Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttäreni lompakosta on hävinnyt kotona ihan kunnon summa rahaa... Miten selvitämme?

Vierailija
28.05.2010 |

Siis tytär on 8-vuotias ja hän huomasi tänään, että hänen lompakkonsa on täysin tyhjä. Viikonloppuna hän lainasi sieltä minulle 20e, kun tarvitsin käteistä, kun lähdimme yhdessä kirpparille. Tämän tietty lupasin palauttaa. Muut rahat (27,65e) olivat silloin vielä lompsassa. Tytär säilyttää lompakkoaan kirjoituspöytänsä laatikossa, heti nähtävillä, jos laatikon aukaisee (siisti laatikko).

Hänen luonaan on käynyt yksi naapurin tyttö, joka on ollut yksinkin huoneessa sillä aikaa, kun tyttäremme on syönyt. Tämä kaveri on aika uusi tuttavuus.

Jäljet siis jotenkin johtavat sinne...

Miten ihmeessä voisimme saada selville, onko hän rahojen takana vai mihin ne ovat hävinneet?

Tuo hävinnyt summa on tosi iso tyttärellemme. Hänellä ei ole säännöllistä viikkorahaa, vaan rahat ovat silloin tällöin lahjaksi saatuja.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tän naapurin tytön matkaan ni kyllä mun mielestä voi mennä kysymään. Ja nimenomaan kysymään ,ei syyttelemään. Jos yhtään järkeviä vanhempia ovat niin osavat asian ottaa asiallisesti. Mä todellakin haluisin tietää jos mun oma lapsi tollasta tekisi, tai jos joku edes epäilisi hänen tehneen.

Vierailija
22/46 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mä todellakin haluisin tietää jos mun oma lapsi tollasta tekisi, tai jos joku edes epäilisi hänen tehneen."

Jos joku esittäisi epäilyn, että mun lapsi varastaisi, ja asia selvitettäisiin, ja selviäisi, että mun lapsi ei ollut varas, niin en kyllä hyvällä katsoisi. Tuollaisesta pitää olla tosi varma, ennen kuin edes esittää epäilynsä. Se on kurjaa vanhempana mennä epäilemään turhaa omaa lastaan. Syö luottamusta. En haluaisi että lapseni leikkisi lapsen kanssa, jonka vanhemmat heppoisin perustein epäilevät toisia varkaiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se olisi parasta, että se tehtäisiin vieläpä niin, että mikäli olisi varastanut, ei voisi selitellä sitä mitenkään. Eihän kukaan voi todistaa, jos kaverin taskusta löytyy 10 euroa, ettei se olisi ollut hänellä jo teille tullessaan, vai voiko?

Vaikka seama summa olisi hänen vierailunsa aikana kadonnut lapsen lompakosta.

Kannattaa ripotella siihen lapsen lompakon päälle samanväristä karamelliväriä, kuin se lompsakin on, ja jättää vahtimatta. Karamelliväri ei tosiaan lähde sormista helpolla. Jos sitä yrittää nuolla pois, sotkee naamankin. Se todistaa, jos lompsaa on pidelty. Tota saa ostaa apteekista, myydään jauheena putkiloissa.

Vierailija
24/46 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

asialla on naapurin tyttö. Silloin asiaa ei pidä painaa villasella vaikka noloa onkin mennä asiasta vanhemmille sanomaan ja summa on aika pieni, ei tosin pitäisi olla lapsen näkökulmasta. Varkaus on niin ruma asia, että mä tosiaan tahdon tiedon jos joku tietää, että lapseni niin tekisi. Ei sekään ole kiva, että kaikki muut tietää ja selän takana supatellaan. Lapset ovat lapsia ja ihan hyvin kasvatetullakin voi tilaisuus tehdä varkaan kirjaimellisesti. Musta se on jo ihan velvollisuus asiasta vanhemmille sanoa. Jos vanhemmat ei sit taas sitä totuutta kestä ni se on jo isompi ongelma heidän perheessään.

Vierailija
25/46 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kai olet jo maksanut 20 e:n vippisi takaisin tyttärellesi, ap?

Ansan virittäminen lapselle tuntuu aika alhaiselta teolta. Miksei kysytä suoraan ja yritetä avoimesti ja ystävällisesti selvittää asia?

Vierailija
26/46 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt halua väittää ap:n lasta valehtelijaksi, mutta lapset hyvin helposti keksivät asioita, jos kokevat sillä itse pääsevänsä pulasta. Esim. että rahat ovat hukkuneet tai kuluneet johonkin muuhun. Ja näin siis, vaikka olisi kuinka kiltti ja yleensä luotettava lapsi. Sitä on helpompi valehdella kuin tunnustaa tekonsa. Etenkin jos on vaikka hukannut rahat eli ei tiedä miten ovat kadonneet. Samoin säikähtäneenä helposti keksii omiaan, jos pelkää saavansa rangaistuksen/vanhempien suuttuvan.

Eli ensiksi selvittäisin tilannetta perheen sisällä ja vaikka yhdessä tutkittaisiin joka paikka tytön huoneesta, ettei varmasti ole rahat jossain muualla. Ja painottaisin sitä, että varastaminen on todella rumaa ja jos ei ole tosi varma siitä, että kyseessä on tämä vierailulla ollut lapsi, niin ei pidä mennä syyttelemään. Luultavasti siinä vaiheessa kyllä omat lapset kertovat, jos asiasta sittenkin jotain tietävät.

Enkä sano nyt tätä millään pahalla ap enkä epäile lastasi vilpistä, mutta mulla on paljon kokemusta tuon ikäisistä ja tiedän kuinka helposti sieltä suusta saattaa lipsahtaa jotakin, mitä lapsikin sitten myöhemmin itse katuu.

Jos oman perheen kesken vastausta ei löydy, kääntyisin kyllä tämän toisen perheen puoleen, mutta se miten asian ottaa puheeksi, kannattaa miettiä todella tarkkaan.

Vierailija
27/46 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitat naapurille, että on rahaa hävinnyt. Hienovaraisesti toki esität asian eli etsitään toki kotoakin, mutta voisi tyttäreltä myös asiaa kysellä. Helppo se tossa vaiheessa on kuitenkin asia selvittää ja palveluksen teette omallel lapselle tai naapurille, että asia selviää ennen kuin joku jää sitten kunnon näpistyksestä kiinni ja sakkoja ropisee satoja euroja.

Vierailija
28/46 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyimme mieheni kanssa häneltä, onko hän ottanut jotakin siskonsa huoneesta. Häntä tosiaan voi lukea kuin avointa kirjaa. Hämmästys kysymyksestämme oli aito. Ei hän mitään ole sieltä vienyt. Hän ihmetteli mitä on hukassa. Emme kertoneet vielä.

Toinen velikin tuumasi jo aiemmin, että jos tämä poissa ollut veli olisi ollut asialla, ei hän olisi vienyt kaikkia rahoja vaan esim. euron. Näinhän ei jäisi niin helposti kiinni. Kun kaikki rahat on hävinneet, on katoaminen selvä tapaus.

Jotenkin tätä juttua on vielä yritettävä selvittää.

Emme tunne tuon naapurin tytön vanhempia, joten tavallisesti emme voi vain jutustella heidän kanssaan.

Ketään muita meillä ei ole käynyt tänä aikana. Että sinänsä jäljet johtavat... Epäilyttää...

Sen tiedän, että oma tyttö ei ole rahoja käyttänyt. Se on ihan täysin varma.

No, jotenkin tosiaan vielä selvittelemme asiaa.

t. ap.

Vierailija
29/46 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua syytetiin lapsena kaverin rahan varastamisesta. Äitini loukkaantui verisesti, samoin minä. Äitini oon tunnettu nainen ja kun asia levisi, sai tämä mamma kuulla kunniansa monelta taholta tapuksen jälkeen. En olisi koskaan varastanut rahaa ja syystöskin siitä pilasi hyvin alkaneen ystävyytemme :(

Vierailija
30/46 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksipä täältäkin hain vinkkejä asian selvittelyyn. Tuo on niin ikävä ja arkaluontoinen asia. Jotenkin kuitenkin on yritettävä asiasta otta selvä, ensimmäisenä emme tosiaankaan ole naapurin tytölle syyttävää sormea nostamssa tai ääntä korottamassa. Oman tytön kanssakin oli puhetta, ettei puhuta tästä mitään ko. tytölle.

Toisaalta olen itsekin sitä mieltä (kuten joku muukin täällä on ollut) että jos asia osuisi omaan tyttöön haluaisin tietää mitä hän on tehnyt. En haluaisi, että asia vaiettaisiin lopullisesti. Toivoisin, että naapuri voisi tulla asiallisesti kertomaan. Tosin en itse tiedä olisiko meistä kertojiksi.

Isommatkin ikävät asiat kun on usein kaikkien muiden tiedossa ennen omia vanhempia, valitettavasti. Ja kyllä varkauskin on iso asia. Kasvatusmielessä haluaisin, että omastani (jos hän siis olisi tekijä) kerrottaisiin, niin lapsi huomaisi, että asiat on selvitettävä ja niistä on otettava vastuu jo pienestä asti.

Saas nähdä, kuinka onnistumme jatko selvittelyissä...

Vierailija
31/46 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sortin persoonallisuushäiriö (huoraa, väkivaltainen, ripustautuu, vihamielinen, välillä yli-iloinen, tehnyt rikoksia, hankkiutui raskaaksi teininä jättämällä pillerit salaa pois, vihasi lastaan ja huusi usein, että kunpa kuolisit jne)

Perheen kaikki ongelmat piilotettu maton alle, samoin tämä siskon käytös ja tekemiset. Sisko varasti veljeltään ja vanhemmiltaan, mutta oli vanhempiensa suojeluksessa. Veljeä hakattiin, siin miestäni siskon tekemisten vuoksi. Ihmettelen, miten noinkin selväjärkinen mies voi olla kaiken kokemansa jälkeen.

Vierailija
32/46 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eilen naapurin tyttö oli antanut meidän tytölle 20e sisältävän kirjekuoren.

Oli kuulemma antanut sen siksi, kun halusi vaan antaa. Äitinsä oli kuulemma pyytänyt antamaan.

Emme ole puhuneet asiasta mitään kenellekään, tyttäremmekään ei ole puhunut tuolle tytölle.

Mieheni kanssa päättelimme, että taitaa olla "palautusrahoja" ja olkoon asia nyt selvä. Maksamme vielä puuttuvan erotuksen omalle tytöllemme.

Mielenkiintoinen käänne kuitenkin jutussa on.

T. Ap

Vierailija
33/46 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmat olivat huomanneet että tyttö oli salaperäisesti jostakin saanut ison summan rahaa ja tenttasivat niin pitkään että tyttö tunnusti. Nyt toi rahat takaisin.

Täytyy sanoa etten ikinä noin kierolla tavalla laittaisi lastani palauttamaan varastamiaan rahoja. Kyllä pitäisi vanhemmilla olla pokkaa soittaa ja sanoa että nyt meidän lapsi on tehnyt näin...

Vierailija
34/46 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmat olivat huomanneet että tyttö oli salaperäisesti jostakin saanut ison summan rahaa ja tenttasivat niin pitkään että tyttö tunnusti. Nyt toi rahat takaisin.

Täytyy sanoa etten ikinä noin kierolla tavalla laittaisi lastani palauttamaan varastamiaan rahoja. Kyllä pitäisi vanhemmilla olla pokkaa soittaa ja sanoa että nyt meidän lapsi on tehnyt näin...

10v lapsi ottaa hieman vastuuta teostaan ja palauttaa itse rahat.

Vierailija
35/46 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasta myös myöntämään tekonsa ja pyytämään anteeksi.

Vierailija
36/46 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

palauttamaan. Varmasti oppii paremmin laksyn kuin jos vanhemmat palauttaisivat hanen puolestaan. En ihmettelisi vaikka muuten aiti myohemmin tarkistaisi sinulta, tuliko kirjekuori perille.

Eraalla ystavalla oli muuten samanlainen tilanne, tyttaren rahapurkki oli kadonnut ja han kertoi epailevansa yhta (aikuista!) perhetuttavaa ja suunnittelivat miehensa kanssa jo jotain ansaa hanelle. Purkki loytyi kuitenkin kotoa kaapista, onneksi eivat ehtineet syyttelyineen kayda tuttavan kimppuun. Minullekin jai siita tapauksesta ikava olo, etta mahtoivatko minuakin epailla ja kun minulle oli asiasta kerrottu ja sen jalkeen purkki ilmestyi, mahtavatko ajatella etta se olikin ollut minulla ja olisin sitten vaivihkaa palauttanut.

Vastaavassa tilanteessa nielisin tappion mieluummin kuin aiheuttasin hallaa epailyilla.

Vierailija
37/46 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
38/46 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että äiti sumplii kaikki lasten asiat ja lapset voivat tehdä mitä vaan ilman että oppivat läksynsä. Eihän se mukavalta tunnu, kun joutuu vastuunsa kantamaan, mutta se on valitettavasti se seuraus ja oppi siitä, että on varastanut. Isompana sellaisesta joutuu jo vankilaan. Oikeastiko joku taputtelee lapsiaan päähän ja hoitaa toisen puolesta anteeksipyynnön kun poiketaan kaidalta polulta? Meillä tuolle on nimikin, karhunpalvelus.

Vierailija
39/46 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen naapurin lapsen etu. Jos kukaan ei koskaan puutu, ko. lapsi kokee, että varastelu kannattaa ja on riskitöntä - ja tilanne vaan pahenee.

Sinuna ap minä selvittäisin tarkkaan veljien tilanteen, ovatko kenties ottaneet rahat. Sitten kävisin juttelemassa nätisti sen naapurin lapsen äidin kanssa. Sanot, että olet tutkinut aika tarkkaan perheen tilanteen ja että hänen lapsensa on ainoa, joka kodissanne on käynyt katoamista ennen. Että ei se raha ole tässä tärkein juttu, vaan että uskot naapurin haluavan puuttua kasvatuksellisista syistä lapsensa tapoihin heti, jos hän todellakin ON ottanut rahat.

Näpistely on hurjan yleistä tuonikäisillä, eikä vielä välttämättä ole sen kummoisempaa moraalista rappiota siinä taustalla. Lapsi vaan on kenties ottanut ensin jotain pieniä leluja kavereiltaan ja sitten jo rahaakin - eikä kukaan MUU ole puuttunut asiaan ja tyttö ei ole jäänyt kiinni.

Itse ainakin haluaisin ehdottomasti tietää tuollaisesta. JOS kyseinen äiti alkaa sinua haukkua tai ei ota asiaa todesta, tiedätpä sitten ainakin, ettei kyseistä lasta kannata teille enää päästää. Kannattaa muistaa, että tuo keskustelu on hyvä käydä niin, ettei muita ole kuulemassa - kasvojen menetys on aina nolo juttu.

Vierailija
40/46 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilykset kääntyvät 8-vuotiaaseen varsinkin, kun hän tuppaa rahojaan laskeskelmaan. Ei ole kerta eikä kaksi, kun meilläkin ovat rahat mystisesti kadonneet jonnekin rahojen käsittelyn jäljiltä. Isosisarus on "löytänyt" lattialta osan rahoista ja sijoittanut löydöksen lähikiskalle tms. tai sitten rahat löytyvät penaalista.

Älkää menkö kyselemään rahojen perään naapureilta, ennen kun teillä on faktaa varastamisesta. Tehkää ansa ensi kerralle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä