Kirjastosetä pelotteli 8-vuotiastani uhkailemalla maksamattomien myöh.maksujen ulosotolla.
Kommentit (55)
ja haistatellut päin näköä. Hän on itsenäinen ja tietää oikeutensa.
Olet kasvattamassa lapsestasi luuseria!
Olen jo lapseni kasvattanut. Hän tekee itse valintansa. En voi olla aina sanomassa mitä hänen pitää tehdä. Hän kyllä tietää mitä mieltä minä olen.
Saa itse päättää suuntansa ja pohtia syitä ja seuraamuksia.
Kyllä tuossa tilanteessa voi haistattaa päin näköä. Turha pientä on pelotella kirjastossa. Pitää olla mitätön mies jos niin tekee lapselle.
Olen aina opettanut että puolensa saa pitää. Keskisormi sopii tiettyihin tilanteisiin varsin hyvin.
Siellä ne odottavat maksajaansa, ja hyvä niin. Kirjat menevät kyllä jossain vaiheessa perintään.
Harmi, että jotkut eivät palauta aineistoa takaisin kirjastoon, sillä ne kustannetaan verovaroin eli se on sitten muilta lainaajilta pois. Joitakin kirjoja ei saa uusiakaan, kun painokset ovat jo loppu, joten harmi koskettaa usein montaa kanssaihmistä.
Suomalainen kirjastolaitos on niin hieno systeemi, että sitä pitäisi osata arvostaa ja toimia itsekin vastuullisesti, palauttaa se mikä sieltä lainataankin.
Mitä pelottelua se on, jos lapselle kerrotana tosiasioita siitä mitä tapahtuu, jos ei hoida velvollisuuksiaan ja vastuitaan?
Henkilö on saatava edesvastuuseen lapsen pelottelusta. Hirveä ihminen!
Voisitte pelotella kirjastonhoitajaa takaisin!
Mitä pelottelua se on, jos lapselle kerrotana tosiasioita siitä mitä tapahtuu, jos ei hoida velvollisuuksiaan ja vastuitaan?
Pohdippa sitä. Miten itse kertoisit 8 vuotiaalle?
Kertoisitko todenmukaisesti kuinka ulosottaja herrat tulevat lapsen huoneeseen ja vievät häneltä skeittilaudan ja tietokoneen?
Eihän tuossa ole mitään pelottelua ja varsin todenmukaista settiä...
Asian voi ilmaista asiallisemminkin ja niin että lapsi sen ymmärtää. Onko sinulla lapsia? Oletko ollut tekemisissä 8 vuotiaiden kanssa? Kerro meille miten itse toimisit?
lapselle vain kerrottiin, miten toimitaan, jos kirjat eivät palaudu. Ihan hyvä, jos se vähän tehostaa lapsen ja perheen toimintaa, siihen kun on nyt aihetta.
lapsen kotiin ja veivät häneltä kaikki lelut maksamattomien kirjastorästien takia.
:D
Sen sijaan palautuskehotuksista velottavat jonkin pikkusumman per lähetys, olikohan parikymmentä senttiä. Mutta tuollaista ei edes lähetetä ennen kuin palautus on parisen viikkoa myöhässä.
Täytyy olla tosi pitkään myöhässä ennenkuin lastenkirjoista mitään tarvitsee maksaa.
Kyllä meillä kirjastossa menee lasten kirjoista maksu jo heti seuraavana päivänä kun kirja myöhässä.
jos on myöhästymismaksuja, niin meneehän ne perintään... Se taidetaan ihan kertoa niissä muistutuskirjeissäkin.
Eikä ulosotosta puhuminen ole välttämättä mitään pelottelua. Jos olisin kirjastossa töissä ja 8-vuotias nakkelisi niskojaan sakoille tai vaikka sanoisi, ettei niistä tarvitse välittää, niin voisin ihan hyvin kertoa mitä tapahtuu jos ei hoida asioitaan. Kyllä tuon ikäiselle voi kertoa, että kirjastoon on kertynyt velkaa, joka pitäisi maksaa ajoissa pois, ettei se mene ihan turhaan ulosottoon, joka on paljon kalliimpi tapa maksaa ko. maksut. Ei se ole mitään pelottelua, oli kertojana kirjaston täti tai oma äiti.
onko faktan kertominen pelottelua?
että kirjat pitää palauttaa tai ne pitää maksaa. Sillä sehän se korvausmenettely on kirjaston tapauksessa. Lainatusta aineistosta lähetetään lasku ulosoton kautta. Ei sieltä kukaan setä tule mitään skeittilautoja hakemaan, haloo!
Kyllä minun 5 vuotias ainakin tajuaa, että lainat pitää palauttaa ajallaan tai niistä pitää maksaa. Jos kirjoja ei palauta lainkaan ja ne ovat yli 2 kk myöhässä, ne pitää korvata, elleivät ne ole ns. "haussa" puolta vuotta. Jos kirjat eivät senkään jälkeen löydy, ne pitää tosiaan korvata.
Eikö tuo nyt ole ihan peruskauraa, että hukatut tai omitut asiat pitää korvata, jos ne eivät ole omia?
Korvaus/"ulosotto" koskee aineistoa, joka on jo tulkuttoman kauan myöhässä, ei mitään viikon parin viivästymiä.
Minäkin olen siis tainnut pelotella lapsiani, koska olen kertonut, että kaupassa pitää maksaa tuotteet ennen kuin vie ne kotiin. Jos ei maksa, niin tekee väärin eli varastaa ja kauppias/poliisi/vanhemmat ovat vihaisia.
ei 8 vuotiaan kanssa noin toimita. Harvalla edes on rahaa. 8 vuotias ei ole tuosta vastuussa ja turha ulosotoilla vitsailla tai pelotella. Vanhemmilla vastuu, eikä 8 vuotias välttämättä muista kertoa vanhemmilleen asiasta.
Kirjastonhoitaja on toiminut väärin tässätapauksessa. Annetaan anteeksi se hänelle sillä tuon toiminnan perusteella hänellä ei ole ollut koskaan 8 vuotiasta lasta.
Minäkin olen siis tainnut pelotella lapsiani, koska olen kertonut, että kaupassa pitää maksaa tuotteet ennen kuin vie ne kotiin. Jos ei maksa, niin tekee väärin eli varastaa ja kauppias/poliisi/vanhemmat ovat vihaisia.
Lapselle? Hoitavatko poliisit työnsä tunteella? Eikö vihaisuus tässätilanteessa olisi aika epäammattimaista toimintaa :D
Mun 5 vuotias tyttö tiesi mitä tapahtuu jos kirjoja ei palauta ajoissa - saa sakkoja ja joutuu maksamaan. Mitä tapahtuu jos ei maksa sakkoja - joutuu vankilaan.
Ulosotosta ei siis tiennyt, mutta hyvin oli perillä hommasta. Kukas sitä oli peloitellut? Ei vaan, hyvä jos tietää miten kuuluu toimia. =)
ei ainakaan ns. normaaliperheissä ;-)
Totta kai on ok, että kirjastonhoitaja muistuttaa 8-vuotiastakin, että kirjat palauttaa ajallaan tai uusia. Mutta ulosotolla uhkailu pitäisi kyllä jättää vanhempien kanssa keskusteluun (ja ensin varmistaa, että vanhemmat tietävät että kirjoja on pitkään ollut palauttamtta)
Vanhempiin olisi pitänyt ottaa yhteyttä.
Monien lapset elävät epätodellisessa yhteiskunnassa.
Heillä on turvaton olo sillä ulosottaja voi viedä skeittilaudan eikä vanhemmat auta vaan lisäävät pökköä pesään:
- ole kiitollinen ettet joutunut vankilaan!
Olettepa te kasvattajia. Odotatteko vain että lapsenne oppii myöhemmin yhteiskuntaopissa kaiken tarpeellisen?
8-vuotias tietää, mikä on ulosotto?