Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi 15 v pojalle tulisi hankkia mopo? Hyviä perusteluita kiitos!

Vierailija
30.05.2010 |

Exäni on lastemme lähihuoltaja. Hän on ehdottomasti mopon ostamista vastaan.

Raha ei ole ongelma.

Exä perustelee päätöstään sillä, että liikunta jää sitten olemattomiin, kun joka paikkaan mennään mopolla. Poika harrastaa pyöräilyä, sählyä ja kalastamista. On hyvin urheilullinen.

Minä olen sitä mieltä, että mopo on nykyään tietynlainen aikuisuuteen "siirtymisriitti".

Kommentit (78)

Vierailija
1/78 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja toisaalta voi jäädä ulkopuoliseksi porukassa, jos kaikkilla muilla kavereilla mopo on.

Vierailija
2/78 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla on tietysti helpompi liikkua, ei tarvitse itse koko ajan kuskailla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/78 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me emme hankkineet, poika saa säästää rahansa ajokorttia ja autoa varten.

Vierailija
4/78 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääsee mopolla kätevästi treeneihinsä.

Vierailija
5/78 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai minä ainakin olen omieni kanssa aika hanakasti sitä vastaan. Pelkäisin ihan liikaa turvallisuuden suhteen. En näe mitään pakottavaa tai hyvää syytä ostaa mopoa.

Vierailija
6/78 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun pääsee liikkumaan itse silloin kuinhaluaa eikä ole vanhempien kyydeistä riippuvainen.

Ei jää kaveriporukasta ulos tai ei tarvi aina istua toisen kyydissä ja voi ajaa itsekkin.

Kuuluu nuoruuteen

Vierailija
7/78 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mies vastaisi jotain tällaista:

Mopolla ajelu on kivaa. Kaikki kaveritkin ajaa mopolla eikä porukkaan tietysti voi ihan käytännön syistäkään liittyä, jos ei ole mopoa. Mopo on siirtymäriitti aikuisuuteen. Mopolla voi käydä harrastuksissa. Lisäksi ärsyttää hermoromahduksen partaalle keskiluokkaiset perhealueasujat, kun kiitää mopedillaan sadannetta kertaa heidän töyssytettyä 40 km/h-alueellaan. :)

Vierailija
8/78 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- vähensi huomattavasti vanhempien sitomista harrastuksiin kuljettamiseen (mopolla sen 15 km suuntaansa menee helposti, pyörällä ei)

- kavereilla mopot => yhteiset koulumatkat

- mopokortin suorittaminen pakotti oppimaan liikennesääntöjä jo ennen ajokorttia

- vapaus! Voi mennä ja tulla omia aikojaan

Vierailija
9/78 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kaikkia päriseviä 2-pyöräisiä vastaan, en anna edes mieheni ajaa moottoripyörää MUTTA kun oma poika täyttää 15v, hän tulee mopon saamaan. Koska ainoa asia mikä minusta on vaarallisempaa kuin mopolla ajaminen on sen kyydissä oleminen! Eli pakko hommata pojalle oma ettei joudu kavereiden kyytiläiseksi. Asumme maalla joten täällä se on myös "tarpeellinen" kulkuväline, kaupunkilainen ei välttämättä moista tarvikaan.

Vierailija
10/78 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

omasta liikennekäyttäytymisestään ja liikkumisestaan. Vastuun antaminen kasvattaa poikaa, teinistä tuntuu, että häneen luotetaan ja uskotaan.

Luulisin myös vähentävän puskissa oluen kittaamista, kun ollaan mopoilla liikenteessä.

Vierailija
11/78 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sehän se vasta vaarallinen on, varsinkin jos ei ole hankkinut yhtään kokemusta moottoroidulla kaksipyöräisellä ennen sitä.

Vierailija
12/78 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mopo maalla on ihan kätevä peli. Kun ei julkisia liiku samoin kuin kaupungissa.

Tämä keskiluokkainen ja järkyttynyt täti tosin kutsui poliisit opastamaan mopopoikia täällä 40km/h töyssytiellään, kun ajoivat sadatta kertaa ohi ;)

Pilluralli on kielletty ja mopolla saa tosiaan ajaa vain 45 km/h. Ärsyttävän äänen lisäksi viritetty mopo on vaarallinen!

Vierailija
13/78 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai onkos toi ikäraja muuttunut?

Kyllä mä arvelisin, että lainsäätäjät suurinpiirtein osaavat arvioida lapsen/nuoren fyysisen ja psyykkisen kehitystason siten, että se riittää ajamaan mopolla/autolla.

Vierailija
14/78 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokee kuuluvansa samaan porukkaan.

On se varmaan aika kamalaa, jos muut menee jonnekin edeltä mopoilla ja mun poika polkisi hiki otsassa pyörällä perässä.

Vierailija
15/78 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me emme hankkineet, poika saa säästää rahansa ajokorttia ja autoa varten.

..kun tilin saa kaikki elämänsä aikana aiheutuneet kulut vanhemmille.

Vierailija
16/78 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

osa pääkallon luusta on poistettu, jotta turvonneet aivot olisivat mahtuneet.

Nopeutta oli poliisin arvion mukaan ollut n. 40 km/t.

Vierailija
17/78 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkkailen mopoilijoita tuolla tien päällä, ja suurimmasta osasta voin kyllä ihan rehellisesti sanoa, että heillä ei ole hajuakaan liikennesäännöistä ja -turvallisuudesta. Just pari viikkoa sitten yksi mopoilija melkein ajoi mun perään, kun olin ryhmittynyt tien reunaan kääntyäkseni oikealle, ja olin siis pysähtynyt valoihin. Katsoin vain peilistä, että eikö se nyt hemmetti pysähdy! Pysähtyi sitten lopuksi kyllä, mutta todella lähelle.

Tosi yleistä on, että mopoilija ajaa tien yli välittämättä yhtään omasta ajovuorosta, ja etuajo-oikeutetut autot joutuvat jarruttamaan mopon takia.

Tuntuu, että harva vanhempi tajuaa, että mopoa pitää huoltaa ja renkaat vaihtaa, ennen kuin puhkeavat. Tosi usein näkee mopoja, joissa on kuivat, liian löysät ketjut ja aivan sileät renkaat.

Tietenkään ei voi kauhalla vaatia, jos on lusikalla annettu. Mopokortti ei sisällä ajo-opetusta. Harva teini osaa mopoilla fiksusti. En ikinä hankkisi mopoa lapselleni, vaikka osaisinkin huolehtia tarvittavasta ajo-opetuksesta: laillisella mopolla jää liikenteen jalkoihin, ja toisaalta musta on hölmöä, että moottorikulkuneuvolla ajetaan kevyen liikenteen väylällä.

Vierailija
18/78 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sehän se vasta vaarallinen on, varsinkin jos ei ole hankkinut yhtään kokemusta moottoroidulla kaksipyöräisellä ennen sitä.

mopo on huomattavasti vaarallisempi kulkuneuvo, kuin moottoripyörä.

Vierailija
19/78 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vuoden aikana opetellaan liikennemerkit ja liikennekäyttäytyminen. Saa istua autossa apukuskin puolella ja kerrotaan miten ajetaan ja sitten saa myöhemmin kertoa itse.

Kesämökillä voi harjoitella mopon käsittelyn tekniikkaa isänsä vanhalla mopolla, ykistyistiellä.

Vierailija
20/78 |
09.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

JA TÄSSÄ teille keiden mielestä mopoilu on vaarallista!! Se ei sitä _todellakaan_ ole, jos saat taottua säännöt teinisi päähän: miten ajetaan, kunnioitetaan muita yms! Mopoilu on ihan turvallista kun keskittyy vaan liikenteeseen.

kun EDES joka toinen mopoilija EI tajua kolmion merkitystä! Miten te niille sen päähän siis taotte!?

Kun se mopo hankitaan vaan niillä perusteilla, että mamman elämä helpottuu, niin ei teitä enää siinä vaiheessa kun se muksu pihasta lähtee kiinnostakaan enää mitä se siellä tien päällä tekee ja se on tosi.