lihava 4 vuotias perhepäivähoitajan painajainen
Minulla on 4 melkein 5 vuotias tyttö hoidossa joka painaa lähes 35-40kg ,sukurasite kyllä taustalla,mutta ongelmana on kun tyttö ei jaksa kävellä,ei jaksa kiivetä puistossa,vinkuu rattaita ......minun mielestäni ei melkein 5 vuotias tarvitse rattaita äiti kärrää tytön joka aamu hoitoon vaunuilla. Ja sitten tyttö syö kuin hevonen kaksin kertaisia annoksia muihin verrattuna.....olen puhunut äidin kanssa,naurahtaa sanoo anna tytön syödä ja kysyy tuoko jonkun välipalan mukana ylimääräisen? Mitä avuksi vai annanko asian olla ja tytön vinkua kun kävelemme puistoon 300m?
Kommentit (74)
Vierailija:
Kyllä pystyy painamaan, olenpa tällaisia nähnytkin, valitettavasti. Samassa perheessä useampi sairaalloisen ylipainoinen lapsi.Se onkin lapsen terveyttä ja kehitystä vaarantava ylipaino jo, ja siksi mielestäni myös Suomessa tulisi ottaa lapsi huostaan tällaisin perustein.
että onTÄYSIN mahdotonta kenenkään tunnistaa lasta tai perhettä. Siis AIVAN mahdotonta.
Jos lapsen vanhemmat eivät ole asiasta huolissaan eivätkä ota perhepäivähoitajan puheita kuullakseen, ei lasta auta yhtään se, että pph kirjoittaa asiasta tälle palstalle. Millä tavalla tämä siis olisi ' huolehtivan' henkilön tekstiä? Ylipaino ei ainakaan vielä ole kriminalisoitua, joten palstalaisten kehoitukset ottaa yhteyttä yhtään mihinkään tahoon eivät auta suuntaan eivätkä toiseen.
Taitaapas olla provo.
Kun meidän esikko oli esikoulussa, yhtä naapurin tyttöä mummi kärräsi esikouluun matkarattailla : ) Tyttö oli samassa ryhmässä poikani kanssa ja tiedän tosiaan tytön kun asuivat silloin samalla rivitaloalueella.Oli aika ikävää katsella kun vanha nainen talvella rihvelirattailla likkaa kuskasi.Yleensä vaan vei tytötn eskariin, liekkö sitten vanhemmat hakeneet iltapäivällä pois
Itse olen koko ikäni kärsinyt ylipainosta ja päätin jos lasteni syntyessä, että niin kauan kun itse pystyn vaikuttamaan lasteni syömiseen, kiinnitän siihen huomiota ja opetan heille liikkumisen iloa ja sen kuulumista päivittäiseen elämään.
Olen kuullut erään lastenlääkärin sanovan, että hän rinnastaa lapsen ylipainon lapsen pahoinpitelyyn. On aivan järjetöntä päästää lapsi lihomaan.
Millähän ihmeellä saisit sen äidin heräämään!? Mutta älä missään nimessä näytä tytölle sitä, että hän on mielestäsi erilainen. Siitä voi jäädä vaikka millaisia traumoja.
kustelussa" voit sitten kertoa miten lihavuus häiritsee päivittäisiä toimintoja. Ja voit myös kehoittaa ja kertoa kuinka päivähoidossa jaksaa kävellä kävellä puistoon ja takaisin. Ja pyytää, että vanhemmatkin toisivat lapsen kävellen hoitoon.
sieltä kaupasta osta ja kanna. On kyllä ihan vanhempien aikaansaannosta, jos lapsesta tulee lihava. En usko että perintötekijöillä/geeneillä on merkitystä. Lapsi on sitä mitä syö. Mun 5v lapsi painaa 22kg, ja 11v lapsi painaa 42kg. ELi lapsi on ihan sairaalloisen lihava, ja varmasti tulee olemaan muitakin vaivoja tuon lihavuuden myötä...
pph-ohjaajaan ja juteltava siellä. Se että tulet tänne kertomaan kertoo sustakin hoitajana aika paljon
takaa voi löytyä sairaus ja/tai niihin liittyvä lääkitys. Esim reuma, astma(kortisoni) jne.
No ap.lle. Onko tullut mieleen, että lapsella saattaa olla vaikka astma ja siksi ei jaksa liikkua ja siitä johtuu ylipaino. Lapsen äkillinen lihominen on yksi oire alkavasta astmasta.
Päiväkodissa on onneksi koulutettu henkilökunta, eikä näitä laiskoja av.mammoja, jotka ottaa lapsia hoitoon siksi, ettei tarvi lähteä muualle töihin. Työaika menee palstaillessa ja haukkuessa hoitolapsia ja lapset katsoo sen aikaa videoita.
syömisestä johtuvaa. Kaipa huolestunut hoitaja tietäisi lapsen sairaudestakin. Niin ja reumaatikolle tai astmaatikolle ylipaino on vielä pahempi juttu.
ON HYVÄ että joku on huolestunut tuosta lapsesta!!!!! jos kerran vanhempien asenne tuollainen. Ja mun mielestä voi melkein verrata pahoinpitelyyn jos syötetään lasta läskiksi eikä huolehdita terveydestä!! Ja jos taustalla olisi joku sairaus, luulisi että pph:lle pitäisi kertoa että tietää jos vaikka jotain sattuisi...?
Vierailija:
Tuon lihavan lapsen äiti tässä eniten apua tarvitsisi.
t:Sairaalassa astmalapsiakin hoitava hoitaja
Ai lapsen ÄITI? Onko tällaisia fossiileja vielä olemassa, joiden mielestä se on nimenomaan äidin vika ja ongelma, että lapsi on lihava? Niin isähän ei voi asiaan puuttua kun ei se laita ruokaakaan ja tuskin näkee lastaan kun tekee niin pitkää päivää tärkeissä töissä...
vaarallista se on lapselle, mutta ei tajuta että lihavuus lapselle on vähintään yhtä vaarallista...??? Taidatte itse olla lihavia...
Eikä tässä todellakaan ole rikottu mitään salassapito-velvollisuutta. Ja tuo lapsi on kyllä tosiaan lihava, kyllä siitä pitää ilmotus jonnekkin suuntaan tehdä, terveyden takia. Käsittämätöntä, miten vanhemmat antaa liohota tuohon kuntoon lapsensa, ei voi olla lapsi silloin tärkeä...
Mutta lihavia lapsia on niin älyttömästi, jos sattuu tulemaan viiden pojan joukkio vastaan, niin siinä on jo 3 poikaa ylipainosta...älytöntä!!!!
Ja uimarannalla olen nähnyt kun ala-asteikäisillä roikkuu maha uikkareiden päällä, kamalan näköstä....
Aina kun näen lihavan lapsen, mietin heti että mitäköhän heidänkin kotonaan syödään. Kaikilla lihavilla lapsilla, joita tunnen (ei kovin montaa onneksi) on ruokavaliossa jotain vikaa. Kotona saavat juoda limsaa, syödä jätskiä päivittäin jne..
Vierailija:
Aina kun näen lihavan lapsen, mietin heti että mitäköhän heidänkin kotonaan syödään. Kaikilla lihavilla lapsilla, joita tunnen (ei kovin montaa onneksi) on ruokavaliossa jotain vikaa. Kotona saavat juoda limsaa, syödä jätskiä päivittäin jne..
joten toivottavasti et kyttää mun lasta nokkaasi pitkin, se kun on saanut kuulla läskeistään jo ihan tarpeeksi muilta lapsilta ja näiden lasten vanhemmilta joita niin kovasti kiinnostaa vahdata mun lapsen syömistä.
mutta ei ruotia niitä nettipalstoilla. Vähän eri asia.