sikiön kasvu noudattaa "omaa käyrää" mutta yleisesti ALAKÄYRÄLLÄ??
Eli sikiön kasvu on tasaista ja normaalia, mutta se on ollut koko ajan alakäyrällä. Mulle ei olla edes sanottu tästä mitään?! Neuvolassa tuli ilmi tietoja katsellessa.
Kyseessä siis painoarvio.
rv29 1100g
rv32 1600g
Nt ja veriseula: ei hälyytystä. Kaiken muun katsottu olevan normaalia (kai?!)
Kuulin että alakäyrällä kasvu voi merkitä downia tms. Tietenkään se ei välttämättä merkkaa mitään!!
Jännä kun kukaan ei ole mulle puihunut ultrissa asiasta mitään. Mutta tiedoissani tosiaan luki että mennään "omalla käyrällä" normisti eli painon kehitys on normia.
Onko muilla tällaista ollut?
Kommentit (20)
pieni koko tarkoittaa downia?
minulla sikiö menee 10 persentiilillä.:(
Jos menee tasaisesti ja kasvaa aina vaan samalla käyrällä, niin ei pitäisi olla huolta. Toiset on vaan pienempiä.
http://www.aly-abbara.com/echographie/biometrie/tableau_poids_naissance…
Viikot vasemmalla (SA) ja ekassa taulokossa percentiilien mukainen syntymäpaino ja tokassa taulukossa syntymäpituus.
pieni koko tarkoittaa downia?
minulla sikiö menee 10 persentiilillä.:(
on aina kasvanut omaa käyräänsä pitkin ja alakäyrillä (nyt 1 ja 3) enkä ole ollut huolestunut. Itsekin melko pieni 160/48 eikä kaikki voi olla jättejä.
Mulla esim, esikoisesta oli rv 28+0 painoarvio tasan kilo. Neiti syntyi 2875 g painoisena ja kaikki on ollut ainakin tähän asti täysin ok, varhain kehittynyt ja fiksu lapsi.
Muista myös, että ultralla tehdyt arviot on aina arvioita, eli voi heittää vähän. En itse olisi huolissani,.
kyllä sulle kerrottaisiin. Näin on ainakin oma kokemukseni, kun pari tuttua on joutunut tarkempiin seurantoihin. Äidille on tarkkaan kerrottu mikä saattaa olla vialla ja kuitenkin lopulta on tullut ihan terve lapsi jolla kaikki ok.
ja kaikki kasvaneet raskausaikana alakäyrällä, ihan samalla käyrällä kaikki kolme. En nyt muista ulkoa minkä kokoisia olivat milläkin rv:lla.
Syy on se, etät minä ja mieheni ollaan pienikokoisia (minä 160 cm, mies 175 cm). syntyessään ovat kuitenkin olleet normaaleja, painot olleet lapsilla syntyessä 3220g, 3440g ja 3850g. eli ovat sitten loppuraskaudesta kiihdyttäneet kasvua. Ja täysin terveitä lapsia ovat!
Neuvolan käyrät luo vaan hysteriaa, jos ei kasva sillä kultaisella keskitiellä eli nollakäyrällä. Parempi kai se, että on hieman alhaisempi syntymäpäino, esim alle 3500g. Tulee helpommin ulos=)
sf viikolla 29 oli 26cm.
sf viikolla 34 on 32cm
Olen itse 165cm ja painoin n60kg ennen raskautta. Eli en nyt mitenkään huiman pikkuinen
ja sf on siis ollut koko ajan nollakäyrällä ja nyt vähän ylikin
en oo aikaisemmin ajatellut tätä koko asiaa. tuli nyt vaan neuvolassa esiin, uä:ssa ei ole sanottu mitään. Ainoastaan viimeksi kysyi että "onko sulle sanottu mitään että mennään vähän alakäyrällä" tms. sanoin vaan että ei ole sanottu.
rv 28 25 cm
rv 35 32 cm
ja katsos vaan siitä eteenpäin 31 cm rv 36, rv 37
rv 38 vain 30 cm (vatsa laskeutui)
ja sitten taas kasvoi rv 40 34 cm.
pääasia että kaikki mitat kasvaa tasaisesti omalla käyrällään eikä suuria eroavaisuuksia ole percentiileissä. Et ole itsekään pitkä ja tyttövauvat lisäksi ovat yleensä pienempiä. Viimeisellä kuulla painoa tulee vauvalle kilo lisää, sinulla on vielä 2kk laskettuun aikaan, joten varmaan kolmen kilon paremmalle puolelle menee vielä.
kiitti vastauksista:)
Joo ymmärrän tuon hyvinkin, että jokainen kasvaa ihan omaa rataansa:) Ja percentiileistä neuvolatäti luki polin tiedoista: se luku oli 25. Mitä se tarkoittaa? Että 75% sikiöistä on isompia kuin minun?
en tiedä, mutta minua pelottaa nuo kromosomiviat. tai yleensäkin siis että lapsi ei ole terve.
potilastietojen termein "sikiö sijoittuu 25 persentiilin käyrälle".
onkse huono?
ja sf-mittakin aina alimman käyrän alapuolella.
Mulla kehittyi raskausmyrkytys, hidas kasvukin selittyi sitten sillä.
Ihan terve lapsi kuitenkin vaikka pienenä syntyi, nyt jo eskarissa.
että alle 10persentiilin käyrälle sijoittuva on vasta alipainoinen.
vaikkakin se olisi sitten se alakäyrä niin silloin yleensä kyse on vain pienikokoisesta vauvasta. Mutta jos kasvu hidastuu ts. silloin ei pysy omalla käyrällään, voi olla kyse jostain ongelmista.
Minullakin vauva oli jo puolivälin ultrassa todettu pienikokoiseksi, mutta kasvoi silti tasaisesti sillä käyrällä. En valitettavasti muista nyt painoarvioita. Syntyi LA:na, tasan 3 kg painoisena, ja on edelleen nyt leikki-ikäisenä pikkuruinen kooltaan, mutta täysin terve.
Meillä lapset olleet 2,8 ja 2,9 kg mutta niin olimme me vanhemmatkin (kaikki syntyneet la:n tienoilla).
75-90 iso, 25 keskikokoista pienempi, 7 percentiilinen alkaa vasta olemaan oikeasti pieni, eikä aina silloinkaan ole mitään huolestuttavaa vikaa tai sairautta.
25 on ihan hyvä. Pääasia on, että jäsenten mitat ovat suurinpiirtein samoilla percentiileillä (kuten ap:llä ilmeisesti on, sanoit että kasvaa 25% käyrällä tasaisesti), ettei ole esimerkiksi niin että pää on 95% ja reisiluu 7%.
minkään "osion" persentiilejä erikseen. Mulle ei ole puhuttuu "mistään mitään" noissa ultrissa. Ainoastaan neuvolatäti tänään luki tuon yhden lauseen mun äitiyspolitiedoista, eikä oikeastaan osannut itsekään tulkita sitä:) Ja sitten siellä luki että
sikiö noudattaa omaa käyräänsä.
Seuraava uä vasta 2 viikon päästä. se on sitten se vika uä ennen synnytystä.
Mutta uskon myös että minulle ois kerrottu, jos on huolen aihetta...
Nämä sieltä täältä kuullut tiedon ja luulon muruset saavat aina huolestumaan.
mistään mitään NORMIARVOJA luvuille BM FL ja AC?