla n. vuosi. Sitten katsoimme omakotitalon ja sen ostimme. Mies oli töissä ja minä pätkätöissä silloin.

Erosin ja nyt on mies joka on työttömänä ja minäkin on olen ennen äitiysloman alkua.

Muutin vuokrakämppään erotessa ja sama kämppä on vieläkin. Nyt pitää katsoa uusi kämppä kun vauva on tulossa. Joudumme vuokramaamaan sen kun emme saa lainaa pankista että voisimme ostaa oman asunnon. : ( Rahaa menee monta sataa euroa vuokraan mutta minkäs teet.

Vierailija
54/58 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- ei haluta sitoutua yhteen asuntoon ja paikkaan eikä pankkilainaan korkoineen -niistä koroista tietää takuuvarmasti sen, että kyllä ne nousevat. Hyvinkin nopeasti niin paljon että se on joko yli maksukyvyn tai annuiteetilla lyhennys jää kovin pieneksi -voit siis käytännössä valita vain hyödytätkö jotain yksityistä vuokranantajaa vai pankkia Sijoitusasunnon pitäneenä (no, ostin sen omaan terpeeseen ja sitten pidin sijoitusasuntona) voin kertoa myös, että kun vuokratulosta vähennetään verot, niin noin 50% lainapääoman kanssa nykyisellä alhaisella korotasolla, vuokratulolla sillä maksaa juuri vastikket ja lainankorot, lyhennykset joutuu maksamaan omasta pussista. EI se NIIN hyvä bisnes ole...

vuokratuotoista nykyään noin kova vero?

Itse vuokrasin asuntoni vuosia sitten ulkomaankomennuksen ajaksi ja silloin vero oli n. 27% (saattoi olla vähän enemmän tai vähemmän, mutta tuota luokkaa) ja remontit sai vähentää verotuksessa.

Vierailija
55/58 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäs asua samassa paikassa jos ottaa asunto lainaa, eihän se sitä tarkoita.

ollaan meki asuttu jo 3 eri omistusasunnossa jokaisessa reilu pari vuotta ja myyty ne voitolla, joka kerta on jäänyt käteen n.14 000e, nyt siis ostettiin kolmas asunto ja siinä tarkoitus asua se 2 vuotta ja myydä se voitolla toivottavasti. sen jälkeen aletaan rakentamaan ja siihen jäädään sitten toiv.pariksikymmeneksi vuodeksi. ja vuokralla jos oltas nämä 6 vuotta oltu niin jouduttas ottamaan rakennuslainaa .200 000e. nyt vain ja ainoastaan omistusasunnon takia ja sen että maksettu omaa pois ja saatu voittoa niin meillä säästössä asunnon myymisen jälkeen kahen vuoden päästä 55 000e, joten lainaa ei tarvita kuin alle 150 000. joten musta aika kival summal maksetaan omakotitaloa kohta=)

Vierailija
56/58 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ainakin kiinteä korko otettu aina joten korot ei nouse ja aina tietää mitä lyhentää, lisäksi omistusasunnossa on veroprosentti pienempi joten palkasta jää enempi käteen.

luulen et monet jotka asuu vuokralla ei edes tajua et vois ostaa oman, ei välttämättä saa lainaa tai kokee sen paljon isommaksi asiaksi jotenkin kuin vuokral asumisen. meki miehenkaa asuttiin 5 vuotta vuokralla ennen kun tajuttiin ettei siin mitää järkeä, nyt jälkikätee ajatellen niin hitsi et ois halval ostanut joku kaksion kun vielä kahdestaan oltiin.

mutta jos suhde ei vakaalla pohjalla niin ei tietenkään kannata otaa yhteistä lainaa!

itse nyt 2kk vuokral ennen kuin uusi omistusasuntomme vapautuu... ja ihan tuskaa maksaa vieraan pussiin eikä omaan.

Vierailija
57/58 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuokraa 1000e kuussa koska

-minulla ei vakityötä mihin palata,ja miehen tuloilla emme saa lainaa niin paljon että saisimme talon johon mahtuu koko perhe 6 henkeä

-suvussamme ei ole ketään joka takaisi lainoja

-emme voi ostaa mitään halpaa täysrempattavaa asuntoa koska kumpikaan meistä ei osaa remontoida eikä myöskään kukaan lähipiirissä

-säästöjä meillä on jonkun verran ja ehkä joskus niin paljon että saisimme sen loppuosan lainaa asuntoon

-pankki laskee 6 hengelle niin paljon menoiksi että meidän nykytulot ei edes riitä niihin vaikka ilman rahaongelmia pärjätty tähänkin asti=)

Vierailija
58/58 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- ei säästöjä

- matalapalkkaiset työt kummallakin

- perheessä kolme lasta, joten ihan pikkuruinen asunto ei kiinnosta

- ei takaajia

- ei perintöjä Amerikan tädiltä

- Helsingissä halutaan asua

Vinkkejä asuntolainan saamiseen otetaan vastaan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi