Uusi ja uljas ärsyttävien sanojen ja sanontojen ketju!
Minä aloitan: puts plank.
(Niille, joille kys, ilmaisu ei le tuttu, lainaan tekstiä eräästä blogistla: "Vanha koti on nyt tyhjä, puts plank ja uuteen kotiin saadaan avaimet viimeistään tiistaina.")
Jatkakaa te.
Kommentit (34)
*IHQU (typerääkin typerämpi, kirjoittaja/sanoja vaikuttaa typerälle teinille)
Ehkä eniten ärsyttää, kun moni ei osaa enää kirjoittaa oikein tiettyä muotoa.
Esim. Satoi ja en halunnut kävellä
OIKEIN kirjoitettuna: Satoi, enkä halunnut kävellä.
Tuo "ja ei" "ja en" "ja emme" jne muoto on ihan järkky.
siis se että fiksut aikuiset ihmiset alkavat lässyttää. Yksi ehdottomasti ällöttävimmistä ilmaisuista ikinä on: RASKAUTUA! Se on niin oksettava tapa ilmaista asia, ettei mitään järkeä:D
Kun yritimme lasta, eräs supermammakaverini kysyi aina "joko olet raskautunut?". Tuli kylmät väreet siitä sanonnasta.
masuasukki
vuosikas
äippä
äitykkä
äityli
tisutella
Paljonko jokin "kustantaa" ja onko "edukas" -aaaaarghhhh
"Se maksaa sata kiloo...) Ja yrityksestä "kioskina".
mutta kun sanotaan kuveja=kuvia,nousee karvat pystyyn.
"nou hätä" ja "palataan astialle".
"normi" merkityksessä normaali on sietämätön. Inhoan myös ainakin seuraavia: makustella, vaipattaminen, alkaa ja sitten verbi väärässä muodossa esim. tekemään (tehdä!), ruuhkavuodet, pikku kakkonen (toisesta lapsesta). Nämä tulivat näin nopeasti mieleen...
Suljen korvat heti jos joku aloittaa puheensa sanalla elikkä/eli. Puhujalle ei kertakaikkiaan voi olla mitään järjellistä sanottavaa, jos aloittaakin pitää tyhjällä täytesanalla.
Toinen mistä en tykkää on masu. Mulla ja mun lapsilla on vatsa, eikä mikään masu, herrantähären!
sitten verbi väärässä muodossa esim. tekemään (tehdä!)
alkaa-verbin yhteydessä? Tää on muuten murrealueesta kiinni, kumpi tuntuu luontevammalta, "alkaa tekemään" vai "alkaa tehdä". Tää on ihan täysin oppitekoinen sääntö yleiskielessä, sitä ei voi selittää millään loogisella syyllä. Mä olen länsisuomalainen, ja mun mielestä "alkaa tekemään" on paljon luontevampi useimmissa konteksteissa - mun mielestä noiden kahden rakenteen välillä on nimittäin pieni merkitysero.
Yliopistossa mä olen esseissäni käyttänyt periaatteessa "alkaa tekemään" -rakennetta ihan periaatteesta (mun pääaine on siis suomen kieli). Töissä ja esim. tääl kirjoittaessani kirjoitan aina "alkaa tehdä", ettei kukaan pääse tarttumaan siihen.
Mä vihaan tällaisia oppitekoisia sääntöjä yleiskielessä, ne tekevät kirjakielestä turhaa knoppologiaa.
lainauksia kesken suomea puhuttaessa tai kirjoittaessa.
Sitten jostain yrityksestä puhuttaessa "kokoluokkaa mies ja koira".
Sitten kolmas: iso käsi - argh!
että kaikenlainen sivistyssanojen käyttö puheessa, kun suomenkielinenkin termi asiaa kuvaamaan on olemassa.
Tieteellinen teksti ja puhekieli ovat erikseen. MInä en sivistyssanojen viljelyä ymmärrä.