lihava 4 vuotias perhepäivähoitajan painajainen
Minulla on 4 melkein 5 vuotias tyttö hoidossa joka painaa lähes 35-40kg ,sukurasite kyllä taustalla,mutta ongelmana on kun tyttö ei jaksa kävellä,ei jaksa kiivetä puistossa,vinkuu rattaita ......minun mielestäni ei melkein 5 vuotias tarvitse rattaita äiti kärrää tytön joka aamu hoitoon vaunuilla. Ja sitten tyttö syö kuin hevonen kaksin kertaisia annoksia muihin verrattuna.....olen puhunut äidin kanssa,naurahtaa sanoo anna tytön syödä ja kysyy tuoko jonkun välipalan mukana ylimääräisen? Mitä avuksi vai annanko asian olla ja tytön vinkua kun kävelemme puistoon 300m?
Kommentit (74)
Vanhempien pitäisi huomata ja varmaan huomaavatkin kun asiasta todennäköisesti neuvolassa huomautetaan.
Tästä asiasta huomauttelu ei todellakaan kuulu sinulle, joten hoida vain oma työsi niin hyvin kuin pystyt. Kerro tilanteesta vanhemmille, siis tuosta vinkumisesta ja kävelyhaluttomuudesta. Tee sitten niinkuin he sen haluavat, sillä se on sinun työsi ja neuvola hoitakoon omansa!
Muistaakseni olet aika tukeva hoitaja, etkä jaksa antaa lapsille tarpeeksi virikkeitä? Ei ole sinun tehtäväsi arvostella lapsen painoa vaan rohkaista tyttöä liikkumaan ja leikkimään. Lihavatkin lapset jaksavat kun vain hoitaja on mukava ja kannustava. Meinaako väsymys painaa? äläkä koskaan ota puheeksi muiden lasten kuullen, että tyttö syö muita enemmän...Taidat olla varsinainen perhepäivähoitaja pentu puolen vuoden koulutuksella? :)
Mielestäni on hyvä että olet huolissasi asiasta. Ymmärtääkseni sinulla perhepäivähoitaja pitäisi olla mahdollisuus neuvotella tästä esimerkiksi tytön neuvolan terveydenhoitajan kanssa. Tuollainen lihavuus ei ole normaalia (toki riippuu pituudesta ja rakenteesta, mutta oma samanikäinen ehkä hieman ruipelo lapseni painaa 16 kiloa, ja jo 5 kiloa läskiä tekisi hänet pullukaksi) . Koska sinä vastaat osaltasi lapsen ruokailusta arkipäivisin, toki sinä olet tärkeä vaikutuskanava lapsen ruokailutottumusten muuttajana.
Entä jos aloitat sillä että täytät lapsen lautasen enemmän kasviksilla. Anna hänelle ns. normaaliannos ruokaa ja kaikki se ylimääräinen kasviksina. Älä toki lapselle sano, että olet lihava, mutta hiljaisesti ohjaa hänestä porkkananpurija. Välipalat sitten hedelmiä yms. Jos tuo lihava lapsi on poissa, pidätte muiden lasten kanssa herkkupäivän. Vanhemmilla ei pitäisi olla mitään valittamista tällaiseen ruokailun säännöstelemiseen. Äidin tahdon mukaan anna lapsen syödä niin paljon kuin hän haluaa, mutta sinä ohjaat mitä.
Ainakin itse olen ymmärtänyt, että teemme yhteistyötä neuvolan ja päivähoidon kanssa lapseni kasvattamisessa ja sitten myöhemmin koulun. Enhän minä voi olla kaikessa asiassa oikeassa. Kaikkia neuvolan neuvoja en minäkään kuuntele, mutta lihavuudesta ei lapsikaan nauti. Sille lapsi ei yksin kuitenkaan voi mitään, eikä ymmärrä että liian runsas syöminen johtaa lihavuuteen. Ja myöhemmin häntä takuuvarmasti tullaan siitä kiusaamaan ja muutenkin hän kärsii, kun ei jaksa sitä mitä muut lapset.
Rattaat vanhemmiltakin pois, ja lapsi kuntokouluun. Kun paino tasaantuu lapsi jaksaa paremmin ja alkaa itsekin nauttia kävelemisestä.
Vierailija:
minusta ei ole oikein jos lapsi on niin nuorena jo ylipainoinen. Vanhenpien pitäisi kyllä ruveta muuttamaan elin tapoja mutta jokainenhan meistä kasvattaa lapsensa oman mielen mukaan eikä niihin parane mennä sekaantumaan.
kärrääkö joku oikeasti tuon ikäistä rattailla.
Älä välitä että vinkuu vaan kävelytä sitä palleroa.
Pienennä ruoka-annosta samanlaiseksi kuin muilla lapsilla.
Ei ylimääräisiä välipaloja.
Meillä 8 v painaa 32 kg ja on pitkä tyttö n. 140 cm normaalin näköinen
muttei suurin osa palstailijoista.
Sinunkos lapsestasi nyt puhutaan kun älähdit, lakkaa kärräämästä ja laita lapsi kävelemään.
Ei tule tuolla lapsella olemaan helppoa ei olipa missä hoidossa hyvänsä ja sitten koulussa voi voi sääli lasta
Tässä ei kyllä mitään vaitiolovelvollisuutta rikota, kun ei mainita nimiä eikä paikkakuntaa.
Vierailija:
muttei suurin osa palstailijoista.Sinunkos lapsestasi nyt puhutaan kun älähdit, lakkaa kärräämästä ja laita lapsi kävelemään.
Ei tule tuolla lapsella olemaan helppoa ei olipa missä hoidossa hyvänsä ja sitten koulussa voi voi sääli lasta
Jotain tolkkua sentään! Jos itse olet netissö pöndeltä, koita muistaa että täällä suurin osa ihan eri paikkakunnilta. tai jopa ulkomailta.
Anteeksi. En tiennyt/arvannut, että lapseni aiheuttaa sinulle noin suurta mielipahaa. Vielä kerran anteeksi. Maanantaina laitan hakemuksen vetämään päiväkotiin.
ei ole mainittu. Täällä vaan taitaa olla aika monta pullerolapsen vanhempaa kun noin ottivat nokkiinsa.
Vaitiolovelvollisuudesta vielä- puhuvathan lääkärit ym. yleisluontoisesti eri sairauksista ja parantumisista, lakimiehet tapauksistaan jne.
Pullerolasten vanhemmat - olkaa onnellisia jos pph tosissaan välittää lapsistanne ja haluaa ohjata lastenne ruokailua terveellisempään suuntaan. En kyllä ymmärrä mistä tässä taas joku loukkaantuu.
terv. nimin. en tunne ketään pullerolapsiperhettä, ole huoleti.
hän sitten ole vammainen. Oma vammainen lapseni sinnittelee tuollaisen matkan apuvälineiden kanssa ja on aivan rasittunut matkasta. Mutta hän haluaa olla kuten muut ja on onnellinen siitä että pystyy siihen kun yrittää.
lapsilleen kun eivät puutu lastensa ruokavalioon , samalla voisi varmaan tarkistaa omaakin ruokalistaansa.
luulevat että tällainen viesti rikkoisi jotain vaitiolovelvollisuutta... Mutta toivottavasti lihavien lasten vanhemmat heräävät.
kuten se että ap ei jaksa nostella lasta. Ja se että hän syö kahden lapsen edestä, eli tulee ap:lle " kalliiksi" . Sekin että täytyy olla rattaat tai lapsi valittaa kun ei jaksa kävellä.
Kuten joku kirjoitti, ei ap voi valita lapsia hoitoon painon tms perusteella. Eikä hänen missään tapauksessa saa syyttää lasta tilanteesta. Vanhemmille on jo sanonut ja he eivät ymmärrä ongelmaa olevan, joten et ap voi tehdä mitään. Korkeintaan valmistaa terveellistä ruokaa ja kannustaa liikkuviin leikkeihin. Jaksatko ap itse juosta lasten kanssa pihalla hippaa ?
" 40kg ,sukurasite kyllä taustalla,mutta ongelmana on kun tyttö ei jaksa kävellä,ei jaksa kiivetä puistossa,vinkuu rattaita ......minun mielestäni ei melkein 5 vuotias tarvitse rattaita äiti kärrää tytön joka aamu hoitoon vaunuilla. Ja sitten tyttö syö kuin hevonen kaksin kertaisia annoksia muihin verrattuna.....olen puhunut äidin kanssa,naurahtaa sanoo anna tytön syödä ja kysyy tuoko jonkun välipalan mukana ylimääräisen? Mitä avuksi vai annanko asian olla ja tytön vinkua kun kävelemme puistoon"
Ei kaikki hoitajat samanlaisia!!! Itse pph tänään vapaalla... Ei tää ammatti aina niin helppoo oo.... töitä aamut, illat, yöt ja viikonloppuja. Kyllä varmaan monella kodin ulkopuolella töitä tekevästä on helpompaa...:)) En valita tykkään työstäni vaikka aina sitä teenkin( vapaata harvoin)Ja tähän pyöreään lapseen... saattaa olla isot nielu-ja kitarisat siksi ei jaksa kävellä.. Omalla oli ja ku leikattiin jaksaa kävellä ja leikkiä toisten kanssa... kävelytä lasta mutta vain lyhyitä matkoja ja hitaasti kävellen....:))
Minun serkku on ollut lapsesta saakka ylipainoinen, jopa sairaalloisesti ja se johtui vain ja ainoastaan elintavoista.
Hänen vanhempansa syöttivät hänelle herkkuja ja kärräsivät rattaissa yli viisi vuotiaaksi.
Tiedän, että joillakin ylipaino johtuu sairaidesta, mutta se on kyllä harvinaista. Yleensä pienten lasten lihavuuden syy löytyy vanhemmista!
mutta rajattomasti porkkanaa, lanttua, kaalia saataville, raasteina tai paloina. Täyttäköön niillä vatsansa, niillä ei liho lisää.
Eikä porkkanat varmaan pph:n taloutta kaada?
ponnistavaa hengitystä, hengityksen vinkunaa, jota alkuun ei välttämättä kuule ilman stetoskooppia.
Perhepäivähoitajalla on kasvatusvelvollisuus, totuus on tämä.
Hyvä, että on huolissaan ja puuttuu asiaan. Tuon lihavan lapsen äiti tässä eniten apua tarvitsisi.
t:Sairaalassa astmalapsiakin hoitava hoitaja
minusta ei ole oikein jos lapsi on niin nuorena jo ylipainoinen. Vanhenpien pitäisi kyllä ruveta muuttamaan elin tapoja mutta jokainenhan meistä kasvattaa lapsensa oman mielen mukaan eikä niihin parane mennä sekaantumaan.