Tuleeko kielisota?
Huomenna julkaistaan virallisesti tuntijakotyöryhmän ehdotus, että pakkoruotsi säilyy vastoin kansan enemmistön ja lukuisten asiantuntijoiden tahtoa, ja sitä vielä lisätään niin, että se alkaakin jo ala-asteella.
Puhkeaakohan tässä kesällä oikein kielisota? En yhtään ihmettelisi, jos rauhallisilta suomenkielisiltä pinna lopulta palaa.
Kommentit (27)
Mä tulkitsin, että puhuit siitä ruotsinkielisiin verrattuna. Ehkä ymmärsin väärin.
Jokaisella englanti+ruotsi. Hyvin harvalla kolmas kieli. Tätä on se yksipuolisuus. Englantia ei työ- ja opiskeluelämän vuoksi voi jättää pois, mutta ruotsi on monille ihan tarpeeton. Siksi olisi hyvä, että olisi erilaisia yhdistelmiä:
englanti+ruotsi
englanti+venäjä
englanti+saksa
englanti+ranska
Kuka tässä häviäsi, kerropa minulle se?!
peruskoulunsa käyneet jäävät sinne Itä-Suomeen loppuelämäkseen?
Mun kokemuksen mukaan tuolta Itä- (ja Pohjois-)Suomesta on tavallisempaa lähteä muualle sitä omaa elämää rakentamaan.
peruskoulunsa käyneet jäävät sinne Itä-Suomeen loppuelämäkseen?
Mun kokemuksen mukaan tuolta Itä- (ja Pohjois-)Suomesta on tavallisempaa lähteä muualle sitä omaa elämää rakentamaan.
No ei sitä ruotsia kyllä tarvii juuri muuallakaan. No jossain rannikon ja saariston pikkukunnissa, mutta sinne harva suomenkielinen eksyy. Pääkaupunkiseudulla taitaa somalikieli olla ruotsia tarpeellisempi.
Keskustelkoot keskenään.
Vihaan ruotsia. Ja olen opiskellut ruotsin lisäksi englantia, saksaa ja venäjää.
Kuopukseni aloittaa ensi vuonna ruotsin A2-kielenä. Mutta hän tekeekin sen VAPAAEHTOISESTI.
Siis vihaan myös pakkoruotsia.
http://www.facebook.com/group.php?gid=123271224352901
Moni muukin ihmettelee tätä kiihtyvää pakkoruotsitusta..
Olen kyllä valmis sotaan. Eikö olisi jo vähitellen sen aika, että suomenkieliset saisivat itse päättää kieliopinnoistaan? Erosimme Ruotsista yli 200 vuotta sitten. Silti RKP edelleen sanelee, mitä suomenkieliset opiskelevat. MITEN TÄMÄ ON MAHDOLLISTA ???
Itä-Suomen kunnista on monta kertaa aneltu lupaa opettaa venäjää ruotsin tilalla niille, jotka haluavat. Ei ole lupaa herunut, kun ruotsi ministeriöiden mukaan on muka niin kamalan tärkeä! Hei, menisikö vaikka opetusministeri käymään joskus Itä-Suomessa katsomassa, että mitä kieltä siellä kuulee... ei taida olla ruotsi...