Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lihava 4 vuotias perhepäivähoitajan painajainen

Vierailija
19.05.2004 |

Minulla on 4 melkein 5 vuotias tyttö hoidossa joka painaa lähes 35-40kg ,sukurasite kyllä taustalla,mutta ongelmana on kun tyttö ei jaksa kävellä,ei jaksa kiivetä puistossa,vinkuu rattaita ......minun mielestäni ei melkein 5 vuotias tarvitse rattaita äiti kärrää tytön joka aamu hoitoon vaunuilla. Ja sitten tyttö syö kuin hevonen kaksin kertaisia annoksia muihin verrattuna.....olen puhunut äidin kanssa,naurahtaa sanoo anna tytön syödä ja kysyy tuoko jonkun välipalan mukana ylimääräisen? Mitä avuksi vai annanko asian olla ja tytön vinkua kun kävelemme puistoon 300m?

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juupa juu. Olen itse pullerolapsen äiti, ja monesti tuntuu tosiaan, että heidän silmätikkuna olemiseensa käytetään todella paljon energiaa.

Mitä olen itse alan kirjallisuutta tutkinut, lapsen painoa ryhdytään tarkkailemaan ja hoitamaan vasta kuusivuotiaana, tätä ennen se on lääkärien ja erityisihmisten hommaa! Herkkuja voi tietenkin rajoittaa ja liikuntaa lisätä tätäkin ennen.

Mielestäni tällaiset asiat ovat neuvolan ja kodin välisiä eikä hoitajien pitäisi puuttua niihin ainakaan tällaisilla palstoilla! On todella loukkaavaa, että äiti joutuu vetämään lapsensa pois hoidosta tällaisen palstan takia. (kuten edellä kävi ilmi).

Oma poikani on pian nelivuotias ja painaa yli 30 kiloa. Hän on tosin pitkäkin, 110-senttinen. Vauvana painoa tuli kilo per kuukausi pelkällä äidinmaidolla ja myöhemminkin rivakkaa tahtia. Neuvolassa asiaan ei ole ainakaan aiemmin (3-vuotiaaksi asti) kiinnitetty mitenkään ylenmääräisesti huomiota, vaikka kasvukäyrät menevät omia ratojaan. Keksit ovat ylähyllyllä, karkkipäivä yleensä kerran viikossa, limu on sokeritonta ja sipsejä syödään lähinnä kerran vuodessa. Lapsi liikkuu ja juoksee ikäistensä kanssa, ja nauttii siitä. Tykkää myös tanssia kotona ja telmiä tavalliseen tapaan.

Lapseni on aina syönyt monipuolisesti ja nirsoilematta. Myöskään ryhmiksessä tai päiväkodissa ei ole asiaan puututtu, paitsi toteamalla, että lapseni syö hyvin.

En itsekään halua, että lastani kiusattaisiin tulevaisuudessa, mutta lapset löytävät aina hyvän syyn piikittelemiselle. Sinä äiti joka olit ylpeä laihasta lapsestasi: lapsesi itsetunto ei ole välttämättä kiinni laihuudesta. Me vanhemmat taidamme olla niitä, jotka siirrämme omia traumojamme lapsiimme... Liiallisen laihuuden ihannoiminenkin on sairaus sinänsä.

Ja kuten vanha viisaus lapsista tietää: vatsa venyy kyllä varreksi, mikäli perusjutut ovat kunnossa.

Vierailija
62/74 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lihavuus vaikuttaa jo normaaliin kasvuun ja kehitykseen jos lapsi ei kerran jaksa edes puistossa leikkiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ei ole paljastettu kenenkään henkilöllisyyttä, ei edes vihjattu ilmansuuntaa, että missäpäin tämmöinen perhe majailee. Ehkä ap ei halua vielä asettaa perhettä ohjaajan syyniin vaan kuulostelee tilannetta ensin ja kyselee kansan syvien rivien mielipiteitä.

Ennemminkin tuommoinen uhkailu on kyseenalaista ja siihen voisi ap jo reagoida ja ottaa yhteyttä ylläpitoon ip:n selvittämiseksi...

Vierailija
64/74 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lapselta ei saa ainakaan alkaa ruokaa rajoittamaan! Vihanneksia voi lisätä jne, mutta et voi sanoa lapselle, että sorry muutkaan ei syö noin paljon niin et syö sinäkään!

Tällä palstalla on paljon juttuja jotka kuuluvat vaitiolovelvollisuuden piiriin.

Vierailija
65/74 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kuinkas suu pannaan kun lapsi menee kouluun ja on yksin kotona koulusta tullessa. Aina ei lihomisen syy ole karkit ja pulla. Syynä on useasti tavallinen ruokakin.

Kun lapsi tulee kotiin nälissään, hän ahmii terveellisen välipalan, sitten tekee leipää ja lueskelee ja katselee telkkaria. Äkkiä paino nousee.

Miten te täydelliset äidit aiotte tämän ratkaista? Panemalla jääkaapin lukkoon ja ruoskia lapsen jos hän ei ole koulun jälkeen käynyt tunnin lenkillä, vai..?

Vierailija
66/74 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mutta kuinkas suu pannaan kun lapsi menee kouluun ja on yksin kotona koulusta tullessa. Aina ei lihomisen syy ole karkit ja pulla. Syynä on useasti tavallinen ruokakin.

Kun lapsi tulee kotiin nälissään, hän ahmii terveellisen välipalan, sitten tekee leipää ja lueskelee ja katselee telkkaria. Äkkiä paino nousee.

Miten te täydelliset äidit aiotte tämän ratkaista? Panemalla jääkaapin lukkoon ja ruoskia lapsen jos hän ei ole koulun jälkeen käynyt tunnin lenkillä, vai..?

Vierailija
67/74 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis moni lapsihan lihoo kun menee kouluun ja siellä ei ole kukaan vahtimassa, paljonko lapsi syö. Samoin kotona ei kukaan vahdi, monta leipää lapsi tekee.

Haluaisin tietää, miten nämä täydelliset äidit tämän ongelman ratkaisevat.

Vierailija
68/74 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Siis moni lapsihan lihoo kun menee kouluun ja siellä ei ole kukaan vahtimassa, paljonko lapsi syö. Samoin kotona ei kukaan vahdi, monta leipää lapsi tekee.

Haluaisin tietää, miten nämä täydelliset äidit tämän ongelman ratkaisevat.

Vierailija
69/74 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten tähän puututaan?

Vierailija
70/74 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi osaa kyllä mennä itse jääkaapille ja tehdä leipää yksinäisyyteensä.

Mutta te olettekin vauvojen äitejä ja ette vielä osaa tällaista ajatella.

Vierailija
71/74 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Lapsi osaa kyllä mennä itse jääkaapille ja tehdä leipää yksinäisyyteensä.

Mutta te olettekin vauvojen äitejä ja ette vielä osaa tällaista ajatella.

Vierailija
72/74 |
09.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että mä alkaisin syötellä lasta kalliimmilla ruuilla vielä vai?

Entä jos aloitat sillä että täytät lapsen lautasen enemmän kasviksilla. Anna hänelle ns. normaaliannos ruokaa ja kaikki se ylimääräinen kasviksina. Älä toki lapselle sano, että olet lihava, mutta hiljaisesti ohjaa hänestä porkkananpurija. Välipalat sitten hedelmiä yms. Jos tuo lihava lapsi on poissa, pidätte muiden lasten kanssa herkkupäivän.

Vierailija
73/74 |
09.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tyrmistynyt. Olen itse koulutettu pph. Etkö muka voisi perhepäivähoidon ohjaajan kanssa keskustella asiasta? Ja kyllä laittaisin kävelemään puistoon, ohjaisin leikkimään ja mahdollisimman kevyttä ruokaa, eikä mitään extraherkkuvälipaloja.

Vierailija
74/74 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 15v tyttö painaa 40 kiloa ja on 158cm pitkä.